beantwoord

Niet omchecken bij een reis met DB Arriva en NS?

• 27 mei 2019
  • 18 reacties
  • 665 Bekeken

Beste forumleden,

Even wat afwisseling van de staking van morgen.

Moet er niet omgecheckt worden bij een reis van DB Arriva naar NS? Meerdere zaterdagen in juni zag ik geen omcheckadvies.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 juni 2019, 17:24

Update: Ik heb sinds vorige week nog geen verdere informatie ontvangen. Ik zal wederom om een update vragen!

Edit: Meteen iets meer informatie gekregen! De exacte details van het probleem kan ik niet zo goed uitleggen, maar het komt er op neer dat er een verschil is in de informatie die wordt weergeven en waar het vandaan wordt gehaald voor reizen op korte en lange termijn. Bij reizen die op korte termijn gepland worden wordt de correcte informatie weergegeven, als er een reis ver in de toekomst wordt gepland staat echter de DB Arriva Regional-Express nog weergegeven zonder het omcheck advies.

De oorzaak is dus gevonden en het staat op de planning om aangepast te worden. De huidige prognose daarvoor is dat dit met een week of drie verwerkt is!
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
Interessant inderdaad. Als ik bijv. Utrecht - Eijsden plan dan wordt het een NMBS stoptrein, en staat er ook bij dat uit- en inchecken niet nodig is. Maar goed, die gaat maar tot/van Maastricht en niet naar Heerlen.

Als ik via de site ongeveer diezelfde reis (aankomst 13:45 in Utrecht) plan, dan krijg ik wel een Arriva/NS overstap. Deze voor za. 1 juni:

Wellicht iets met die drielandentrein? Als dat Arriva is zou er toch echt wel een overstap in moeten zitten lijkt me. Jammer dat er niet bij staat waar die DB/Arriva Regio Express heen gaat... 🤔
Badge +3
En als ik een 'via Heerlen' forceer... deze voor a.s. zaterdag (precies jouw reis dus):

Op 15 juni krijg ik rond die tijd (11:00) een busadvies via Valkenburg... als ik per se via Heerlen wil. Werkzaamheden?

Ik vermoed dat dit te maken heeft doordat deze reis gezien wordt als een internationale reis, doordat er op het stuk Maastricht - Heerlen gebruik gemaakt wordt van een DB trein. Om diezelfde reden wordt er geen prijs getoond. De binnenlandse reisplanner gaat er bij internationale reizen van uit dat er gebruik gemaakt wordt van een internationaal ticket, waarbij uit- en inchecken niet nodig is.
Badge +3
Mijn screenshots kwamen gewoon van ns.nl/reisplanner

Daar is weinig buitenlands aan, en omdat er overal Arriva staat zou dat je toch moeten triggeren om aan een (verplichte) overstap naar NS te denken.

Of je nu via Heelen wilt, of de overstap in Sittard wilt maken. Bij een NMBS binnenlandse reis (bijv. van of naar Eijsden) is omchecken inderdaad niet nodig in de meeste gevallen (van of naar Utrecht en zo, met overstap Maastricht).

Want dat is gewoon NS ook al staat erbij "Geen AVR-NS" en dus (nog steeds?) geen recht op GTBV en zo... 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Als ik zo kijk lijkt er verschil te zijn tussen Arriva en DB Arriva.
Ik heb uit de screenshots ook prima kunnen afleiden dat het om de binnenlandse planner ging, maar ook die kan een reis zien als een internationale reis. Zoals mrfreeze al aangeeft zit er dus een verschil tussen Arriva en DB Arriva, waarbij dat laatste wordt gehanteerd als een buitenlandse vervoerder en de reis dus gezien wordt als een internationale reis. Het enige wat ik hiermee probeer uit te leggen is waarom de reisplanner weergeeft wat hij weergeeft. Dat er bij de reis in de praktijk een uit- of incheck nodig is, gezien er in de meeste gevallen overgestapt wordt van Arriva naar NS, klopt in het geval dat er met een OV-chipkaart gereisd wordt. Maar dat is dus afhankelijk van het type vervoerbewijs en bij een internationale reis gaat de planner uit van een reis met een internationaal vervoerbewijs.

