beantwoord

Onjuiste treinlengte in reisplanner

• 11 februari 2021
  • 29 reacties
  • 594 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Het viel me op dat de reisplanner vandaag verkeerde treinlengtes aangaf bij twee van "mijn” treinen. Vanochtend stond voor rit 3522 treinstel 8676 gepland. Volgens de planner (maar ook treinposities) was dit een VIRM-4, maar ik zag toch echt zes bakken, en had nog geen druppel gedronken :wink: Het treinstelnummer klopte wel gewoon.

Idem dito voor m'n terugreis: rit 3559, waarbij ik nu zie dat dat hetzelfde treinstel was.

Geen enorm probleem, zeker niet omdat ze in dit geval langer waren, maar ik stem m'n reis vaak op treinlengtes af en dan is 't wel irritant.

Ben wel benieuwd waar dit door komt. Mijn simpele geest zegt dat er toch ergens een tabel is die treinstelnummers aan type en lengte koppelt, en dat dat dus niet zomaar verkeerd zou moeten kunnen gaan.

icon

Beste antwoord door Julian 11 februari 2021, 18:57

Er is helaas al bijna een week een probleem dat materieelnummers niet worden getoond (wel de juiste lengte en materieeltype maar geen treinstelnummers) of er wordt een verkeerd materieeltype (SNG bij een treinstelnummer dat duidelijk een VIRM is e.d.) en/of lengte (juiste treinstelnummer en treintype, maar verkeerde lengte (VIRM4 ipv 6, zoals jij in jouw voorbeeld aangeeft)) weergegeven.. Ergens in de keten gaat het mis, maar men is er (voor zover ik heb begrepen) nog niet achter waar het probleem precies zit.
Kortom: is bekend, is in onderzoek, nog geen oplossing of oorzaak gevonden.

Bekijk origineel

29 reacties

Badge

mrfreeze, wat jij ziet in de app is de geplande treinsamenstelling welke ook nog wel eens gedurende de nacht/dag wijzigt als er een verstoring is of treinen verkeerd op het opstelterrein staan waardoor er gewisseld moet worden.

Hier is dus ergens materieel verkeerd uitgekomen, verkeerd om vertrokken vanmorgen en is dit niet in de systemen gewijzigd. Dit gebeurt wel eens want de machinist zou dit dan moeten doorgeven want dat is de enige (met de Hc) die dit zou kunnen opmerken.

Bij de opstart komt het wel eens voor dat treinen verkeerd om staan en als ik dat zelf constateer bel ik dus om te vragen welke trein ik mee moet nemen en als dan blijkt dat de treinen andersom staan dan worden de treinnummers in het systeem aangepast. Soms resulteert dat er in dat ik met een kortere of langere trein vertrek al is het in de meeste gevallen wel dezelfde lengte trein maar staan ze andersom dan dat de planning heeft ingevoerd in het systeem.

Het treinstelnummer 86xx taat voor een Virm met 6 bakken, dat nummer zul je nooit aantreffen op een Virm-4.  De nummering van de treinen is ook gerelateerd aan de lengte van een trein, de eerste 2 cijfers bepalen zeg maar de lengte/aantal bakken.

Soms (meestal bij verstoringen met veel wijzigingen) raken de systemen de kluts kwijt en zie je ander materieel, vreemde samenstellingen in de app en dan is dus het systeem flink in de war.

Er is helaas al bijna een week een probleem dat materieelnummers niet worden getoond (wel de juiste lengte en materieeltype maar geen treinstelnummers) of er wordt een verkeerd materieeltype (SNG bij een treinstelnummer dat duidelijk een VIRM is e.d.) en/of lengte (juiste treinstelnummer en treintype, maar verkeerde lengte (VIRM4 ipv 6, zoals jij in jouw voorbeeld aangeeft)) weergegeven.. Ergens in de keten gaat het mis, maar men is er (voor zover ik heb begrepen) nog niet achter waar het probleem precies zit.
Kortom: is bekend, is in onderzoek, nog geen oplossing of oorzaak gevonden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er (lastminute) wijzigingen zijn en er zo verkeerde informatie in de planner komt kan ik me wel voorstellen. Maar ik vind het vooral zo vreemd dat het nummer wel en de lengte niet klopt, terwijl dat in mijn (IT-)ogen een-op-een gekoppeld zou moeten zijn. 

