Meedenken over de nieuwe Reisplanner

In december 2015 is onze website www.ns.nl helemaal vernieuwd, inclusief een nieuwe Reisplanner. Daarmee hebben we een mooie basis gelegd van waaruit wij graag verder willen ontwikkelen, zodat we kunnen blijven voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Onder andere op dit forum hebben we veel feedback ontvangen, waar wij ontzettend dankbaar voor zijn!

Op de achtergrond zijn er inmiddels dusdanige wijzigingen binnen de Reisplanner doorgevoerd dat wij deze willen testen met onze klanten. Ik wil jullie dan ook van harte uitnodigen om mee te denken over onze Reisplanner. Wij willen namelijk graag van jullie weten wat jullie van de aanpassingen vinden. Onderaan dit bericht vind je de link waar je de Reisplanner kunt vinden.

Verbeteringen

Ten opzichte van de huidige Reisplanner (zoals nu te vinden op www.ns.nl) zijn dit de belangrijkste verbeteringen:
- Het overzicht van reisadviezen wordt verticaal getoond
- De reisdetails van het voorkeursreisadvies zijn meteen zichtbaar
- Betere signalering bij verstoringen en werkzaamheden
- Informatie over tijden, vertraging, overstappen, spoor, prijs is beter zichtbaar
- Er zijn minder clicks nodig om reisinformatie te vinden
- Het navigatiemenu is verbeterd (items vraagscherm zijn direct uitgeklapt)
- De kaart wordt nu alleen getoond wanneer nodig, (bijvoorbeeld looproute)

Testversie

Graag wijzen we jullie erop dat het hier gaat om een testversie. Dit betekent dat er nog een aantal onderdelen ontbreken:
- De startpagina van de Reisplanner omvat alleen een planbalk
- Reisadviezen zijn actueel, maar nog niet alles wordt getoond
- Er is nog geen signalering voor actuele storingen en werkzaamheden
- In het detailadvies is nog niet alle informatie beschikbaar
- Er staan nog geen informatiebanners onderaan de reisadviezen

Op basis van de onderzoeksresultaten gaan we verder met het verder ontwikkelen van deze testversie. Het voornemen is om begin juni deze Reisplanner voor het grote publiek beschikbaar te stellen op onze website. Klanten kunnen dan kiezen of ze de huidige Reisplanner of de nieuwe willen gebruiken. Ook dan gaan we door met ontwikkelen en testen, middels de feedbackknop op de website. We verwachten dat de update van de Reisplanner in het derde kwartaal gelanceerd wordt en alleen de nieuwe versie nog beschikbaar is voor onze klanten. Vlak daarna zal het ook weer mogelijk zijn om een reis van deur tot deur te plannen.

De testversie van de Reisplanner kun je vinden op www.ns.nl/reisplanner-alpha.

107 reacties

snel even gekeken en zie meteen drie punten die ik als verbetering ervaar:
1. verticaal aanbieden leest veel prettiger
2. spoorkaart verdwenen geeft veel rustiger beeld
3. nu is voor mij ook de aankomsttijd op overstapstation beter leesbaar

onhandig vind ik nog steeds het wijzigen van de vertrektijd
ik mis nog de keuze voor een via-station
Dank je wel, Bdh! Fijn om te lezen dat je verbeterpunten ziet, en bedankt voor je suggestie.
Wat mij stoort als ik via mn mobiele telefoon erheen ga, zowel in de huidige versie als in de versie die nu klaar staat, is dat de knop "plan" verspringt zodra je het "naar" station hebt ingevuld.

Als ik met de huidige tijd wil plannen, wil ik meteen na het invullen van het "naar" station de "plan" knop aanraken, maar dat gaat niet, want intussen staat daar wat anders (datum of tijd). Het gevolg is dat ik, zonder dat ik die intentie had, in de datum of tijdselectie terecht kom, en eerst dat weer in moet vullen / moet annuleren, voordat ik de "plan" knop aan kan raken.

Via de computer speelt dat niet, omdat de plan knop niet van plaats verandert, maar ook dan snap ik niet dat de datum en tijd knoppen niet meteen zichtbaar zijn. Ze zijn altijd relevant, niet pas wanneer ik het "naar" station heb opgegeven.
Hoi Zomaarzomer. Bedankt voor je reactie!

Wat je schrijft klopt. Daar hebben we nog niets aan gedaan, maar we gaan dat in mei/juni aanpassen zodat het intuïtiever wordt.
Mooi dat jullie dit met ons willen delen. Ik heb een eerste blik geworden en heb het idee dat het sneller is, overzichtelijker weergegeven wordt en ook het toetsgebruik intuïtiever is. Met de invoer hvs asd worden direct de resultaten getoond voor deze reis.

