Icd 8.23 vanaf schiphol


Beste ns in jullie app planner staat dat de icd van 8.23 vanaf schiphol toeslagvrij is vandaag de toeslagzuilen reken echter een toeslag van 2,40

37 reacties

Reputatie 7
Badge
Volgende week een week geen toeslag. Dan maak je het aardig goed.
En een briefje op de toeslagzuilen, dan komt het vanzelf wel goed. Tot op zekere hoogte valt best te begrijpen dat het voor NS op dat punt een beetje ophoudt. Maar het aandeel anonieme kaarten zal hierin niet bepaald groot zijn.
Badge +3
Hmm, voor dat laatste zou een advertentie in landelijke en regionale dagbladen vroeger wel gewerkt hebben... maar ja, wie leest er nog een krant?

Wellicht in het Metro krantje en @Metro op Twitter, of een tweetje aan #treinleven? Of misschien dan maar via andere landelijke media (radio/tv/etc) een 'terugroepactie'?
Je zit met een aantal beperkingen, simpel. Je kunt die 2,40 niet zomaar terugstorten op de OV-chipkaart, want dat saldo moet als bestelling afgehaald worden. Dat heeft met de technische opzet van de OV-chipkaart te maken. Die bestelling kan je in mijn optiek voor alle klanten die onterecht toeslag hebben moeten betalen klaarzetten. Reizen op Rekening-klanten zijn een erg eenvoudige uitzondering hierop.

Het punt is dan even, hoe ga je al die klanten vertellen dat ze even naar de kaartautomaat moeten om een bestelling op te halen. Voor een grote groep klanten zullen er contactgegevens zijn en kan er, eventueel in samenwerking met TLS, een mailtje verzonden worden. Daarnaast heb je een groep anonieme klanten waarvan je geen contactgegevens hebt. Daar zal je even over na moeten denken.
Reputatie 2
En dat moet je dus wel en dat zal naar mijn verwachting altijd zo blijven. NS profiteert van mensen die het achteraf laten zitten is gewokn gratis geld voor ze......
Het lastige is dat NS van mening is dat het onmogelijk is om de onterecht in rekening gebrachte toeslagen automatisch terug te betalen. Dat zou je in dit soort gevallen wel verwachten, op zijn minst voor alle reizen op rekening-klanten en ov-chipkaarten waarvan contactgegevens beschikbaar zijn. Daar wordt heel snel een privacy-issue van gemaakt, terwijl het dat bij goede samenwerking met TLS in mijn optiek helemaal niet hoeft te zijn.

Dat ben ik met je eens dat de NS hier werk van zal moeten maken om vanuit hun zijde dit ICD toeslag op Euro 0,00 te stellen met terugwerkende kracht.Dit zodat de mensen niet zelf achter deze toeslag aan hoeven te gaan.
Badge +3
Maar wellicht kan NS voor de middagspits nog iets betekenen voor de reizigers: Er rest nog ongveere 5 uur.
Nope, meldingen stromen volop binnen 😞
Het lastige is dat NS van mening is dat het onmogelijk is om de onterecht in rekening gebrachte toeslagen automatisch terug te betalen. Dat zou je in dit soort gevallen wel verwachten, op zijn minst voor alle reizen op rekening-klanten en ov-chipkaarten waarvan contactgegevens beschikbaar zijn. Daar wordt heel snel een privacy-issue van gemaakt, terwijl het dat bij goede samenwerking met TLS in mijn optiek helemaal niet hoeft te zijn.
Reputatie 2
Ik val de NS niet aan in constateer gewoon een feit en dit is niet de eerste keer........ mag hopen dat ze er geen stuiver aan verdienen.

Jelle
Misschien is iemand "vergeten" in de systemen goede vrijdag aan te merken als feestdag. Menselijk foutje wat kan gebeuren maar geef de NS dan wel de kans om dit recht te zetten zonder nu meteen weer de NS aan te vallen jelle001.

Je kunt er toch echt wel vanuit gaan dat dit geen bewuste actie is van iemand, het oplossen van dit soort incidenten kost meer dan dat deze fout de NS mogelijk oplevert.
Badge +3
Misschien bij andere vervoerders maar ik kon gewoon gratis reizen met mijn weekend vrij bij ns vanmorgen
Good catch, zou dat het zijn? Heb het als reactie bij de betreffende tweet(s) gezet.
Misschien bij andere vervoerders maar ik kon gewoon gratis reizen met mijn weekend vrij bij ns vanmorgen
Badge +3
Ik las op Twitter ook al dat mensen met Weekend Vrij in tegenstelling tot wat vermeld is onder 'feestdagen' (en NS webcare gisteren ook tweette) vandaag gewoon moesten betalen. :?
Reputatie 7
Zojuist met verschillende afdelingen overlegd, dank overigens voor de melding.

