beantwoord

Nog steeds in de reisplanner: overstappen sporen 9/10 op Sloterdijk

  • 4 januari 2019
  • 53 reacties
  • 2070 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider**
  • 746 reacties
Vraagje: waarom zijn er in de reisplanner nog diverse onnodige overstappen van/naar sporen 9 en 10 op Sloterdijk?

Enkele voorbeelden, waarbij ik voor a.s. maandag heb gepland:

v. 12:57 Alkmaar spoor 3 IC naar Maastricht
a. 13:24 Amsterdam Sloterdijk, spoor 5
v. 13:34Amsterdam Sloterdijk, spoor 10, Sprinter naar Leiden Centraal
a. 13:44 Schiphol Airport, spoor 5-6
Zaandam biedt een cross-platform overstap tussen dezelfde twee treinen. Oeps?

v. 21:50 Leiden Centraal, spoor 5b, Intercity naar Amsterdam Centraal
a. 22:19 Amsterdam Sloterdijk, spoor 8
v. 22:32 Amsterdam Sloterdijk, spoor 9, Sprinter naar Hoorn Kersenboogerd
a. 22:51 Purmerend, spoor 2
Vanuit Leiden is het veel handiger om de 700/1800 naar Schiphol te nemen, voor een cross-platform overstap op de Sprinter naar Hoorn.

v. 12:26 Zaandam, spoor 5, Sprinter naar Leiden Centraal
a. 12:32 Amsterdam Sloterdijk, spoor 10
v. 12:40 Amsterdam Sloterdijk, spoor 7, Intercity naar Vlissingen
a. 12:49 Haarlem, spoor 6
Twee minuten eerder gaat in Zaandam treinserie 4700, die op Sloterdijk op spoor 5 aankomt.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 12 februari 2019, 16:47

De melding is goed doorgekomen. Er zijn verschillende redenen waarom het algoritme van de reisplanner een station boven een andere verkiest voor een overstap. Met de ondervindingen van VIRM worden de resultaten voor deze reizen nu geanalyseerd. Ik heb een update gekregen dat de oplossing waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten.
Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 6

Afgelopen weekend gingen er vanuit Zaandam tegelijker twee treinen richting Sloterdijk, namelijk om :21 en :51. Eentje stopte op de Hemboog en ging verder naar Schiphol, eentje stopte op Sloterdijk laag en ging verder naar Amsterdam Centraal. Ik moest in Sloterdijk overstappen naar spoor 7. Driemaal raden welke overstap de reisplanner toonde…?

Ik snap de frustratie Pingpong maar dat veranderd niets aan wat ik aan informatie terug krijg van de afdeling. Zij zijn op de hoogte van het probleem en gaan het oplossen. Dat het lang duurt kan ik alleen maar toegeven. 

Volgens mij is de zin heel erg duidelijk VIRM. Het probleem is bekend en de oplossing staat op de lijst van items die we aan willen pakken. We snappen dat het hinderlijk is en onjuist dat reizigers via Amsterdam Sloterdijk worden geleid maar kunnen het niet op een makkelijke manier oplossen. Een oplossing is dus niet zomaar toegepast en kost tijd. 

 

Een oplossing is dus niet zomaar toegepast en kost tijd. Dit topic is 11 maanden geleden gestart door @VIRM . Ik vind de zinsnede “een oplossing” derhalve echt niet meer van toepassing. In 11 maanden tijd had er m.i. toch wel ergens een oplossing voor dit probleem moeten zijn. In de nieuwe dienstregeling is dit dus ook nog niet opgelost?? Ik vind het een buitengewoon vreemd verhaal.

 

 

Volgens mij is de zin heel erg duidelijk VIRM. Het probleem is bekend en de oplossing staat op de lijst van items die we aan willen pakken. We snappen dat het hinderlijk is en onjuist dat reizigers via Amsterdam Sloterdijk worden geleid maar kunnen het niet op een makkelijke manier oplossen. Een oplossing is dus niet zomaar toegepast en kost tijd. 

Reputatie 6

Staat op de lijst om aan te worden gepakt? Hierboven beschreef een van je collega’s dat ze ermee bezig waren. Ik snap deze zinsnede dus niet helemaal.
 

Ik heb inmiddels weer een reactie gekregen, VIRM. Het probleem binnen onze reisplanner met de overstappen op Amsterdam Sloterdijk is bekend en heeft te maken met hoe onze Reisplanner de reizen ‘berekend’. Dit is echter erg lastig op te lossen maar staat wel op de lijst met items die we aan willen pakken. Er is echter nog geen termijn bekend wanneer dit wordt opgelost. 

Het komt bijvoorbeeld nog steeds voor bij reizen zoals Alkmaar-Schiphol, Leiden-Purmerend of Zaandam-Haarlem. Wil je daar concrete tijden bij hebben? Voorbeelden daarvan staan ook in mijn allereerste post van dit topic.

 

Tijden zijn niet nodig, die kan ik zelf opzoeken. Bedankt voor deze informatie, tot zover. Ik ga hiermee aan de slag. Ik verwacht dat het een paar dagen, misschien weken, kan duren voordat ik een sluitende reactie heb. Verwacht geen wonderen maar ik ga mijn uiterste best doen. 

Reputatie 6

Het komt bijvoorbeeld nog steeds voor bij reizen zoals Alkmaar-Schiphol, Leiden-Purmerend of Zaandam-Haarlem. Wil je daar concrete tijden bij hebben? Voorbeelden daarvan staan ook in mijn allereerste post van dit topic.

