beantwoord

NS Reisplanner Xtra en VoiceOVer

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 651 reacties
Goedemorgen,

Als regelmatige treinreiziger maak ik zeer regelmatig gebruik van de NS Reisplanner Xtra op mijn iPhone, in combinatie met VoiceOver. De afgelopen tijd vielen mij de volgende zaken op:

1. Een paar updates terug kan per station ook de aankomsttijden van de treinen worden weergegeven. VoiceOver leest alleen de tijden niet voor, maar wel het beginpunt van de trein en het aankomstspoor. Dit heb ik via de feedbackoptie in de app doorgegeven, maar kreeg na een paar weken een standaardmailtje dat ik contact moest opnemen met d eklantenservice.
2. Bij ‘Mijn reizen’ kun je trajecten en individuele reizen opslaan. Bij de overzichten van de opgeslagen reizen en trajecten zijn er diverse knoppen, volgens mij om o.a. de meldingen aan- en uit te zetten. Deze worden door VoiceOver aangeduid als ‘knop’. Wellicht kunnen deze nog worden gelabeled?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 augustus 2018, 15:39

Enkele weken geleden hebben wij nog diverse verbeteringen doorgevoerd in de iOs versie van de app betreffende de voice over functionaliteit - dit is reeds onderdeel van de release die nu in de app store staat. Met andere woorden: het probleem is opgelost.
Bekijk origineel

12 reacties

Ik ben het met je eens dat dat beter kan, VIRM. Ik heb je feedback doorgezet. Ik hoop dat ik je sneller van een update kan voorzien dan in de overige topics waar ik voor jou bezig ben.
Ondanks dat het nog geen week geleden is wil ik aangeven dat ik nog geen terugkoppeling heb gekregen. Ik hoop dat ik volgende week wel wat kan melden.
Reputatie 6
De VoiceOver-problemen bij MIjn Reizen zijn volgens mij weer gefixd. 🙂 Vandaag deed hij he tin iede rgeval.
Dat is fijn om te vernemen. Ik hoop dat ook te kunnen bevestigen. Ik kom in ieder geval deze week nog terug met nieuws over de overige topics, VIRM. Hou deze dus goed in de gaten.
Reputatie 6
@Errit: welke overige topics bedoel je? Allemaal?

Overigens zijn de aankomsttijden sinds de update van de Reisplanner Xtra-app van eerder deze week te horen. 🙂
@VIRM Virm, even een vraagje aan jou want er wordt mij door bovenstaand iets duidelijker waar ik van de week mee geconfronteerd werd.

Afgelopen week stond er een visueel gehandicapte jonge man op het station van Almere Centrum en werden de treinen door een vertraagde intercity op andere perrons binnen genomen. Deze jonge man stond vlak bij mijn trein en probeerde goed te luisteren naar zijn telefoon, ik neem nu aan dat dat dan de voice over was waar hij naar probeerde te luisteren, of heb ik dat mis?

Ik zag dat vanuit mijn cabinedeur en stond in dubio of ik even naar de jonge man moest toelopen om hem te vragen welke trein hij moest helpen en hem dan naar het juiste perron te leiden of dat dat in zo'n situatie dus goed komt met die 'voice over' van zijn telefoon.

Het is namelijk niet mijn bedoeling om zonder meer heel bezorgd te doen in zo'n geval aangezien hij zelf redelijk rustig daar stond en niet de indruk gaf het niet te weten. Toch bleef ik mij de verdere treinrit mezelf afvragen of ik hem toch niet even had moeten vragen of het allemaal lukte en duidelijk was.

Hoe zou jij het zelf ervaren als iemand je op zo'n moment zou aanspreken want dat was voor mij een dilemma en is de informatie van de 'voice over' er vrij snel met wijzigingen of duurt dat toch enige tijd?

