beantwoord

omreisadvies reisplanner

• 19 februari 2016
  • 13 reacties
  • 241 Bekeken

gisteren in reisplanner reisadvies gevraagd Utrecht C-Rotterdam Alexander, via Schiphol. Reisadvies vermeldt gebruik van Thalys Schiphol-Rotterdam.
a) onder welke voorwaarden kan je Thalys gebruiken voor binnenlandse reis?
b) als je Thalys toch niet kan gebruiken voor binnenlandse reis, vermeldt 'm dan niet in reisadvies!
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 februari 2016, 17:47

De reactie van Minke is onjuist. Thalys kan in Nederland niet worden gebruikt voor binnenlandse reizen. In het bijzonder kan dus niet met de OV-chipkaart gereisd worden.
Bekijk origineel

13 reacties

a) Wanneer je met Thalys reist in Nederland, kun je gewoon in- en uitchecken met jouw OV-chipkaart.
b) Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend kan zijn. Gelukkig weet je nu dat reizen met de OV-chipkaart gewoon mogelijk is.
Badge +3
De reactie van Minke is onjuist. Thalys kan in Nederland niet worden gebruikt voor binnenlandse reizen. In het bijzonder kan dus niet met de OV-chipkaart gereisd worden.
Eén ding klopt er duidelijk wel aan die reactie, namelijk dat ze zich kan voorstellen dat het verwarrend kan zijn. 😉
Kunnen jullie aangeven hoe het dan wel mogelijk is? Hier vind ik namelijk deze info.
Badge +3
Op de pagina waar je naar linkt, en waar ik ook naar link, staat letterlijk "Voor uw reis met Thalys kunt u geen gebruikmaken van de OV-chipkaart". Thalys kent een eigen tariefstructuur.
Excuses, ik had het woord "geen" over het hoofd gezien. Hier is meer info over de Thalys te vinden.
Dan blijft wel de vraag staan, waarom de reisplanner voor binnenlandse reizen adviezen met Thalys weergeeft, terwijl die trein niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.
Door een stroomstoring bij Gouda werd de Thalys voorgesteld als alternatieve omreisroute.
Die dooddoener werkt niet. Ook in gewone binnenlandse reisadviezen duikt de Thalys op.

Deze reis wordt ook vermeld voor die reizigers die wel een ticket voor de Thalys hebben. We vermelden daarom ook duidelijk dat hier een speciaal ticket voor is vereist. Zo weten reizigers dat ze niet zomaar in deze trein kunnen stappen.
Ik was in de onjuiste veronderstelling dat Thalys überhaupt geen reizigers binnen Nederland mocht vervoeren. 😳
Badge +3
Ah, ik zie dat op de website van Thalys wel tickets te bestellen zijn voor Amsterdam-Rotterdam v.v. Interessant, weer iets geleerd.
Reputatie 6
Badge
Toch is het raar, dat deze trein in de binnenlandse planner getoond wordt, omdat niemand er gebruik van zal maken. Oh nee, het mag met OV chipkaart 🙂

Reageer