Legaal "terugsteken"... Dat kan met de NS Reisplanner

• 24 december 2017
  • 34 reacties
  • 1617 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Hier is de oplossing om legaal te mogen terugsteken: Vul bij de NS reisplanner niet de (plaats)naam van het station in, maar kies het haltepaal symbooltje bij het station, of type "halte" voor de stationsnaam. En klaar is Kees :-)

Voorbeeld voor Rotterdam Lombardijen - Eindhoven Strijp S : https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=51.88089,4.533111&vertreklabel=Rotterdam,%20Station%20Lombardijen&vertrektype=geo&aankomst=51.447166,5.458104&aankomstlabel=Eindhoven,%20Strijp%20S&aankomsttype=geo&tijd=2018-02-27T09:51&type=vertrek
Doe je dat niet, dan zit je bijna half uur langer in de trein:
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:35&type=vertrek
Of krijg je een tijdrovende omweg aangeboden: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:39&type=vertrek

Een andere manier is het toevoegen van het woord "station" achter de plaatsnaam, dus Hoofddorp, station.
Voorbeeld voor Hoofddorp - Rotterdam via Schiphol: https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=52.292442,4.698579&vertreklabel=Hoofddorp,%20Station&vertrektype=geo&aankomst=Rotterdam&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T11:54&type=vertrek&hash=1460488475

Honneurs aan Henk, die me aan t uitproberen zette.

34 reacties

Badge +3
Oud nieuws, de deur-tot-deur (wat jij halte noemt) info komt van 9292 en die geven inderdaad terugsteekadviezen. Dus als je zegt "dat kan" dan heb je helemaal gelijk!

Dat ze (9292 en dus NS ook niet) er dan niet bij zeggen/zetten dat je vanuit Lombardijen naar Strijp S (Ehs) in Eindhoven (Ehv) naar buiten en weer naar binnen dient te gaan om die reis legaal te maken vonden ze een kwestie van "te veel kleine lettertjes in het reisadvies en niemand snapt dat". Is een keuze.

9292 geeft de (snellere) reis met terugsteek weer als waren het 2 losse reizen (met bijbehorende prijs, dus alsof je kaartjes Lombardijen - Eindhoven en Eindhoven - Strijp S koopt) maar met een 'overstap' (uit en weer in) op het terugsteekstation ben je alsnog goedkoper uit (langeafstandskorting) dan wat 9292 zegt (het stukje Ehv - Ehs zal een paar centen extra zijn vanaf Lombardijen, en geen € 2,30 duurder zoals 9292 zegt).

Maar goed, bij controle op de terugsteek ben je de sjaak, want je bent dus helemaal niet bij die 'halte' (want die is buiten het station!) geweest.

Snappie? Legaal terugsteken kan altijd dus, zolang je maar uit- en weer incheckt (in Eindhoven in dit geval). Daar betaal je dan ook netjes die paar centen extra voor.

Ik ben geen tariefseenheden guru maar vanuit Lombardijen naar Ehv is 10 cent duurder dan naar Ehs. Dus de terugsteek kost je dan 20 cent extra vermoed ik.
Badge +3
En Lombardijen - Eindhoven is ook sneller via Rotterdam CS dus kan en mag op zich (goedkoper ook zelfs) met een e-ticket retourtje vanaf Barendrecht, want je steekt helemaal niet terug dus hoeft op CS niet eens naar buiten en weer naar binnen!

Maar... wat doe je dan met een enkeltje Barendrecht - Rotterdam CS - Lombardijen - Eindhoven? Dan mag je niet van Lombardijen naar Rotterdam namelijk want volgens de spoorkaart kan dat niet.

Plan (en betaal) dan gewoon die 'via' voor 20 cent extra... of check gewoon even uit en weer in op je terugsteekstation! 😃
De voorwaarden zijn simpel sinds de laatste revisie: als de planner zegt dat het mag, dan mag het 😃
Reputatie 7
Badge
@Robert bij controle op de terugsteek ben je de sjaak, want je bent dus helemaal niet bij die 'halte' (want die is buiten het station!) geweest. Snappie? Legaal terugsteken kan altijd dus, zolang je maar uit- en weer incheckt (in Eindhoven in dit geval). Daar betaal je dan ook netjes die paar centen extra voor.Ik ben geen tariefseenheden guru maar vanuit Lombardijen naar Ehv is 10 cent duurder dan naar Ehs. Dus de terugsteek kost je dan 20 cent extra vermoed ik.
Dat klopt niet, Robert. Ik reis exact zoals de reisplanner aangeeft, en dan hoef ik in Rotterdam CS of Eindhoven CS niet uit of in te checken. Ik check alleen op het begin en eindstation in/uit. Het via Rotterdam en via Eindhoven omrijden (zgn. terugsteken) kost dus niets meer, als je de NS reisplanner op mijn manier invult, en als reisplan gebruikt.
Correct, wanneer je een deur-tot-deuradvies zou opvragen vanaf een bushalte of adres naast het station, dan krijg je een advies van de NS Reisplanner wat feitelijk bij RIG/9292 weg komt, waarbij terugsteken is toegestaan. Je voldoet aan de nieuwe reisvoorwaarden van NS (de reisplanner is bepalend) en mag zonder extra handelingen terugsteken.