Ik zal proberen vanavond nog wat verder te kijken en ook nog even mijn reacties op de oude reisplanner bekijken. Wat mij al wel opviel was dat je geen via rijen kan plannen, of mis ik waar dat zit?

Groet
Marv
Het 'vinkje' om de tussenliggende station weer te geven 🙂 zal voor sommigen niet al te duidelijk zijn. Misschien een tekst als 'meer info' .
Reputatie 6
Ik mis nog steeds de treinnummers?
Het symbool voor overstappen is vooralsnog onduidelijk.
Het overzicht aan de linkerkant is vooruitgang, evenals de prijsweergave per vervoerder en het schrappen van de kaart en de schuivende panelen. Sommige andere zaken waar in het nieuwe-website topic opmerkingen over gemaakt zijn, werken in deze testversie helemaal niet zoals het via-station en de agendafunctie en ik vind het lastig te doorzien hoe de testversie zich verhoudt tot wat het in juni wordt.

over de prijsweergave

De prijzen die hier staan kloppen alleen als je bij beide vervoerders tegen hetzelfde kortingstarief reist. Als in Groningen de lange-afstandskorting wordt doorbroken, kan uit dit overzicht niet halen hoeveel ik bij de tweede vervoerder moet betalen. Dit is lastig op te lossen, omdat het abonnement-afhankelijk is op welke tijdstippen er een tariefgrens is en er bovendien situaties zullen zijn waarbij de aankomsttijd voor zo'n tariefgrens ligt en de vertrektijd met een andere vervoerder erna. De juiste prijzen hangen dus af van gegevens die je niet opgeeft bij het opvragen van een reisadvies. (De duidelijkste oplossing zou zijn om de lange-afstandskorting gewoon niet te doorbreken bij een wisseling van de tariefperiode. 😉 )

over het reizenoverzicht

Ik zie nog verbetermogelijkheden in
  1. het vermelden van de prijs per reisadvies
  2. het vervangen van de nietszeggende trein-symbolen met tekst ("Intercity", etc.) door compacte symbolen die het type trein en de vervoerder aangeven, zoals "IC" of "S" met het logo van de vervoerder eronder. Die lange woorden leiden m.i. af en verminderen daardoor het overzicht.
  3. het verplaatsen van de rode meldingstekst zodat de andere gegevens niet verschuiven. Ik zou er eerder voor kiezen om het blokje verticaal iets groter te maken als er zo'n waarschuwingstekst getoond moet worden.

over het reisadvies

Hier valt nog wat te verbeteren door de gegevens logisch te sorteren: Aankomstspoor en aankomsttijd horen bij elkaar, maar die staan nu uiterst links en uiterst rechts. Hetzelfde geldt voor het vertrekspoor en de vertrektijd.
Verder ook hier de opmerking over de trein-symbolen: Ze voegen pas iets toe als je aan het symbool de vervoerder en het type trein kunt herkennen. Lange, herhaalde woorden leiden af van het overzicht. Ik zou het overzichtelijker vinden als het meer in de buurt kwam van dit beunsel:

Bij de tussenstations waar niet overgestapt hoeft te worden (die zichtbaar worden als je een deeltraject uitklapt) zou ik alleen het vermelden van de aankomsttijd wel voldoende vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Het 'vinkje' om de tussenliggende station weer te geven 🙂 zal voor sommigen niet al te duidelijk zijn. Misschien een tekst als 'meer info' .

Tussenstations?

Ik liep inderdaad tegen hetzelfde aan.
Ik heb een tijdje zitten klikken en zie in de overzichtsweergave zeker verbeteringen, ook is de snelheid beter. Bij het testen liep ik nog wel tegen wat zaken aan:

