beantwoord

NS reisplanner

Is het mogelijk de oude reisplanner weer te gebruiken?
De nieuwe kost me veel teveel tijd. Ik wil gewoon met de trein van station naar station, en niet talloze adresmogelijkheden die op komen poppen, zo ergerlijk!
icon

Beste antwoord door Chiel NS 27 november 2017, 20:26

Ik zal je feedback doorgeven Conny13. Er is wel een bewuste keuze gemaakt om ook straten en dergelijke aan te geven, maar misschien kan dit beter aangegeven worden. Bedankt voor je kritiek, die is altijd welkom.

Bekijk origineel

22 reacties

Nee, volgens mij doelt men op specifiek deze overstap op Sloterdijk welke altijd minimaal 5 minuten is, niet globaal de planner. Die houdt absoluut niet altijd 5 minuten overstaptijd aan immers.
Reputatie 7
Badge
Nee, worden allemaal PAR vanuit RITS gevoerd, enkel in een ander formaat. Maar of je als planner ook werkelijk iets doet met de geleverde brondata is een volgende. Zie 9292 met terugsteken.

Dus wat Thomas schrijft moet eigenlijk zijn: "NS reisplanner" manipuleert het bronbestand zodanig dat er een overstaptijd van minimaal 5 minuten ontstaat...?!
Nee, worden allemaal PAR vanuit RITS gevoerd, enkel in een ander formaat. Maar of je als planner ook werkelijk iets doet met de geleverde brondata is een volgende. Zie 9292 met terugsteken.
Reputatie 7
Badge
Wat betreft de overstaptijden: het bronsysteem, wat ook door 9292 en rijdendetreinen wordt
gebruikt, houdt altijd rekening met 5 minuten overstaptijd. [/i]

Begrijp ik hieruit goed dat andere reisplanners, zoals die van DB, SBB, NMBS, SNCF, e.d. een ander bronbestand gebruiken, waarin de overstaptijd korter is?
Reputatie 6
Voor nog wat extra informatie, na gesproken te hebben met onze Reisplanneradviseur:
Het is zo dat er in de reisplanner altijd eerst de stations te voorschijn komen. Pas daaronder, of als er geen stationsmogelijkheid is, komen pas de straten.

Wat betreft de overstaptijden: het bronsysteem, wat ook door 9292 en rijdendetreinen wordt gebruikt, houdt altijd rekening met 5 minuten overstaptijd. Er zijn mensen die met veel korter af kunnen, maar we houden niet rekening met de snelste mensen, we kijken naar de gemiddelde overstaptijd.
Reputatie 7
Badge
ik heb dit probleem ook (gehad) op PC en tablet. Gehad, want ik gebruik de NS planner al tijden niet meer. Er zitten nl. ook 'malware'en 'spyware' trackers in.
Ik weet niet precies hoe jouw telefoon is ingesteld. Maar misschien helpt het om de locatie instellingen van de reisplanner app uit te zetten. Zie instellingen, ‘informatie over uw huidige locatie tonen?’ voor Android en ‘privacy instellingen -locatie uit’ voor iOS.

Bij de telefoon app geldt dit probleem niet
Het zou al een verbetering zijn als de optie gekozen kan worden, net als vroeger. Dat je kan kiezen voor alleen NS stations, of (ook) adressen.

Ik zal je feedback doorgeven Conny13. Er is wel een bewuste keuze gemaakt om ook straten en dergelijke aan te geven, maar misschien kan dit beter aangegeven worden. Bedankt voor je kritiek, die is altijd welkom.
Ik weet niet precies hoe jouw telefoon is ingesteld. Maar misschien helpt het om de locatie instellingen van de reisplanner app uit te zetten. Zie instellingen, ‘informatie over uw huidige locatie tonen?’ voor Android en ‘privacy instellingen -locatie uit’ voor iOS.
Ik gebruik 'm vooral op de desktop. Vroeger als je een station ging invullen, gaf hij na een paar letters alle mogelijke opties. Even aanklikken, klaar. Nu komen daar allerlei straatnamen en bushaltes tussendoor. Vooral zeer verwarrend als je niet zeker weet of een plaats wel/niet over een NS station beschikt, je zoekt je het heen en weer.
Ook kan ik niet vinden welke vervoersmiddelen er gebruikt mogen worden, zodat je bijv. de metro kunt skippen.
Sorry, ik ga geen vriendjes worden met deze versie. En zo te zien, heel veel mensen met mij niet.....

