Locatie van fietscompartiment bij de reisplanner

• 19 juli 2018
  • 8 reacties
  • 723 Bekeken

Morgen wou ik mijn fiets meenemen in de trein. Nu is het handig om te weten waar ik moet staan op het perron voor de trein arriveert. Op de reisplanner is te zien welke treinstellen er zijn en er is zelfs een schematische rekening met de indeling van eerste en tweede klas. Waarom staat er geen fietsicoontje op de deur van het compartiment? Dit lijkt mij eenvoudig in te voeren en is erg handig voor fietsgebruikers. Hetzelfde kan gedaan worden voor de stiltecoupe's.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Misschien wel leuk, vorige week ben ik zelf op pad geweest met een fiets. Ik had achtereenvolgens SLT, ICM, DDZ, DDAR en op de terugweg een FLIRT, VIRMm en nog maar een ICM.

Voor de heenweg wist ik uit de reisplanner van te voren wat voor treinsamenstelling er zou rijden en van een SLT en ICM is mij bekend waar de fietsplekken zijn en de ICM was vanaf Den Haag centraal met een ruime overstap dus tijd genoeg om te kijken of ik vooraan of achteraan moest zijn.
Bij de DDZ en DDAR ben ik op perron maar gaan staan op een plek wat in mijn idee ongeveer halverwege een treinstel zou zijn (altijd lastig in te schatten op stations die je niet kent) om dan maar hooguit een half stel langs te heoven lopen, kwam wel redelijk uit.
DDAR had netjes een fietssymbool.

Op de terug was het even afwachten, heb geen smartfoon, dus kon geen reisplanner checken, maar de eerste twee trajecten zijn normaal gepland met FLIRT en VIRM. Van een VIRM weet ik wel waar de fietsplekken zijn, FLIRT was voor mij een eerste keer en een voor mij onbekend station waardoor ik veel te ver naar voren stond en op een drafje op zoek ging naar de deur met fietssymbool.Op zich geen probleem.

Het laatste traject naar huis was Utrecht - Leiden, kon dus een DDZ of een ICM zijn, werd ICM (3+4).
Hier moest ik ongeveer anderhalf treinstel naar achter lopen. Hier was bij allebei de stellen de fietsplek achteraan, maar bij die van de het voorste stel stonden al 3 mensen met een fiets, dus dat ging hem niet worden. In het 2e stel had ik de fietsplek helemaal voor mezelf tot aan Bodegraven.
Reputatie 7
Badge +3
Daar heb je inderdaad een punt Loes. ICM en ICD hebben hem natuurlijk maar aan 1 kant.
Misschien dan iets om bij de materieel info aan te geven, bv op de manier zoals jij nu deed?
https://www.ns.nl/over-ns/treinen-van-ns
Nee, matpolariteit (rijrichting) is nog niet goed bekend in de informatiesystemen. Dat staat al langere tijd op de planning, welke steeds wordt aangepast.

Reisplanner-plaatje van een DD-AR is: https://vt.ns-mlab.nl/v1/images/dd-ar_3.png
Als het plaatje gebaseerd is op de rijrichting en dat betwijfel ik. Bij VIRM kom je er redelijk mee uit, zoals op jouw plaatje Momo, VIRM4 is het altijd deur 2 en deur 7. VIRM6 altijd deur 2, deur 6 of 7 en deur 11.
Bij ICM en ICD kom je daar helemaal niet uit, da's of vooraan, achteraan en bij ICM gekoppeld ms niet vooraan maar midden.
Reputatie 7
Badge +3
De vraag was meer of die symbolen ook kunnen aangegeven op de plaatjes die je ziet in de reisplanner bij een reis zodat iemand al voor deze op het station is weet bij welk gedeelte van de trein hij of zij moet zijn.

Kort voor vertrek is wel bekend wat de samenstelling van een trein is en dan zie je er ook een plaatje van. Op dat plaatje zijn inderdaad de cijfers 1 en 2 zichtbaar. Dan moet het ook mogelijk bv een fietssymbool, maar ook een rolstoelsymbool aan te geven.

Daar zocht ik naar. Bedankt Loes!
Ter aanvulling, de enige trein die soms geen apart fietssymbool heeft op de deuren is de DDAR, zie de link. Daar gebruiken we meestal het balkon voor dat zich het dichtstbij de locomotief bevindt.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bestand:DDAR_1700.jpg

Alle andere type treinen staat een fietslogo op de deur en op de meeste balkons mogen maximaal 3 fietsen staan.
Hallo Wilcoh en welkom bij de NS Community,

De samenstelling van de treinstellen kan soms verschillen. Vandaar dat deze niet via de Reisplanner wordt weergegeven. Het is op het station dus goed opletten waar je de fiets mag stallen in de trein. In de meeste gevallen is dit het middelste treinstel. Indien er geen logo van een fiets op de deur staat (wat soms nog voorkomt) dan kan je dit het beste aan de conducteur vragen.

Reageer