Legaal "terugsteken"... Dat kan met de NS Reisplanner

  • 24 december 2017
  • 34 reacties
  • 1604 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Hier is de oplossing om legaal te mogen terugsteken: Vul bij de NS reisplanner niet de (plaats)naam van het station in, maar kies het haltepaal symbooltje bij het station, of type "halte" voor de stationsnaam. En klaar is Kees :-)

Voorbeeld voor Rotterdam Lombardijen - Eindhoven Strijp S : https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=51.88089,4.533111&vertreklabel=Rotterdam,%20Station%20Lombardijen&vertrektype=geo&aankomst=51.447166,5.458104&aankomstlabel=Eindhoven,%20Strijp%20S&aankomsttype=geo&tijd=2018-02-27T09:51&type=vertrek
Doe je dat niet, dan zit je bijna half uur langer in de trein:
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:35&type=vertrek
Of krijg je een tijdrovende omweg aangeboden: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:39&type=vertrek

Een andere manier is het toevoegen van het woord "station" achter de plaatsnaam, dus Hoofddorp, station.
Voorbeeld voor Hoofddorp - Rotterdam via Schiphol: https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=52.292442,4.698579&vertreklabel=Hoofddorp,%20Station&vertrektype=geo&aankomst=Rotterdam&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T11:54&type=vertrek&hash=1460488475

Honneurs aan Henk, die me aan t uitproberen zette.

34 reacties

Badge +3
Het scheelt maar een HALFUUR bijna.. even terugsteken van Zuid naar RAI (omdat de trein vanuit Groningen niet meer stopt op Duivendrecht)...



Dus als je niet vrij reist, maar op saldo of op traject betaal je (soms) een beetje, maar het mag! Sterker nog, je moet wel want poortjes op Zuid :D

Bron: https://twitter.com/FlyingEmil/status/1031620946468261888 (dank aan Emile Oosterhof)!
Reputatie 7
Badge +3
En het is niet eens sneller dan met binnenlandse treinen en bussen.

Reisplanner op de website geeft wel gewoon een reis binnen Nederland aan, duurt dan 5.30 uur, ervanuit gaande dat alle bussen en treinen goed op elkaar aansluiten.
Jup, vroeger zou dat ook niet gebeurd zijn simpelweg omdat de reisplanner enkel binnenlandse treinen kende (op wat grensverkeer na). Met de nieuwe engine wordt er steeds meer mogelijk wat betreft internationaal plannen, wat an sich een mooie ontwikkeling is, met dit soort adviezen als edge-cases en die moeten natuurlijk voorkomen worden.
Badge +3
Dat dus ja, iPhone app zou dat advies dus niet moeten geven...
Ik zou het niet proberen om zo, met een Nederlands vvb Groningen-Maastricht, Duitsland in te gaan 🙂 Met een in Duitsland geldig vervoersbewijs kan dit natuurlijk gewoon.
Badge +3
Hoe wil je inchecken bij DB? Met een geldig vvb mag dat gewoon, natuurlijk. Het zal DB weinig interesseren dat de NS Reisplanner je dit advies heeft gegeven als je in een DB trein wordt gecontroleerd met je OV-chipkaart. Daar kunnen ze weinig mee logischerwijs.
Dat is dus een dikke JA!

Dank voor de info, maar de NS dachten er anders over. Dat weten we inmiddels wel (eens kijken of ze het gaan aanpassen voor die tijd)...

Het is een geldig advies met kortere opties dus. Ik vind dit vooral interessant omdat iemand vroeg of ze met sprinters (rolstoel toegankelijk) zou mogen reizen als een intercity geen optie was.

Dat kan natuurlijk!
Hoe wil je inchecken bij DB? Met een geldig vvb mag dat gewoon, natuurlijk. Het zal DB weinig interesseren dat de NS Reisplanner je dit advies heeft gegeven als je in een DB trein wordt gecontroleerd met je OV-chipkaart. Daar kunnen ze weinig mee logischerwijs.
Badge +3
Ook weer iets (gezien via Twitter, en al in een recenter topic gemeld)... Mag dit dan?

Als je het advies toont bij controle? Er staat zelfs 'geen ICE toeslag'.... woeha!

