NS adviseert een langere route in vergelijking met 9292

Ik ga vandaag naar Rotterdam Lombardijen en ik zie tot mijn verbazing dat zoiets minimaal 1 uur 40 min duurt op de NS site. Ik had al het vermoeden dat het korter kan, en 9292 bevestigt dit ook, namelijk in 1 uur en 21 min. Zie hieronder screenshots van info op beide sites:

• reisdatum: vandaag (15 mei 2018)
  • vertrektijd: 9:44 uur

Ik denk dat het verstandig is om altijd je reis te vergelijken met die 9292. Naar mijn mening, zou ik de route op de NS site aanpassen, want je kunt het sneller reizen + je hoeft niet zo vaak over te stappen. Ook verbaast het mij dat er twee verschillende prijzen staan.

Het is mij vaker overkomen, alleen nu post ik het eindelijk.

20 reacties

Reputatie 3
NS staat niet toe tweemaal hetzelfde traject te reizen, het zogenaamde terugsteekverbod. Dit gebeurt als u Eindhoven - Rotterdam Centraal reist, en vervolgens Rotterdam Centraal - Lombardijen. Aangezien uw 1e trein al langs station Lombardijen rijdt (al is het niet mogelijk hier te stoppen), rijdt u twee keer het stuk Rotterdam Centraal - Lombardijen. Omdat dit niet is toegestaan, geeft de NS reisplanner deze optie niet weer.

Echter, de website van 9292 berekent de reis van deur tot deur, en houdt hierbij geen rekening met het terugsteekverbod. Hierdoor geeft 9292 wél de optie via Rotterdam Centraal weer. Omdat het reisadvies uit de NS planner leidend is voor een geldige reisroute, mag u alleen het 1e reisadvies opvolgen, en bent u dus langer onderweg.

Maar daar is een oplossing voor gevonden: als u in de NS reisplanner een reis van deur tot deur plant (of voor de treinreis alleen: van stationsplein tot stationsplein), dan maakt de NS reisplanner gebruik van de planner van 9292. Er verschijnt dan ineens een geldig reisadvies inclusief terugsteken! Doe er uw voordeel mee.

Reputatie 7
Ze zijn allebei goed. De prijs van 17.40 is zonder terugsteken en die van 19 euro met. Als u via Rotterdam centraal reist dient u daar uit en in te checken, Anders reist u van Rotterdam naar lombardijen zwart.
Reputatie 3
zie ook: https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijke-reisroutes-vs-reisplanner-37380/index4.html#post290115
Reputatie 7
Badge +3
Ze zijn allebei goed. De prijs van 17.40 is zonder terugsteken en die van 19 euro met. Als u via Rotterdam centraal reist dient u daar uit en in te checken, Anders reist u van Rotterdam naar lombardijen zwart.
En waar staat dat vermeld? Hoe kan een reiziger - die gewoon de planner volgt - dat weten?
Badge +3
Opvallend is wel dat de 9292.nl de juiste prijs berekent voor het omreizen via Rotterdam Centraal: €19, precies hetzelfde bedrag als bij de reisplanner van NS met via-station.

Wanneer je op saldo reist moet je maar net weten dat je in Rotterdam Centraal moet uit- en inchecken bij NS om niet als zwartrijder te worden gezien op het traject tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen.

Wanneer je deze (snellere) reis met een e-ticket of een kaartje uit de automaat wilt maken moet je maar net weten dat je daar geen via-station kunt invullen en dat je twee kaartjes moet kopen. Een enkeltje van Eindhoven naar Rotterdam Centraal en een enkeltje van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Lombardijen. €18,20 + €2,30 = €20,50. Wanneer je de kaartjes bij automaat of balie koopt komt daar nog een keer een euro per kaartje bij.

NS heeft de mogelijkheid om via-kaartjes te kopen afgeschaft in 2011 en dat is nogal onhandig in combinatie met het terugsteekverbod uit dit voorbeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Een rechter gaat daar uiteindelijk natuurlijk nooit in mee. Er is officiële communicatie vanuit NS dat deze reisadviezen gewoon zijn toegestaan, en daar wordt nergens vermeld dat je zou moeten uit- en inchecken.
Badge +3
@mrfreeze
Dan zeg je met zoveel woorden dat het terugsteekverbod niet wettig is. Zonder de expliciete vermelding dat er omgecheckt moet worden wordt nooit het volgens NS geldende tarief berekend.

