Legaal "terugsteken"... Dat kan met de NS Reisplanner
Voorbeeld voor Rotterdam Lombardijen - Eindhoven Strijp S : https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=51.88089,4.533111&vertreklabel=Rotterdam,%20Station%20Lombardijen&vertrektype=geo&aankomst=51.447166,5.458104&aankomstlabel=Eindhoven,%20Strijp%20S&aankomsttype=geo&tijd=2018-02-27T09:51&type=vertrek
Doe je dat niet, dan zit je bijna half uur langer in de trein:
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:35&type=vertrek
Of krijg je een tijdrovende omweg aangeboden: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:39&type=vertrek
Een andere manier is het toevoegen van het woord "station" achter de plaatsnaam, dus Hoofddorp, station.
Voorbeeld voor Hoofddorp - Rotterdam via Schiphol: https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=52.292442,4.698579&vertreklabel=Hoofddorp,%20Station&vertrektype=geo&aankomst=Rotterdam&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T11:54&type=vertrek&hash=1460488475
Honneurs aan Henk, die me aan t uitproberen zette.
Oud topic, maar nog eentje… Een zuiver NS (géén 9292) terugsteekadvies.
Naar Tilburg kost € 12,40 dus met een e-ticket naar Oisterwijk bespaar je 20 cent.

Oh wacht, je steekt helemaal niet terug want vanuit Tilburg reis je richting Boxtel en niet terug richting Den Bosch.
Maar de langere reis is dus goedkoper (vanaf Den Bosch reis je 30 TE voor de prijs van 21).

Het scheelt maar een HALFUUR bijna.. even terugsteken van Zuid naar RAI (omdat de trein vanuit Groningen niet meer stopt op Duivendrecht)...
Dus als je niet vrij reist, maar op saldo of op traject betaal je (soms) een beetje, maar het mag! Sterker nog, je moet wel want poortjes op Zuid :D
Bron: https://twitter.com/FlyingEmil/status/1031620946468261888
Reisplanner op de website geeft wel gewoon een reis binnen Nederland aan, duurt dan 5.30 uur, ervanuit gaande dat alle bussen en treinen goed op elkaar aansluiten.
Dat is dus een dikke JA!
Dank voor de info, maar de NS dachten er anders over. Dat weten we inmiddels wel (eens kijken of ze het gaan aanpassen voor die tijd)...
Het is een geldig advies met kortere opties dus. Ik vind dit vooral interessant omdat iemand vroeg of ze met sprinters (rolstoel toegankelijk) zou mogen reizen als een intercity geen optie was.
Dat kan natuurlijk!
Als je van Lombardijen naar Parijs wilt hoef je toch ook niet met een sprinter naar Dordrecht, Roosendaal, Brussel en dan pas met de Thalys. Oh wacht... de reisplanner stuurt je daadwerkelijk zo. Bizar.
Aangezien de IC Gvc-Ehv tegenwoordig ook gebruik maakt van de HSL vind ik die twee situaties best aardig vergelijkbaar. Er is dan ook nauwelijks nog sprake van terugsteken.
Hoe zit het nou eigenlijk?
https://t.co/Mz4Du1rcKb
Ik werd er zelfs voor bedankt via webcare door dakjes en ze hebben zelfs een 'bitlink' van mijn reisadvies gemaakt ^RC en ^MI voor het 'gouden ticket' of zoiets.
Maar je mag dus niet terugsteken. Duidelijk. Maar als de NS planner (met een 9292 advies!) dat toont, dan ineens wel :?
(wel grappig dat als je 'lopen' kiest ipv 'openbaar vervoer' je opeens 16 minuten onderweg bent !? waarvandaan ?)
Dus is er geen sprake meer van terugsteken. Terugsteken is alleen mogelijk bij één vervoerder.
Niets nieuws onder de zon, zou je denken. Maar als ik voor vanochtend een reis van Weert naar Susteren plan, zonder Vrij-abonnement, krijg ik zowel een reisadvies via Roermond met de 300800, als een terugsteekadvies via Sittard met de 303900!
Hoe zit dat? Geldt het terugsteekverbod soms niet voor 3xxx00-treinen?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.