Skip to main content

Gisteravond reisde ik per trein van Almelo naar Amsterdam. Ondanks dat ik de route regelmatig afleg en dus uit mijn hoofd ken plande ik (goed geconditioneerd dankzij het omroep-adagium van NS) kort voor vertrek mijn reis nog even in de app. Ik had geluk, de internationale intercity van 21:16 bleek stipt en dankzij die trein verloopt mijn reis net wat vlotter en een stuk comfortabeler. Dus in plaats van te rennen voor de binnenlandse IC van 21:06 wandelde ik rustig naar het station. Tot mijn verbazing gaven de digitale borden vervolgens daar op het perron aan dat de internationale IC toch 10 minuten vertraging had. Ik checkte nogmaals de app, deze hield ook ná de geplande vertrektijd van 21:16 nog steeds vol dat de trein op tijd was. De IC bleef zelfs nog extra lang aan het perron van Almelo staan en vertrok uiteindelijk pas na 21:30.

Onderweg in de trein bekeek ik de reisplanner nog een paar keer, slechts één keer (toen we in de buurt van Deventer reden) werd de vertraging van onze IC getoond.

De vertraging werd verderop helaas ook niet ingelopen, dus we kwamen een kwartiertje te laat aan in Hilversum alwaar de sprinter van 22:46 waarop ik had moeten overstappen al was vertrokken. Tussen Amersfoort en Hlversum hield de NS-reisplanner nog steeds stug vol dat de internationale IC op tijd was en ik die overstap wel zou halen. De displays op de stations toonden wel telkens dat we vertraagd waren. Hoe kan het dat deze realtime infomatie over deze trein door de reisplanner wordt genegeerd en deze zodoende dus onjuiste adviezen geeft? Het eeuwige omroepen van NS “plan uw reis in de app” verliest dus ook zijn waarde als die app zo onnauwkeurig kan zijn.

In dit topic heb ik vaak geklaagd over de onbetrouwbaarheid van de app/reisplanner bij (in het bijzonder) gebruik van internationale treinen in het reisadvies. Vanmiddag is die IC van Deventer naar Amsterdam weer eens vertraagd, maar nu komt de reisplanner wel gewoon overeen met de info op het station. Ik had in de app ook de pushmeldingen ingeschakeld, die functioneerden nu ook. Dit moet ik misschien ook eens duidelijk hier melden. Hopelijk is het nu echt definitief en permanent gefixt.

 


Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 


Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

De hier per station getoonde vertragingsminuten lijken in ieder geval realistischer dan wat de NS app ervan maakt. Dit sluit dus ook aan bij de 75 minuten die de omroep op station Apeldoorn meldde.

Dit is dus Spoorkaart.mwnn.nl als ik het goed zie? Waarom beschikt die site wél over nauwkeurige informatie en de NS-reisplanner niet? 😕


Inderdaad, wanneer ik nu vanavond een reis van Almelo naar Amsterdam Science Park plan toont de app wel dat die internationale IC vertraagd is. De app heb ik tussentijds niet geüpdate ofzo, dus heel vreemd dat dit vrijdagavond niet werkte.

 


Het lijkt allemaal weer te werken, voor verder dan Deventer kan ik het bij deze trein niet zien want die wordt blijkbaar omgeleid via Zwolle en Lelystad?

 


Wordt die vertragingsstatus wellicht handmatig ingevoerd en heeft iemand een typefout gemaakt? In plaats van 75 minuten alleen 7 minuten getypt?!


En (gerelateerd) als een internationale trein niet getoond wordt in de Reisplanner (dank forumlid @Arjan49):

https://x.com/ArjanKuiper3/status/1799845926393266434

…allemaal de OV info app downloaden en installeren want daar staat de Brusselaar gewoon wél in: door eigen tekortkomingen (niet voldoende lange treinen) dit uit de reisinfo via de officiële app houden is een brevet van onvermogen, niet voor het eerst helaas… 

 


De situatie om 14:51 op https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/station/apeldoorn (en Vertrektijden in de NS app) dus die is nog onderweg en nog niet eens in NL want spoorkaart.mwnn.nl toont hem niet 😥

 


 

Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...