Reputatie 6

Fijn dat je het uitzet! Een nieuw topic aanmaken lukt mij overigens sowieso niet. :P
 

Ik ga dit opnieuw aankaarten, VIRM. Ik vermoed dat de update die dergelijke adviezen eruit moest halen op een of andere manier is teruggezet. Kun je me, voordat ik dit ga uitzetten, nog een aantal voorbeelden noemen bij welke je dit tegenkomt? Dan ga ik ermee aan de slag. Voor wat betreft je vraag over het wegnemen van de beantwoord status, dat kan ik niet doen. De originele vraag in het topic is beantwoord en dan krijgt het topic ook die status. Omdat je vraag nu terugkomt zou het aanmaken van een nieuw topic eigenlijk een betere optie zijn. Omdat ik je in dit geval ga helpen via dit topic wil ik voorstellen omdat nu niet meer te doen. 

Reputatie 6

Eerst geleidelijnen, nu een besparing van de Sloterdijkmarathon. Ik ben nog educatief bezig deze week. :P

Reputatie 5

Het probleem met deze onnodige overstappen in de reisplanner is nog steeds niet opgelost. Wat is de huidige stand van zaken?

Zou een moderator ook de status ‘beantwoord’ kunnen verwijderen, aangezien het probleem nog niet is opgelost? Volgens mij heb ik hier al meerdere malen om verzocht.

Ik heb het dinsdag ook meegemaakt. Ik reisde van Alkmaar naar Schiphol. Reisplanner gaf spoor 10 aan Sloterdijk. Uiteindelijk heb ik dankzij dit topic, makkelijk overgestapt in Zaandam.

Reputatie 6

Het probleem met deze onnodige overstappen in de reisplanner is nog steeds niet opgelost. Wat is de huidige stand van zaken?

Zou een moderator ook de status ‘beantwoord’ kunnen verwijderen, aangezien het probleem nog niet is opgelost? Volgens mij heb ik hier al meerdere malen om verzocht.

"Een team is bezig met onderzoek naar ongewenste overstap's. Concreet gaat dat om een overstap op Sloterdijk terwijl Zaandam beter is (cross platform).
Inmiddels zijn testen uitgevoerd met een aanpassing in de dataset, en die geeft in bijna alle gevallen het gewenste resultaat.
Omdat aanvullende testen wenselijk zijn (o.a. met andere prioriteitsstations) heeft het team nieuwe datasets aangevraagd. Deze kunnen door productievoorbereiding op dit moment echter nog niet worden geleverd i.v.m. andere werkzaamheden.
Kortom, er wordt aan gewerkt. Een oplossing lijkt voorhanden. Maar het gaat nog even duren voordat we dit in productie kunnen opleveren."

@Woefdram hier gaat het om. :) Het proces loopt dus, Meer informatie over een definitieve aanpassing heb ik niet. Het gaat ook niet om een periode van 28 oktober tot 8 november, maar binnen deze periode gaat het plan van start. We weten alleen niet op welke dag binnen deze periode. 

Bedankt voor jullie geduld! Ik heb antwoord. De start zal binnen een bepaalde periode plaatsvinden, namelijk de periode maandag 28 oktober tot 8 november. Het zal op een vrijdagochtend starten, dus op èèn vrijdag binnen deze periode, welke weet ik niet. Ik kan natuurlijk geen garanties geven i.v.m. niet voorspelbare storingen. Maar dit is hoe het er nu uit ziet. 

@Laura NS  Ik neem even aan dat deze reactie niet in dit topic thuishoort. Een proef?? Er wordt in dit topic gevraagd om een aanpassing in de dienstregeling.

Indien wel juist geplaatst graag wat meer uitleg.

 

Bedankt voor jullie geduld! Ik heb antwoord. De start zal binnen een bepaalde periode plaatsvinden, namelijk de periode maandag 28 oktober tot 8 november. Het zal op een vrijdagochtend starten, dus op èèn vrijdag binnen deze periode, welke weet ik niet. Ik kan natuurlijk geen garanties geven i.v.m. niet voorspelbare storingen. Maar dit is hoe het er nu uit ziet. 

Hoi allemaal! Terug van vakantie. Ik ga er achteraan!

Dit topic geeft de ultieme lamlendigheid bij NS goed weer m.i. Een op het oog vrij simpele aanpassing duurt nu al 9 maanden. Je zou er een kind van krijgen....

Ik hoop maar dat het in de nieuwe dienstregeling wel is opgepakt. Maar ja hoop is uitgestelde teleurstelling dus ik ben bang.
Hoi allemaal! Terug van vakantie. Ik ga er achteraan!
Ik zal @Laura NS even vragen of ze hier bij kan helpen. Jullie horen van haar.
Reputatie 6
Joehoe?
Reputatie 6
Is er inmiddels al een nieuwe update?
Reputatie 7
Badge +3
Wow, na meer dan zeven maanden "wordt er aan gewerkt"!
Reputatie 2
Ik vind het positief nieuws dat er in ieder geval serieus aan wordt gewerkt door de techneuten en een oplossing voorhanden lijkt! Dank voor de update.
Badge +3
Wishful thinking, maar zou inderdaad wel de beste 'workaround' zijn natuurlijk!

Over zwartrijders hoeft men zich niet druk te maken, die hebben immers maling aan poortjes.

Sloterdijk als knooppunt/overstappunt is volgens mij nog steeds de hoofdfunctie, en voor de rest een hoop zakelijke klanten (abonnementshouders), ook al groeit het als kool door hotels en steeds meer woningen in de omgeving.

Maar daar hoef je ook de poortjes niet noodzakelijk voor dicht te houden lijkt me.
Kortom, er wordt aan gewerkt. Een oplossing lijkt voorhanden. Maar het gaat nog even duren voordat we dit in productie kunnen opleveren."

En tot die tijd zetten jullie de poortjes op Sloterdijk open om te voorkomen dat mensen worden opgelicht?
Dat is nog eens goed nieuws!

Reageer