beantwoord

in- en uitcheck in de NS-reisplanner

• 12 april 2016
  • 9 reacties
  • 158 Bekeken

Mijn zoon reist deze week op saldo. Nou kijk ik vanmiddag in de NS-reisplanner; staat het saldo op 59 eurocent negatief. In de reisplanner heeft hij WEL ingecheckt, maar niet uitgecheckt. Hij zegt ook dat hij wel heeft uitgecheckt.
In de reishistorie op ov-chipkaart.nl staat ook dat hij heeft in- en uitgecheckt en staat er nog saldo op z'n kaart.
Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 12 april 2016, 19:54

Het kan tot 24 uur duren voordat het overzicht in Mijn NS is bijgewerkt.
Bekijk origineel

9 reacties

Het kan tot 24 uur duren voordat het overzicht in Mijn NS is bijgewerkt.
Vertraging in de reishistorie????
Het klopt wat Pe_pe zegt. Het duurt maximaal 24 uur voordat alles volledig is verwerkt
Normaal geen last van. Ik kan vaak al zien wanneer hij uitgecheckt heeft VOOR hij thuis is (kwartiertje fietsen)
Vind dit vreemd....
Normaal geen last van. Ik kan vaak al zien wanneer hij uitgecheckt heeft VOOR hij thuis is (kwartiertje fietsen)
Vind dit vreemd....

Waarom is de reishistorie op OV-chipkaart.nl dan wel up to date??
Ik zou willen dat ik je hier een hele technische uitleg over kon geven, maar tevergeefs. Het systeem heeft soms gewoon nog wat langer de tijd nodig om het te verwerken. Dat het op OV-chipkaart.nl al wel zichtbaar is is natuurlijk mogelijk, dat is een ander account en een iets ander systeem. Als het na 24 uur nog niet goed in de reishistorie staat kan je dit even laten weten!
Doe ik!!! Dank je wel
Ik zou willen dat ik je hier een hele technische uitleg over kon geven, maar tevergeefs. Het systeem heeft soms gewoon nog wat langer de tijd nodig om het te verwerken. Dat het op OV-chipkaart.nl al wel zichtbaar is is natuurlijk mogelijk, dat is een ander account en een iets ander systeem. Als het na 24 uur nog niet goed in de reishistorie staat kan je dit even laten weten!
Ik zou wel benieuwd zijn naar dat verhaal, want ergens klopt het niet als een check-uit bij de NS eerder zichtbaar is bij een externe partij (ovchipkaart.nl) voordat de NS de gegevens zelf verwerkt heeft.
Het feit dat de gegevens extern dus al wel beschikbaar zijn geeft alleen maar aan dat het max 24 uur wachten dus een keuze van de NS is en geen technische oorzaak heeft.
Ik zou een directe vergelijking met de distributie van reisinformatie willen trekken.

Voorbeeld:

TLS heeft een distributiesysteem voor OVC-transacties. Dat systeem stopt alle transacties in een queue per ontvanger en verstuurt deze naar vervoerders én haar eigen, gescheiden systeem voor 'de website' van TLS.

Wanneer de verbinding TLS-NS, of bijvoorbeeld TLS-TLS-website onderuit gaat, blijven berichten in queue staan. Zodra de verbinding terug online is, wordt de queue alsnog afgewerkt.

Een wachttijd van 24h is in mijn ogen begrijpelijk, er kan immers een verstoring zijn in de aflevering van transacties.

Als de TLS-backend (die transacties verwerkt) en de TLS-frontend (de website) net zo gescheiden zijn als TLS-backend naar NS, dan kan het prima voorkomen dat TLS-NS werkt maar TLS-TLS niet, en andersom.

Reageer