Jammer dat de reisplanner niet bevalt Conny13, mag ik vragen waar en hoe je hem precies invult? Zowel op mijn telefoon als op mijn computer zie ik stationsnamen eerst binnenkomen, daar onder heb ik pas de straatnamen en andere opties staan.
Reputatie 7
Badge +2
Zelfs op Delft wordt bij 2 minuten vertraging van de sprinter een haalbare overstap van sprinter op IC regelmatig als niet haalbaar aangegeven . Die IC kan op Delft toch echt niet door die sprinter heen op hetzelfde spoor :S
Uiteindelijk heeft die IC dan meestal ook vertraging, maar op het moment dat ik wel eens checkte voor ik van werk wegging (zo'n kwartier voor vertrektijd) werd er dan aangegeven dat die niet te halen was.
Pa wanneer de vertraging van de sprinter flink meer was dan zeg 5 minuten en de IC op tijd kwam het wel eens voor de IC voor ging en dan zag ik hem op Zuid voorbijgaan.
Zonder te drammen ga je geen verandering teweegbrengen helaas. Een recentere versie van de lijst is https://paste.md-5.net/nibonurega.coffee
Badge +3
Drammen doe ik niet en ga ik ook niet doen. Ik merk alleen dat haalbare (geldige) overstappen niet getoond worden door het hanteren van overstaptijden per station. Dat is deze tabel dus.

Zo komt het dus voor dat de NS planner overstappen (en 9292 e.d. een hele reis zelfs) als niet mogelijk aangeven bij 1 minuut vertraging, als in Utrecht of Zwolle die overstap (naar ander perron dus niet cross-platform) minder dan 5 minuten zou worden.

Zelfde als wat klant_Jac (en vele anderen, met vragen op Twitter e.d. tot gevolg) dus gisteren overkwam in Zwolle. Onhandig, maar overkomelijk.
Jammer ook dat rijdendetreinen net als vele andere planners de vaste overstaptijden per station handhaaft.
RdT praat tegen de NS EWS, dus effectief zijn de adviezen precies hetzelfde. Het is enkel de interface. Overigens moet je ook absoluut niet willen dat planners 'eigen' adviezen gaan fabriceren, want dan is de kans ook zomaar aanwezig dat je adviezen gaat geven die resulteren in een UVB. Dram liever bij NS om de engine aan te passen.
Reputatie 7
Badge
Bij mij (op PC) worden er 3 geblokkeerd, valt reuze mee want hier op het forum zijn het er al 10!
www.sbb.ch geeft die hendige overstappen wél weer.

NS wil graag alles van je weten, Robert!

Gisteren van noord naar zuid gereisd. Twee keer gaf de NS reisplanner 's avonds aan dat een geplande reis "vervalt" omdat een overstap in Zwolle niet gehaald kon worden, o.a. bij de laatste trein. Beide gevallen was ie gewoon cross over perron haalbaar.
Ik moet tegenwoordig schakelen tussen websites met reisplanners en actuele reistijden om te weten of mijn reis zonder vertraging kan vervolgen, of ik een overstap kan halen, en waar ik moet overstappen. Niet handig!
Badge +3
Bij mij (op PC) worden er 3 geblokkeerd, valt reuze mee want hier op het forum zijn het er al 10!

Jammer ook dat rijdendetreinen net als vele andere planners de vaste overstaptijden per station handhaaft. Zo komt bijvoorbeeld bij een reis Eindhoven - Woerden (vertrek :32, aankomst Utrecht :21 spoor 7) de optie om de IC Leiden (:24 spoor 11) te nemen niet voor, terwijl je die bijna altijd wel haalt.

In plaats daarvan moet je helemaal naar spoor 20 om de sprinter van :27 te nemen. Scheelt toch weer 9 minuten. Maar www.sbb.ch geeft die handige overstappen gelukkig wél weer.

Edit: De site van SBB geeft de korte overstap zoals in mijn voorbeeld toch niet weer
Reputatie 7
Badge
Heel populair onder het NS-personeel dus, omdat hij zo minimalistisch is.
Dat is waar, maar inmiddels bevat ook die website 4 trackers en malware !

Dat maakt m niet zo snel meer als eerst, als je adblockers gebruikt.
Reputatie 7
Ik denk dat 85% van de mensen waarmee ik werk; rijden de treinen gebruikt ipv de NS reisplanner :)

Heel populair onder het NS-personeel dus, omdat hij zo minimalistisch is.
Reputatie 7
Badge
Ook ik heb - als ervaren reisplanner - last van al die oppoppende steden, straten en bijzondere bestemmingen op mijn telefoon. Handig als je wat zoekt, bijv. museum Buitenplaats, maar in dagelijks gebruik wil ik net als bij 9292 het station als eerste bovenaan de lijst zien. Als tweede het centrum van dorp of stad.

Ik ben ook overgestapt op de planner van rijdendetreinen.nl , zoals Slidestops adviseert.
Jammer dat de reisplanner niet bevalt Conny13, mag ik vragen waar en hoe je hem precies invult? Zowel op mijn telefoon als op mijn computer zie ik stationsnamen eerst binnenkomen, daar onder heb ik pas de straatnamen en andere opties staan.
Reputatie 7
De oude zal vanuit NS in ieder geval niet meer terug gaan komen. Misschien dat je beter uit de voeten kan met die van www.rijdendetreinen.nl (ook als app voor android)

Reageer