beantwoord

Off line functioneert de reisplanner xtra niet

• 6 november 2017
  • 6 reacties
  • 376 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb geen GSM data-abonnement voor mijn Android smartphone; ik gebruik data alleen middels WiFi. Op momenten zonder live feed is de reisplanner onbruikbaar. Zelfs resultaten van de laatste geplande reis zijn niet zichtbaar. Dat laatste is erg irritant en nergens voor nodig.

Een veel ingrijpender verbetering zou zijn een optie om de "statische" dienstregeling te downloaden. Tamelijk lang geleden was er een reisplanner voor PC die (programma + dienstregeling) ca. 1 MB groot was. Sindsdien is de dienstregeling zeker ingewikkelder geworden, maar meer dan een paar MB geheugen extra (voor de dienstregeling informatie) hoeft een off-line bruikbare reisplanner echt niet te kosten. Zou erg handig zijn...
icon

Beste antwoord door buttonius 7 november 2017, 09:14

Bedankt voor alle (snelle) reacties.

@SlideStops & Stijn NS: Een screenshot maken van een geplande reis is een redelijke work-around; je moet er alleen even aan denken. Maar de makers van de reisplanner zouden het programma makkelijk zo kunnen aanpassen dat het iets redelijks doet als bij het weer wakker maken van de app geen verbinding mogelijk blijkt. De laatst gevonden reis onzichtbaar maken valt daar beslist niet onder.
Ik begrijp goed dat een versie die een kopie van de komplete dienstregeling aan boord heeft veel ingewikkelder is. (Maar het zou wel handig zijn.)

@Robert B: Precies! Het programma zou wel moeten laten zien dat de informatie mogelijk verouderd is.

@Stijn NS: WiFi in de trein werkt voornamelijk in VIRM en Koploper materieel. En dan nog werkt het maar in ca. 75% van de gevallen. Het is derhalve niet iets waar je echt op kunt rekenen.

@Coryza: Ik kende de Interrail app niet. Voor het geval ik off-line een reis moet plannen of aanpassen heb ik 'm zojuist geinstalleerd.

Thanks,
Buttonius (= Peter Knoppers)
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Bedankt voor alle (snelle) reacties.

@SlideStops & Stijn NS: Een screenshot maken van een geplande reis is een redelijke work-around; je moet er alleen even aan denken. Maar de makers van de reisplanner zouden het programma makkelijk zo kunnen aanpassen dat het iets redelijks doet als bij het weer wakker maken van de app geen verbinding mogelijk blijkt. De laatst gevonden reis onzichtbaar maken valt daar beslist niet onder.
Ik begrijp goed dat een versie die een kopie van de komplete dienstregeling aan boord heeft veel ingewikkelder is. (Maar het zou wel handig zijn.)

@Robert B: Precies! Het programma zou wel moeten laten zien dat de informatie mogelijk verouderd is.

@Stijn NS: WiFi in de trein werkt voornamelijk in VIRM en Koploper materieel. En dan nog werkt het maar in ca. 75% van de gevallen. Het is derhalve niet iets waar je echt op kunt rekenen.

@Coryza: Ik kende de Interrail app niet. Voor het geval ik off-line een reis moet plannen of aanpassen heb ik 'm zojuist geinstalleerd.

Thanks,
Buttonius (= Peter Knoppers)
Reputatie 2
Download de Interrail app! Deze is wél in staat off-line routes te plannen binnen NL, uiteraard dus zonder vertragingen. Wel staan werkzaamheden er vaak niet in.
Reputatie 7
Badge
@Robert B
Maar offline kan NS jou niet meer volgen 🙂
Badge +3
Ik snap goed dat live info belangrijker is maar een paar kB extra opslag gebruiken voor je laatste geplande reis (en eventueel wat 'omliggende treinen') zou zeker acceptabel zijn.

Google Maps e.d. doen dat ook voor kaarten. Je kunt dan zonder mobiel bereik (of als je geen databundel hebt) gewoon navigeren, alleen is de verkeersinformatie dan niet actueel natuurlijk zodat er bij vertraging op je route geen alternatieven geboden worden.
Goedemiddag buttonius, welkom op het NS Serviceforum.

Het idee achter de Reisplanner App is juist om live reisadvies te geven, waarin alle aanpassingen als gevolg van storingen of werkzaamheden evenals vertragingen worden verwerkt. Op het moment dat je geen verbinding hebt met internet, zullen dit soort wijzigingen niet verwerkt kunnen worden op jouw telefoon, en zal de App inderdaad niet werken. De beste oplossing is inderdaad om een screenshot te maken van je scherm als je graag de informatie van een eerder geplande reis wilt bewaren. Ook is er in veel treinen Wifi in de trein aanwezig, waardoor je alsnog gebruik kunt maken van internet, zelfs als je geen mobiele data-abonnement hebt.

Wat betreft een offline app met de standaard dienstregeling heeft Slidestops je al van een antwoord voorzien, zie ik.
Reputatie 7
Even een screenshot van je scherm maken is handig voor de geplande reis.

Verder is op dit moment de dienstregeling niet meer zo beschikbaar (als app bijvoorbeeld) en ik denk ook dat de doelgroep die het gebruikt te klein is om het te ontwikkelen. Zover ik kon zien staat er ook niet iets vergelijkbaars in de app-store..

Reageer