beantwoord

Onlogisch advies Utrecht Overvecht - Lelystad Centrum?

• 6 augustus 2018
  • 4 reacties
  • 131 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik reis nu en dan op het traject in de titel. Als ik het reisadvies in de planner bekijk, dan wordt me aangeraden om vanaf Overvecht naar Weesp te rijden met de trein van 7:14. De reistijd is 1:36, op Weesp is het 24 minuten wachten op de overstap, overstappen hoeft 1x, aankomsttijd 8:50. Als ik echter met dezelfde trein vanaf Overvecht naar Naarden - Bussum (of Hilversum) reis en vervolgens via Almere naar Lelystad, dan kom ik na 2x overstappen aan in Lelystad om 8:36. Daarbij heb ik dan 19 minuten overstaptijd voor 2x overstappen.

Is de reden dat er 2 overstappen nodig zijn? Ik hou daar zelf ook niet zo van, maar in dit geval vind ik een kwartier eerder aankomen belangrijker, maar die optie wordt niet weergegeven. Echter wordt er wel een optie met 2x overstappen via Utrecht Centraal weergegeven, waarbij je precies zo laat aankomt als bij de optie via Almere.
icon

Beste antwoord door Robert B 6 augustus 2018, 09:57

De web planner geeft voor 7:15 de optie via Utrecht en Amsterdam Zuid inderdaad, reistijd 1:21 en aankomst dus 8:36. Je kunt (als je echt op tijd wilt zijn) ook om 7:01 vertrekken en via dezelfde route om 8:16 al in Lelystad zijn (reistijd 1:15), of vertrek 7:31 aankomst 8:46 als je wilt uitslapen ;)

De app heeft de laatste tijd nogal wat kuren en gebruikt een andere database om reizen te plannen, met soms wat vreemde adviezen tot gevolg. De reis met één overstap zal dan wel de voorkeur hebben, maar die met twee overstappen is prima te doen want die overstappen zijn altijd 5-9 minuten dus ruim voldoende.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Wanneer je in de (webgebaseerde) planner Naarden-Bussum als via-station aangeeft, dan verschijnt de door jou genoemde reismogelijkheid wel. Ik vermoed dat de reisplanner - zonder via-station - kiest voor het alternatief via Utrecht Centraal en Amsterdam Zuid omdat die reis één minuut korter duurt dan de variant via Naarden-Bussum.
(Bij dat alternatief moet je in Amsterdam Zuid bij het overstappen overigens wel de goede trap nemen, anders moet je uitchecken en wordt de reis op saldo veel duurder dan bij overstappen in Weesp of Naarden-Bussum.)
Badge +3
De web planner geeft voor 7:15 de optie via Utrecht en Amsterdam Zuid inderdaad, reistijd 1:21 en aankomst dus 8:36. Je kunt (als je echt op tijd wilt zijn) ook om 7:01 vertrekken en via dezelfde route om 8:16 al in Lelystad zijn (reistijd 1:15), of vertrek 7:31 aankomst 8:46 als je wilt uitslapen ;)

De app heeft de laatste tijd nogal wat kuren en gebruikt een andere database om reizen te plannen, met soms wat vreemde adviezen tot gevolg. De reis met één overstap zal dan wel de voorkeur hebben, maar die met twee overstappen is prima te doen want die overstappen zijn altijd 5-9 minuten dus ruim voldoende.
Reputatie 5
De App (Hafas planner) en de webversie (NS planner) geven in dit geval hetzelfde resultaat. Het reisalternatief via Amsterdam Zuid is één minuut korter en krijgt daarom de voorkeur. Aardig is wel dat de App nu aangeeft om in Amsterdam Zuid de roltrappen te gebruiken bij het overstappen, hoewel er niet bij staat waarom dat is...
Daarbij is de route via Amsterdam Zuid voor de reiziger plezieriger omdat dit met intercity treinen wordt afgelegd en niet met sprinters. Als ik zelf op deze route moet passagieren of prive rij dan neem ik ook de route via Amsterdam Zuid.

Helaas ontbreekt het aan een IC verbinding tussen Lelystad/Almere - Utrecht.

Reageer