 

Als ik in het reisadvies de details van die intercity aanklik verschijnt er helemaal iets eigenaardigs...

Hierin herken ik trouwens nu wel een patroon. Op de stations Hengelo t/m Apeldoorn zijn de vertragingsminuten telkens die van het voorafgaande station minus de rijtijd. Oftewel zou zogenaamd tussen ieder station de rijtijd telkens nul zijn… 🤔


Treinposities geeft dit aan

 

 

En dit 

 

Trein 148 zou dus eerst met loc 1746 gereden worden en dat is veranderd naar Vectron 193 934. Die 1746 was om de tijd dat die oorspronkelijk met de 149 moest gaan rijden onderweg met de 240 als vervanger voor loc 1761. De Vectron was met trein 145 samen met loc 1739 om 13:30 in Bad Bentheim gekomen. 

Even Somda gecheckt en daar wordt gemeld:

Loc 1750 is bij Hgl defect geraakt toen hij onderweg was met IC 242. Loc 1761 kwam te hulp. Loc 1761 met 1750 in opzending en met DB-stam 7705 kwamen om 11:45 door Apd als LM richting Asd. Vervolgens was er dus een loc tekort in Bh. Daarom gaat 193 934 in opzending mee met IC 145.


Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

PS: als deze informatie trouwens inderdaad wél accuraat is, betekent dat dus dat de Duitsers die trein stipt naar Bad Bentheim hebben gebracht, maar hij vanaf daar toch met drie kwartier vertraging is vertrokken én met een slakkengang naar Hengelo is gereden. Ook bijzonder 😒

Kan zomaar als er problemen met af- of aankoppelen van de loc zijn of de loc defect was. De 143 is op tijd in Bad Bentheim aangekomen, dus er was wel een loc aanwezig.

Maargoed, ik kwam rond 14.00 uur zelf in Oldenzaal aan en heb die Berlijner ergens na Hengelo zien kruisen. Dus dan zat hij meer richting de +80 toen al en niet op de +45 die bij Bad Bentheim staat.


Geen idee wat er aan de hand was maar de data komt echt uit dezelfde bron volgens mij.

Dus als ergens ineens +7 i.p.v. +75 staat (en daarna weer goed) heeft iemand ergens een tikfoutje gemaakt 🤔

Zo te zien is de vertraging opgelopen in Bad Bentheim (met de nodige uitstraling in NL uiteraard), maar dat er dan ruim +30 bij komt voor naar Hengelo snap ik ook niet.

Volgende keer toch maar gewoon de NS IC naar Schiphol nemen, voor je gemoedsrust. 😅


Het blijft inderdaad een loterij wat er getoond wordt aan vertraging, maar hij is inmiddels voorbij Apeldoorn 😅

 

PS: als deze informatie trouwens inderdaad wél accuraat is, betekent dat dus dat de Duitsers die trein stipt naar Bad Bentheim hebben gebracht, maar hij vanaf daar toch met drie kwartier vertraging is vertrokken én met een slakkengang naar Hengelo is gereden. Ook bijzonder 😒


Dit topic loopt al sinds augustus vorig jaar. Ik heb de NS ook meermaals op de situatie geattendeerd als ik als gevolg van deze informatie een compensatieclaim indiende en tevens 4 keer de app-ontwikkelaars geïnformeerd. Treurig dat er kennelijk helemaal geen actie op ondernomen wordt dit te verhelpen...

De app-ontwikkelaars kunnen er weinig mee, want de de Reisplanner op de website geeft hetzelfde.

