beantwoord

Mogelijk verbeterpunt NS Reisplanner vanaf/naar kleinere stations

• 21 augustus 2017
  • 6 reacties
  • 193 Bekeken

• Intercity
  • 6 reacties
Als je via de reisplanner een reis plant vanaf Amersfoort Schothorst naar bijvoorbeeld Zwolle geeft de reisplanner de sprinter aan die er 51 minuten over doet. Vul je in de reisplanner in dat je via Amersfoort reist, dan doe je er met een overstap 45 minuten over, omdat je dan op de Intercity stapt. Deze optie wordt in de reisplanner niet automatisch gegeven. Voor een reis van Amersfoort Schothorst naar Leeuwarden scheelt deze aanpassing 10 minuten (en is er geen extra overstap). Een dergelijke situatie maak ik ook mee als ik vanaf Utrecht Vaartsche Rijn reis en via de reisplanner invul dat ik via Utrecht Centraal wil reizen. Het zou fijn zijn als de reisplanner ook dergelijke reizen aangeeft, ook al lijken deze opties in eerste instantie niet logisch (je reist namelijk eerst in de verkeerde richting).
icon

Beste antwoord door Slidestops 21 augustus 2017, 12:37

En omdat je in de verkeerde richting reist, is het niet toegestaan die route te nemen. Je betaald dan namelijk niet voor het retourtje Schothorst - Amersfoort. (Tenzij je uit en in zou checken in Amersfoort.)

Enkel en alleen met een Altijd Vrij of een dergelijk abonnement, of een dagkaart. Voor alle andere vormen van reizen mag het dus niet omdat je dus inderdaad terugsteekt.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
En omdat je in de verkeerde richting reist, is het niet toegestaan die route te nemen. Je betaald dan namelijk niet voor het retourtje Schothorst - Amersfoort. (Tenzij je uit en in zou checken in Amersfoort.)

Enkel en alleen met een Altijd Vrij of een dergelijk abonnement, of een dagkaart. Voor alle andere vormen van reizen mag het dus niet omdat je dus inderdaad terugsteekt.
Reputatie 7
Badge +3
@Bad
De reisplanner geeft geen opties aan die niet zijn toegestaan.
Reputatie 5
LOL, het beruchte "terugsteken" ! :D
Trouwens, als je "via Amersfoort" bij opties opgeeft, dan staat de Reisplanner dat gewoon toe. Er staat alleen "prijs onbekend". Zeg dan gewoon dat het niet mag óf dat je extra uit- en in- moet checken (met prijs) ; wel zo duidelijk.
Ik heb inderdaad een Weekend Vrij-abonnement. Ik heb dit ook in de app geregistreerd en zodoende staat er bij elke reis die ik in het weekend plan, dat de reis gratis is. In principe zou je dan toch zeggen dat de reisplanner het ook zou moeten kunnen aangeven hoe je dan het snelst (dus met terugsteken) op de plek van bestemming kan zijn, aangezien het dan wel toegestaan is?

Los nog daarvan lijkt het mij niet een pragmatische en commerciële insteek van de NS. Terugsteken zal alleen helpen op stations die dichtbij zijn. In het voorbeeld wat ik hierboven gaf: Amersfoort Schothorst - Leeuwarden is 2de klasse zonder korting 22,30. Amersfoort - Leeuwarden zonder korting is 22,50. Dit scheelt dus maarliefst 20 cent per rit. Dat is 40 cent voor een retour. Een van de grootste concurrenten van de NS is de auto zou ik zeggen. Het vergelijk wordt dan vaak gemaakt op tijd van deur tot deur. De 20 minuten reistijdverschil (heen en terug) zou juist mensen de trein in kunnen helpen. Volgens mij is die 40 cent dan vrij snel terugverdiend...
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is misbruik. Iemand die gewoon van Amersfoort naar Zwolle gaat kan dan een e-ticket Schothorst-Zwolle kopen en zo een deel van zijn reis niet betalen.
Reputatie 5
Het gaat erom dat NS niet laat zien dat er soms een sneller alternatief is ... laat dat "terugsteken" gewoon zien als optie en zet erbij dat het duurder is omdat je extra moet uit- en inchecken.

Reageer