beantwoord

Hoe werkt doorgeven van vertraging aan de Reisplanner?

• 30 november 2016
  • 5 reacties
  • 196 Bekeken

De afgelopen weken - sinds het herfst-/winterweer is, zie ik elke morgen op de Reisplanner hetzelfde verschijnsel: de treinen die vanaf Ede-Wageningen naar Utrecht rijden, zijn een kwartier vóór vertrek nog op tijd (volgens de Reisplanner dan), daarna loopt de vertraging langzaam op, vaak richting de 10 minuten of meer.

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
- elke ochtend loopt de trein op of rond station Arnhem minutenlang vertraging op
- de trein heeft al vertraging maar NS verzuimt dit tijdig door te geven

Ik vrees dat het het laatste is, en dat vind ik erg vervelend. Ik woon nl. niet ver van het station en als ik tijdig weet dat de trein later is, kan ik het ook rustiger aan doen. Nu ga ik maar weer op tijd naar het station om dan te constateren dat de trein toch weer "over ongeveer 10 minuten" vertrekt...

Hoer werkt dat doorgeven van de vertraging eigenlijk? Laatst had ik een trein die volgens de planner al vertrokken was terwijl hij nog binnen moest komen. Technisch moet het toch mogelijk zijn om dat soort informatie realtime door te geven? Dàt zou nou eens een stukje service aan de reiziger zijn. Vertraging is al vervelend genoeg...
icon

Beste antwoord door Minke NS 30 november 2016, 19:25

Hoi Henk, ik kan me voorstellen dat je baalt van vertraging. Het klopt dat de treinen vaak extra reistijd nodig hebben in de herfst en de winter. Dit heeft o.a. te maken met de gladheid van het spoor (waardoor een langere remweg ontstaat), vierkante wielen (waardoor treinen meer onderhoud nodig hebben dan normaal) en bomen of takken op het spoor die het spoor blokkeren. Lees er hier meer over. De afgelopen weken hebben we last gehad van deze omstandigheden waardoor er ook op jouw traject extra reistijd in ontstaan. Kun je wellicht aangeven om welke vertrektijd dit gebeurde op een bepaalde datum? Op deze website kun je per station zie hoe de vertraging is opgebouwd of afgenomen. Wellicht een handigheidje voor jou.
Ik ben me ervan bewust dat de reisplanner niet altijd actueel is. Een computer alleen kan dit niet registreren. Mijn collega's van de Landelijke reisinformatie kijken ook mee en maken ook aanpassingen. Bij drukte kunnen we dit helaas niet altijd bijbenen. Daarom staan we altijd open voor feedback. Zo kunnen ontwikkelaars ons helpen met vernieuwen doordat de API beschikbaar is voor iedereen. Lees er hier meer over.
Bekijk origineel

5 reacties

Ik merk ook vaak dat de reisinformatie achterloopt op de feiten. Volgens mij is het een redelijk 'dom' systeem, dat wil zeggen dat de vertraging alleen bekend is wanneer de trein fysiek te laat vertrekt, of wanneer de vertraging expliciet wordt ingevoerd door een medewerker. De vertraging op de nog te komen stations wordt dan automatisch aangepast op basis van de marge in de dienstregeling, dus elk station wordt er iets van de vertraging afgehaald, uitgaande dat de machinist iets sneller rijdt om weer op tijd te komen.

Hier missen echter twee belangrijke aspecten: van een trein die stilstaat langs een perron is dus geen vertraging bekend, en het systeem houdt geen rekening of het wel haalbaar is tijd te winnen door steviger door te rijden. Een berucht stuk is ook Amersfoort - Rotterdam, 10 minuten vertraging uit Amersfoort wordt door het systeem vertaalt als misschien 2 minuten te laat aankomen in Rotterdam. Echter dit houdt geen rekening mee dat de trein gesplitst moet worden in Utrecht, en ook niet met dat +5 bij Gouda vaak neerkomt op een voorpiepende sprinter. In de praktijk betekent +10 in Amersfoort +12 in Rotterdam en +5 voor de terugrit naar Utrecht, maar de reisinformatie houdt stug vol dat de terugrit op tijd zal vertrekken, vaak tot op de vertrektijd.

