beantwoord

NS reisplanner fout

Ik reis 4 dagen per week heen (6.44 uur) en terug (17.13 uur) van Eindhoven naar Rotterdam Blaak.
De NS-reisplanner geeft voor reizen tussen Eindhoven en Rotterdam Blaak een volstrekt verkeerd reisadvies, bijvoorbeeld:

Reistijd 1 uur en 47 minuten
6.44 Eindhoven intercity naar Den Haag
7.05-7.19 Tilburg overstap op de sprinter naar Dordrecht
8.03-8.12 Dordrecht overstap op de sprinter naar Rotterdam Centraal
8.31 Rotterdam Blaak aankomst

Het correctie reisadvies is:
Reistijd 1 uur en 10 minuten
6.44 Eindhoven NS-intercity naar Den Haag
7.47-7.51 Rotterdam Centraal overstap op de intercity naar Vlissingen
7.54 Rotterdam Blaak aankomst

De NS-routeplanner geeft dus een reis aan die 37 minuten langer duurt, dan de werkelijke reistijd is.
Hierdoor worden veel claims wegens vertraging (de laatste 2 weken bij mij 5x) ten onrechte afgewezen.
Kan de NS-routeplanner s.v.p. worden gecorrigeerd?
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 juni 2017, 12:33

Dat is niet fout. Als u op saldo, op een los kaartje of op een traject abonnement reist mag u niet via Rotterdam Centraal reizen omdat u dan terugreist in de richting van uw vertrekstation. Met AltijdVrij, DalVrij of een dagkaart mag dat wel.

U kunt in de opties in de reisplanner aangeven of U een van de laatstgenoemde kaartjes reist en in dat geval zal planner wel via Rotterdam Centraal plannen.

Als U op een van de eerste genoemde kaartjes hebt gereisd via Rotterdam Centraal heeft u geen recht op teruggave en zijn uw claims terecht afgewezen.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het zal te maken hebben met een terugsteekverbod. Bij vertraging op de heenreis kan je in Rotterdam Centraal tussentijds uit- en inchecken en alleen tot daar claimen. Op de terugreis kan je uit voorzorg ook in Rotterdam Centraal tussentijds uit- en inchecken en dan achteraf kiezen of je vanaf Blaak of Centraal claimt. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Dat is niet fout. Als u op saldo, op een los kaartje of op een traject abonnement reist mag u niet via Rotterdam Centraal reizen omdat u dan terugreist in de richting van uw vertrekstation. Met AltijdVrij, DalVrij of een dagkaart mag dat wel.

U kunt in de opties in de reisplanner aangeven of U een van de laatstgenoemde kaartjes reist en in dat geval zal planner wel via Rotterdam Centraal plannen.

Als U op een van de eerste genoemde kaartjes hebt gereisd via Rotterdam Centraal heeft u geen recht op teruggave en zijn uw claims terecht afgewezen.
Reputatie 6
Badge +2
Het is allemaal erg vaag, en voor NS zelf is het ook veel te ingewikkeld, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/terugsteekverbod-eindelijk-vervallen-33170.

Op deze afstand (zelfs die zonder terugsteken) kost Altijd Vrij hetzelfde als Traject Vrij, en als je toch Traject Vrij wil moet je er een tot Centraal hebben, anders is terugsteken met omchecken nog een stuk duurder. Omchecken kost met op saldo reizen in dit geval weinig extra. bijdragevandennis bijdragevandennis
Reputatie 3
Ik wacht al 7 maanden op antwoord op een soortgelijke vraag:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/rotterdam-lombardijen-eindhoven-via-rotterdam-centraal-28437/index4.html#post231860
Reputatie 3
timj,

Nog een tip,

Als je niet met een trajectvrij reist kan je voortaan beter met e-tickets reizen.
Koop e-tickets voor Eindhoven-Barendrecht
Reis via Rotterdam Centraal en stap gewoon uit op Blaak.
Volgens de reisplanner is reizen tussen Eindhoven en Barendrecht VIA Rotterdam Centraal toegestaan.
Je bent ook nog eens goedkoper uit
Ik heb een Altijd Vrij kaart, dus de kosten zijn geen probleem. Mijn probleem is dat sinds ongeveer een maand bijna alle claims wegens vertraging, door de NS onterecht worden afgewezen.

Het blijft natuurlijk belachelijk dat de NS-routeplanner mensen van Eindhoven naar Rotterdam Blaak 37 minuten langer (een ongeveer anderhalf keer langere reistijd) laat reizen dan nodig is. Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk dat de NS blijkbaar van mening is dat het terugsteekverbod van toepassing is voor stations binnen dezelfde stad (in dit geval Rotterdam).
Reputatie 3
Ik ben het helemaal met je eens timj.
Helaas past NS de eigen regels (Reizen via de snelste route is toegestaan) niet toe op dit traject.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb een Altijd Vrij kaart, dus de kosten zijn geen probleem. Mijn probleem is dat sinds ongeveer een maand bijna alle claims wegens vertraging, door de NS onterecht worden afgewezen.
Maar toch niet als je in Rotterdam Centraal omcheckt en vertraging op het traject Eindhoven - Rotterdam Centraal of omgekeerd claimt? bijdragevandennis
Ik ben het helemaal met je eens timj.
Helaas past NS de eigen regels (Reizen via de snelste route is toegestaan) niet toe op dit traject.

