NS app toont vertraagde trein niet in de planner | NS Community
beantwoord

NS app toont vertraagde trein niet in de planner

  • 6 August 2022
  • 77 reacties
  • 2139 Bekeken


Toon eerste bericht

77 reacties

Badge +3

Het lijkt allemaal weer te werken, voor verder dan Deventer kan ik het bij deze trein niet zien want die wordt blijkbaar omgeleid via Zwolle en Lelystad?

 

Reputatie 5

Inderdaad, wanneer ik nu vanavond een reis van Almelo naar Amsterdam Science Park plan toont de app wel dat die internationale IC vertraagd is. De app heb ik tussentijds niet geüpdate ofzo, dus heel vreemd dat dit vrijdagavond niet werkte.

 

Reputatie 7
Badge +1

Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.

Reputatie 7
Badge +1

Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.

TS geeft aan dat een trein vertraagd is, en dit nergens in de app wordt aangegeven. Hoe dat bij NS werkt doet er voor de reizigers niet toe. Als een trein vertraagd is moet de app dit gewoon aangeven, anders kun je ze net zo goed niet tonen. Zeker als er ook nog een overstap van afhangt.

Zo te lezen is het ook niet vele minuten later gebeurd, omdat ook na aankomst op het volgende station de vertraging nog niet getoond werd. 

Reputatie 7
Badge +2

Zojuist zie ik op 's-Hertogenbosch precies het omgekeerde gebeuren: de IC van 7.39 uur naar Boxtel had volgens de apps én de schermen op het perron +10, maar kwam stipt op tijd binnenrijden en vertrok eveneens precies op het geplande tijdstip. Daar gaat toch ook iets niet helemaal goed geloof ik.

Zelfs nadat de trein al vertrokken was gaf de planner er nog reisadviezen mee. Want tja, hij had immers +10...

Reputatie 6

Ik heb hier eerder ook een topic over geopend “ plan je reis in de app….hoe dan”. Dus het probleem doet zich al wat langer voor.

Reputatie 5

En daar gaan we weer... Ik sta nu op station Apeldoorn, volgens de reisplanner had ik hier zojuist om 14:00 de intercity naar Hilversum kunnen nemen, die perfect op tijd zou rijden. Zojuist wordt echter omgeroepen dat hij een uur en 15 minuten (!) te laat is. Ongelooflijk. Veel andere reizigers op het perron zijn ook compleet verrast, niemand ziet in de app die vertraging.

Reputatie 5

Aanvulling: nu (staand) in de volgende Intercity van 14:14 geeft de app aan dat die IC van 14:00 met slechts 7 minuutjes vertraging tóch zou hebben gereden. Ik was uiteraard de hele tijd op het perron, dus daar klopt niks van.

Reputatie 5

Wordt die vertragingsstatus wellicht handmatig ingevoerd en heeft iemand een typefout gemaakt? In plaats van 75 minuten alleen 7 minuten getypt?!

Badge +3

De situatie om 14:51 op https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/station/apeldoorn (en Vertrektijden in de NS app) dus die is nog onderweg en nog niet eens in NL want spoorkaart.mwnn.nl toont hem niet 😥

 

Reputatie 5

 

Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...

Reputatie 5

Vanmiddag maak ik ook voor het eerst in de andere richting mee dat de reisplanner incorrect met die internationale trein omgaat. Er is momenteel een stremming tussen Apeldoorn en Deventer die tot 19:00 uur zal duren. Alle binnenlandse treinen eindigen vanuit Amersfoort dus in Apeldoorn, maar zogenaamd zal de internationale pünktlich dwars door die stremming wél door kunnen rijden naar Deventer?! Ik vroeg het voor alle zekerheid aan een conducteur, die al meteen aangaf dat ik echt het beste via Zwolle kan omreizen.

Reputatie 5

 

Reputatie 5

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

De hier per station getoonde vertragingsminuten lijken in ieder geval realistischer dan wat de NS app ervan maakt. Dit sluit dus ook aan bij de 75 minuten die de omroep op station Apeldoorn meldde.

