beantwoord

Niet-optimaal reisadvies reisplanner NS

• 22 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 368 Bekeken

Reputatie 3

Beste NS,

Van de reisplanner kreeg ik het volgende advies:

Waarom adviseert de NS mij om op station Amersfoort Vathorst over te stappen op een sprinter, als het veel makkelijker is om op Amersfoort Centraal over te stappen op de intercity naar Hilversum?

De intercity vertrekt zes minuten eerder dan de sprinter van Amersfoort Centraal en komt dus zeven minuten eerder aan op Hilversum. Dat maakt de overstap op de bus ook bij een beetje vertraging haalbaar.

Ik kan niet echt een reden bedenken: De overstap op de intercity op Amersfoort Centraal is ruim genoeg (acht minuten) en is bovendien cross-platform. Op Amersfoort Vathorst moet je verder lopen.

Zelf heb ik reiservaring genoeg om de intercity te nemen, maar aanpassing van de reisplanner lijkt me wenselijk.

Dit zou het advies moeten zijn:

icon

Beste antwoord door Robert B 22 oktober 2020, 20:33

Reactie van 9292:

Ik heb de adviezen gesimuleerd in onze reisplanner en ik zie dat de reisadviezen even lang duren; allebei 1 uur en 31 min. Zo gaven wij vandaag om 12:20 wel het advies om met de IC vanaf Amsersfoort Centraal te gaan. Het is dus niet per se sneller om de IC te nemen naar Hilversum, dan de sprinter, maar ik zal de wens om dit advies te tonen doorgeven! ^Emma

Bron: https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1319338189836996614

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Dat eerste is een adres-advies en komt van 9292, niet van NS.

Ik zet het even door op Twitter, eens kijken wat ze erover te zeggen hebben want je hebt natuurlijk volkomen gelijk.

Badge

Dit komt omdat u niet op stations zoekt maar op straat, dan wordt er een andere planner (9292)gebruikt en niet die van de NS op de achtergrond.

Als u plant vanaf Harderwijk naar Hilversum dan krijgt u wel gewoon het advies met de sprinter eerst en overstap op Amersfoort Centraal naar de IC.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar zoekt het algoritme naar een zo kort mogelijke overstap van trein op bus. Geen idee waarom de buffertijd niet bij de laatste overstap gepland wordt. Je zou voor de kritische overstap van trein op bus juist meer tijd willen hebben in geval van vertraging.

Badge +3

Reactie van 9292:

Ik heb de adviezen gesimuleerd in onze reisplanner en ik zie dat de reisadviezen even lang duren; allebei 1 uur en 31 min. Zo gaven wij vandaag om 12:20 wel het advies om met de IC vanaf Amsersfoort Centraal te gaan. Het is dus niet per se sneller om de IC te nemen naar Hilversum, dan de sprinter, maar ik zal de wens om dit advies te tonen doorgeven! ^Emma

Bron: https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1319338189836996614

Reputatie 3

Dank!

Het prettigste advies geven blijft natuurlijk lastig. Een ervaren reiziger weet precies welke treinen druk zijn en waar het het best overstappen is. Dan zijn er ook nog persoonlijke voorkeuren.

Bij -10 graden stapte ik zonder twijfel op Vathorst over. Centraal is kkkoud (verwarmde wachtkamer niet op spoor 6/7) en op Vathorst staat de sprinter verwarmd klaar.

Reageer