Toverwoord bij NS is stamtabellen, en daar kan echt heel veel fout gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat er in de InfoPlus-systeemtopologie iets verkeerd wordt geimporteerd/verwerkt, en dat is ook hier het geval. Primary key is materieelnummer, op basis daarvan wordt metadata zoals soort/lengte/et cetera toegevoegd. Voor de 3522 vanmorgen stond er bijvoorbeeld:

Krijg d’r spontaan weer rillingen van.

Badge +3

Tja, als voor die rit stel VIRM-4 8676 gepland was en je daar ook in vervoerd bent…

Dan is hier het bewijs dat je nuchter genoeg was https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_8676/foto

Misschien dat hij voor de modernisering nog 4 bakken was?

Misschien dat hij voor de modernisering 4 bakken was?

Hele reeks is 6, zonder onderbrekingen (op een verdwaalde TALENT na):

(En ja, ik cringe ook van al die Nederlandstalige elementen, u mag naast mij plaatsnemen op de pijnbank)

Reputatie 7
Badge +3

Primary key is materieelnummer, op basis daarvan wordt metadata zoals soort/lengte/et cetera toegevoegd.

Dat klinkt niet onlogisch. Maar dan zou er dus ook een wijziging in het achterliggende systeem dat de data ophaalt moeten hebben plaatsgevonden. Ik neem aan dat dat niet voor elke wijziging van de planner handmatig opnieuw ingeklopt wordt. Hoop ik tenminste toch.

Reputatie 7
Badge +3

Maar waarom is dat nu opeens? Ik zag een eerste melding hiervan afgelopen zaterdag, iemand die aan de man van Treinposities vroeg waarom een VIRM-6 als VIRM-4 werd aangegeven. Fout lag niet niet Treinposities, maar bij NS. Betrof toen de 8719. Terugkijken op Treinposities werd die vrijdag de 5 nog goed als VIRM-6 aangegeven en zaterdag was het opeens een VIRM-4. Iemand zitten kloten toen de LUD werd ingevoerd?

Dit dus:

Ik neem aan dat dat niet voor elke wijziging van de planner handmatig opnieuw ingeklopt wordt. Hoop ik tenminste toch.

Nee, ik weet niet beter dan bij iedere update van BD (=jaarplan, dus per wijzigingsblad, zo’n vijf keer per jaar), maar in deze hysterie weet je het nooit. In het verleden durfde men bij een foute import overigens ook niet opnieuw te draaien, maar werd gewacht op de volgende ingang van BD.

Gaan we het nog niet hebben over de wijzigende materieelbenamingen om de zoveel tijd, en allerlei apps die dan weer geen plaatjes hadden :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan zou het dus eigenlijk niks met de huidige omstandigheden en gewijzigde dienstregeling te maken hebben? Want dat vind ik juist zo lastig te begrijpen. Waarom zou er in zo'n situatie aan de functie material.GetLength() geknoeid moeten worden? :slight_smile:

Ik ken de inhoud van de bijbehorende RCA niet, maar verbaas mij nergens meer over. Heb niet heel veel zin om uitspraken te doen over mijn vermoedens, dan valt het halve forum weer over me heen.

Begin februari is wel het moment dat er een nieuw blad ingaat volgens de RNE kalender, maar ik ken die niet (meer) uit mijn hoofd.

Waarom zou er in zo'n situatie aan de functie material.GetLength() geknoeid moeten worden? :slight_smile:

De hoeveelheid (deel)systemen die zo’n lijst doorloopt kan je niet op een hand tellen. Vul het plaatje maar in lol.

