Legaal "terugsteken"... Dat kan met de NS Reisplanner

  • 24 december 2017
  • 34 reacties
  • 1603 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reisadviezen zouden niet over afstand moeten gaan, maar enkel over tijd. Wat doet het ertoe hoe de infrastructuur erbij ligt hoe je van A naar B komt?!

Als je van Lombardijen naar Parijs wilt hoef je toch ook niet met een sprinter naar Dordrecht, Roosendaal, Brussel en dan pas met de Thalys. Oh wacht... de reisplanner stuurt je daadwerkelijk zo. Bizar.

Aangezien de IC Gvc-Ehv tegenwoordig ook gebruik maakt van de HSL vind ik die twee situaties best aardig vergelijkbaar. Er is dan ook nauwelijks nog sprake van terugsteken.
Badge +3
Ook weer iets (gezien via Twitter, en al in een recenter topic gemeld)... Mag dit dan?

Als je het advies toont bij controle? Er staat zelfs 'geen ICE toeslag'.... woeha!

Hoe wil je inchecken bij DB? Met een geldig vvb mag dat gewoon, natuurlijk. Het zal DB weinig interesseren dat de NS Reisplanner je dit advies heeft gegeven als je in een DB trein wordt gecontroleerd met je OV-chipkaart. Daar kunnen ze weinig mee logischerwijs.
Badge +3
Hoe wil je inchecken bij DB? Met een geldig vvb mag dat gewoon, natuurlijk. Het zal DB weinig interesseren dat de NS Reisplanner je dit advies heeft gegeven als je in een DB trein wordt gecontroleerd met je OV-chipkaart. Daar kunnen ze weinig mee logischerwijs.
Dat is dus een dikke JA!

Dank voor de info, maar de NS dachten er anders over. Dat weten we inmiddels wel (eens kijken of ze het gaan aanpassen voor die tijd)...

Het is een geldig advies met kortere opties dus. Ik vind dit vooral interessant omdat iemand vroeg of ze met sprinters (rolstoel toegankelijk) zou mogen reizen als een intercity geen optie was.

Dat kan natuurlijk!
Ik zou het niet proberen om zo, met een Nederlands vvb Groningen-Maastricht, Duitsland in te gaan 🙂 Met een in Duitsland geldig vervoersbewijs kan dit natuurlijk gewoon.
Badge +3
Dat dus ja, iPhone app zou dat advies dus niet moeten geven...
Jup, vroeger zou dat ook niet gebeurd zijn simpelweg omdat de reisplanner enkel binnenlandse treinen kende (op wat grensverkeer na). Met de nieuwe engine wordt er steeds meer mogelijk wat betreft internationaal plannen, wat an sich een mooie ontwikkeling is, met dit soort adviezen als edge-cases en die moeten natuurlijk voorkomen worden.
Reputatie 7
Badge +3
En het is niet eens sneller dan met binnenlandse treinen en bussen.

Reisplanner op de website geeft wel gewoon een reis binnen Nederland aan, duurt dan 5.30 uur, ervanuit gaande dat alle bussen en treinen goed op elkaar aansluiten.
Badge +3
Het scheelt maar een HALFUUR bijna.. even terugsteken van Zuid naar RAI (omdat de trein vanuit Groningen niet meer stopt op Duivendrecht)...



Dus als je niet vrij reist, maar op saldo of op traject betaal je (soms) een beetje, maar het mag! Sterker nog, je moet wel want poortjes op Zuid :D

Bron: https://twitter.com/FlyingEmil/status/1031620946468261888 (dank aan Emile Oosterhof)!

Reageer