Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.
Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.
De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.
Bladzijde 2 / 4
Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn
De hier per station getoonde vertragingsminuten lijken in ieder geval realistischer dan wat de NS app ervan maakt. Dit sluit dus ook aan bij de 75 minuten die de omroep op station Apeldoorn meldde.
Dit is dus Spoorkaart.mwnn.nl als ik het goed zie? Waarom beschikt die site wél over nauwkeurige informatie en de NS-reisplanner niet?
Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn
Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...
Wordt die vertragingsstatus wellicht handmatig ingevoerd en heeft iemand een typefout gemaakt? In plaats van 75 minuten alleen 7 minuten getypt?!
Aanvulling: nu (staand) in de volgende Intercity van 14:14 geeft de app aan dat die IC van 14:00 met slechts 7 minuutjes vertraging tóch zou hebben gereden. Ik was uiteraard de hele tijd op het perron, dus daar klopt niks van.
En daar gaan we weer... Ik sta nu op station Apeldoorn, volgens de reisplanner had ik hier zojuist om 14:00 de intercity naar Hilversum kunnen nemen, die perfect op tijd zou rijden. Zojuist wordt echter omgeroepen dat hij een uur en 15 minuten (!) te laat is. Ongelooflijk. Veel andere reizigers op het perron zijn ook compleet verrast, niemand ziet in de app die vertraging.
De reisplanner lijkt om eoa reden soms moeite te hebben met sommige van die internationale treinen. Ik reis al jaren zeer regelmatig op het traject en zie het ook dikwijls wél gewoon keurig staan wanneer die vertraagd is. Dat is dus het absurde en inconsequente in dit verhaal; de informatie is wel altijd op de digitale borden op de stations zichtbaar, maar in (geschat) 25 à 35% van de gevallen wordt vertraging door de reisplanner compleet genegeerd. Nu ik er scherper op ben gaan letten heb ik ook intussen al meermaals gezien dat in de reisplanner de vertraging van de trein waarin ik zat tijdens de reis versprong. In Almelo was hij bijvoorbeeld zogenaamd stipt, in Deventer ineens een kwartier te laat en in Amersfoort onterecht weer stipt. Er is geen touw aan vast te knopen...
Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. Als ik nu in onze planner kijk, staat ie daar ook nog als ‘op tijd’. Plan ik dezelfde reis (Almelo-Amsterdam om 19:15) in de internationale planner, dan zie ik daar een vertraging van 11 minuten staan.
NS krijgt via ProRail ook de vertraging door van internationale treinen uit het buitenland. Dus zelfs al voordat ze grens over zijn, weet NS al wat de eventuele vertraging is. Als dat niet in de NS-app zit, dan gaat er ergens iets mis. Het is juist om dit mogelijk te maken dat verschillende infrabeheerders afspraken hebben gemaakt over het doorgeven van realtimegegevens, dus het zou wel bijzonder sneu zijn als NS daar dan niks mee doet.
Ja, zal deze zijn (via spoorkaart.mwnn.nl en +20 inderdaad)
Ik weet het niet helemaal zeker (ga dat nog wel even navragen) maar ik vrees dat dit komt omdat het een internationale trein is. Als ik nu in onze planner kijk, staat ie daar ook nog als ‘op tijd’. Plan ik dezelfde reis (Almelo-Amsterdam om 19:15) in de internationale planner, dan zie ik daar een vertraging van 11 minuten staan.
Zal eens een balletje opgooien.
En helaas kan ik alweer een aanvulling op dit topic doen Ik zit momenteel in de intercity die eigenlijk 19:15 uit Almelo naar Amsterdam had moeten vertrekken, maar in werkelijkheid zo'n 20 minuten te laat is. Ook dit keer negeert de NS-reisplanner de vertraging compleet. Ik checkte de app zonet enkele minuten voor zevenen nog (naast de planner ook het tabblad vertrektijden), toen was er niets aan de hand.
Net zoals vaak eerder bleek op het station dat daar andere informatie beschikbaar was. Toen ik er 19:10 aankwam toonden de schermen +15 wat nu dus al is opgelopen tot +20 minuten. Hoe kan dit in vredesnaam?!?
Beste reizigers, het was vanavond weer ‘raak’... Voor mijn reis van Almelo naar Amsterdam Science Park checkte ik kort voor zeven uur de reisplanner in de NS-app. Tot mijn vreugde werd de internationale IC van 19:15 als stipt vermeld zodat ik daarmee een snelle verbinding (met efficiënt korte overstap in Hilversum) had. Groot was mijn verbazing en teleurstelling toen ik bij het station aankwam en daar op het infoscherm zag dat die IC tóch maar liefst 15 minuten vertraagd was. Op het perron opende ik nogmaals de app, plande mijn reis opnieuw: ook dit keer dacht de reisplanner nog steeds dat er niets aan de hand was, terwijl de perronschermen inmiddels de vertraging zelfs naar 25 minuten hadden opgehoogd.
