Legaal "terugsteken"... Dat kan met de NS Reisplanner
Voorbeeld voor Rotterdam Lombardijen - Eindhoven Strijp S : https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=51.88089,4.533111&vertreklabel=Rotterdam,%20Station%20Lombardijen&vertrektype=geo&aankomst=51.447166,5.458104&aankomstlabel=Eindhoven,%20Strijp%20S&aankomsttype=geo&tijd=2018-02-27T09:51&type=vertrek
Doe je dat niet, dan zit je bijna half uur langer in de trein:
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:35&type=vertrek
Of krijg je een tijdrovende omweg aangeboden: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Lombardijen&vertrektype=treinstation&aankomst=Eindhoven%20Strijp-S&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T09:39&type=vertrek
Een andere manier is het toevoegen van het woord "station" achter de plaatsnaam, dus Hoofddorp, station.
Voorbeeld voor Hoofddorp - Rotterdam via Schiphol: https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=52.292442,4.698579&vertreklabel=Hoofddorp,%20Station&vertrektype=geo&aankomst=Rotterdam&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T11:54&type=vertrek&hash=1460488475
Honneurs aan Henk, die me aan t uitproberen zette.
Wat men daar in de trein van vindt is een volgende, maar een eventueel UVB verwacht ik érg snel ingetrokken te zien.
Plan een reis vanaf "Stationsplein, Amersfoort" naar station Overvecht. Je krijgt een deur-tot-deuradvies mét overstap op Utrecht Centraal. Volledig conform de NS-voorwaarden.
https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijke-reisroutes-vs-reisplanner-37380/index4.html#post290084
Oud nieuws, de deur-tot-deur (wat jij halte noemt) info komt van 9292 en die geven inderdaad terugsteekadviezen. Dus als je zegt "dat kan" dan heb je helemaal gelijk!
Dat ze (9292 en dus NS ook niet) er dan niet bij zeggen/zetten dat je vanuit Lombardijen naar Strijp S (Ehs) in Eindhoven (Ehv) naar buiten en weer naar binnen dient te gaan om die reis legaal te maken vonden ze een kwestie van "te veel kleine lettertjes in het reisadvies en niemand snapt dat". Is een keuze.
9292 geeft de (snellere) reis met terugsteek weer als waren het 2 losse reizen (met bijbehorende prijs, dus alsof je kaartjes Lombardijen - Eindhoven en Eindhoven - Strijp S koopt) maar met een 'overstap' (uit en weer in) op het terugsteekstation ben je alsnog goedkoper uit (langeafstandskorting) dan wat 9292 zegt (het stukje Ehv - Ehs zal een paar centen extra zijn vanaf Lombardijen, en geen € 2,30 duurder zoals 9292 zegt).
Maar goed, bij controle op de terugsteek ben je de sjaak, want je bent dus helemaal niet bij die 'halte' (want die is buiten het station!) geweest.
Legaal terugsteken kan altijd dus, zolang je maar uit- en weer incheckt (in Eindhoven in dit geval). Daar betaal je dan ook netjes die paar centen extra voor.
Ik ben geen tariefseenheden guru maar vanuit Lombardijen naar Ehv is 10 cent duurder dan naar Ehs. Dus de terugsteek kost je dan 20 cent extra vermoed ik.
Maar... wat doe je dan met een enkeltje Barendrecht - Rotterdam CS - Lombardijen - Eindhoven? Dan mag je niet van Lombardijen naar Rotterdam namelijk want volgens de spoorkaart kan dat niet.
Plan (en betaal) dan gewoon die 'via' voor 20 cent extra... of check gewoon even uit en weer in op je terugsteekstation! 😃
Dat klopt niet, Robert. Ik reis exact zoals de reisplanner aangeeft, en dan hoef ik in Rotterdam CS of Eindhoven CS niet uit of in te checken. Ik check alleen op het begin en eindstation in/uit. Het via Rotterdam en via Eindhoven omrijden (zgn. terugsteken) kost dus niets meer, als je de NS reisplanner op mijn manier invult, en als reisplan gebruikt.
Hoe is het nu, je mag toch de snelste weg nemen?
En in km maakt het ook bijna niets uit met de route over H'sum (zou zelfs wel iets minder kunnen zijn).
Sowieso krom dat het vanaf het stationsplein moet en niet rechtstreeks vanaf het station zelf wordt aangegeven.
Niets nieuws onder de zon, zou je denken. Maar als ik voor vanochtend een reis van Weert naar Susteren plan, zonder Vrij-abonnement, krijg ik zowel een reisadvies via Roermond met de 300800, als een terugsteekadvies via Sittard met de 303900!
Hoe zit dat? Geldt het terugsteekverbod soms niet voor 3xxx00-treinen?
Dus is er geen sprake meer van terugsteken. Terugsteken is alleen mogelijk bij één vervoerder.
(wel grappig dat als je 'lopen' kiest ipv 'openbaar vervoer' je opeens 16 minuten onderweg bent !? waarvandaan ?)
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.