NS reisplanner verwarrend | NS Community
beantwoord

NS reisplanner verwarrend

  • 22 February 2022
  • 18 reacties
  • 557 Bekeken

Reputatie 1

Het valt me op dat NS reisplanner reizigers laat overstappen terwijl dat helemaal niet nodig is. Zo gebeurt dat bijvoorbeeld op Amsterdam met de sprinter tussen Den Haag/leiden centraal - Amsterdam- Zwolle en de sprintercity tussen leiden centraal en Den Bosch. (Zie foto’s hieronder) Waarom zijn deze treindiensten opgesplitst. Dit is toch verwarrend voor reizigers?

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 22 February 2022, 16:42

Bekijk origineel

18 reacties

Deze reizen zijn opgesplitst omdat de trein overgaat op een ander traject, het gehele stuk Den Haag Centraal naar Zwolle zijn dus officieel 2 trajecten die samenkomen op Amsterdam Centraal, Op deze 2 trajecten rijden de treinen met een ander treinnummer en daardoor ziet de reisplanner het als 2 aparte reizen (wat het ook eigenlijk is).

Logistiek gezien qua materieel omloop was het het handigst om deze 2 trajecten aan elkaar te koppelen omdat de ene trein net binnen is gekomen op Amsterdam Centraal en de adner vertrekt een aantal minuten laten.

Ditzelfde verhaal geldt ook voor het traject Den Haag - 's Hertogenbosch en bv Hoofddorp - Amersfoort.

Het kan inderdaad wat verwarrend overkomen en de automatische omroep neemt dit ook niet mee omdat het als 2 aparte trajecten wordt gezien door het systeem.

Ik weet dat er binnen de NS gekeken werd om dit eventueel aan te passen, maar gezien ik niet meer als machinist actief ben weet ik hier geen status van.

Reputatie 1

Deze reizen zijn opgesplitst omdat de trein overgaat op een ander traject, het gehele stuk Den Haag Centraal naar Zwolle zijn dus officieel 2 trajecten die samenkomen op Amsterdam Centraal, Op deze 2 trajecten rijden de treinen met een ander treinnummer en daardoor ziet de reisplanner het als 2 aparte reizen (wat het ook eigenlijk is).

Logistiek gezien qua materieel omloop was het het handigst om deze 2 trajecten aan elkaar te koppelen omdat de ene trein net binnen is gekomen op Amsterdam Centraal en de adner vertrekt een aantal minuten laten.

Ditzelfde verhaal geldt ook voor het traject Den Haag - 's Hertogenbosch en bv Hoofddorp - Amersfoort.

Het kan inderdaad wat verwarrend overkomen en de automatische omroep neemt dit ook niet mee omdat het als 2 aparte trajecten wordt gezien door het systeem.

Ik weet dat er binnen de NS gekeken werd om dit eventueel aan te passen, maar gezien ik niet meer als machinist actief ben weet ik hier geen status van.

Is het niet mogelijk om van 2 trajecten 1 traject te maken?

Reputatie 7
Badge +1

Het is prima mogelijk om 2 treinen aan elkaar te knopen of om van een doorgaande trein onderweg het treinnummer te laten veranderen. Het lijkt er meer op dat iemand dat hier is vergeten.

Reputatie 7
Badge +3

Het was korte tijd 1 treinserie. Met ingang van de dienstregeling 2017 zo half december december 2016 reed de treinserie 4600 van Den Haag Centraal tot Zwolle. Dit duurde maar 2 maanden en toen werd het gesplitst in een serie 4600 van Den Haag Centraal tot Amsterdam Centraal en een serie 14600 Amsterdam Centraal - Zwolle. 

Reputatie 1

Tussen Leiden en Den Bosch was dit ook zo toen de dienstregeling van 2021 begon, maar naar een paar weken hebben ze de veranderd.

Badge +3

Ik denk dat het niet zozeer vergeten is, maar bewuste keuzes zijn.

Voor de treinseries rond Amsterdam speelde volgens mij dan men Amsterdam duidelijk als bestemming op de borden wilde tonen en dat zou anders niet zo duidelijk kunnen. Inmiddels zijn daar meer mogelijkheden voor, dus wellicht dat het in de toekomst wel weer kan.

Bij de intercity van Leiden naar Utrecht die daar overgaat in de sprinter naar ‘s-Hertogenbosch en vice versa geldt dat het in de eerste dagen van de nieuwe dienstregeling wel als doorgaande verbinding op de borden en in de reisplanner stond. Als ik me goed herinner, is dat gewijzigd, omdat er verwarring optrad vanwege de wisseling van treintype onderweg. Het is ook wel verwarrend dat reizigers tussen Houten en Utrecht met de ene sprinter naar Leiden Centraal wel naar stations tussen Utrecht en Woerden kunnen reizen en met de andere niet.

