beantwoord

Kaartjes geldig als trein niet stopt op tussenstation?

• 6 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 396 Bekeken

Stel ik heb een kaartje van Utrecht naar Abcoude en een van Abcoude naar Amsterdam. Mag ik daarmee dan de intercity van Utrecht naar Amsterdam nemen, ook al stopt die niet in Abcoude? (En hetzelfde voor alle andere plaatsen waar een bepaalde trein niet stopt.)

Concrete situatie waarvoor ik dit overweeg: een Sparpreis-kaartje van Oberhausen naar Abcoude is € 24,90, naar Amsterdam Amstel € 29,90. Het is dus goedkoper om twee kaartjes te kopen: Oberhausen-Abcoude en Abcoude-Amsterdam Amstel (€ 2,60). Als ik de intercity wil nemen, moet ik dat met een kaartje doen, aangezien die niet dichtbij genoeg (en te snel) langs de incheckpaaltjes van Abcoude rijdt.
icon

Beste antwoord door Thom 6 oktober 2019, 19:31

U heeft een kaartje tot Abcoude en daarmee mag u met uw internationale kaartje naar toe. Met dit kaartje hoeft u niet - in of uit te checken. Voor u geldt ook geen toeslag in de ICE.

Uw hele reis moet gedekt zijn, dus ook het deel Abcoude-Amsterdam Amstel. Als dat een e-ticket Abcoude-Amsterdam Amstel is, kunt u gewoon blijven zitten. U mag met een gewone trein reizen die op Amstel stopt, ook al stopt die trein niet in Abcoude.

Dit kan niet met een los kartonnen kaartje met een chip, want dan moet u in Abcoude inchecken om hem geldig te maken. In dat geval heeft u dus met bovenstaande geen geldig kaartje maar met een e -ticket Abcoude-Amstel wel. Een kartonnen kaartje is alleen geldig met een incheck, zonder incheck heeft dit kaartje voor uw reis evenveel waarde als de bonuskaart van Albert Heijn. Voor een e-ticket hoeft dit inchecken niet. Die kunt u het beste nemen. U kunt er niet eens mee inchecken, hooguit een poortje openen.

Heel formeel zou u voor het stukje Abcoude- Amsterdam een toeslag moeten betalen als u met de ICE zou reizen, maar als u daarnaast in het bezit bent van een internationaal kaartje tot Abcoude zult u daar waarschijnlijk niet op aangesproken worden. Als u geen ICE neemt vanaf Utrecht speelt dit niet.

In zijn algemeenheid geldt dat u met op elkaar aansluitende geldige of geldig gemaakte kaartjes met elke trein mag reizen, afgezien van Thalys en Eurostar. De trein hoeft niet in die overgangsplaats van uw kaartjes te stoppen. U bent voor het binnenlands verkeer met de ICE een toeslag verschuldigd, maar die geldt niet als u voor dat traject een internationaal kaartje heeft. Met een e-ticket kunt u niet inchecken en dat hoeft ook niet, de reis is al betaald. In- en uitchecken heeft te maken met de betaling van het juiste tarief. Het openen van een poortje is dus niet hetzelfde als in- of uitchecken.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Of dit mag weet ik niet. Maar als het mag u moet voor het laatste stuk naar Amsterdam ook nog een toeslagkaartje voor de ICE kopen want daar bent u met uw kaartje Abcoude-Amsterdam een gewone binnenlandse reiziger. Daarmee is uw truc sowieso niet voordeliger.
Ik wil naar Amstel, daar stopt de ICE niet, dus ik neem vanaf Utrecht hoe dan ook de gewone intercity.

Daarnaast ben ik vooral geïnteresseerd in de algemene regel hiervoor, ook op andere routes.
Reputatie 7
Badge +4
U heeft een kaartje tot Abcoude en daarmee mag u met uw internationale kaartje naar toe. Met dit kaartje hoeft u niet - in of uit te checken. Voor u geldt ook geen toeslag in de ICE.

Uw hele reis moet gedekt zijn, dus ook het deel Abcoude-Amsterdam Amstel. Als dat een e-ticket Abcoude-Amsterdam Amstel is, kunt u gewoon blijven zitten. U mag met een gewone trein reizen die op Amstel stopt, ook al stopt die trein niet in Abcoude.