Je zou kunnen argumenteren dat de hele kwestie van het niet via Rotterdam Centraal een nogal academische kwestie is geworden sinds de poortjes gesloten zijn in Rotterdam Centraal. Bij reizen op saldo kan de reis niet meer kosteloos worden onderbroken in Rotterdam Centraal. Blijft staan dat met e-tickets en kaartjes als eenmalige chipkaart de reis natuurlijk wel kan worden onderbroken in Rotterdam Centraal. Maar dat is neveneffect van het feit dat NS geen via-kaartjes meer verkoopt. In feite kunnen de reizigers daar niets aan doen.

NS zou er beter aan doen om het terugsteekverbod geheel af te schaffen en de reisplanner zonder kunstgrepen gewoon de snelste verbinding te laten zien. Zoveel van deze voorbeelden zijn er nu ook weer niet en met gesloten poortjes op de grote knooppuntstations kunnen de reizen toch niet meer worden onderbroken worden.
Bedankt voor jullie reacties. Weer wat geleerd. Ik wist niets van dat terugsteekverbod af. Naar mijn mening is het duidelijker om dit af te schaffen, maar goed NS zal zijn redenen hebben om dit niet te doen.
NS staat niet toe tweemaal hetzelfde traject te reizen, het zogenaamde terugsteekverbod.
Volgens de NS productvoorwaarden mag je een reisroute
nemen die met de minste overstappen wordt bereikt:

Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf april 2015 (pdf) (Altijd Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij, Altijd Voordeel, Kids Vrij, Traject Vrij en Grensabonnement):
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

Ze zijn allebei goed. De prijs van 17.40 is zonder terugsteken en die van 19 euro met. Als u via Rotterdam centraal reist dient u daar uit en in te checken, Anders reist u van Rotterdam naar lombardijen zwart.En waar staat dat vermeld? Hoe kan een reiziger - die gewoon de planner volgt - dat weten?

Dit, je zou er gewoon van uitgaan dat je bij Rotterdam CS over moet stappen, dan zou er uitdrukkelijk bij vermeld moeten worden dat je eerst moet omchecken. Je kan het ook niemand kwalijk nemen dat hij niet zal uitchecken bij Rotterdam CS omdat je geen poortjes tegenkomt.

De reisplanner was toch leidend hierin ? Dan mag je toch gewoon verder reizen zonder omchecken ?

(Ah dat zegt Slidestops al)
Reputatie 7
Badge +4

NS staat niet toe tweemaal hetzelfde traject te reizen, het zogenaamde terugsteekverbod.Volgens de NS productvoorwaarden mag je een reisroute
nemen die met de minste overstappen wordt bereikt:

Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf april 2015 (pdf) (Altijd Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij, Altijd Voordeel, Kids Vrij, Traject Vrij en Grensabonnement):
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen.

De productvoorwaarden voor de genoemde abonnementen staan dat toe, daaruit volgt niet dat het altijd geldt en dat het NS-voorwaarden zijn voor iedere reis. Juist uit het gegeven dat het geldt voor deze abonnementen, en kan gelden vanwege het vrij reizen, maakt dat dit dus afwijkt. Het geldt juist niet voor andere abonnementen, dan wel voor reizen zonder deze abonnementen.

De suggestie dat het op grond hiervan mag, is onjuist en schept verwarring, naast mogelijk de gedachte dat men altijd mag terugsteken, zolang aan deze voorwaarden is voldaan.

Volgens de NS productvoorwaarden mag je een reisroutenemen die met de minste overstappen wordt bereikt:
Dat staat dus in de productvoorwaarden voor deze abonnementen en het zijn geen algemeen geldende voorwaarden. Populair gezegd: als je toch een algemeen vrij-abonnement hebt, mag je ook een route nemen waarbij je mag terugsteken. Logisch, want de extra tariefeenheden, voor het gemak extra kilometers, zijn al betaald met afgekocht reisrecht.
Ik zie de logica niet, voor een abonnement moet je ook een geldige incheck hebben en die heb je in feite niet.

