beantwoord

Hoe werkt de reisplanner eigenlijk precies / waarom krijg ik een belabberd advies?

• 23 januari 2018
  • 19 reacties
  • 437 Bekeken

Ik reis vanuit Den Bosch naar Amsterdam; om precies te zijn het Gustav Mahlerplein. Als ik dat in de reisplanner invoer krijg ik een erg onhandige route met overstap naar tram en nog een eind lopen. Terwijl het plein grenst aan Station Amsterdam Zuid. Ik weet het inmiddels wel; maar mensen die wat minder vaak de planner gebruiken zien een wel erg onvriendelijk reisadvies dat qua tijd en prijs ook nog eens niet klopt.
icon

Beste antwoord door iMark 23 januari 2018, 13:51

Het heeft weinig zin om dit door te zetten naar ProRail. De reisadviezen worden verzorgd door 9292.nl.

Ik ben het met Lucky 144 eens dat er rare adviezen uit de bus rollen. Maar ook de juiste adviezen zitten er tussen. Hier een paar voorbeelden.

De verbinding via Amsterdam Amstel laten zien is volslagen idioot. Wanneer je Amsterdam Zuid als bestemming kiest, krijg je wel de goede verbindingen te zien.

Wanneer een adres op loopafstand van het station is kun je blijkbaar beter het station zelf dan het adres gebruiken als bestemming. Erg handig is dat natuurlijk niet. Hier is ruimte voor verbetering.
Bekijk origineel

19 reacties

Hallo Lucky144 en welkom op het NS Forum!

Het reisadvies verloopt via de regisseur (Prorail). Ik zal je signaal doorzetten zodat dit ook in onze Reisplanner juist weergegeven wordt. Bedankt voor je signaal!
Hallo Lucky144. Je kan proberen (Als je per-se met de trein wilt) 9292 te gebruiken en dan het af te stemmen op trein of bus. Hopelijk helpt dit;)
Reputatie 6
Badge +2
Ik reis vanuit Den Bosch naar Amsterdam; om precies te zijn het Gustav Mahlerplein. Als ik dat in de reisplanner invoer krijg ik een erg onhandige route met overstap naar tram en nog een eind lopen. Terwijl het plein grenst aan Station Amsterdam Zuid. Ik weet het inmiddels wel; maar mensen die wat minder vaak de planner gebruiken zien een wel erg onvriendelijk reisadvies dat qua tijd en prijs ook nog eens niet klopt.
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?aankomst=52.33782,4.872983&aankomstlabel=Gustav%20Mahlerplein,%20Amsterdam&aankomsttype=geo&tijd=2018-01-23T13:40&type=vertrek&vertrek=Den%20Bosch&vertrektype=treinstation geeft de normale, te verwachten resultaten.
Het reisadvies verloopt via de regisseur (Prorail).
Dan ben ik wel nieuwsgierig wie 'de regisseur' is? RRI?

Deur-tot-deurcalls gaan allemaal naar RIG/9292 inderdaad, zoals @iMark al aangeeft.
Badge +3
Het heeft weinig zin om dit door te zetten naar ProRail. De reisadviezen worden verzorgd door 9292.nl.

Ik ben het met Lucky 144 eens dat er rare adviezen uit de bus rollen. Maar ook de juiste adviezen zitten er tussen. Hier een paar voorbeelden.

De verbinding via Amsterdam Amstel laten zien is volslagen idioot. Wanneer je Amsterdam Zuid als bestemming kiest, krijg je wel de goede verbindingen te zien.

Wanneer een adres op loopafstand van het station is kun je blijkbaar beter het station zelf dan het adres gebruiken als bestemming. Erg handig is dat natuurlijk niet. Hier is ruimte voor verbetering.
[quote=iMark]Het heeft weinig zin om dit door te zetten naar ProRail. De reisadviezen worden verzorgd door 9292.nl.

Ik ben het met Lucky 144 eens dat er rare adviezen uit de bus rollen. Maar ook de juiste adviezen zitten er tussen.

@iMark: imiddels ook juiste adviezen, dat was een paar maanden geleden nog niet zo. Er is dus wel wat verbetering zichtbaar. Ik was ook vooral benieuwd waar de NS haar info voor de planner vandaan haalt; dat is inmiddels duidelijk.

