beantwoord

Iemand ervaring met de stiptheid van 1118 Eindhoven-DenHaag op zaterdag? V6.44

• 13 september 2017
  • 10 reacties
  • 254 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Ik MOET op tijd in Rotterdam zijn, en heb de keuze tussen reizen via Breda of via Utrecht.

Met de 1118 Eindhoven-Den Haag gaat iets sneller en gemakkelijker, maar ik zie geen stiptheidspercentage in de reisplanner. Enige bron is ovtijdencom, en daar zie ik de laatste 5 weken geen grote afwijkingen van de dienstregelingstijden.

Ik heb altijd nog de auto achter de hand.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 14 september 2017, 08:35

Stiptheidspercentages in de reisplanner worden gebaseerd op statistieken uit het verleden. Aangezien de 1118 pas sinds april van Eindhoven naar Den Haag rijdt is er geen stiptheidspercentage gepubliceerd.

Ik heb even voor je gekeken, sinds juli is er maar 1x een 1118 op zaterdag meer dan twee minuten te laat aangekomen. Ook in mei en juni ging het aardig, de trein is in juni 1x niet in Den Haag aangekomen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Stiptheidspercentages in de reisplanner worden gebaseerd op statistieken uit het verleden. Aangezien de 1118 pas sinds april van Eindhoven naar Den Haag rijdt is er geen stiptheidspercentage gepubliceerd.

Ik heb even voor je gekeken, sinds juli is er maar 1x een 1118 op zaterdag meer dan twee minuten te laat aangekomen. Ook in mei en juni ging het aardig, de trein is in juni 1x niet in Den Haag aangekomen.
Reputatie 4
Waarom wordt er in de reisplanner dan aangegeven dat het stiptheidscijfer wordt berekend over de laatste 3 maanden? Dat zou dus voldoende data moeten zijn aangezien die trein sinds april rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
De treinen op dit traject hebben in juli en augustus een groot aantal weekenden niet gereden wegens werkzaamheden, dus cijfers over alleen de laatste maanden zijn niet erg betrouwbaar.
Reputatie 4
Dan is dat juist een reden om dat stiptheidscijfer te tonen. Geeft namelijk precies aan dat het traject niet geheel betrouwbaar zal zijn.
Reputatie 3
Badge
Ondertussen staat er wel een stiptheidscijfer in. Dit is 67%. Let er wel op dat een trein pas als te laat wordt gemeld als hij 5 minuten te laat is. (Niet afgerond) mocht je het nog zelf willen nakijken:

Reisadvies van Eindhoven naar Den Haag Centraal.
zaterdag 9 september: vertrek 06:44 van spoor 5, aankomst 08:12 op spoor 1.

Plan deze reis: https://goo.gl/K5povn
Reputatie 4
Ondertussen staat er wel een stiptheidscijfer in. Dit is 67%. Let er wel op dat een trein pas als te laat wordt gemeld als hij 5 minuten te laat is.
Dat minimum van 5 minuten is op zich ook al gek. Als ik dus ergens een overstap op hetzelfde perron heb van 2 minuten tussen twee treinen, dan kan je dus 4 minuten te laat aankomen, de overstap missen waarbij je dus volgens de NS met die 4 minuten niet te laat was om je overstap te halen.

Dat stiptheidscijfer zou dus uit moeten gaan van het minimum aan overstaptijd, 2 min dus, ipv 5 min.
Reputatie 7
Badge
@Richaard @ravitsec

67% is mij te link als ik examen moet doen. Er is ook geen escape indien de trein niet rijdt of ergens op de HSL vastloopt (wat nog al vaak het geval is, lees ik op dit forum). Dat wordt zaterdag autorijden tot aan een P&R .

Bedankt voor de update!.
Reputatie 3
Badge
Ondertussen staat er wel een stiptheidscijfer in. Dit is 67%. Let er wel op dat een trein pas als te laat wordt gemeld als hij 5 minuten te laat is.
Dat minimum van 5 minuten is op zich ook al gek. Als ik dus ergens een overstap op hetzelfde perron heb van 2 minuten tussen twee treinen, dan kan je dus 4 minuten te laat aankomen, de overstap missen waarbij je dus volgens de NS met die 4 minuten niet te laat was om je overstap te halen.

Dat stiptheidscijfer zou dus uit moeten gaan van het minimum aan overstaptijd, 2 min dus, ipv 5 min.
Volgens mij heeft geen enkel land in Europa een marge van 2 minuten. Zwitserland heeft een marge van 3 minuten. De rest is allemaal 5 of 6. Mocht je er nog meer over willen weten: https://youtu.be/MZdyuE54KkY en ProRail legt hier uit hoe ze meten of een trein te laat is. Hun hanteren wel een marge van 3 minuten i.p.v 5. https://youtu.be/Tqy3XnysKWk
Reputatie 3
Badge
@Richaard @ravitsec

67% is mij te link als ik examen moet doen. Er is ook geen escape indien de trein niet rijdt of ergens op de HSL vastloopt (wat nog al vaak het geval is, lees ik op dit forum). Dat wordt zaterdag autorijden tot aan een P&R .

Bedankt voor de update!.
ik snap dat je het risico liever niet neemt. Wel wil ik je succes wensen met je examen!
Reputatie 7
Badge
Volgens mij heeft geen enkel land in Europa een marge van 2 minuten. Zwitserland heeft een marge van 3 minuten. De rest is allemaal 5 of 6. Mocht je er nog meer over willen weten: https://youtu.be/MZdyuE54KkY en ProRail legt hier uit hoe ze meten of een trein te laat is. Hun hanteren wel een marge van 3 minuten i.p.v 5. https://youtu.be/Tqy3XnysKWk

Een marge van 2 of 5 minuten heb ik ingecalculeerd. Zelfs meer. Maar ik kan me niet wapenen tegen een trein die niet rijdt, of tegen een trein die in de spanningssluis blijft stilstaan. In beide gevallen ben ik te laat.

Dank je voor je wens. Ik doe mijn best 🙂

Reageer