De beste oplossing hier lijkt me een (simpel) simulatiemodel opzetten dat de huidige situatie pakt en doorrekent de toekomst in. Hier hoef je op zich niet eens een supercomputer voor in te zetten, ook met een simpele desktopcomputer kun je wel binnen een minuut de posities van de treinen een uur de toekomst in doorrekenen, en daarmee de vertraging voorspellen. Dit levert veel nauwkeurigere reisinformatie op: de simulatie zal meenemen dat er een sprinter voor de intercity komt te zitten en deze daardoor niet harder kan. De simulatie kan ook meenemen dat de trein vanwege drukte langer stil zal staan op de stations, of dat deze door een storing minder hard rijdt. En die simulatie draai je elke minuut opnieuw, op basis van de actuele posities van de trein, waardoor je continu corrigeert voor de werkelijke situatie. Nog beter is als men de uitvoer van de simulatie doorgeeft aan de verkeersleiding, en deze al ruim van te voren kan overwegen de sprinter te laten wachten op de intercity, die keuze wordt dan weer teruggekoppeld naar de simulatie en de prognose past zich dynamisch weer aan.
Hoi Henk, ik kan me voorstellen dat je baalt van vertraging. Het klopt dat de treinen vaak extra reistijd nodig hebben in de herfst en de winter. Dit heeft o.a. te maken met de gladheid van het spoor (waardoor een langere remweg ontstaat), vierkante wielen (waardoor treinen meer onderhoud nodig hebben dan normaal) en bomen of takken op het spoor die het spoor blokkeren. Lees er hier meer over. De afgelopen weken hebben we last gehad van deze omstandigheden waardoor er ook op jouw traject extra reistijd in ontstaan. Kun je wellicht aangeven om welke vertrektijd dit gebeurde op een bepaalde datum? Op deze website kun je per station zie hoe de vertraging is opgebouwd of afgenomen. Wellicht een handigheidje voor jou.
Ik ben me ervan bewust dat de reisplanner niet altijd actueel is. Een computer alleen kan dit niet registreren. Mijn collega's van de Landelijke reisinformatie kijken ook mee en maken ook aanpassingen. Bij drukte kunnen we dit helaas niet altijd bijbenen. Daarom staan we altijd open voor feedback. Zo kunnen ontwikkelaars ons helpen met vernieuwen doordat de API beschikbaar is voor iedereen. Lees er hier meer over.
Ik ben het helemaal met je eens Henk. Helaas is de reisplanner een "dom" systeem dat niet leert van eerdere fouten. Zie hier een eerder discussie over dit onderwerp.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/vertraging-app-optimistisch-29341

Ik sluit mij dan ook helemaal aan bij het idee van simpele simulatie-software. Die moet dit soort vertragingen makkelijk kunnen voorspellen de toekomst. Het is namelijk iedere dag hetzelfde liedje.
Reputatie 6
Badge
De reisplanner geeft soms ook geen overstap aan die je anders makkelijk had kunnen halen, waardoor je lekker mag gaan wachten. Voorbeeld is de Metro vanuit Rotterdam Pernis naar De Terp via Schiedam Centrum. Als je om :09 aankomt op Metrostation Schiedam Centrum, denkt de reisplanner somehow dat je 5 minuten moet lopen naar het treinstation, waardoor je net de trein van :13 mist, en moet wachten tot :20. In de werkelijkheid is het echter nog geen 2 minuten lopen naar de trein, en kan zelfs een hoogbejaarde nog de trein van :12 halen, en anders die van :13. Dat klinkt erg complex, maar het is de werkelijkheid.
De vertraging op de nog te komen stations wordt dan automatisch aangepast op basis van de marge in de dienstregeling, dus elk station wordt er iets van de vertraging afgehaald, uitgaande dat de machinist iets sneller rijdt om weer op tijd te komen.
8% rijtijdspeling en tijd tijdens een stop wordt ook gezien als in te lopen tijd. Verders niet.

Wensen zou ik op zijn minst in de ijskast zetten zolang er een oude keten in stand wordt gehouden.

Reageer