Dat is (helaas) niet de regel. De regel is de snelste route, kortste route of route met minste overstappen waarbij je NIET voorbij het aankomststation reist. Dat Barendrecht wel mag komt waarschijnlijk omdat volgens de reisplanner dit station niet passeert, als je in de brondata kijkt gaat ga je van Breda Prinsenbeek direct naar Rotterdam Lombardijen en ondanks dat de HSL op 20 meter van station Barendrecht ligt kom je er volgens de reisplanner dus niet langs.
Reputatie 3
Op de HSL sporen bij Lombardijen is het niet mogelijk om langs een perron te stoppen.
Je redenering klopt niet.
Maar goed. Ik reis regelmatig van Lombardijen naar Breda via Rotterdam Centraal. Nog nooit commentaar gehad van een conducteur.
Daar moet je niet bij mij voor zijn, de intercity Eindhoven - Den Haag komt volgens de reisplanner wel langs Lombardijen en niet langs Barendrecht, meer kan ik er niet van maken.
Reputatie 4
Let nu ff op... Enkhuizen -zaandijk zaanse schans.. Stopt niet in zaandam. Volgens de reisplanner doorrijden naar sloterdijk en daar overstappen op de sprinter richting alkmaar..... Kom je toch echt langs zaandam. Is dit niet een zelfde situatie... (Als je in hoorn overstapt op de sprinter kan je wel uitstappen in zaandam en overstappen op de sprinter naar alkmaar. Je bent op de zelfde tijd op je bestemming. O, en alle twee mogelijkheden zijn even duur.
Reputatie 3
Philned,

Het lijkt inderdaad veel op de situatie in Rotterdam.

Het gaat in dit topic om de uitkomsten uit de reisplanner voor een reis van Eindhoven naar Rotterdam (Blaak).
De intercity tussen Breda en Rotterdam rijdt sinds de nieuwe dienstregeling niet meer via Dordrecht maar via de HSL. Hierdoor is het voor reizigers vanaf de stations Barendrecht, Rotterdam Lombardijen , Zuid en Blaak richting Breda via Rotterdam Centraal vaak sneller dan via Dordrecht.

Het vreemde is dat de reisplanner dit alleen aangeeft bij reizen vanaf Barendrecht.

Iemand vanaf Breda naar Rotterdam Blaak kan daardoor wel via Rotterdam Centraal reizen.
De conducteur weet tijdens de controle immers niet dat de reiziger uit zal stappen op Blaak i.p.v. Barendrecht.
Van Blaak naar Breda mag dit officieel dus niet. De conducteur ziet immers dat de reiziger is ingestapt op Blaak. In de praktijk heb ik nog geen probleem gehad tijdens een controle.

Al met al een onduidelijke situatie waarin NS eens een uitspraak moet doen.

Zoals hierboven geschreven heb ik deze vraag al 7 maanden geleden gesteld aan NS zonder resultaat.
Het blijft maar tobben met deze kwestie.

Een "terugsteekverbod" bestaat in elk geval niet als voor de reis gebruik wordt gemaakt van een abonnement in de zin van de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten" van NS. Dus als gereisd wordt met bijvoorbeeld een "Dal Voordeel" abonnement; maar NIET met een ouderwetse "Voordeelurenkaart". Zie artikel 3.
Daar staat ook dat onder REISROUTE wordt verstaan: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt OF met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt OF met de minste overstappen wordt bereikt OF het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag afleggen."
Verder staat daarin dat een RIT is "De met een check-in en check-uit gedefinieerde reisroute [...]."
Ik mag dus bijvoorbeeld van Oosterbeek naar Amsterdam reizen over Arnhem, mits dat het snelst gaat of met de minste overstappen. Bij controle onderweg is (door de conducteur) eenvoudig te zien of ik inderdaad met de in Arnhem onmiddellijk (eerst) aansluitende trein ben gereisd. Als ik dat niet heb gedaan, dan heb ik blijkbaar Arnhem als tussenbestemming gehad. En dat is niet de bedoeling. Vroeger, in het papieren/kartonnen kaartjestijdperk, was het onmiddellijk overstappen niet te controleren en gold daarom het "terugsteekverbod", ook (behalve in enkele uitzonderingen) in situaties waarin met een terugsteek de reis sneller of met minder overstappen kon worden gemaakt. Dat was te volgen. Nu niet meer. Behalve bij trajectabonnementen; daarvoor geldt het terugsteekverbod nog steeds wel, als ik het goed zie. Heel veel NS-ers snappen deze logica niet en lezen hun eigen regels niet goed. Om gedonder te voorkomen heb ik enkele jaren lang braaf in Arnhem uit- en weer (bij een andere paal) ingecheckt. Totdat een wijze conducteur mij erop wees dat dat echt niet meer nodig is, wat haar collega's ook beweren.
Ik denk dat voor de reis van Eindhoven naar Rotterdam Blaak via CS (vv) hetzelfde zal gelden.
Een vervelende consequentie van het hardnekkig negeren van het toegelaten "terugsteken" is het ontbreken van "terugsteek"-reisadviezen in de reisplanner en de app. Erg irritant als je veel reist van een station als Oosterbeek, waar in de avonduren en het gehele weekend maar 1x per uur een trein stopt.

Reageer