beantwoord

Is deze reisweg toegestaan ?


Rare reisweg geeft de ns plannee in dit geval
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 december 2017, 18:52

Het is inderdaad een krap reisadvies, maar het klopt allemaal wel. Toch zie ik dat 7 minuten eerder er een reisadvies via Ede-Wageningen en dan Amersfoort liep met twee busreizen (voor en na de treinrit) die je 4 minuten had bespaard. De snelste reisroute wordt weergegeven, waarbij dit misschien niet heel handig is met het vele overstappen (waar ook veel fout kan gaan) is het nog steeds een legitieme optie.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Heb je een datum en tijd en stationsnamen? En wat geeft de planner weer?
Ja sorry hier komt de route geplant via www.ns.nl :
w reis van Stationsweg 37a, Oosterbeek naar Bergenboulevard 158, Amersfoort, vertrek dinsdag 5 december 2017 12:27.

12:27 Stationsweg 37a, Oosterbeek
4 minuten lopen (240 meter)
12:31 Station Oosterbeek
--

12:31 Station Oosterbeek spoor 2
NS 7539 Sprinter richting Arnhem Centraal
12:36 Station Arnhem Centraal spoor 10
--

12:46 Station Arnhem Centraal spoor 11
NS 3142 Intercity richting Schiphol
13:21 Station Utrecht Centraal spoor 5
--

13:36 Station Utrecht Centraal spoor 11
NS 1747 Intercity richting Enschede
13:50 Station Amersfoort spoor 2
--

13:50 Station Amersfoort
3 minuten lopen (180 meter)
13:53 Bushalte Centraal Station, Amersfoort
--

13:58 Bushalte Centraal Station, Amersfoort
Syntus 3 Stadsbus richting Vathorst via Meander MC
14:18 Bushalte Bergenboulevard, Amersfoort
--

14:18 Bushalte Bergenboulevard, Amersfoort
1 minuten lopen (60 meter)
14:19 Bergenboulevard 158, Amersfoort
Reputatie 6
Het is inderdaad een krap reisadvies, maar het klopt allemaal wel. Toch zie ik dat 7 minuten eerder er een reisadvies via Ede-Wageningen en dan Amersfoort liep met twee busreizen (voor en na de treinrit) die je 4 minuten had bespaard. De snelste reisroute wordt weergegeven, waarbij dit misschien niet heel handig is met het vele overstappen (waar ook veel fout kan gaan) is het nog steeds een legitieme optie.
Reputatie 7
Badge +2
Heb je soms een via-station ingevoerd?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, Arnhem - Utrecht - Amersfoort klinkt onlogisch maar is inderdaad sneller dan met de Valleilijn (Connexxion) via Ede en Barneveld. In dit geval krijg je de reis met de minste overstappen.
Nee ik heb geen via station ingevoerd. Maar mag je bij een omweg je vertrek staton passeren?
Reputatie 4
Het "terugsteekverbod" is dus kennelijk niet absoluut. Komt er nu een wat realistischer/meer klantgerichte/minder formele bepaling in de vervoersvoorwaarden?
Waarschijnlijk een call naar 9292/RIG omdat het een deur-tot-deuradvies is. En die verbieden terugsteken niet.

Overigens hanteert de NS-planner ook een lijstje met stations waar wel teruggestoken mag worden, het verbod is niet helemaal keihard.

As we speak zijn dat de volgende stations:
mrn
klp
hglo
odz
hvl
mtr
swd
almo
amri
sda
assp
Reputatie 4
Maar de NS-Reisplanner is maatgevend voor de toegestane reisroute. In voorkomende gevallen is het dus verstandig om een van-deur-tot-deur advies via de Reisplanner op te vragen en de uitdraai mee te nemen.

Nu is ook eindelijk de "eeuwen" openstaande vraag over de toegestane reisweg Rotterdam Lombardijen-Breda opgelost. Omdat de hogesnelheidslijn (op de tekening) door Rotterdam Lombardijen komt is reizen via Rotterdam Centraal verboden, want dat is terugsteken. Maar voer een straat bij Lombardijen in en zie: de NS-Reisplanner staat het toe. Hoe kan een reiziger weten dat NS het antwoord aan de Reisinformatiegroep overlaat?
Dit advies komt uit de NS-reisplanner. Even uit mijn hoofd gooit die nog steeds alle deur-tot-deuradviezen naar RIG, waardoor je dus foute informatie in de NS-planner krijgt.
Maar dat is dan een probleem voor NS, niet voor de klant. Die dient zich te baseren op de reisplanner.
Absoluut, ik probeer enkel te verklaren waarom dit advies uit de planner komt. Uit mijn andere reacties over dit onderwerp blijkt ook wel dat ik zelfs van mening ben dat foute 9292-adviezen een probleem van NS zijn, niet van de klant. Daar spreekt NS haar partner in crime maar op aan.
Reputatie 4
Deventer is ook een station waar dat terugsteekverbod niet nodig is.
Als ik van Almelo naar Colmschate wil, is het sneller om de IC en dan de Sprinter te nemen dan alleen de Sprinter.
Toch is dat een stuk waar terugsteken dus verboden is momenteel.

Reageer