beantwoord

Kan in reisplanner ook een snellere overstaptijd mogelijk gemaakt worden?

• 13 juli 2021
  • 9 reacties
  • 178 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Dagelijks op Utrecht Centraal weten veel mensen sneller dan de overstaptijd van 4 minuten een volgende trein te halen, maar deze kunnen in de reisplanner niet weergegeven worden. Jammer!

icon

Beste antwoord door Thom 13 juli 2021, 16:41

De reis in de reisplanner opdelen in een deel tot Utrecht en een deel na Utrecht is het handigste. Ik doe het zo ook. Vijf minuten is natuurlijk arbitrair, maar meestal aardig kloppend. Of het haalbaar is, hangt af van de afstand tussen de perrons, de drukte en ook van de conditie van de reiziger.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De reis in de reisplanner opdelen in een deel tot Utrecht en een deel na Utrecht is het handigste. Ik doe het zo ook. Vijf minuten is natuurlijk arbitrair, maar meestal aardig kloppend. Of het haalbaar is, hangt af van de afstand tussen de perrons, de drukte en ook van de conditie van de reiziger.

Badge +3

Volgens mij was er een buitenlandse reisplanner die geen rekening hield met de layover-tijden, maar bij DB, ÖBB, SBB en Hafas zie ik dat ze daar (tegenwoordig) wél rekening mee houden.

Een overstsap vanuit Utrecht Overvecht (a 19:48 Utrecht Centraal spoor 1) naar Breukelen (v 19:50 spoor 14) wordt dus niet getoond.

Reputatie 7
Badge +4

Die vijf minuten speelt ook in Zwolle en Rotterdam. Met name in Zwolle is het wel eens zaak rekening te houden met overstappen die minder dan vijf minuten zijn en haalbaar.

Dit zou echt een wens van mij zijn. Zeker zodra er lijnbussen meespelen, kan het erg complex zijn om uit te zoeken wat precies de mogelijkheden zijn. Vijf mogelijke trajecten is geen uitzondering. Ik weet dan graag dat ik twee minuten heb voor een overstap die drie minuten zou duren. 

Daarnaast is de reisplanner bij grote stations vaak onnauwkeurig. Op Amsterdam Centraal is het vanuit de voorkant van de Amsterdamse metro 51/53/54 hooguit vier minuten naar spoor 2b, maar het dubbele naar spoor 1 of 13a. De aangegeven zeven minuten zijn behoorlijk ruim.

Tip: maak een optie 'negeer overstaptijd'

Reputatie 6
Badge

Volgens mij was er een buitenlandse reisplanner die geen rekening hield met de layover-tijden, maar bij DB, ÖBB, SBB en Hafas zie ik dat ze daar (tegenwoordig) wél rekening mee houden.

Een overstsap vanuit Utrecht Overvecht (a 19:48 Utrecht Centraal spoor 1) naar Breukelen (v 19:50 spoor 14) wordt dus niet getoond.

DB neemt gewoon over wat NS aanlevert. En omgekeerd. Dito SBB voor de Schweiz etc. En ze durven het uit eeuwenoude traditie dus nooit om het beter te weten als die ander die thuis speelt.

2 min geldt volgens mij-en wordt ook meestal DAN wel als zodanig getoond, bij cross-platform overstaoppen, zoals Zwolle of Leiden/dHaag HS van IC op SPR

Reputatie 7
Badge +3

Dagelijks op Utrecht Centraal weten veel mensen sneller dan de overstaptijd van 4 minuten een volgende trein te halen, maar deze kunnen in de reisplanner niet weergegeven worden. Jammer!

Dat sommige (vaste) reizigers die ter plekke bekend zijn wel eens een te korte overstap toch halen klopt. De overstaptijden zijn echter ook berekend op andere mensen zoals Oma Jansen met koffertje.

Daarnaast speelt mee dat als zo'n overstap in de planner wordt aangegeven iedereen die hem niet haalt het geld van zijn kaartje kan gaan terugvragen. Daar begint NS dus niet aan. 

Als je dit wil dan zou het hoogstens als optie "kortere overstappen zonder garantie" in de reisplanner zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Van perron 1 naar 21 red ik echt niet in 4 minuten….

Reputatie 7
Badge +4

Neem de snelle route via de oude gang @MoDe , spannend maar mogelijk. Ik haalde 19 in ieder geval, ;-)

Reputatie 3

Van perron 1 naar 21 red ik echt niet in 4 minuten….

Volgens mij is de norm voor het weergeven in de reisplanner van een overstap van 1 naar 21 op Utrecht Centraal iets langer, 5 minuten i.p.v. 4. 

Reageer