Java btw, dus getLength(), camelCase

Reputatie 7
Badge +3

Mja, ik denk ongetwijfeld veel te simpel. Zal vast ook nog een hoop “oud” spul draaien, dat al tientallen jaren overleeft. Lijkt me wel geweldig om zo'n systeem anno 2021 van scratch op te helpen bouwen :grinning:

Technisch zeker leuk, organisatorisch een ander verhaal. Ik heb er het geduld niet meer voor, maar dat wordt nogal een verhaal niet voor op het forum haha.

Ik fantaseer er wel eens over als NS niet doorgedramd had reisinformatie in beheer te krijgen. 

Badge

Mja, ik denk ongetwijfeld veel te simpel. Zal vast ook nog een hoop “oud” spul draaien, dat al tientallen jaren overleeft. Lijkt me wel geweldig om zo'n systeem anno 2021 van scratch op te helpen bouwen :grinning:

Ze zoeken altijd mensen voor de IT bij de NS, maar ik denk dat dat ook al genoeg zegt of je er aan moet beginnen of niet. :grin:

Och, het zijn ontzettend leuke mensen hoor, genoeg toppers gezien door de jaren heen! Maar je moet geschikt zijn voor het type organisatie :)

Reputatie 7
Badge +3

En vandaag natuurlijk precies andersom. Rit 2919, treinstel 9560. Planner zegt zes, mrfreeze zegt vier :slight_smile:

Waren blijkbaar meer problemen, heb dit doorgegeven via een intern mailadres, waar bij ons naar werd verwezen. Bijzonder dat het jouw treinen betrof @mrfreeze. 😅

Heb inderdaad ook incidentnummers voorbij zien komen nu 😀

Reputatie 7
Badge +3

Vraag me toch af of het zo bijzonder was. Vandaag wéér, rit 862, treinstel 0 volgens de planner, ben vergeten in de trein zelf te kijken, maar waren weer zes bakken i.p.v. de vier in de planner. Helaas verliep de rit na Weert niet geheel probleemloos, maar dat heeft niks met de planner te maken :slight_smile:

Zag intern ook al een andere melding voorbij komen dat 7 bakken ineens 6 bakken waren. Ik heb een mail ontvangen dat er idd een incident voor is aangemaakt, dus @Henk_NL scherp gezien 🧐🤫

Badge +3

En de 9468 is spontaan veranderd in een Flirt.. ook bij https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/treinrit/2021-02-13/2977

Reputatie 7
Badge +3

Een trein wil ook wel eens wat anders zijn. Gisteravond nog een VIRM, vanmorgen een FLIRT, wil misschien meedoen met carnaval en heeft zich vannacht in Den Bosch omgekleed. Is vandaag een paar keer op neer geweest naar Maastricht, dus carnavalsgebied. :joy:

Maar de lengte is wel goed, 4 delen.

Badge +3

En de NS app doet ook gewoon weer keurig mee met de carnavalsnamen… 

Reputatie 7
Badge +3

Een trein wil ook wel eens wat anders zijn. Gisteravond nog een VIRM, vanmorgen een FLIRT, wil misschien meedoen met carnaval en heeft zich vannacht in Den Bosch omgekleed. Is vandaag een paar keer op neer geweest naar Maastricht, dus carnavalsgebied. :joy:

Maar de lengte is wel goed, 4 delen.

Het verkleedfeestje is weer afgelopen, vandaag is 9468 weer een VIRM. Tijdens controle in de nachtdienst vond iemand het denk ik wel weer leuk geweest; dit jaar wordt er geen csrnaval gevierd, dus uit met dat carnavalspak.:laughing:

De 8676 daarentegen is nog steeds in de war en weet niet hoe lang ‘ie is. Of hij denk dat ‘ie goedkoper reist als hij kleiner is. 

Dit heeft natuurlijk ook invloed op de aangegeven drukte in de Treinwijzer. Al zal dat vooral voor het aantal fietsplekken gelden omdat veel gewone reizgers de reis niet aanmelden. 

Reageer