beantwoord

Mag je de reis van dit advies maken?

• 17 juni 2019
  • 24 reacties
  • 608 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik keek even op de planner hoe laat ik zondag op z'n vroegst in Houten kan zijn vanuit Helmond. Onderstaand advies kwam naar voren. Ik ga denk ik iets anders zoeken 😉
Maar ik vraag me wel af, mag je deze reis eigenlijk wel zo maken? Het is langer dan zes uur. En je reist ook een gedeelte richting het beginstation, al is het in dit geval niet echt 'terugsteken'. En voor welke datum moet je een kaartje kopen? ☺

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 juni 2019, 21:36

Ik denk dat er realistisch gezien niemand ook werkelijk deze reis zou maken, haha. 😂

Als we het puur als hypothetisch vraagstuk gaan bekijken zie ik echter geen reden waarom je de reis niet zou mogen uitvoeren, hij wordt immers weergegeven in de Reisplanner. Toegegeven, als je reist met een OV-chipkaart zul je problemen krijgen met uitchecken, dat zal dan naderhand gecorrigeerd moeten worden door de Klantenservice.

Over het terugsteken kan ik eigenlijk heel simpel blijven, gezien we dit ook in andere topics en situaties al zijn tegen gekomen. Als het via de Reisplanner wordt geadviseerd, dan mag het.

Wat betreft de datum lijkt het mij dat je een ticket zult moeten aanschaffen voor de dienstregeling van de datum waarop je aan de reis begint, in dit geval dus zaterdag 22. Mocht een conducteur het in twijfel trekken wanneer je op de zondagochtend wordt gecontroleerd kun je altijd het advies uit de Reisplanner als bewijs laten zien.

Wel een interessant geval. 🙂
Bekijk origineel

24 reacties

Ik denk dat er realistisch gezien niemand ook werkelijk deze reis zou maken, haha. 😂

Als we het puur als hypothetisch vraagstuk gaan bekijken zie ik echter geen reden waarom je de reis niet zou mogen uitvoeren, hij wordt immers weergegeven in de Reisplanner. Toegegeven, als je reist met een OV-chipkaart zul je problemen krijgen met uitchecken, dat zal dan naderhand gecorrigeerd moeten worden door de Klantenservice.

Over het terugsteken kan ik eigenlijk heel simpel blijven, gezien we dit ook in andere topics en situaties al zijn tegen gekomen. Als het via de Reisplanner wordt geadviseerd, dan mag het.

Wat betreft de datum lijkt het mij dat je een ticket zult moeten aanschaffen voor de dienstregeling van de datum waarop je aan de reis begint, in dit geval dus zaterdag 22. Mocht een conducteur het in twijfel trekken wanneer je op de zondagochtend wordt gecontroleerd kun je altijd het advies uit de Reisplanner als bewijs laten zien.

Wel een interessant geval. 🙂
Badge +3
Ik heb een soortgelijke reis (Amsterdam - Eindhoven) wel eens gemaakt omdat ik de laatste trein via Utrecht miste, na een party/concert in Amstelveen.

Wilde eerst naar Utrecht en dan de nachtbus (€12) naar Eindhoven nemen, maar die was in de toenmalige bouwput nergens te vinden. Niemand die het wist (misschien aan de Jaarbeurszijde?) en na een hoop bellen en lopen wachten tot 5:30 geen zin in.

Toen maar met nachtnet naar Schiphol Plaza om daar te bivakkeren (dagkaartje op ov-chipkaart was immers nog geldig) en rond 5:30 een trein via Rotterdam naar Eindhoven genomen. Was rond 7:30 thuis (1½ km lopen want de fietsenstalling in Ehv was ook dicht, want zondag).