Als het niet mag, moet NS dat duidelijk communiceren op de reisplanner, gewoon een melding let op u moet hier uit en weer inchecken.
Badge +3
Ik zie de logica wel. Bij een abonnementen met afgekocht reisrecht mag je (uiteraard) terugsteken. Met enkele reizen mag het niet. Bij reizen op saldo is het onduidelijk of wel of niet mag worden teruggestoken zonder om te checken. (Met omchecken mag het uiteraard wel).

Er is veel voor te zeggen om het terugsteken altijd toe te staan. De huidige regeling met snellere verbindingen via de HSL en Rotterdam Centraal maar met terugsteekverbod is onbegrijpelijk voor de gemiddelde reiziger.
Reputatie 7
Badge +4
Uiteraard moet je die geldige incheck hebben, in dit geval in Rotterdam, ook met een zgn. vrij-abonnement. Het vrij-abonnement is ook niet geldig zonder een geldige incheck. Je mag alleen die route nemen met deze abonnementen omdat je vrij reizen hebt en je reis dus al is betaald. Dan mag je omrijden. Het gaat er om of voor de extra afstand betaald is, dat is de achterliggende gedachte. Ik vind dat wel logisch. Met vrij-abonnementen moet je ook correct inchecken om de reis geldig te maken.

Mijn punt was natuurlijk een andere, ik maakte bezwaar tegen deze wijze van bewust onjuist 'interpreteren' van de productvoorwaarden.
Ik zie de logica wel. Bij een abonnementen met afgekocht reisrecht mag je (uiteraard) terugsteken. Met enkele reizen mag het niet. Bij reizen op saldo is het onduidelijk of wel of niet mag worden teruggestoken zonder om te checken. (Met omchecken mag het uiteraard wel).

Er is veel voor te zeggen om het terugsteken altijd toe te staan. De huidige regeling met snellere verbindingen via de HSL en Rotterdam Centraal maar met terugsteekverbod is onbegrijpelijk voor de gemiddelde reiziger.

Dit inderdaad, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen de weg kwijt raken.
Reputatie 5
Onbegrijpelijk inderdaad, te meer daar een reis van Barendrecht naar Breda (en verder) via Rotterdam Centraal door de Reisplanner gewoon toegestaan wordt. Met als achtergrond dat Barendrecht niet langs de HSL ligt, maar Rotterdam Lombardijen wel.

(Over precies dit onderwerp zijn ruim een jaar geleden al eens zeven forumpagina's volgeschreven, zonder dat er van NS-zijde ooit met een antwoord/oplossing is gekomen)

Het argument van 9292 is dat dit advies conform de afspraken met vervoerders is, en men wijst zelf ook inderdaad op de wel kloppende prijs. 9292 geeft aan dat de bal bij NS ligt om te vragen om aanpassing van de afspraken. Men is op de hoogte van de situatie maar geeft aan niks te kunnen doen zolang NS niet beweegt.
Reputatie 3
Jumpion,

ik heb deze vraag zo'n 1 1/2 jaar geleden op dit forum gesteld maar nooit antwoord op gekregen.
ik reis regelmatig om via Rotterdam Centraal zonder uit en in checken op Centraal.
Nog nooit commentaar op gekregen van een conducteur.
Er zijn zelfs conducteurs die bij het naderen van Rotterdam Centraal de sprinter naar Dordrecht omroepen als overstap.
En als er een conducteur lastig doet zeg dan dat je naar Barendrecht onderweg bent.
De moderators hebben eerder bevestigd dat zolang deur-tot-deuradviezen via de NS Reisplanner (komen van 9292) terugsteken toestaan, het inderdaad toegestaan is deze reisroutes te volgen. Ik zou het zeker doen.
Badge +3
Ik zou gewoon een (e-ticket of mobiel) kaartje Eindhoven - Barendrecht kopen inderdaad. Je mag dan én via Rotterdam zonder daar uit- en weer in te moeten checken én het scheelt ook nog eens € 0,50. Reis je op saldo (dus met een ov-chipkaart), dan zeg bij controle inderdaad gewoon dat je naar Barendrecht onderweg bent.

Terugweg wordt lastiger als je op saldo reist, maar met een e-ticket Barendrecht - Eindhoven kan je dus ook gewoon op Lombardijen instappen en via Rotterdam Centraal.

Reageer