beantwoord

Niet alle treinen zichtbaar in NS reisplanner

• 26 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 860 Bekeken

Waarom worden niet alle treinen getoond na het plannen via de reisplanner(-app)? Voorbeeld: Ieder half uur (op .24 en .54) vertrekt vanuit Woerden tegelijkertijd een Sprinter (6100) en de Intercity uit Leiden (8800) richting Utrecht. In de reisplanner is echter alleen de Intercity zichtbaar, terwijl deze vaak erg druk is en de Sprinter erg rustig. Als reiziger zou ik dan zelf willen kiezen welke trein ik wil nemen: een staanplaats voor 10 minuten of 15 minuten relaxed zitten. En dit geeft dan tevens een betere verdeling van de drukte in de treinen. Dit geldt ook vanuit Utrecht in de richting van Woerden, maar ook op veel andere trajecten. Is dit niet in de reisplanner aan te passen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 november 2016, 09:44

Ik heb een antwoord gekregen MeesterKarel. Onze reisplanner gaat uit van de snelste verbinding en dat is in dit geval de 8800. Reizigers voor Utrecht Terwijde of Leidsche Rijn krijgen bij een reisadvies vanaf Woerden naar deze stations de Sprinter te zien. Ik heb de bovenstaande bevindingen wel doorgespeeld zodat er gekeken kan worden of er drukte kan worden weggenomen door misschien deze wel te melden.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo MeesterKarel en welkom op het NS Serviceforum,

Ik kan deze vraag niet beantwoorden. Wel kan ik bevestigen dat deze trein daar daadwerkelijk stopt en vertrekt om .24 en .54. Ik heb de vraag uitgezet en hoop zo snel mogelijk een antwoord hier te kunnen plaatsen.
Alvast bedankt Erryt. Nog een toevoeging: de reisplanner geeft waarschijnlijk alleen de meest logische (dus snelste) route aan, maar laat de reiziger dan zelf beslissen. Als ik in de reisplanner bijvoorbeeld 'via Vleuten' plan dan wordt de Sprinter wel vermeld maar natuurlijk niet de Intercity. Alleen bij een vertraging van de Intercity wordt de Sprinter wel als alternatief reisadvies gegeven. Omdat ik als NS'er bijna dagelijks tussen Woerden en Utrecht reis vind ik het erg frustrerend om te zien hoe reizigers zich in de Intercity proberen te proppen terwijl de Sprinter zo goed als leeg vertrekt vanuit Woerden met 10 bakken. Mensen volgen nou eenmaal het reisadvies van de reisplanner op. Zet er desnoods in de reisplanner (net als in de CTA-bakken op de perrons) bij dat de Intercity sneller in Utrecht is. Ik weet zeker dat hiermee op meerdere trajecten een betere verdeling van de drukte is te realiseren. Ik hoop dat dit bericht bij de juiste afdeling terechtkomt.
Ik kan bovenstaande nog niet bevestigen MeesterKarel. De desbetreffende afdeling is dit nog aan het uitzoeken.
Prima, fijn dat er in ieder geval serieus naar wordt gekeken. Ben erg benieuwd naar de uitkomst!
Ik heb een antwoord gekregen MeesterKarel. Onze reisplanner gaat uit van de snelste verbinding en dat is in dit geval de 8800. Reizigers voor Utrecht Terwijde of Leidsche Rijn krijgen bij een reisadvies vanaf Woerden naar deze stations de Sprinter te zien. Ik heb de bovenstaande bevindingen wel doorgespeeld zodat er gekeken kan worden of er drukte kan worden weggenomen door misschien deze wel te melden.
Prima, bedankt voor je antwoord Erryt en ik wacht wel af wat er uit komt.
Jij weet in ieder geval dat deze trein gaat en kan zodoende de drukte vermijden.
Ik vind het geen probleem dat de reisplanner standaard staat ingesteld op de snelste verbinding, zou echter ernstig aan willen dringen om een optie op te nemen dat de gebruiker zelf kan beslissen welke trein hij neemt. Als ik een trein eerder neem, is die misschien rustiger of kan ik op een tussenstation nog snel even koffie pakken of bloemen kopen. Deze optie kost geen enkele extra rekenkracht. Hij laat alleen meer adviezen zien.
Dit is des te wranger daar de reisplanner je wel steevast trakteert op een reisadvies met een trein die al een tijdje daarvoor vertrokken is. Volslagen bezopen dat je reisadviezen krijgt waar je niets aan hebt (omdat de trein allang weg is) en dat je tegelijk adviezen worden onthouden die je best zou kunnen gebruiken.

Reageer