beantwoord

Heemstede - Den Haag CS via HS

• 8 oktober 2019
  • 5 reacties
  • 206 Bekeken

Reputatie 5
Ik was van plan de reis vanaf Heemstede via Leiden naar Den Haag Central te maken om 12
55. De trein vanaf Leiden naar Den Haag CS om 13.15 valt uit waardoor ik het advies krijg via HS te reizen naar CS. Is dat toegestaan of is dit terugsteken? De prijs is hetzelfde als dat ik in Leiden zou zijn overgestapt.

Ik ben in de sprinter naar Den Haag CS gestapt op Leiden.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 8 oktober 2019, 13:59

Het lijkt erop dat dit advies is gegeven omdat door een minuut vertraging het advies via Leiden kwam te vervallen. Dan is dit gewoon toegestaan.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is een 'normaal' advies uit de planner zonder gekke opties aangevinkt. Er wordt ook niet vermeld dat je verplicht moet uit- en inchecken. Het lijkt me dus gewoon toegestaan. Hoe zou een incidentele reiziger ooit kunnen weten dat je dit advies niet zou mogen volgen?

edit: Nog even op de spoorkaart gekeken. Je reist van HS naar CS niet op hetzelfde traject als Leiden - HS, dus het is sowieso geen terugsteken en dus gewoon toegestaan.
Het lijkt erop dat dit advies is gegeven omdat door een minuut vertraging het advies via Leiden kwam te vervallen. Dan is dit gewoon toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af of dit echt terugsteken is, om de reden die mrfreeze ook al geeft.
Maar over terugsteken zeggen de algemene voorwaarden dit:

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is.

Dus ook al zou het wel officieel wel terugsteken zijn, de NS adviseert het dmv de reisplanner en dan mag het gewoon.

Ik heb bv ook wel eens bij een defect spoor tussen HS en CS een stationsomroep gehoord om vanaf HS via Laan van NOI naar CS te reizen.
Reputatie 5
Helder! dank allemaal voor jullie antwoord.

Ik vroeg het omdat ik meestal geen alternatief krijg in de app en nu ineens wel en ik begon te twijfelen. Het kan dus 🙂
Reputatie 6
Het klopt inderdaad dat een dergelijk advies wordt getoond in de reisplanner als er wat uitvalt tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal. Ik heb deze ervaring namelijk ook. 😛 Persoonlijk neem ik liever de eerstvolgende trein vanaf Leiden, omdat dit twee trappen op HS scheelt.

Reageer