Dit is dus Spoorkaart.mwnn.nl als ik het goed zie? Waarom beschikt die site wél over nauwkeurige informatie en de NS-reisplanner niet? 😕

Reputatie 5

 

Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...

Hierin herken ik trouwens nu wel een patroon. Op de stations Hengelo t/m Apeldoorn zijn de vertragingsminuten telkens die van het voorafgaande station minus de rijtijd. Oftewel zou zogenaamd tussen ieder station de rijtijd telkens nul zijn… 🤔

Reputatie 5

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

PS: als deze informatie trouwens inderdaad wél accuraat is, betekent dat dus dat de Duitsers die trein stipt naar Bad Bentheim hebben gebracht, maar hij vanaf daar toch met drie kwartier vertraging is vertrokken én met een slakkengang naar Hengelo is gereden. Ook bijzonder 😒

Badge +3

Geen idee wat er aan de hand was maar de data komt echt uit dezelfde bron volgens mij.

Dus als ergens ineens +7 i.p.v. +75 staat (en daarna weer goed) heeft iemand ergens een tikfoutje gemaakt 🤔

Zo te zien is de vertraging opgelopen in Bad Bentheim (met de nodige uitstraling in NL uiteraard), maar dat er dan ruim +30 bij komt voor naar Hengelo snap ik ook niet.

Volgende keer toch maar gewoon de NS IC naar Schiphol nemen, voor je gemoedsrust. 😅

Reputatie 7
Badge +2

Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

PS: als deze informatie trouwens inderdaad wél accuraat is, betekent dat dus dat de Duitsers die trein stipt naar Bad Bentheim hebben gebracht, maar hij vanaf daar toch met drie kwartier vertraging is vertrokken én met een slakkengang naar Hengelo is gereden. Ook bijzonder 😒

Kan zomaar als er problemen met af- of aankoppelen van de loc zijn of de loc defect was. De 143 is op tijd in Bad Bentheim aangekomen, dus er was wel een loc aanwezig.

Maargoed, ik kwam rond 14.00 uur zelf in Oldenzaal aan en heb die Berlijner ergens na Hengelo zien kruisen. Dus dan zat hij meer richting de +80 toen al en niet op de +45 die bij Bad Bentheim staat.

Reputatie 7
Badge +3

Treinposities geeft dit aan

 

 

En dit 

 

Trein 148 zou dus eerst met loc 1746 gereden worden en dat is veranderd naar Vectron 193 934. Die 1746 was om de tijd dat die oorspronkelijk met de 149 moest gaan rijden onderweg met de 240 als vervanger voor loc 1761. De Vectron was met trein 145 samen met loc 1739 om 13:30 in Bad Bentheim gekomen. 

Even Somda gecheckt en daar wordt gemeld:

Loc 1750 is bij Hgl defect geraakt toen hij onderweg was met IC 242. Loc 1761 kwam te hulp. Loc 1761 met 1750 in opzending en met DB-stam 7705 kwamen om 11:45 door Apd als LM richting Asd. Vervolgens was er dus een loc tekort in Bh. Daarom gaat 193 934 in opzending mee met IC 145.

Reputatie 5

Beste reizigers, het was vanavond weer ‘raak’... 😐 Voor mijn reis van Almelo naar Amsterdam Science Park checkte ik kort voor zeven uur de reisplanner in de NS-app. Tot mijn vreugde werd de internationale IC van 19:15 als stipt vermeld zodat ik daarmee een snelle verbinding (met efficiënt korte overstap in Hilversum) had. Groot was mijn verbazing en teleurstelling toen ik bij het station aankwam en daar op het infoscherm zag dat die IC tóch maar liefst 15 minuten vertraagd was. Op het perron opende ik nogmaals de app, plande mijn reis opnieuw: ook dit keer dacht de reisplanner nog steeds dat er niets aan de hand was, terwijl de perronschermen inmiddels de vertraging zelfs naar 25 minuten hadden opgehoogd.

