beantwoord

NS App op iOS werkt vreemd, laat niet alle reisopties zien

Hi NS,

Vandaag moest ik voor werk naar Hoofddorp toe, vanuit Breda. Nou weet ik dat ik met de IC Direct naar Schiphol kan, om vervolgens een sprinter te pakken die er vijf minuten over doet om in Hoofddorp te zijn. Zoals altijd aangeraden wordt, plande ik een dag van tevoren de reis, waarin de NS app aangaf dat ik de Internationale trein naar Den Haag moest hebben om 08:26, overstappen op Rotterdam/Leiden en om 09:53 aan te komen in Hoofddorp. Vreemd, ik vermoedde dat de IC Direct van 08:15 of 08:45 wel weer niet zou rijden vanwege wat dan ook.

Vervolgens zit ik netjes op tijd in de IC internationaal naar Den Haag om 08:26. Vanwege een probleem met de locomotief (of een weigerende machinist/controle centrum, ik ben nooit zo goed in tussen de regels van de conducteur door luisteren) zouden we een paar minuten later vertrekken. De NS app veranderde de vertraging al snel van +5 naar +20, waardoor ik ging kijken of er een andere trein naar Rotterdam zou gaan. Tot mijn verbazing liet de NS app toch wel de IC Direct van 08:15 en 08:45 zien! En bij verder kijken reed deze zelfs door tot Amsterdam. Ook was er niks mis met de sprinter van Schiphol naar Hoofddorp, aankomst 09:49, totale reistijd van 1 uur en 4 minuten.

Waarom laat de NS app deze opties niet zien? Ik kwam erachter dat ik op “opties” kan klikken. Daarbij stond de optie “laat treinen zien waarvoor een reservering geldt” automatisch al aan. De optie “altijd- of treinvrij abbonement” stond uit, maar nadat de optie aangezet werd, zag ik de juiste treinen staan! Dit heb ik getest op de volgende dag, zodat alle vertragingen er uit zijn. Hoort dit zo te werken, of schuilt hier een fout?

Helaas kan ik dus geen “geld terug bij vertraging” opvragen omdat ik dus eerder aangekomen ben dan oorspronkelijk gepland, maar was wel veel vroeger vertrokken dan had gehoeven. Gelukkig gaan de aanvragen nu beter dan voorheen wanneer de IC Direct weer met een defecte locomotief kampt. Mijn complimenten hiervoor. Voor de volledigheid heb ik nog wat screenshots vanuit de app toegevoegd.

Gr,

Unleash

icon

Beste antwoord door Rudi 4 december 2018, 10:27

Ik vermoed dat de optie Rotterdam-Schiphol-Hoofddorp niet getoond wordt wanneer de optie "treinvrij" niet is aangevinkt, omdat dit als "terugsteken" beschouwd wordt. De HSL loopt immers langs Hoofddorp, weliswaar zonder perrons, maar toch... En terugsteken mag niet zonder extra te betalen. Terugsteken naar Nieuw Vennep mag dan weer wel, daar liggen de HSL-sporen kennelijk ver genoeg weg.

Over een vergelijkbare situatie in Rotterdam Lombardijen wordt al ruim een jaar op een antwoord van NS gewacht. Naar in deze community gemeld is dit een Bijzonder Complex Probleem Waar Vele Afdelingen Bij Betrokken Zijn.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Ik vermoed dat de optie Rotterdam-Schiphol-Hoofddorp niet getoond wordt wanneer de optie "treinvrij" niet is aangevinkt, omdat dit als "terugsteken" beschouwd wordt. De HSL loopt immers langs Hoofddorp, weliswaar zonder perrons, maar toch... En terugsteken mag niet zonder extra te betalen. Terugsteken naar Nieuw Vennep mag dan weer wel, daar liggen de HSL-sporen kennelijk ver genoeg weg.

Over een vergelijkbare situatie in Rotterdam Lombardijen wordt al ruim een jaar op een antwoord van NS gewacht. Naar in deze community gemeld is dit een Bijzonder Complex Probleem Waar Vele Afdelingen Bij Betrokken Zijn.
Reputatie 2
En in de tussentijd is dit op te lossen door een geldig deur-tot-deur reisadvies 'stationsplein, Breda' naar Hoofddorp op te vragen, zonder 'altijd vrij of treinvrij abonnement' aan te vinken.
Rudi schreef:

Dat klinkt inderdaad erg aannemelijk, dank voor deze informatie! Wat dan wel nog steeds vreemd/inconsistent is, is dat de Thalys wel getoond wordt. Bij die optie moet ook overgestapt worden via Schiphol naar Hoofddorp met dezelfde sprinter, dat is dan ook “terugsteken”.

Sycorax schreef:

En in de tussentijd is dit op te lossen door een geldig deur-tot-deur reisadvies 'stationsplein, Breda' naar Hoofddorp op te vragen, zonder 'altijd vrij of treinvrij abonnement' aan te vinken.

Dankje voor deze oplossing, ik zie inderdaad dat wanneer ik met deur-tot-deur adressen werk, de Intercity Direct optie wel weer getoond wordt. Dan is het aannemelijk dat dit eigenlijk geen gewenste functionaliteit is vanuit de NS app.

Reageer