Het klopt inderdaad dat de toeslag van de ICD vandaag niet betaald had moeten worden, maar dit toch is afgeschreven bij sommige reizigers. De Reisplanner had het hier dus bij het juiste eind. We zijn druk bezig om de vergoedingsprocedure hiervoor vorm te geven, maar voor nu mogen gedupeerden in dit topic kenbaar maken wanneer zij de toeslag hebben betaald. Ook doen we ons best om ervoor te zorgen dat 2e Paasdag (maandag) de toeslag ook niet afgeschreven zal worden.
Dat lijkt mij wel. Ik snap de opmerkingen van @Ravitsec heel goed, niks persoonlijks, maar als je als NS voor je abonnementen Goede Vrijdag als feestdag aanhoudt, dan moet je niet flauw doen om hier ineens te zeggen "ja maar geen officiele feestdag". Ik hoop van harte dat het officiele antwoord in diezelfde denklijn ligt.
Reputatie 2
Het is een feestdag (volgens NS site en ik reis hele dag gratis met mijn dalvrij abbo)toch? Einde discussie en op Twitter heb ik persoonlijk al wel gelijk gekregen....... snap niet dat de NS er vervolgens een hele dag over moet vergaderen om het ook op het forum uit te spreken.

Jelle
NS zegt zelf altijd dat de reisplanner bepalend is. Oftewel, allemaal vrolijk die 2,40 terughalen. Dan had men maar duidelijk moeten zijn, deze situatie was te voorzien.
Reputatie 4
Leuk die uitleg maar zullen we het gewoon bij het probleem houden dat de NS wederom hun zaakjes niet in orde heeft door onterrecht toeslag af te schrijven.

Ik ga nu de trein in op schiphol en ga niet langs de toeslagzuil.......

Dat er zaakjes niet op orde zijn is zo, maar er is nog helemaal niet gezegd dat het toeslag afschrijven onterecht is. Het is namelijk nog niet duidelijk welke van de twee zaken er nou niet op orde is.

Is de reisplanner correct, en wordt er dus inderdaad onterecht een bedrag afgeschreven voor de toeslag.
Of zijn de zuilen correct en de reisplanner dus niet.
Reputatie 2
Leuk die uitleg maar zullen we het gewoon bij het probleem houden dat de NS wederom hun zaakjes niet in orde heeft door onterrecht toeslag af te schrijven.

Ik ga nu de trein in op schiphol en ga niet langs de toeslagzuil.......
Reputatie 2
Heb via PM twitter ook de vraag uitgezet en daar werd gezegd 2,40 word terug gestort dus claimen die toeslag het zij via Twitter of
https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-intercity-direct.html

Dan neem ik aan dat iedereen zijn geld gewoon netjes terug krijgt
Reputatie 4
Probleem is dat als je ergens teksten neerzet als "Maandag t/m vrijdag tussen 9.30 - 16.00 uur en tussen 19.00 - 6.30 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen de gehele dag." dat dat algemene teksten zijn waarbij je het hebt over LANDELIJKE feestdagen.
Goede vrijdag is geen landelijke feestdag, maar meer een soort "bedrijfsfeestdag". Alleen bepaalde bedrijfstakken geven mensen een extra vrije dag.

Die pagina over feestdagen gaat niet alleen over landelijke feestdagen maar ook de bedrijfsfeestdagen zoals de ns die zelf hanteert voor bepaalde kaartsoorten.
Reputatie 7
Badge
Op de pagina over de toeslag staat duidelijk dat deze t/m 8 april niet geldt op feestdagen.
Op de pagina over feestdagen staat duidelijk dat goede vrijdag een feestdag is.

Kan toch niet zo moeilijk zijn ... :?

moeilijk is nog niet zo makkelijk om toe te geven... Vooral niet als de kassa rinkelt 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb helaas nog geen antwoord gekregen. Ik neig naar het volgende: de Reisplanner geeft onterecht toeslagvrij aan, omdat deze Goede Vrijdag als een weekenddag beschouwt.
Ik heb op dit moment contact met woordvoering over dit hele probleem en hoop vandaag z.s.m. een antwoord te hebben.

Op de pagina over de toeslag staat duidelijk dat deze t/m 8 april niet geldt op feestdagen.
Op de pagina over feestdagen staat duidelijk dat goede vrijdag een feestdag is.

Kan toch niet zo moeilijk zijn ... :?
Reputatie 7
Badge +3
Ben wel benieuwd wat zo'n foutje nou oplevert. Denk dat nog niet eens de helft de toeslag terugvraagt.
Reputatie 7
Ik heb helaas nog geen antwoord gekregen. Ik neig naar het volgende: de Reisplanner geeft onterecht toeslagvrij aan, omdat deze Goede Vrijdag als een weekenddag beschouwt.
Ik heb op dit moment contact met woordvoering over dit hele probleem en hoop vandaag z.s.m. een antwoord te hebben.

Reageer