Dit kan niet met een los kartonnen kaartje met een chip, want dan moet u in Abcoude inchecken om hem geldig te maken. In dat geval heeft u dus met bovenstaande geen geldig kaartje maar met een e -ticket Abcoude-Amstel wel. Een kartonnen kaartje is alleen geldig met een incheck, zonder incheck heeft dit kaartje voor uw reis evenveel waarde als de bonuskaart van Albert Heijn. Voor een e-ticket hoeft dit inchecken niet. Die kunt u het beste nemen. U kunt er niet eens mee inchecken, hooguit een poortje openen.

Heel formeel zou u voor het stukje Abcoude- Amsterdam een toeslag moeten betalen als u met de ICE zou reizen, maar als u daarnaast in het bezit bent van een internationaal kaartje tot Abcoude zult u daar waarschijnlijk niet op aangesproken worden. Als u geen ICE neemt vanaf Utrecht speelt dit niet.

In zijn algemeenheid geldt dat u met op elkaar aansluitende geldige of geldig gemaakte kaartjes met elke trein mag reizen, afgezien van Thalys en Eurostar. De trein hoeft niet in die overgangsplaats van uw kaartjes te stoppen. U bent voor het binnenlands verkeer met de ICE een toeslag verschuldigd, maar die geldt niet als u voor dat traject een internationaal kaartje heeft. Met een e-ticket kunt u niet inchecken en dat hoeft ook niet, de reis is al betaald. In- en uitchecken heeft te maken met de betaling van het juiste tarief. Het openen van een poortje is dus niet hetzelfde als in- of uitchecken.
Badge +3
In dit geval is de oplossing om een e-ticket van Abcoude naar Amsterdam Amstel te kopen. Samen met het Sparpreis-ticket van Oberhausen naar Abcoude is dat dan geldig in de binnenlandse IC van Utrecht naar Amsterdam Amstel.

E-tickets zijn een uitkomst voor dit soort gevallen omdat je niet hoeft in te checken.
Reputatie 7
Badge
Zo, dat is een lang verhaal geworden @Thom
Ik doe het korter, "Ja, het mag en vergeet niet over te stappen te Utrecht" 😀
Meer algemeen, ja dit mag altijd indien kaartjes maar geldig zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Daarnaast ben ik vooral geïnteresseerd in de algemene regel hiervoor, ook op andere routes.

Dat lukt vast met uw volledige en inmiddels verlengde reactie. Verder maakt Thom nog altijd zelf uit wat hij schrijft.
Reputatie 7
Badge +3
Thom wordt waarschijnlijk per woord betaald 😂
Reputatie 7
Badge +4
Vroeger was er, zoals je je wellicht herinnert, nog een voorstel van per 100 goede antwoorden een gratis dagkaart eerste klas. Het is er helaas niet van gekomen, dan zou ik Dalvrij wel een tijdje kunnen opzeggen. 😉
Reputatie 7
Badge
Thom wordt waarschijnlijk per woord betaald 😂

U heeft tenminste humor 👍
Reputatie 3
Volgens de reisvoorwaarden (AVR-NS 3.2) kun je met een eenmalige OV-chipkaart Abcoude-Amsterdam inchecken op Utrecht - volgens de AVR-NS geeft het poortje ook op andere locaties een succesvolle in-check aan. Je zult dan (AVR-NS 3.3) in elk geval wel binnen 30 minuten na incheck je reis vanaf Abcoude moeten beginnen. Maar de vraag is of je daarmee voldoet aan de eis dat je incheckt bij een "daartoe bestemde plek" zoals de AVR-NS eist en of je dus wel of niet met een geldige Eenmalige chipkaart reist. Het zou wel fijn zijn als dit zou mogen - ook bij een reis waarin de trein wel (even) stopt op een tussenstation maar je niet voldoende tijd hebt om een incheck te regelen.

Maar een e-ticket is inderdaad goedkoper en flexibeler.
Dank. Ik heb een NS-abonnement, dus hoef geen ICE-toeslag te betalen. Ik was al van plan een e-ticket te nemen, scheelt toch weer een euro. En Thom, ik snap het ook als je niet alles twee keer herhaalt. 😉

Reageer