beantwoord

NS app laat niet alle mogelijkheden zien

• 9 januari 2018
  • 15 reacties
  • 1444 Bekeken

Zijn er meer mensen die ervaren dat er een verschil zit tussen als je een reis plant middels de NS-app en de NS-website.
Zie onderstaand voorbeeld:

foto 1 is een screenshot van de reis: rosmalen - utrecht centraal om 06:29 via de NS-app
foto 2 is een screenshot van de reis: rosmalen - utrecht centraal om 06:29 via de NS-website

in de app is na 06:09 de eerstvolgende mogelijkheid pas weer 07:23
terwijl via de NS website er om 06:23, 06:53 en 07:10 nog mogelijkheden zijn

ik heb al op andere trajecten ervaren

Dit is erg storend, kan hier naar gekeken worden?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 12 januari 2018, 18:37

Zoals Royke (en Henk) aangeven is dit een werkelijke fout in het reisadvies van de NS App. Wij hebben dit als moderators ook doorgespeeld, omdat er geen verschil zou moeten zijn in deze twee reisadviezen. Alleen wanneer een storing eerder verwerkt is in de Appomgeving dan op de Reisplanner kunnen dergelijke problemen zich voordoen. Dit is daar geen voorbeeld van. Bedankt voor alle feedback in dit topic: wij zorgen ervoor dat hier grondig naar gekeken zal worden.
Bekijk origineel

15 reacties

De overstappen op 's-Hertogenbosch bij de ontbrekende reisadviezen in de app voldoen ruim aan de norm. Zowel de iOS als de Android-app missen reisadviezen, dat zou niet voor mogen komen. Lijkt me handig als een moderator dit even de juiste kant op zou willen sturen...
Badge +3
Ehh... "de planner gaat binnenkort over" terwijl de app nogal vreemd doet?

Geen goed plan, zie hier en all over Twitter!

Van Utrecht naar Tilburg via Eindhoven of Rotterdam?
Inclusief een comfortabele 11 minuten overstap in Den Bosch ben je er 34 minuten sneller.

Kan nog leuk worden als je rond Rotterdam of Eindhoven gecontroleerd wordt met een e-ticket Utrecht - Tilburg "ja maar de planner op mijn telefoon gaf dat aan.. kijk maar!")
Reputatie 7
Zoals Royke (en Henk) aangeven is dit een werkelijke fout in het reisadvies van de NS App. Wij hebben dit als moderators ook doorgespeeld, omdat er geen verschil zou moeten zijn in deze twee reisadviezen. Alleen wanneer een storing eerder verwerkt is in de Appomgeving dan op de Reisplanner kunnen dergelijke problemen zich voordoen. Dit is daar geen voorbeeld van. Bedankt voor alle feedback in dit topic: wij zorgen ervoor dat hier grondig naar gekeken zal worden.
Reputatie 7
Badge
Welkom Jan ns 2014 op dit forum.
Vervelend dat je treinen niet ziet die NS wel wil laten rijden.

Heb je een app op iphone telefoon, of op android?
Heb je al geprobeerd om in te voeren dat je vertrekt van bushalte station, of van stationsplein-straat in Oss?

Je zoekt op eindbestemming Utrecht. Heb je al gezocht op eindpunt Den Bosch?
Ik vermoed nl dat je de beste/.snelste aansluitingen ziet, zonder lang wachten bij overstap in station Den Bosch. Het beeldscherm van een telefoon is kleiner dan dat van gemiddelde laptop of computer, dus wordt er wat weggelaten.
Heb je al geprobeerd om in te voeren dat je vertrekt van bushalte station, of van stationsplein-straat in Oss?

ik gebruik de IOS app
en ik voer in vanaf station rosmalen naar station utrecht centraal in zowel de app als op de website
Reputatie 7
Badge
Heb je een app op iphone telefoon, of op android?Heb je al geprobeerd om in te voeren dat je vertrekt van bushalte station, of van stationsplein-straat in Oss?
ik gebruik de IOS app
en ik voer in vanaf station rosmalen naar station utrecht centraal in zowel de app als op de website

probeer eens "stationsstraat, Rosmalen"- Utrecht
probeer eens Rosmalen via Den Bosch naar Utrecht
probeer eens Rosmalen - Den Bosch in te voeren, en Den Bosch - Utrecht apart. Dan moet u ze wel zien.

De ios app haalt de informatie uit de internationale hafas databank met treintijden.

ik gebruik de IOS app

probeer eens stationsstraat Rosmalen - Utrecht
probeer eens Rosmalen - Den Bosch in te voeren, en Den Bosch - Utrecht apart. Dan moet u ze wel zien.

Ja maar daarmee gaat de handigheid en functionaliteit van de app wel verloren
als ik in de APP aangeef dat ik via den bosch wil reizen klopt het wel
maar hoezo snapt de app dit niet vanzelf dan? er is namelijk geen andere mogelijkheid als via den bosch reizen om in utrecht te komen vanuit rosmalen
de website snapt dit wel
Reputatie 7
Badge
Zoals ik al schreef: de planner houdt rekening met de beperkingen van een telefoon, om toch zoveel mogelijk handig en functioneel te zijn. Het heeft weinig zin om iets te laten zien wat meeste mensen niet kunnen zien. Chaos in beeld is ook niet handig.
Ik heb hetzelfde probleem in de Android app.

Op mijn traject (van Utrecht naar Best) staat al zeker een week niet de eerstvolgende reismogelijkheid weergegeven (in de screenshot zou dit de intercity van 17.54 moeten zijn). Na een klik/tik op 'Eerder' volgen verschillende onlogische reisadviezen (via Den Bosch en Tilburg; gistermiddag zelfs via Rotterdam). Er is/was geen storing - de website laat de juiste adviezen zien en op de route van Best naar Utrecht speelt dit probleem helemaal niet.