Uiteraard was de reis vanaf Shl op saldo (nieuwe NS dag).
Reputatie 7
Badge +3
Omdat de daggrens op 4.00 uur ligt zul je twee tickets moeten kopen.
Reputatie 3
Omdat de daggrens op 4.00 uur ligt zul je twee tickets moeten kopen.
Hoe werkt dit als je de nachttrein pakt van bijv. Utrecht naar Rotterdam met vertrek 3:17 en aankomst 4:58?
Reputatie 5
Dan zit je om 4uur in de trein en mag de reis afmaken volgens mij
Reputatie 7
Badge +3
Dan geldt alleen als je voor 04.00 incheckt, e-tickets zijn na 04.00 uur gewoon niet meer geldig. In dit geval zou dat met inchecken kunnen maar dan kun je wel het station onderweg niet uit omdat de tussenstations alle drie poortjes hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Een NS dag begint om 00.00 en eindigt de volgende dag om 04.00, dus met een kaartje met datum de 18e mag je tot de 19e 04.00 reizen,
De reis die mrfreeze laat zien begint al voor 00.00 op 22/6.
Reputatie 5
Ik geef antwoord op de vraag van akm niet op de vraag van mrfreeze die op dat tijdstip op station Rotterdam is een heel andere vraag.
Badge +3

Dan geldt alleen als je voor 04.00 incheckt, e-tickets zijn na 04.00 uur gewoon niet meer geldig.
Op deze pagina staat: "Reist u met de nachttrein en u bent vóór 4.00 's ochtends ingestapt? Dan mag u met uw vervoerbewijs van de vorige dag uw reis met deze nachttrein afmaken." Dat lijkt me voor elk vervoerbewijs te gelden, dus ook voor e-tickets.
Reputatie 7
Badge +3
@Cornelis van den Berg
akm mag een reis die hij vóór 24.00 begint met een eticket niet na 04.00.uur afmaken, dan zal hij toch echt twee tickets moeten kopen. Met inchecken kan het wel maar dan kun je 's nachts niet het station in Eindhoven of Rotterdam uit, dat is dus meervoor de spoorweghobbyist.
Reputatie 3
De reisplanner zegt voor die reis van mrfreeze overigens het standaard bedrag van 16 euro, enkele reis, 2e klas. Ook staat er zo'n mooi knopje bij die reisoptie om een e-ticket te kopen.
Reputatie 7
Badge +4
Een reisdag begint om middernacht. Als u na middernacht incheckt om 03.17 heeft u niets met de grens om vier uur te maken en mag u gewoon reizen tot 04.58, net als overdag. Het probleem bestaat dus gewoon niet. Met een e-ticket check je niet in en dan houdt het om vier uur op.

Als je om vier uur 's ochtends in de trein zit met een incheck voor vier uur, mag je de reis wel afmaken, dus dan kan het in ieder geval wel. Wachttijd daar kun je dan niks aan doen.

Het is natuurlijk wel erg theoretisch, maar een aardige casus.
Reputatie 3
@Cornelis van den Berg
akm mag een reis die hij vóór 24.00 begint met een eticket niet na 04.00.uur afmaken, dan zal hij toch echt twee tickets moeten kopen. Met inchecken kan het wel maar dan kun je 's nachts niet het station in Eindhoven of Rotterdam uit.

