beantwoord

groepsticket 4 personen en fietsen mee, hoe te reserveren?

• 22 July 2021
  • 3 reacties
  • 93 Bekeken

Wij gaan met 4 vriendinnen al jaren op fietsvakantie in Nederland en nemen dan eigen fietsen mee. We proberen altijd een bestemming te zoeken waarbij niet of slechts 1x overgestapt moet worden. Dit jaar gaan we naar de Gelderse Achterhoek en willen van Enkhuizen naar Arnhem (of Nijmegen) met de trein met 1 overstap. Nu we voor de fietsen moeten reserveren wordt dit waarschijnlijk een groot probleem bij het overstappen. Klopt het dat je per fiets 2 reserveringen moet maken? 1 van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en van Amsterdam Centraal naar Arnhem (of Nijmegen)? En kan 1 persoon dan voor alle 4 reizigers  in 1x de reservering maken of lopen we de kans dat de 1e 2 reserveringen bijvoorbeeld wel lukken en de andere 2 niet?

Kunnen we de reserveringen ook telefonisch maken, dat zou een stuk makkelijker zijn………

Wie kan mij helpen met deze vraag, ik hoop van een NS medewerker die precies weet hoe het zit. Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 July 2021, 14:33

Goedemiddag Anniew en welkom bij de NS Community!

Tegenwoordig wordt een reis in zijn geheel gereserveerd, ook als er overstappen zijn. Je hoeft dus niet voor elk individueel stukje een nieuwe reservering te maken. Wel is het zo dat er per fiets een reservering gemaakt moet worden, dus als er 4 fietsen mee gaan moet er ook 4 keer een reservering gemaakt worden. Dit kan dan wel door dezelfde persoon.

Ik zou dan wel adviseren om dit via de https://treinwijzer.ns.nl/ website te doen. Via de reguliere reisplanner wordt er namelijk niet aangegeven hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn, maar krijg je enkel een melding als alle plekken al bezet zijn. Via de treinwijzer kun je voor alle reisopties ook werkelijk zien hoeveel plekken er vrij zijn, dus kun je er eentje kiezen waarbij er nog 4 of meer beschikbaar zijn. Vervolgens loop je het reserveringsproces vier keer door.

Telefonisch via de Klantenservice kan dit natuurlijk ook, als dat de voorkeur heeft.

Edit (@Thom): Het klopt dat het voorheen nodig was om voor elke individuele trein een reservering te maken, maar ik heb het zojuist even getest en dat is niet meer nodig. Zowel via de reisplanner als via de treinwijzer website zelf wordt de gehele reis meteen gereserveerd (moet zeggen dat dit ook voor mij even nieuw was trouwens):

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het reserveren van fietsen is ontzettend lastig in de praktijk, zeker omdat het voor elke trein na elke overstap opnieuw moet. Er is echter geen alternatief voor de normale manier van aanmelden. Ik wijs u er op dat het feitelijk ook geen reserveren is, want er zijn geen rechten aan verbonden.

Ik zie het helaas ook op grote schaal genegeerd worden. Met vier man in een trein is al veel, zoveel plaatsen zijn er nu ook weer niet, maar dan ook nog eens met overstap voor de fiets is een haast onmogelijke opgave. In de praktijk lijkt het onwerkbaar en de kans dat mensen het aanmelden negeren is vrij groot, waardoor het aanmelden helaas dubieus wordt.

Ik ben geen NS medewerker. Zie de opmerking van @Stijn NS hieronder. Het gaat om een recente engrote verbetering.

Goedemiddag Anniew en welkom bij de NS Community!

Tegenwoordig wordt een reis in zijn geheel gereserveerd, ook als er overstappen zijn. Je hoeft dus niet voor elk individueel stukje een nieuwe reservering te maken. Wel is het zo dat er per fiets een reservering gemaakt moet worden, dus als er 4 fietsen mee gaan moet er ook 4 keer een reservering gemaakt worden. Dit kan dan wel door dezelfde persoon.

Ik zou dan wel adviseren om dit via de https://treinwijzer.ns.nl/ website te doen. Via de reguliere reisplanner wordt er namelijk niet aangegeven hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn, maar krijg je enkel een melding als alle plekken al bezet zijn. Via de treinwijzer kun je voor alle reisopties ook werkelijk zien hoeveel plekken er vrij zijn, dus kun je er eentje kiezen waarbij er nog 4 of meer beschikbaar zijn. Vervolgens loop je het reserveringsproces vier keer door.

Telefonisch via de Klantenservice kan dit natuurlijk ook, als dat de voorkeur heeft.

Edit (@Thom): Het klopt dat het voorheen nodig was om voor elke individuele trein een reservering te maken, maar ik heb het zojuist even getest en dat is niet meer nodig. Zowel via de reisplanner als via de treinwijzer website zelf wordt de gehele reis meteen gereserveerd (moet zeggen dat dit ook voor mij even nieuw was trouwens):

Reputatie 7
Badge +4

Stijn NS:

Edit (@Thom): Het klopt dat het voorheen nodig was om voor elke individuele trein een reservering te maken, maar ik heb het zojuist even getest en dat is niet meer nodig. Zowel via de reisplanner als via de treinwijzer website zelf wordt de gehele reis meteen gereserveerd (moet zeggen dat dit ook voor mij even nieuw was trouwens):

@Stijn NS Dat moet dan inderdaad pas zeer kort zo zijn, maar dat is geweldig nieuws, want ik, en ik niet alleen, werd er compleet gek van. Eerst Gouda-Utrecht, dan Utrecht-Enkhuizen bleek al haast ondoenlijk. Gouda- Zaandam, Zaandam-Enkhuizen werkte. Dank ook voor het alternatief.

Uiterst verstandig van NS, het was onwerkbaar. Dit is in dit specifieke geval nog steeds lastig, maar voor de normale fietsreiziger is het al een geweldige verbetering. 

De oude regels voor het fietskaartje hadden wel mijn voorkeur. Iets heel lastig maken terwijl de controle in de trein toch al minimaal is, bevordert niet het gewenste gedrag, zeker niet bij de incidentele reiziger.

Reageer