Ik had dit probleem gisteren ook al gemeld via de app en kreeg hetvolgende teruggekoppeld:
"Op dit moment zijn de adviezen van de app en website hetzelfde dus wellicht was een van de verbindingen niet mogelijk op dat tijdstip. De apps maken gebruik van een nieuwe planner engine en de website nog niet, er kan dus iets verschil in zitten. De website gaat binnenkort over."

Ik weet echter zeker dat zowel gisteren als vandaag als vorige week de verbinding wel mogelijk was, want ook toen er werd nergens melding gemaakt van een storing en liet de website ook gewoon de juiste reisadviezen zien.

Het lijkt mij dat die planner engine eens even moet worden bekeken; de problemen in de Android app spelen voor zover ik heb gezien namelijk telkens in de tweede helft van de middag. Het antwoord van het ontwikkelteam kreeg ik vanochtend en toen was er inderdaad niets aan de hand. Maar dat is zeker geen garantie dat er de hele dag door niets aan de hand is. Ik heb daarom zojuist ook weer een nieuwe melding naar het ontwikkelteam gestuurd.

Dat de app vreemd doet, hoeft niet direct aan de achterliggende engine te liggen. Zo ongeveer alles is beter dan blijven etteren met de huidige staat van de techniek.

Kan nog leuk worden als je rond Rotterdam of Eindhoven gecontroleerd wordt met een e-ticket Utrecht - Tilburg "ja maar de planner op mijn telefoon gaf dat aan.. kijk maar!")
Nouja, zo simpel is het dus ook, planner == bepalend. De voorwaarden zijn vrij simpel.
Ik heb inmiddels een nieuw antwoord terug:

"Dank voor uw melding. Dit lijkt een probleem in het aanleverende systeem. Ik ga dit doorzetten naar de plannerafdeling.

Vriendelijke groet,

NS Reisplanner Xtra
ontwikkelteam"

Ik controleer voorlopig maar even m.b.v. de vertrektijden op de stations of mijn eerstvolgende trein voor het betreffende traject wel of niet rijdt. Dat lijkt vooralsnog goed te werken.
Reputatie 7
Badge
Ik controleer voorlopig maar even m.b.v. de vertrektijden op de stations of mijn eerstvolgende trein voor het betreffende traject wel of niet rijdt. Dat lijkt vooralsnog goed te werken.

TIP: als u een afwijkend reisadvies met omweg krijgt, en u volgt dat...leg dan het advies op uw telefoon met een screenprint even vast om bij controle aan de conducteur te laten zien.
TIP: als u een afwijkend reisadvies met omweg krijgt, en u volgt dat...leg dan het advies op uw telefoon met een screenprint even vast om bij controle aan de conducteur te laten zien.

Dank voor de tip! :)
Nu ik weet van deze bug zal ik overigens primair controleren of die eerstvolgende trein toch niet gewoon rijdt en of ik ook geen onverwachte omweg hoef te volgen, ook al laat het reisadvies wat anders zien. Zulke omwegen kosten namelijk vaak ook (veel) meer tijd; tijd die ik liever aan iets anders besteed.
Reputatie 7
Badge
TIP: als u een afwijkend reisadvies met omweg krijgt, en u volgt dat...leg dan het advies op uw telefoon met screenprint even vast om bij controle aan de conducteur te laten zien.Dank voor de tip! :)
Nu ik weet van deze bug zal ik overigens primair controleren of die eerstvolgende trein toch niet gewoon rijdt en of ik ook geen onverwachte omweg hoef te volgen, ook al laat het reisadvies wat anders zien. Zulke omwegen kosten namelijk vaak ook (veel) meer tijd; tijd die ik liever aan iets anders besteed.

omwegen kunnen ook extra geld kosten (als u bij het overstappen moet uit- en inchecken, zoals in Boxtel en Amsterdam), en de screenprint van het reisadvies uit de NS reisplanner voorkomt dan boete bij controle, en zorgt voor geld terug na het extra uit.inchecken.

Ervaren reizigers checken zekeheidshalve hun reis met andere reisplanners, zoals de app van Rijdendetreinen.nl, van SBB.ch of van Bahn.de. De laatste 2 geven ook kortere overstappen weer, en zijn gebaseerd op http://hafas.bene-system.com/
Wij hebben dit erg genoeg ook moeten ervaren wij gingen met de trein van Leiden naar Geleen lutterade voor een begrafenis. We wilden liever niet rijden.
In de trein al een vertraging van ruim 11 min en we zochten in de reisplanner de aansluiting in Utrecht. Deze zou meer dan een half uur later zijn.
Toen zijn we koffie gaan halen en toen we terugkwamen op het perron zagen we dat tussendoor een trein richting Maastricht was vertrokken die we hadden kunnen nemen en in Sittard hadden we dan de trein naar Geleen kunnen nemen. Dit stond niet in de reisplanner.
We haddden dan kunnen overstappen op geleen-lutterade Hierdoor hadden wij dan geen taxi hoeven nemen.
De volgende trein die wij vanuit Utrecht hadden die dus aangegeven werd in de reisplanner naar geleen-lutterade had namelijk ook weer een vertraging waardoor wij bij deze trein de overstap sittard-geleen niet hebben gered en een taxi hebben moeten nemen anders konden we de mensen uitzwaaien bij de begrafenis.
We moesten anders weer een half uur
wij zijn dus zeer gedupeerd in tijd in verdriet en in geld

Reageer