- De weergave van de reisopties is mijnsinziens stukken verbeter en de site lijkt ook sneller te werken, zeker zo zonder de banners die je wel hebt staan op ns.ns laad de site vele malen sneller dan de huidige reisplanner
- Toetsgebruik lijkt beter te werken dan in de oude reisplanner. Al is het wel onlogisch dat de vertrektijd op het scherm voor de datum staat, maar in de tabvolgorde je eerst naar datum gaat en dan naar vertrektijd. Het is mij nog niet gelukt om de keuze voor de reis te maken met toetsgebruik
- Via station opgeven is niet mogelijk
- De link bij 'Alle tarieven' -> Trajectabonnementen naar informatie over route keuze (klik hier), leid naar http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html wat een niet bestaande pagina is. Deze fout is ook bij de huidige reisplanner aanwezig
- Bij de kosten voor de reis wordt netjes op basis van de prijs, echter bij het doorklikken naar 'Kaartje kopen' staat weer de optie 'Route A alleen NS' altijd aangevinkt en niet de route uit de reisplanner
- Kosten van een trein toeslag voor internationale ICE/ IC-D wordt niet getoond in de prijs
- De internationale treinen (asd-ut 18.35) hebben nog geen naam in de getoonde treinen van het advies zoals 'Sprinter' of 'intercity, de IC-direct treinen hebben geen 'icoontje' voor de trein.
- De overstaptijden worden weer getoond zodat je ze niet zelf hoeft uit te rekenen, ook zie je nu bij het 'verkorte reisadvies' gelijk duidelijk dat daarin een niet haalbare overstap zit.
- Wat JanJan al opgemerkt had. Het uitklappen van de tussenstations op het 'v' symbool is niet heel logisch. Je zou verwachten als je op de naar avn de trein 'NS Spinter richting Amersfoort Vathorst' klikt dat je dan ook uitklapt om de tussenliggende stations te zien
- Ik mis een optie om de het reisadvies te printen.
Het symbool voor overstappen is vooralsnog onduidelijk.

Die verstijfde langs elkaar zwemmende ....cellen en al die plusjes. :? 'Twee keer overstappen' is duidelijker. Laat de nieuwe reisplanner geen quizzzz worden. 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Bij de tussenstations waar niet overgestapt hoeft te worden (die zichtbaar worden als je een deeltraject uitklapt) zou ik alleen het vermelden van de aankomsttijd wel voldoende vinden.
Het kan juist wel handig zijn dat zowel de aankomst- als de vertrektijd wordt vermeld. Je kan dan zien of je tijd hebt om bijvoorbeeld om te checken, iets te kopen of te gaan roken. In Zwolle bijvoorbeeld wachten regelmatig treinen 11 minuten.
Fijn dat jullie mee willen denken, en bedankt voor de vele suggesties en feedback, zeer waardevol!
Wat mij ook een geweldige verbetering zou lijken is dat je kan zien hoe lang de trein ongeveer gaat worden. Ik weet niet of dat mogelijk is maar het lijkt mij wel een goede toevoeging.
Reputatie 5
Badge
Wat mij ook een geweldige verbetering zou lijken is dat je kan zien hoe lang de trein ongeveer gaat worden. Ik weet niet of dat mogelijk is maar het lijkt mij wel een goede toevoeging.
Een leuk idee, maar op de langere termijn is dit gewoon niet te bepalen. Evenals materieelnummers.
Deze informatie is alleen bekend in het dagplan van de NS.
Heb gisteren mijn moeder een reisje laten plannen via NS.NL, de nieuwe variant en de oude reisplanner. Zij heeft nog nooit gebruik gemaakt van een reisplanner. De eerste site was een drama, de tweede site was overzichtelijker en de derde site vond ze het best. Maar ze zit ook nauwelijks op internet.
Altijd goed om ook mensen die niet vertrouwd zijn met het internet te laten testen, goed idee!
Van appel naar boom, hou het simpel 😳
Mijn tablet loopt negen uur achter. Als ik dan een reis plan pakt hij de tijd van mijn device. De gewone reisplanner doet dat ook. Lijkt mij handig dat de reisplanner de tijd ergens anders op zou baseren.
Reputatie 4
Treinen die uitvallen zijn alleen met een wat doffer gekleurde tijden aangegeven en een cryptische opmerking "deel van uw reis niet mogelijk" maar tegelijkertijd wordt dan wel de mogelijkheid geboden een kaartje voor zo'n rit te kopen. De gemiddelde reiziger concludeert zo niet uit dat de trein uitvalt, dat moet echt wat expliciter.

Dat de treinen (weer) vertikaal worden gerangschikt is een grote verbetering, veel overzichtelijker.

Ik mis de via-optie, maar ik neem aan dat dat is omdat er maar een beperkt deel van de functionaliteit wordt getoond bij deze testversie.
@Sivan,

Keep iT stupid simple.

Dus maak er een 'toegankelijke, duidelijke, eenvoudige, begrijpbare, uitnodigende, etc. ...' reisplanner van.

Succes!
Wanneer kunnen we een update verwachten?
Woensdag 25 mei vindt er een update plaats. Belangrijkste wijziging dat de signalering voor actuele storingen en werkzaamheden dan zichtbaar zijn.

Verder geldt nog steeds dat we op basis van de onderzoeksresultaten verder gaan met het ontwikkelen van deze testversie. Het voornemen is om begin juni deze Reisplanner voor het grote publiek beschikbaar te stellen op onze website.
Reputatie 3
Misschien ook neerzetten als 20 Seconden voor vertrek de conducteur affluit? Dit wekt vaak bij mij in Almelo stress problemen op

Reageer