De onderliggende (ruwe) data is hetzelfde, kan me niet voorstellen dat iemand vertragingen handmatig intikt en van +75 ineens +7 maakt 🤣


Vanmiddag maak ik ook voor het eerst in de andere richting mee dat de reisplanner incorrect met die internationale trein omgaat. Er is momenteel een stremming tussen Apeldoorn en Deventer die tot 19:00 uur zal duren. Alle binnenlandse treinen eindigen vanuit Amersfoort dus in Apeldoorn, maar zogenaamd zal de internationale pünktlich dwars door die stremming wél door kunnen rijden naar Deventer?! Ik vroeg het voor alle zekerheid aan een conducteur, die al meteen aangaf dat ik echt het beste via Zwolle kan omreizen.


 


Weer eens een aanvulling door mijzelf in dit topic. Vanavond werd de internationale IC van 21:15 vanaf Almelo door de reisplanner als stipt aangekondigd, op de schermen op het station stond echter +5 minuten. In werkelijkheid rijdt de trein echter (nagenoeg) pünktlich

Merkwaardig, de informatie kan dus ook andersom incorrect zijn.

 


Maar dat is in dit geval dus het vreemde. Op de schermen in Almelo stond wel +5 terwijl de trein dus zo goed als stipt reed.


We stonden inderdaad lang stil in Deventer. De conductrice riep om dat er schijnbaar ergens in de buurt een persoon 'in het spoor' zou zijn gesignaleerd, waardoor we moesten wachten en een stukje langzaam hebben gereden.


Maar dat is in dit geval dus het vreemde. Op de schermen in Almelo stond wel +5 terwijl de trein dus zo goed als stipt reed.

Misschien was het nog net op het randje tussen +2 en +3, dat de trein op het punt waar de tijd/vertraging gemeten wordt het nog net wel +3 was maar was dat maar met net enkele seconden. Dat is het jammere van dat afronden op de schermen, het is of +5 of niets. 


Inderdaad bestaat het probleem nog steeds. Nu vanmiddag maak ik het helaas opnieuw mee. Omstreeks 14:25 checkte ik in Deventer de reisplanner om te zien of mijn al eerder geplande reis met de intercity van 14:45 naar Hilversum nog altijd mogelijk was. Hoera, dat bleek het geval. Een kwartiertje later op het perron aangekomen stond die trein tóch met +40 op de schermen. Medewerkster ook eens gevraagd: "ja, de informatie over die internationale treinen krijgen wij pas heel laat binnen" 😕 Waarom de reisplanner die informatie überhaupt niet kent wist zij ook niet.

 


… Vanmiddag is die IC van Deventer naar Amsterdam weer eens vertraagd, maar nu komt de reisplanner wel gewoon overeen met de info op het station. Ik had in de app ook de pushmeldingen ingeschakeld, die functioneerden nu ook. Dit moet ik misschien ook eens duidelijk hier melden. Hopelijk is het nu echt definitief en permanent gefixt.

Fingers crossed, maar gezien dit hele topic blijft het een loterij wat er zoal getoond wordt, en wat juist is. Als het om +11 gaat maakt dat voor jou niet uit.

Een zinnige overstap op Hilversum haal je dan wel, en waarschijnlijk red je 18:10 als aankomst ook nog wel want dat zegt de planner, haha! 😅

 


Helaas, te vroeg gejuicht. Het is nu 17:36 en trein komt aan in Amersfoort. Ik check de reisplanner vanwege mijn overstap, maar ineens is de correcte status qua vertraging verdwenen en zouden we volgens de reisplanner al bijna Hilversum binnen moeten rijden. Heel merkwaardig...

 


Oh jee, het is nu 17:50 en ik zette hetzelfde advies zojuist nog onder mijn vorige reactie. Te vroeg gejuicht dus inderdaad 🤣

De reisplanner zou gewoon moeten weten dat je nog onderweg bent van Amersfoort naar Hilversum. 

De NS planner toont de 144 overigens helemaal niet, ook niet vanaf Amersfoort maar dat is dus het ‘ontmoedigingsbeleid’ ook al rijdt hij wel.

Zie ook https://x.com/oldschoolrobert/status/1799783195367666139 (ICd Brussel niet in de planner, maar die rijdt gewoon en je mag mee).


Reageer