Ho ho ik hoef die reis niet te maken. Ik stel slechts wat kritische vragen 😉
Reputatie 3
Een reisdag begint om middernacht. Als u na middernacht incheckt om 03.17 heeft u niets met de grens om vier uur te maken en mag u gewoon reizen tot 04.58, net als overdag. Het probleem bestaat dus gewoon niet.
Met inchecken niet nee, maar met een e-ticket is er wel degelijk een probleem lees ik hierboven.
Badge +3
Wanneer je van plan bent om na middernacht je reis te beginnen dan koop je een e-ticket dat geldig is vanaf middernacht en niet een ticket dat de vorige dag geldig is. Het eerste ticket is geldig tot 04.00 uur de volgende nacht, dus 28 uur. Het tweede ticket is slechts geldig tot 04.00 uur in dezelfde nacht.
Reputatie 7
Badge +3
Het bijzondere aan "mijn" reis is dat-ie vóór 0.00 uur begint en ná 4.00 uur eindigt. Dat kan dus nooit op één "NS-dag" gedaan worden. Met ov-chipkaart wordt deze reis sowieso een probleem, omdat de reis langer dan zes uur duurt.
De nachttrein van 3.17 tot 4.58 uur kun je natuurlijk gewoon pakken met een kaartje dat vanaf 0.00 uur geldig is.
Badge +3
Nog een aanvulling omdat ik mijn vorige bericht niet kan bewerken. In het voorbeeld van @mrfreeze zul je inderdaad twee tickets nodig hebben omdat het eerste gedeelte van de reis voor middernacht wordt afgelegd.
Reputatie 3
Nog een aanvulling omdat ik mijn vorige bericht niet kan bewerken. In het voorbeeld van @mrfreeze zul je inderdaad twee tickets nodig hebben omdat het eerste gedeelte van de reis voor middernacht wordt afgelegd

Als de NS reisplanner zegt dat bij dit reisadvies één ticket voldoende is dan zou je wel gekke Henkie zijn om er twee te kopen.
Reputatie 5
Aan het voorbeeld van @mrfreeze zou ik persoonlijk niet beginnen ondanks het advies in de reisplanner zitten er mij te veel haken en ogen aan en red je het niet zonder twee biljetten
Reputatie 7
Badge +3
Haha, nee ik zou er ook zeker niet aan beginnen. Het is ook puur hypothetisch, zoals Stijn al aangaf. Ik vind het altijd wel leuk om over zulke dingen na te denken 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Het feit dat het reisadvies zo gegeven wordt, houdt niet automatisch in dat het met één kaartje kan. Ik zie nu dat Tochjo ook al aangaf dat een reis bij een incheck afgemaakt mag worden na vier uur, dus dat lost het waarschijnlijk op. Met een e-ticket dus niet lijkt me.
Reputatie 5
Met e tickets zou ik puur hypothetisch 2 opvolgende dagen nemen..
Reputatie 3
Het feit dat het reisadvies zo gegeven wordt, houdt niet automatisch in dat het met één kaartje kan...

Kunnen en mogen zijn twee verschillende dingen Thom.
Het mag sowieso met één e-ticket, want de NS biedt in de reisplanner de mogelijkheid een e-ticket te kopen voor dit specifieke reisadvies en dat is gewoon één (1) e-ticket.
Maar koop gerust twee tickets hoor, of om mijn part 10, gaat Roger z'n bonus weer lekker van omhoog.
Reputatie 4
Het is een beetje een vreemde reis, maar dat maakt niet uit. De planner geeft dit als optie dus zou je deze reis gewoon moeten kunnen maken. Als je bij de 04:00 uur grens (in dit geval in Rotterdam) met een ov kaart zou moeten uit en weer in checken wordt de reis ineens wel erg duur. Je zou dan voor het eerste stuk € 20,70 betalen en voor het vervolg nog eens € 12,40 terwijl de planner voor de hele reis € 16,00 aangeeft.

Zou je met de reisplanner in de hand het verschil in prijs terug kunnen krijgen?

Ik heb het gevoel dat de reisplanner in dit geval een beetje van slag af is, bij de meeste andere reizen gaat het wel goed.

Nou ja goed.... Een reis plannen vanaf een station levert soms ook vreemde reisadviezen op, reizen van soms meer dan 5 uur met 3 of 4 overstappen en dus ook duur € 26,50. Plan je dezelfde reis vanaf de straat waar het station aan ligt krijg je een advies per bus, de reisduur is dan 1:18, 2 overstappen en de prijs is € 12,29...…

Over welke reis zou ik het hier hebben?

Soms moet je ook reizen in stukjes knippen om met een misschien 10 minuten langere reistijd een keer minder te hoeven overstappen en voordeliger uit te zijn. Reisplanners hebben duidelijk nog geen gezond verstand. De mens is kennelijk nog steeds beter in het zoeken...

Reageer