Wat men daar in de trein van vindt is een volgende, maar een eventueel UVB verwacht ik érg snel ingetrokken te zien.
Ik heb er ook zo eentje: als je op Amersfoort om 21:50 de sprinter naar Utrecht Overvecht mist, wordt in de reisplanner een alternatief via Hilversum aangeboden. Die komt dan om 22.33 op Overvecht aan. Echter, als je van Amersfoort de intercity van 21:58 naar Utrecht CS neemt en vervolgens de sprinter naar Overvecht van 22:18, dan ben je al om 22:22 op Overvecht. Scheelt toch 11 minuten. Die optie wordt niet in de reisplanner aangeboden.
Hoe is het nu, je mag toch de snelste weg nemen?
En in km maakt het ook bijna niets uit met de route over H'sum (zou zelfs wel iets minder kunnen zijn).
Als je de vraag goed aan de NS.nl planner stelt, dan mag het, en de forummoderators hier hebben inmiddels aangegeven dat het dan inderdaad mag.

Plan een reis vanaf "Stationsplein, Amersfoort" naar station Overvecht. Je krijgt een deur-tot-deuradvies mét overstap op Utrecht Centraal. Volledig conform de NS-voorwaarden.

https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijke-reisroutes-vs-reisplanner-37380/index4.html#post290084
Alleen wordt in dit advies een euro meer berekend (rechtstreeks en via Hilversum zou het € 4,10 zijn). In de praktijk zal toch 4,10 afgerekend worden, omdat de poortjes niet weten dat je omgereden bent.
Sowieso krom dat het vanaf het stationsplein moet en niet rechtstreeks vanaf het station zelf wordt aangegeven.
Correct, 9292 volgt netjes het aantal tariefeenheden en geeft de correcte prijs. Dat maakt echter niks uit, volgens de voorwaarden van NS moet je de NS reisplanner volgen zonder gebruik te maken van een via-station. Dat doe je nu netjes.
Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten Henk.
Dat is fijn om te horen 🙂
Ik kan het niet alleen Henk.
Oeh, De Dijk, vorige maand nog geweest in Hedon. Gaaf 🆒
Dat kan ook van Utrecht CS naar de Rai in meeste gevallen, (tenzij daar een evenement is) via Amsterdam Zuid.
Badge +3
Ultieme terugsteek-advies voor morgen (do 18-01-2018)

Ht (Den Bosch) vergeten we maar gewoon want daar waait het veel te hard blijkbaar dat het maar vanuit één richting bereikbaar is :)

Druk is het sowieso niet (67% minder intercity's Ehv-Asd vv.)

Badge
Wegens storingen als gevolg van de nachtvorst zijn vandaag enkele IC's (Schagen -) Alkmaar - Maastricht opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam. De IC Schagen > Alkmaar heet 800, de IC Amsterdam > Maastricht 300800. Ook de IC Enkhuizen > Heerlen is geknipt in een 3900 Enkhuizen > Amsterdam en een 303900 Utrecht > Heerlen.
Niets nieuws onder de zon, zou je denken. Maar als ik voor vanochtend een reis van Weert naar Susteren plan, zonder Vrij-abonnement, krijg ik zowel een reisadvies via Roermond met de 300800, als een terugsteekadvies via Sittard met de 303900!
Hoe zit dat? Geldt het terugsteekverbod soms niet voor 3xxx00-treinen?
Het terugsteekverbod geldt altijd, behalve voor een aantal stations. Het is wel zo dat er allerlei gekke problemen zijn met extra treinen, wat dit probleem zou kunnen verklaren.
Reputatie 4
Ik denk in dit geval omdat er ALTIJD omgechecked dient te worden dan in Sittard van NS naar Arriva.
Dus is er geen sprake meer van terugsteken. Terugsteken is alleen mogelijk bij één vervoerder.
Reputatie 5
Toch geeft de reisplanner nog altijd alleen de route sprinter-sprinter (via Dordrecht) als mogelijkheid voor Lombardijen - Breda ...
Zolang je je vraag maar op de goede manier stelt............................. :-)

Reputatie 5
Dat zou niet nodig moeten zijn ; de trucs hebben we hier allemaal wel gezien het afgelopen jaar (!!) maar je zou als normale reiziger toch alle adviezen moeten krijgen en niet alleen de langzaamste (al is het maar 3 min. in dit geval).
(wel grappig dat als je 'lopen' kiest ipv 'openbaar vervoer' je opeens 16 minuten onderweg bent !? waarvandaan ?)
Één wonder tegelijk.....
Badge +3
Het terugsteekverbod geldt altijd, behalve voor een aantal stations. Het is wel zo dat er allerlei gekke problemen zijn met extra treinen, wat dit probleem zou kunnen verklaren.
Hoe zit het nou eigenlijk?
https://t.co/Mz4Du1rcKb

Ik werd er zelfs voor bedankt via webcare door dakjes en ze hebben zelfs een 'bitlink' van mijn reisadvies gemaakt ^RC en ^MI voor het 'gouden ticket' of zoiets.
Maar je mag dus niet terugsteken. Duidelijk. Maar als de NS planner (met een 9292 advies!) dat toont, dan ineens wel :?

Vroeger mocht het niet volgens de voorwaarden, tegenwoordig zeggen de voorwaarden enkel dat de NS Reisplanner bepalend is. De NS Reisplanner zegt (via RIG, maar dat maakt niet uit) dat het mag, dus het mag.

Reageer