Het is prima mogelijk om 2 treinen aan elkaar te knopen of om van een doorgaande trein onderweg het treinnummer te laten veranderen. Het lijkt er meer op dat iemand dat hier is vergeten.

Dit is een bewuste keuze geweest om er voor te zorgen dat mensen weten dat de sprinter Amsterdam Centraal aandoet en dus feitelijk een stukje omrijdt, aangezien de snelste rechtstreekse verbinding via Amsterdam Zuid zou zijn. 

Duidelijker voor de toeristen die veelvuldig de sprinters tussen Schiphol en Amsterdam Centraal v.v. nemen.

Reputatie 1

Ik denk dat het niet zozeer vergeten is, maar bewuste keuzes zijn.

Voor de treinseries rond Amsterdam speelde volgens mij dan men Amsterdam duidelijk als bestemming op de borden wilde tonen en dat zou anders niet zo duidelijk kunnen. Inmiddels zijn daar meer mogelijkheden voor, dus wellicht dat het in de toekomst wel weer kan.

Bij de intercity van Leiden naar Utrecht die daar overgaat in de sprinter naar ‘s-Hertogenbosch en vice versa geldt dat het in de eerste dagen van de nieuwe dienstregeling wel als doorgaande verbinding op de borden en in de reisplanner stond. Als ik me goed herinner, is dat gewijzigd, omdat er verwarring optrad vanwege de wisseling van treintype onderweg. Het is ook wel verwarrend dat reizigers tussen Houten en Utrecht met de ene sprinter naar Leiden Centraal wel naar stations tussen Utrecht en Woerden kunnen reizen en met de andere niet.

Ze zouden de ic naar leiden ook een sprinter kunnen die een paar stations overslaat net zoals de sprinter tussen Almere en Utrecht. Sinds daar SLT rijdt kan je dit traject ook geen ic meer te noemen.

Reputatie 6
Badge

Dan wordt de burgermeester van Bodegraven boos, omdat zijn dorp dan geen intercity meer heeft. Dat de trein even snel blijft, hetzelfde materieel (sprinttype nota bene) houdt en even vaak blijft rijden, kun je zo'n politicus niet aan het verstand brengen. Die ontleent status aan het begrip intercity. Want het is natuurlijk kolder dat de trein Utrecht - Leiden - Den Bosch nog intercity heet op het stuk Utrecht - Leiden. Gewoon sprinter noemen, net als Utrecht - Almere. Scheelt ook een hoop vragen van reizigers over waarom de trein met sprintermaterieel rijdt en waarom er geen doorgaande verbinding op de borden en de planner staat.

Reputatie 1

Dan wordt de burgermeester van Bodegraven boos, omdat zijn dorp dan geen intercity meer heeft. Dat de trein even snel blijft, hetzelfde materieel (sprinttype nota bene) houdt en even vaak blijft rijden, kun je zo'n politicus niet aan het verstand brengen. Die ontleent status aan het begrip intercity. Want het is natuurlijk kolder dat de trein Utrecht - Leiden - Den Bosch nog intercity heet op het stuk Utrecht - Leiden. Gewoon sprinter noemen, net als Utrecht - Almere. Scheelt ook een hoop vragen van reizigers over waarom de trein met sprintermaterieel rijdt en waarom er geen doorgaande verbinding op de borden en de planner staat.

De gemeente Bodegraven hoeft geen intercity station te zijn, maar zij willen alleen voorkomen dat de “intercity” Bodegraven overlaat.

Reputatie 7
Badge +1

Vwb de doorkoppeling te Ams CS met die stoppers: dat is al sinds vele jaren zo. De echte reden is volgens mij eerder dat dit voor de overgrote meute aan reizigers dan een OMWeg zou betekenen (immers, S´hol-Weesp is vlotter via Zuid) en dus gederfde inkomsten. Enkel een doodenkele stoptrein gebruiker (bvb Sassenheim-Muiderpoort) heeft er in feite baat bij.

Dat aangeven van AMS nou niet echt zo hoge prioriteit heeft blijkt wel uit al die ICs uit het zuiden die naar zulke wereldsteden als Enkhuizen of Schagen gaan.

Dat aangeven van AMS nou niet echt zo hoge prioriteit heeft blijkt wel uit al die ICs uit het zuiden die naar zulke wereldsteden als Enkhuizen of Schagen gaan.

Dat is juist veranderd omdat toen die IC's in het begin Amsterdam C als eindpunt op de schermen hadden staan er bij veel reizigers verwarring ontstond of die treinen nou wel of niet doorreden naar Enkhuizen.

Een verschil van deze IC met de in Amsterdam C gekoppelde sprinters is dat deze IC geen omrit maakt.