Gezien alle eerdere ervaringen heb ik de app maar eens geheel afgesloten, cache geleegd en nogmaals dezelfde reis gepland. Wat ik toen zag was bijzonder interessant: toen toonde het reisadvies wel de vertraging, maar meteen toen ik de details van dat advies opende ververste het advies zichzelf automatisch binnen een seconde, waarna die internationale IC ineens weer zogenaamd ‘pünktlich’ was geworden. Dit is toch te bizar voor woorden, hoe is dit in vredesnaam mogelijk?!
Nu dit topic nog altijd actief, actueel en onopgelost is, kan iemand vertellen hoe het zogenaamde “antwoord” door @bahnrider van 9 maanden geleden kan worden geannuleerd?
Nogmaals, hoe kan het dat mijn vraag destijds door middel van een of andere vage letterbrij over “kaboutertjes” als ‘beantwoord’ is bestempeld? Het lijkt me niet het doel van deze community dergelijke desinformatie te verspreiden, dus kan het zogenaamde antwoord aub geannuleerd worden?
Nu dit topic nog altijd actief, actueel en onopgelost is, kan iemand vertellen hoe het zogenaamde “antwoord” door @bahnrider van 9 maanden geleden kan worden geannuleerd?
Als ik kijk op spoorkaart.mwnn.nl is de vertraging in Duitsland bekend, en klopt die +10 in Hengelo wel.
Vertraagd vertrek uit Deventer ontbreekt, of zou die daar niet gestopt zijn met als gevolg een langere stop in Apeldoorn omdat reizigers eruit wilden?
Zojuist op twitter. Lijkt mij ook zo'n geval. Inderdaad ook iets met NS international
Dit is as we speak dus weer zo'n situatie!
Wanneer ik die reis gewoon op de website plan, toont de reisplanner nul vertraging van die internationale ic:
Bekijk ik echter de actuele vertrektijden van Hilversum:
Als ik kijk op spoorkaart.mwnn.nl is de vertraging in Duitsland bekend, en klopt die +10 in Hengelo wel.
Vertraagd vertrek uit Deventer ontbreekt, of zou die daar niet gestopt zijn met als gevolg een langere stop in Apeldoorn omdat reizigers eruit wilden?
Maar goed, de app en website (bij vertrektijden) en de borden weten het ook, alleen de reisplanner neemt het dus niet (altijd) mee.
Rian @rvdborgt zit een eind in de goede richting: data-uitwisseling met de Duitsers is nogal een issue. Of ja, men maakt er een probleem van. Waar een wil is, is een weg, weet ik uit ervaring met DE en BE.
Maar ik maak helemaal geen internationale reis, ik reis simpelweg Almelo/Deventer->Amsterdam.
Eerder werd in dit topic gezegd dat de status en positie van treinen wordt geregistreerd mbv de seinen aan het baanvak, dat klinkt plausibel. Dan zou het wel heel raar zijn als er óók eoa Duitse datastroom is die de Nederlandse status overschrijft terwijl die trein al lang en breed op Nederlands grondgebied onderweg is. Bovendien, hoe kan die status onderweg telkens zo extreem veranderen. En waarom klopt de informatie op de perronschermen wel, maar slechts (soms) in de reisplanner niet.
Van de andere kant, ik heb dit fenomeen nog nooit meegemaakt in de richting Amsterdam->Overijssel
Volgens mij is dit een structureel probleem met de app. ik merk dit zelf namelijk ook op mijn telefoons (twee telefoons, beiden van hetzelfde android merk). Beiden geven in de reisplanner geen vertragingen aan, alleen pas als je op stations-vertrektijden zelf kijkt of op de schermen op stations.
Pas na het geforceerd sluiten van de app en cache legen lijkt hij het na veel moeite te tonen als een rit vertraagd is of uitvalt. Maar zelfs met uitvallende treinen heeft de app de neiging om hem alsnog als route aan te geven.
Dat werd vorig jaar toen ik het voor het eerst aankaartte ook vermoed. Maar zoals ik gisteravond liet zien speelt dit probleem ook in de gewone reisplanner op de website. Het dus niet iets specifieks van de app.