Gezien alle eerdere ervaringen heb ik de app maar eens geheel afgesloten, cache geleegd en nogmaals dezelfde reis gepland. Wat ik toen zag was bijzonder interessant: toen toonde het reisadvies wel de vertraging, maar meteen toen ik de details van dat advies opende ververste het advies zichzelf automatisch binnen een seconde, waarna die internationale IC ineens weer zogenaamd ‘pünktlich’ was geworden. Dit is toch te bizar voor woorden, hoe is dit in vredesnaam mogelijk?!

 

 

Reputatie 5

Nog meer ervaringen dus! Dit is toch absurd? NS verlangt dat reizigers te allen tijde de app gebruiken als enige legitieme informatiebron, maar die app/reisplanner kan dus zomaar “haperingen” bevatten waardoor er niets van het reisadvies klopt… 😔

 

Reputatie 5

Alweer zoń kwestie van toch logies denken: en de allereerste gouden regel van die nuwigheid die computers destijds waren: je kan er enkel UIThalen wat ook iemand erIN heeft gestopt. Dat doen geen kaboutertjes uit eigen vrije wil en interesse.

DUS moet toch een werkend persoon in de verkeersleiding dat ergens IN stoppen-en inmiddels zal, zo schat ik, het systeem wel zo ver geavanceerd zijn dat het dan zelf via slimme programmering veel andere gevolg-info dan verder meldt. DUS;als deze stap1 niuet wordt gedaan-dan……………….

Overigens is het juist bij dit soort INtern treinen-en dan nog de leste v.d. dag-zeer traditioneel gebruikelijk dat vele minutekes later wordt gegaan.

 

Zit in dit warrige stukje inderdaad het antwoord op mijn vraag verstopt? Zo ja, vriendelijk verzoek nogmaals om een wat duidelijker leesbare formulering.

Reputatie 5

Mocht er overigens worden getwijfeld aan mijn uitspraken, ik heb ook een bewijsfoto van het perronscherm met daarop duidelijk de in Almelo ter plaatse wel gewoon getoonde vertraging, alsmede een screenshot van de app toen we omstreeks 22:45 nog ergens net buiten Amersfoort reden terwijl de trein volgens dienstregeling al ver voorbij Hilversum had moeten zijn.

Zoals het screenshot laat zien beweerde de app dus compleet foutief dat we op tijd reden terwijl de trein in verwerkelijkheid al te laat de grens over blijkt te zijn gekomen en in Nederland alleen nog maar meer vertraging opliep. Ik ben en blijf dus buitengewoon benieuwd naar een uitleg waarom die app zo onbetrouwbaar is.

 

Reputatie 5

Dit is wel vreemd, maar helaas heb ik enkel zicht op wat er richting reisplanner gaat, niet wat deze daar concreet mee doet. In principe wil het best voorkomen dat vertragingen uit het buitenland niet altijd direct, goed worden overgenomen. Dat blijft een lastig verhaal. Maar binnen Nederland zou de informatie consistent moeten zijn over de verschillende kanalen, mogelijk foutief, maar wel consistent fout in dat geval.

Tijdens mijn reis gaf de reisplanner zoals gezegd vrijwel het hele stuk van Almelo tot Hilversum aan dat de trein geen vertraging zou hebben. Te Hilversum was deze inmiddels al zo'n 2 uur op Nederlands grondgebied onderweg. Hierboven noemt @mrfreeze een soortgelijke observatie op het traject Eindhoven<>Helmond, helemaal een puur binnenlandse aangelegenheid dus.

Ik denk dat dit een hapering in het systeem is geweest want normaal is de app met vertragingen aardig accuraat, enige waar het wel eens misgaat is bij een baanvak met automatische seinen (p-seinen) want de vertraging wordt dan pas geregistreerd zodra de trein een bediend sein voorbij is gereden.

Mocht een trein op een baanvak met automatische seinen defect raken dan wordt de vertraging handmatig verwerkt nadat er vanuit het treinpersoneel contact is geweest met de treindienstleider of technische ondersteuning.

Reageer