Reisadviezen zouden niet over afstand moeten gaan, maar enkel over tijd. Wat doet het ertoe hoe de infrastructuur erbij ligt hoe je van A naar B komt?!

Als je van Lombardijen naar Parijs wilt hoef je toch ook niet met een sprinter naar Dordrecht, Roosendaal, Brussel en dan pas met de Thalys. Oh wacht... de reisplanner stuurt je daadwerkelijk zo. Bizar.

Aangezien de IC Gvc-Ehv tegenwoordig ook gebruik maakt van de HSL vind ik die twee situaties best aardig vergelijkbaar. Er is dan ook nauwelijks nog sprake van terugsteken.
Vroeger mocht het niet volgens de voorwaarden, tegenwoordig zeggen de voorwaarden enkel dat de NS Reisplanner bepalend is. De NS Reisplanner zegt (via RIG, maar dat maakt niet uit) dat het mag, dus het mag.
Badge +3
Het terugsteekverbod geldt altijd, behalve voor een aantal stations. Het is wel zo dat er allerlei gekke problemen zijn met extra treinen, wat dit probleem zou kunnen verklaren.
Hoe zit het nou eigenlijk?
https://t.co/Mz4Du1rcKb

Ik werd er zelfs voor bedankt via webcare door dakjes en ze hebben zelfs een 'bitlink' van mijn reisadvies gemaakt ^RC en ^MI voor het 'gouden ticket' of zoiets.
Maar je mag dus niet terugsteken. Duidelijk. Maar als de NS planner (met een 9292 advies!) dat toont, dan ineens wel :?

Één wonder tegelijk.....
Reputatie 5
Dat zou niet nodig moeten zijn ; de trucs hebben we hier allemaal wel gezien het afgelopen jaar (!!) maar je zou als normale reiziger toch alle adviezen moeten krijgen en niet alleen de langzaamste (al is het maar 3 min. in dit geval).
(wel grappig dat als je 'lopen' kiest ipv 'openbaar vervoer' je opeens 16 minuten onderweg bent !? waarvandaan ?)
Zolang je je vraag maar op de goede manier stelt............................. :-)

Reputatie 5
Toch geeft de reisplanner nog altijd alleen de route sprinter-sprinter (via Dordrecht) als mogelijkheid voor Lombardijen - Breda ...
Reputatie 4
Ik denk in dit geval omdat er ALTIJD omgechecked dient te worden dan in Sittard van NS naar Arriva.
Dus is er geen sprake meer van terugsteken. Terugsteken is alleen mogelijk bij één vervoerder.
Het terugsteekverbod geldt altijd, behalve voor een aantal stations. Het is wel zo dat er allerlei gekke problemen zijn met extra treinen, wat dit probleem zou kunnen verklaren.
Badge
Wegens storingen als gevolg van de nachtvorst zijn vandaag enkele IC's (Schagen -) Alkmaar - Maastricht opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam. De IC Schagen > Alkmaar heet 800, de IC Amsterdam > Maastricht 300800. Ook de IC Enkhuizen > Heerlen is geknipt in een 3900 Enkhuizen > Amsterdam en een 303900 Utrecht > Heerlen.
Niets nieuws onder de zon, zou je denken. Maar als ik voor vanochtend een reis van Weert naar Susteren plan, zonder Vrij-abonnement, krijg ik zowel een reisadvies via Roermond met de 300800, als een terugsteekadvies via Sittard met de 303900!
Hoe zit dat? Geldt het terugsteekverbod soms niet voor 3xxx00-treinen?

Badge +3
Ultieme terugsteek-advies voor morgen (do 18-01-2018)

Ht (Den Bosch) vergeten we maar gewoon want daar waait het veel te hard blijkbaar dat het maar vanuit één richting bereikbaar is :)

Druk is het sowieso niet (67% minder intercity's Ehv-Asd vv.)

Dat kan ook van Utrecht CS naar de Rai in meeste gevallen, (tenzij daar een evenement is) via Amsterdam Zuid.
Oeh, De Dijk, vorige maand nog geweest in Hedon. Gaaf 🆒
Ik kan het niet alleen Henk.
Dat is fijn om te horen 🙂
Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten Henk.

Reageer