Ik heb hier dus helemaal geen kennis van en ben dus erg benieuwd.
Reputatie 6
@JBA: het gebeurt bij mij vaker dat mensen aangeven dat zij van NS zijn en vragen of zij ergens mee kunnen helpen. Als iemand er erg zelfverzekerd bijstaat, is het denk ik ook geen ramp dat je dat niet doet. 🙂

Geen idee welke telefoon diegene had, aangezien het ook een Android-gebruiker had kunnen zijn. :P
Wijzigingen worden natuurlijk net zo snel doorgegeven als met de normale NS Reisplanner Xtra-app. Enige wat je dus hoeft te doen is je vinger op de pagina te leggen (zodat iets wordt uitgesproken) of snel naar links of rechts vegen om van regel te veranderen. VoiceOver geeft overigens ook aan bij het verversen van de pagina wanneer deze voor het laatste door jou is ververst. . De spraaksnelheid kun je ook nog aanpassen. Als je de app daarnaast vaak gebruikt, ben je daar natuurlijk ook vrij behendig in. :)

Mocht je mij ooit eens tegenkomen, wil ik het met alle plezier eens demonstreren. 🙂
Thanks voor je reactie, weet ik in ieder geval iets meer en weet ik dat het vrij goed werkt ook bij verstoringen of perron wijzigingen.

Die demonstratie sla ik niet af maar ja dan moet ik je eerst nog tegenkomen en dan ook nog weten hoe ik je herken 😃 En dat met zoveel mensen op de stations .... en ik kom natuurlijk ook niet overal.
Ik heb helaas nog geen terugkoppeling gekregen dat het is opgelost. Ik heb wel een terugkoppeling gekregen dat er naar zal worden gekeken. Vanuit het antwoord van VIRM heb ik het vermoeden dat het nu allemaal is opgelost. Bij deze wil ik VIRM ook vragen of je nog iets bent tegengekomen?
Enkele weken geleden hebben wij nog diverse verbeteringen doorgevoerd in de iOs versie van de app betreffende de voice over functionaliteit - dit is reeds onderdeel van de release die nu in de app store staat. Met andere woorden: het probleem is opgelost.
Reputatie 6
Errit, zou ik nog even twee kleine dingetjes kunnen doorgeven m.b.t. VoiceOver?

1. Bij het selecteren van een station bij vertrektijden of bij het plannen van een reis heb je de optie 'stations in de buurt'. De stations die daaronder staan, worden niet voorgelezen.

2. Onder het tabje 'Mijn Reizen' heb ik de eerste vijf reizen van mijn vast trajecrt staan. Wanneer er een trein vervalt en het reisadvies daarmee ook vervalt, verandert de kleur. VoiceOver leest dan echter niet voor dat het reisadvies vervalt. Pas als je erop klikt en de reis wordt weergegeven, zie (en hoor) je dat het reisadvies vervalt.

Overigens schrok ik even toen ik op het perron stond afgelopen week en VoiceOver ineens in de routelint van mijn trein het materieeltype noemde. Goede toevoeging van de update eerder deze week, waar ik erg blij mee ben!
Reputatie 6
Errit, zou ik nog even twee kleine dingetjes kunnen doorgeven m.b.t. VoiceOver?

1. Bij het selecteren van een station bij vertrektijden of bij het plannen van een reis heb je de optie 'stations in de buurt'. De stations die daaronder staan, worden niet voorgelezen.

2. Onder het tabje 'Mijn Reizen' heb ik de eerste vijf reizen van mijn vast trajecrt staan. Wanneer er een trein vervalt en het reisadvies daarmee ook vervalt, verandert de kleur. VoiceOver leest dan echter niet voor dat het reisadvies vervalt. Pas als je erop klikt en de reis wordt weergegeven, zie (en hoor) je dat het reisadvies vervalt.

Overigens was ik aangenaam verrast afgelopen week toen ik op het perron stond en VoiceOver ineens in de routelint van mijn trein het materieeltype noemde. Goede toevoeging van de update eerder deze week, waar ik erg blij mee ben!

Reageer