Zojuist op twitter. Lijkt mij ook zo'n geval. Inderdaad ook iets met NS international
Rian @rvdborgt zit een eind in de goede richting: data-uitwisseling met de Duitsers is nogal een issue. Of ja, men maakt er een probleem van. Waar een wil is, is een weg, weet ik uit ervaring met DE en BE.
Misschien nog even voor een vollediger beeld de hele chronologie van gisteren:
rond het middaguur bekeek ik de mogelijkheden voor een treinreis begin van de avond van Deventer naar Amsterdam Science Park, de snelle optie om het uur dankzij de internationale ic bleek die dag van toepassing
omstreeks 17:25u opende ik voor de zekerheid nog even de app om te zien of de ic van 17:48u op tijd was (zo niet zou ik nog kunnen rennen voor de ic van 17:32u), dit bleek het geval; ik schakelde ook de functionaliteit meldingen in
ca 17:40u kwam ik aan bij het station en zag daar op de schermen staan dat de internationale toch 50 minuten vertraagd was
ca 17:55u (dus ná de oorspronkelijke vertrektijd, ik stond nog op het perron in Deventer) bracht de app de eerste melding dat mijn gewenste trein “later” zou vertrekken en gaf het advies de reis opnieuw te checken; de reisplanner gaf op dat moment nog steeds aan dat de ic van 17:48u gewoon stipt op tijd was, maar toonde wel een nieuwe waarschuwing voor de aansluitende sprinter in Hilversum (ivm blikseminslag waren er problemen rondom Amsterdam)
ik had toen natuurlijk zelf al bedacht dat ik iig met de eerstvolgende binnenlandse ic richting Amersfoort moest reizen, ik zat daar dus in toen de volgende app-melding om ca 18:15u binnenkwam die aangaf dat mijn reis “door omstandigheden” was komen te vervallen, de melding gaf verder aan dat er om 18:02u een alternatief zou zijn (dat tijdstip was dus al verstreken toen die melding kwam); ik opende toen nogmaals de app en zag daarin inderdaad ineens wel de vertraging van de internationale getoond, concreet stond er toen +52 minuten
toen de binnenlandse ic in de buurt van Amersfoort reed (ca 18:40u) volgde er weer een app-melding die plots aangaf “In tegenstelling tot eerder bericht zal jouw trein toch rijden … Fijne reis!”
omstreeks 18:45u nog een melding, die waarschuwde voor een later vertrek van de aansluitende sprinter vanaf Hilversum; toen ik hierop wederom de reisplanner checkte waren die +52 minuten bij de internationale weer verdwenen
Gedurende de hele reis zag ik onderweg wel consequent op alle perronschermen die vertraging van de internationale getoond. De informatie was er dus wel degelijk (net zoals in alle eerdere gevallen de voorgaande maanden). Maar om de eoa reden lijkt de reisplanner dus slechts zeer sporadisch die status toe te passen, die zelfs te resetten naarmate de reis en tijd verstrijkt. Wie begrijpt hoe dit kan?
Volgens mij is dit een structureel probleem met de app. ik merk dit zelf namelijk ook op mijn telefoons (twee telefoons, beiden van hetzelfde android merk). Beiden geven in de reisplanner geen vertragingen aan, alleen pas als je op stations-vertrektijden zelf kijkt of op de schermen op stations.
Pas na het geforceerd sluiten van de app en cache legen lijkt hij het na veel moeite te tonen als een rit vertraagd is of uitvalt. Maar zelfs met uitvallende treinen heeft de app de neiging om hem alsnog als route aan te geven.
Worden de vertragingen wel goed weergegeven in de NS-app als de trein nog in Duitsland is? Het zou me helaas niets verbazen als daar het probleem zit. In principe zou die informatie voor NS beschikbaar moeten zijn, maar ik heb in vergelijkbare gevallen al vaker gezien dat vertragingsinformatie uit het buitenland niet of niet goed doorkomt.
Dat weet ik niet. Ik reis puur binnenlands met die trein, dus ik raadpleeg de reisplanner niet voor het Duitse deel/wanneer die trein nog in Duitsland rijdt. Het zeer merkwaardige is dus dat het vaak wel goed gaat in de reisplanner (vrijwel ieder weekend reis ik heen en weer tussen Amsterdam en Overijssel). De afgelopen maanden zag ik het 9 op de 10 keer wel bijtijds wanneer de internationale ic vertraagd was (de app gaf ook een melding als ik die had aangezet), maar soms klopt daar spontaan niets van en negeert de reisplanner compleet de vertragingsstatus van specifiek die trein. Welk probleem vermoedt u dat er zou kunnen spelen?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.