Het onmogelijke toch mogelijk

  • 22 november 2019
  • 9 reacties
  • 325 Bekeken

Reputatie 3

De NS reisplanner is wat overijverig met het melden van een onmogelijke overstap. Wellicht dat deze wat realistischer kan worden gemaakt?

 

Deze overstap werd gewoon gehaald.

Het sporenplan in Haarlem is zodanig dat de trein op spoor 6 moet wachten totdat de aankomende trein op het zakspoor 5 volledig binnen is. Een overstap van spoor 5-6 hoeft niet meer dan 30 seconden te duren. 


9 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat de reisplanner een overstap van 1 minuut niet realistisch vind lijkt zeer juist. Mede omdat de vertrekprocedure al eerder dan de vertrektijd kan beginnen.

Fijn dat je de overstap toch nog gehaald hebt @HenkK 

Deze trein wacht bijna altijd in Haarlem voor de mensen die naar Den Haag moeten. Kleine vertragingen worden dan ingelopen op het stuk Heemstede-Aerdenhout/Leiden, dat normaliter zo'n 13minuten in beslag neemt.

Ik snap de wens om dit aangepast te zien, HenkK, zeker als je de trein zelf gewoon gehaald hebt met deze overstaptijd. De reisplanner geeft overstappen en de haalbaarheid echter niet aan de hand van wat door sommigen gehaald kan worden, maar baseert dat op bepaalde richtlijnen. Voor een crossplatform overstap (waarbij je enkel het perron over hoeft te steken) geldt er een minimale overstaptijd van 2 minuten. Wanneer dat minimum niet meer gehaald wordt, doordat de aankomende trein vertraagd is, zal de overstap als ‘niet mogelijk’ gegeven worden. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op wat een gemiddelde persoon met gemak kan halen, ook rekening houdende met reizigers die iets minder goed ter been zijn. Ze zullen daarom ook niet aangepast worden vrees ik.

Reputatie 7
Badge

Deze trein wacht bijna altijd in Haarlem voor de mensen die naar Den Haag moeten. Kleine vertragingen worden dan ingelopen op het stuk Heemstede-Aerdenhout/Leiden, dat normaliter zo'n 13minuten in beslag neemt.

Vergeet niet @Woefdram  dat dit inhalen binnen een krappe dienstregeling een flinke hoeveelheid extra energie kost.

Vergeet ook niet dat als de IC te Haarlem te laat vertrekt de rijweg en op het emplacement langer bezet gehouden worden.

En vergeet niet dat een IC welke later vertrekt (op het andere kwartier dan de trein in dit topic) de Sprinter erachter ook later vertrekt en nooit op tijd kan aankomen te Leiden, al rijdt deze "plankgas".

Deze trein wacht bijna altijd in Haarlem voor de mensen die naar Den Haag moeten. Kleine vertragingen worden dan ingelopen op het stuk Heemstede-Aerdenhout/Leiden, dat normaliter zo'n 13minuten in beslag neemt.

Vergeet niet @Woefdram  dat dit inhalen binnen een krappe dienstregeling een flinke hoeveelheid extra energie kost.

Vergeet ook niet dat als de IC te Haarlem te laat vertrekt de rijweg en op het emplacement langer bezet gehouden worden.

En vergeet niet dat een IC welke later vertrekt (op het andere kwartier dan de trein in dit topic) de Sprinter erachter ook later vertrekt en nooit op tijd kan aankomen te Leiden, al rijdt deze "plankgas".

 

Vergeet niet @AbbeyRoad dat ik bijna dagelijks in de sneltrein Alkmaar-Haarlem zit en dat als de vertraging beneden de 5 minuten blijft, de vele forenzen altijd kunnen overstappen op de trein richting Den Haag. Ik ga richting Amsterdam en het is al meerdere keren voorgekomen dat ik de trein naar Amsterdam, die 3 minuten later vertrekt dan de trein naar Den Haag niet haalde, terwijl de trein naar Den Haag nog wel keurig stond te wachten….

 

Reputatie 3

Ik snap de wens om dit aangepast te zien, HenkK, zeker als je de trein zelf gewoon gehaald hebt met deze overstaptijd. De reisplanner geeft overstappen en de haalbaarheid echter niet aan de hand van wat door sommigen gehaald kan worden, maar baseert dat op bepaalde richtlijnen. Voor een crossplatform overstap (waarbij je enkel het perron over hoeft te steken) geldt er een minimale overstaptijd van 2 minuten. Wanneer dat minimum niet meer gehaald wordt, doordat de aankomende trein vertraagd is, zal de overstap als ‘niet mogelijk’ gegeven worden. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op wat een gemiddelde persoon met gemak kan halen, ook rekening houdende met reizigers die iets minder goed ter been zijn. Ze zullen daarom ook niet aangepast worden vrees ik.


de reisplanner gaf deze onmogelijkheid al aan bij 1 minuut vertraging. De aankomst tijd zou dan 7:35 zijn en de overstap dus 2 minuten. Dat valt dan ook nog binnen de gestelde regels voor cross platform overstap.  

Reputatie 3

Ik zie dit helaas nu vaker voorkomen. Zelfs met de aankondiging van conducteurs in de trein. De IC naar Vlissingen was +1 op Den Haag Hollands spoor, maar op de infoschermen in de trein werd al de 8:14 sprinter naar dordrecht vermeld die ook door de conducteur werd genoemd. Bij aankomst aan de overzijde bleek dat de 7:59 sprinter nog moest binnenkomen. 

 

Je verwacht van geautomatiseerde planners wel dat er een discripantie in de informatievoorziening kan zitten, maar van de conducteur verwacht ik dat er even gechecked wordt welke overstap nu reeel is en dat al meerwaarde meeweegt in zijn/haar aankondiging aan de reizigers. 

 

Reputatie 3

Deze trein wacht bijna altijd in Haarlem voor de mensen die naar Den Haag moeten. Kleine vertragingen worden dan ingelopen op het stuk Heemstede-Aerdenhout/Leiden, dat normaliter zo'n 13minuten in beslag neemt.

Vandaag met zelfde intercity van 07:04 gebeurt het volgende, Deze staat planmatig om op het zakspoor 5 binnen te komen. De DDZ met 6 bakken gaat echter naar spoor 8 waardoor horden mensen via te weinig trappen naar spoor 6 moeten voor de Intercity richting Den Haag. 

Voor velen wordt dit gezien als “reiziger pesten” maar waarschijnlijk zal er een andere reden zijn. Wellicht passen 6 bakken niet goed op spoor 5. Wel raar dat, als deze informatie bekend is, er toch planmatig spoor 5 als aankomstspoor wordt gebruikt. 

En ja, dat is het prettig als ook het personeel op de aansluitende trein op de hoogte is van de wijziging om de aansluiting over te nemen.

Reputatie 7

Je verwacht van geautomatiseerde planners wel dat er een discripantie in de informatievoorziening kan zitten, maar van de conducteur verwacht ik dat er even gechecked wordt welke overstap nu reeel is en dat al meerwaarde meeweegt in zijn/haar aankondiging aan de reizigers. 

 

Die informatie komt uit dezelfde stroom als de overstapinformatie op de borden in de trein. De conducteur roept dus dezelfde informatie om, omdat hij dezelfde informatie krijgt.

Reageer