Het advies dat ik in augustus kreeg ging via tramhalte De Boelelaan. Kom ik uiteindelijk op mijn bestemming kijk ik pal tegen het station aan...
Reputatie 6
Badge +2
De verbinding via Amsterdam Amstel laten zien is volslagen idioot.
Hoezo? Als je om 13:48 klaarstaat voor vertrek kom je zo het snelste aan.
Badge +3

Het is een idioot reisadvies (twee extra overstappen en duurder) in vergelijking hiermee:

Reputatie 6
Badge +2

Het is een tamelijk idioot reisadvies (twee extra overstappen en duurder) in vergelijking hiermee:

Het is op zich goed dat de reisplanner zich aan vaste regels houdt. Er is geen sprake van een ''onjuist'' advies.

Een uitbreiding van de voorkeuren die kunnen worden opgegeven zou daarentegen welkom kunnen zijn, bijvoorbeeld dat je niet extra wil overstappen voor één minuut tijdwinst, of dat je een bepaald abonnement hebt en zo goedkoop mogelijk wil reizen. bijdragevandennis
Badge +3
Het is op zich goed dat de reisplanner zich aan vaste regels houdt. Er is geen sprake van een ''onjuist'' advies.

Een uitbreiding van de voorkeuren die kunnen worden opgegeven zou daarentegen welkom kunnen zijn, bijvoorbeeld dat je niet extra wil overstappen voor één minuut tijdwinst, of dat je een bepaald abonnement hebt en zo goedkoop mogelijk wil reizen.

Dat is allemaal waar. Maar wat ik de idiote reisadviezen noem krijg je alleen te zien wanneer je een adres als bestemming opgeeft en niet wanneer station Amsterdam Zuid als bestemming opgeeft. Voor een reis als deze mag er natuurlijk nooit verschil in resultaat zijn als de reis feitelijk exact hetzelfde is. Blijkbaar geeft de planner van NS een reis met alleen de trein wanneer je van station naar station laat plannen. Het is volkomen duister waarom de planner opeens met adviezen met extra overstappen, extra reistijd en extra kosten op de proppen wanneer een adres 100m buiten het station als bestemming wordt gekozen.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het zijn twee reisplanners in een, dat moet je even weten. Er zou in de reisplanner een link moeten staan naar een pagina met uitleg. bijdragevandennis
Dat het twee planners in één zijn is een technisch detail, maar niet iets waar de klant mee lastig moet worden gevallen.
Badge +3
Inderdaad. Een reisplanner moet zonder handleiding en toelichting te gebruiken zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Dat het twee planners in één zijn is een technisch detail, maar niet iets waar de klant mee lastig moet worden gevallen.
Dat moet wel, er moet uitgelegd worden wanneer welke van toepassing is, met een uitleg van beide. bijdragevandennis
Beide partijen werken samen, hebben vele overlegmomenten en meetings en moeten prima in staat zijn om samen een product te bieden (lees: reisplanner-API) waarbij je de klant niet hoeft te vervelen met uitleg over 2 planners.

Dat er een uitleg is hoe de planner werkt okay, maar technische details zijn nog steeds niet voor de klant.
Badge +3
Zo te zien wordt er bij plannen naar adres helemaal geen rekening gehouden met snelste of goedkoopste of minste overstappen, maar gewoon de kortste route (die dan wel het goedkoopst zou zijn, maar dat helemaal niet is) :?

Of zijn die vreemde adviezen gepland op aankomsttijd? Dan is het nog wel te verdedigen natuurlijk. Desnoods kan je dan ook de 9292 planner gebruiken en bij opties de BTM (bus/tram/metro) even uit zetten en ben je van dat probleem af.
Reputatie 6
Badge +2
Desnoods kan je dan ook de 9292 planner gebruiken en bij opties de BTM (bus/tram/metro) even uit zetten en ben je van dat probleem af.
Dan moet er wel een station dichtbij zijn, anders zegt die ''Geen reisadvies''.

Je moet dan dus op een andere manier bepalen wat het dichtstbijzijnde station is. bijdragevandennis
Als het goed is zit het ontwikkelteam van 9292 nog niet bij CGI, lol. Dus aanpassingen aan de werking van de planner zijn vast te realiseren. Die paar euro meer of minder maakt dan ook niet meer uit 🙂
Reputatie 7
Badge
Desnoods kan je dan ook de 9292 planner gebruiken en bij opties de BTM (bus/tram/metro) even uit zetten en ben je van dat probleem af.
Dan moet er wel een station dichtbij zijn, anders zegt die ''Geen reisadvies''.
Je moet dan dus op een andere manier bepalen wat het dichtstbijzijnde station is.

ik loop liever 10 a 15 minuten vanaf een station, dan dat ik die tijd sta te kleumen bij een tram/bus halte of tochtig trein/metro perron. Alleen die optie kan ik niet op maat kiezen.

Reageer