Voor zover ik het begrijp is dit gewoon een geval van 'working as intended', maar ziet het er erg vreemd uit doordat het van een binnenlands station naar een binnenlands station is.
Reputatie 7
Badge +3
Wel verwarrend, want er staat expliciet "Uit- en inchecken niet nodig". Met een internationaal ticket hoef je sowieso niet in- en uit te checken, dus voor die reizigers hoef je helemaal niks te vermelden.
Dit zou niet zo 'intended' moeten zijn.
Hm, goed punt. Ik dacht ik zoek even een ander voorbeeld van een internationale reis, maar dat blijkt lastiger dan ik dacht. Bij de internationale reizen die ik heb opgezocht staat er ├╝berhaupt niets over in/uitchecken bij een overstap, dus misschien is er iets meer aan de hand.

Vervolgens valt het mij op dat ik, net als Robert B, het advies ook niet kan reproduceren met 'DB Arriva'. Ik krijg enkel overstappen van de reguliere Arriva naar NS bij Sittard. @herrie kun je misschien iets meer toelichten over hoe je deze reis hebt verkregen?
@herrie kun je misschien iets meer toelichten over hoe je deze reis hebt verkregen?
@Stijn NS,
Ik vroeg een advies van Maastricht via Heerlen naar Utrecht.

Net eens gaan zoeken. Vanaf 17 juni herkent de website geen sneltrein meer, maar een regional-express.

Zou het hiermee te maken hebben?

Trouwens, met een onlogische reisroute met een via-station krijg je altijd "geen prijs gekend".

Edit: een keer per uur herkent de website geen sneltrein meer, maar een regional-express.
Badge +3
Goede vondst! Ik krijg nog altijd (in juni) al die adviezen er niet uit... (met 'via' Heerlen, en 15 juni helemaal leuk dus met een bus)...
Badge +3
Ik krijg voor de zaterdagen 1, 8, 15, 22 en 29 juni geen adviezen zonder uit- en inchecken in Heerlen uit de reisplanner. Ze zien er allemaal uit als deze:

@Stijn NS,

Ik weet niet of het aan mijn instellingen van Google Chrome op mijn werklaptop en tablet ligt, maar ik vermoed dat iemand vanaf/rond 17 juni een foute instelling heeft ingegeven voor de Nederlandse trein naar Aken. Of rijdt NS toch terug tussen Maastricht en Heerlen?

Ik heb geen andere verklaring voor onderstaand reisadvies.

Je moet maar eens als toerist van de grotten van Valkenburg naar het kasteel van Hoensbroek willen gaan. 🤔
Badge +3
Het wordt wel steeds gekker. Zie precies hetzelfde, en als ik op zo'n Regional-Express reisadvies klik klapt de reisplanner in Chrome soms gewoon 'dicht' en moet ik opnieuw een tijd en datum kiezen.

Voor Valkenburg - Hoensbroek hoef je natuulijk geen 'via' in te stellen, want die overstap is gewoon automatisch Arriva - Arriva in Heerlen, toch?
Voor het advies Valkenburg - Hoensbroek krijg ik inderdaad ook een DB Arriva Regional-Express trein te zien. Prijs wordt hier wel weergegeven, dus de afwezigheid van de prijs zal inderdaad te maken hebben gehad met de onlogische 'via'-route. Ik heb ook de andere routes nog eens geprobeerd en voor mij krijg ik de DB trein pas vanaf 24 juni. De week van 17 geeft hij nog een Arriva Sneltrein weer.

Ik zal eens kijken of ik dit kan laten onderzoeken.
@Stijn NS,

Ik heb er nog wat gevonden.

Voor 7 juni

Voor 26 juni 🙂

Toch maar iemand naar die DB Arriva Regional-Express laten kijken?

Edit: nog een leuke 😉

Update: Helaas heb ik nog geen verder nieuws ontvangen en zal vragen om een update.
Update: Voor zover ik heb begrepen is het onderzoek al wel enigszins gevorderd in het vinden van de oorzaak, maar aan de oplossing wordt nog gewerkt. Op dit moment heb ik dus nog weinig verder nieuws!
Update: Ik heb sinds vorige week nog geen verdere informatie ontvangen. Ik zal wederom om een update vragen!

Edit: Meteen iets meer informatie gekregen! De exacte details van het probleem kan ik niet zo goed uitleggen, maar het komt er op neer dat er een verschil is in de informatie die wordt weergeven en waar het vandaan wordt gehaald voor reizen op korte en lange termijn. Bij reizen die op korte termijn gepland worden wordt de correcte informatie weergegeven, als er een reis ver in de toekomst wordt gepland staat echter de DB Arriva Regional-Express nog weergegeven zonder het omcheck advies.

De oorzaak is dus gevonden en het staat op de planning om aangepast te worden. De huidige prognose daarvoor is dat dit met een week of drie verwerkt is!

Reageer