De visie van NS op doorgaande treinen wisselt iedere paar jaar. Er is uitgebreid software gemaakt, destijds beoogd voor o.a. treinserie 5700, om een rit “op te kunnnen knippen” in de reisinformatie, zonder dat daarvoor ook in de feitelijke planning gerotzooid moet worden met ritnummers. Dat is een aantal jaren gebruikt, maar op sommige plekken slecht geïmplementeerd, en nu is NS weer gedraaid en heeft de rit in twee aparte ritnummers gesplitst. Over een paar jaar draait NS weer en gaat men weer aanpassingen in de keten maken om het in reisinformatie op te lossen, et cetera, et cetera... 

Badge +3

Voor de 2900 IC Maastricht - Enkhuizen wordt tot Utrecht toch ook Amsterdam getoond?

Dit om verwarring op bijv. Den Bosch te voorkomen (omdat mensen blijkbaar Enkhuizen en Eindhoven niet goed uit elkaar kunnen houden)?

Voor de rest zou dat bij de 3700 ook moeten gebeuren, die gaat via Amsterdam-Zuid/Schiphol naar Dordrecht, en staat in Eindhoven soms naast een 1900 die via Breda naar Dordrecht gaat (of ging, want rijden er nog wel intercity's tussen Breda en Dordrecht?)

Iemand die de borden leest (of het weet) neemt voor Dordrecht dan natuurlijk de iets later vertrekkende 1900 want dan ben je er veel eerder.

Maar dat heeft verder weinig met wisselen van ritnummer of wisselen van treinsoort (intercity/sprinter) te maken.

Wisselen van treinsoort kan in zijn geheel niet, daar is de techniek niet op bedacht.

 

In de laatste export t.b.v. de reisplanner zit geen enkele treinserie met verkorte eindbestemming. Zojuist nog eens gekeken.

 

(moet m’n inzagetool _echt_ eens openbaar maken, maar dat roep ik al jaren lol)

Reputatie 7

..... en staat in Eindhoven soms naast een 1900 die via Breda naar Dordrecht gaat (of ging, want rijden er nog wel intercity's tussen Breda en Dordrecht?)

Die rijden nog, maar in feite is die net zo "snel" tussen Breda en Dordrecht als de sprinter, dus waarom het een intercity heet? Bovendien is hij kort en vaak flink leeg.

Mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is. Het blijkt vaak dat veel zaken in grote vette letters nadrukkelijk vermeld moeten staan. Zo trof ik laatst iemand die vroeg of de intercity wel naar Roosendaal ging, omdat er Vlissingen op staat. Ik wees naar het grote scherm waar ze recht onder stond en ook al op had gekeken. Oh ja..... 

Ook is me al meerdere keren gevraagd of de trein wel stopt op dat of dat station. Dan staat onderaan het scherm "stopt ook in (.....)". " Oh dat had ik niet gezien" of " Ja dat had ik gelezen maar dat is dan toch wel zo he" is dan de reactie. Sommigen zijn erg onzeker.

 

 

 

 

Badge +3

Tja of dat iemand een reis plant van Utrecht naar Bijlmer Arena en als advies een IC Schiphol krijgt met ‘0 tussenstops’ :sweat_smile:

Dat klopt, er zijn 0 stops tussen Utrecht en Bijlmer, maar betekent dus niet dat die trein rechtstreeks naar Schiphol gaat en dus je geplande bestemming Bijlmer Arena of Amsterdam-Zuid overslaat) :rolling_eyes:  

Die rijden nog, maar in feite is die net zo "snel" tussen Breda en Dordrecht als de sprinter, dus waarom het een intercity heet? Bovendien is hij kort en vaak flink leeg.

Mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is. Het blijkt vaak dat veel zaken in grote vette letters nadrukkelijk vermeld moeten staan. Zo trof ik laatst iemand die vroeg of de intercity wel naar Roosendaal ging, omdat er Vlissingen op staat. Ik wees naar het grote scherm waar ze recht onder stond en ook al op had gekeken. Oh ja..... 

Ook is me al meerdere keren gevraagd of de trein wel stopt op dat of dat station. Dan staat onderaan het scherm "stopt ook in (.....)". " Oh dat had ik niet gezien" of " Ja dat had ik gelezen maar dat is dan toch wel zo he" is dan de reactie. Sommigen zijn erg onzeker.

 

Ooh zo herkenbaar, vaak zelfs als ze vlak bij het CTA bord staan waar het duidelijk op vermeld staat het toch vragen.  En dan zelf even naar het bord kijken en zeggen, het staat op het bord dus ik zal er wel moeten stoppen anders krijg ik de Hc achter mij aan.  :rofl:

Reageer