beantwoord

optie

• 27 januari 2021
  • 25 reacties
  • 651 Bekeken

Als ik een optie zet van 10 minuten extra overstap tijd, wordt deze niet meegenomen in de planning. Of ik doe iets verkeerd ūüėČ maar dacht dat niet.

Gr Hans

icon

Beste antwoord door Julian 27 januari 2021, 21:16

Als je van een busstation naar een treinstation plant in de NS app, gaat de aanvraag via 9292 en wordt helaas daardoor de extra optie niet meegenomen (zoals in bovenstaande reis).

Plan je van een treinstation naar een treinstation, dan werkt de optie voor extra overstaptijd wel correct.

En alsjeblieft, gebruik 9292 niet voor treinreizen. De verkeerde reisadviezen bij wijzigingen of werkzaamheden, of onhaalbare overstappen zie ik helaas veel te vaak voorbijkomen.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor welk traject probeer je te plannen?

Ik heb net een test gedaan voor een reis van Hilversum naar Zwolle. Ik krijg netjes 10 minuten extra overstaptijd in Amersfoort.

Reputatie 2

Voor welk traject probeer je te plannen?

Dit gaat over van deur-tot-deur adviezen via de NS reisplanner. Bij de reisadviezen die worden weergegeven, wordt grotendeels geen rekening gehouden met de opties die je hebt ingegeven. Deze bug bestaat al jaren. 

Ik heb als voorbeeld een reis van Maastricht naar Borne gepland met 10 minuten extra overstaptijd, maar niet 1 van de overstappen voldoet aan de eisen. 

Het advies van¬†@Jan Haverkamp¬†hieronder om een reisplanner te gebruiken die wel correct werkt lijkt me eentje om ter harte te nemen en is de enige oplossing.¬†@Suniva¬†je doet niets verkeerd ‚Äč‚Äčin de planner, maar je hebt gewoon de verkeerde ge√Įnstalleerd. NS kan de combinaties van een vertrekpunt dat geen treinstation is + extra overstaptijd helaas niet aan.

U kunt de 9292 reisplanner gebruiken. Verwijder de NS-app van uw telefoon en installeer de 9292-app. Die kan alles wat de NS-reisplanner ook kan + nog meer.

Badge +3

Zoek het verschil.

Via de 9292 website (met als enige mogelijke optie +5 extra overstaptijd, wellicht is er in de 9292 app meer mogelijk):

De NS planner geeft (met als optie ook 5 minuten extra overstaptijd ter vergelijking) voor hetzelfde 9292 advies keurig ook de langere overstap in Utrecht, maar neemt die extra 5 minuten voor de (cross-platform) overstap in Amersfoort inderdaad niet mee.

Maastricht uitstapzijde onbekend? Tja, daar stap je IN.

In de app kun je kiezen tussen 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 en 20 minuten extra overstaptijd.

Badge +3

Overigens hebben veel ‚Äėinsiders‚Äô een sterke voorkeur voor de app van Rijdendetreinen, dus dat is ook nog een optie. Geeft veel extra info met name bij verstoringen en werkzaamheden en welke treinseries daar precies door getroffen zijn.

Als je van een busstation naar een treinstation plant in de NS app, gaat de aanvraag via 9292 en wordt helaas daardoor de extra optie niet meegenomen (zoals in bovenstaande reis).

Plan je van een treinstation naar een treinstation, dan werkt de optie voor extra overstaptijd wel correct.

En alsjeblieft, gebruik 9292 niet voor treinreizen. De verkeerde reisadviezen bij wijzigingen of werkzaamheden, of onhaalbare overstappen zie ik helaas veel te vaak voorbijkomen.

Reputatie 7

9292 is een van de slechtste apps als het gaat om treinreizen. Bij werkzaamheden of storingen werkt die voor geen meter.

Rijdendetreinen wordt inderdaad door personeel heel veel gebruikt.

Badge +3

Uiteraard, maar in dit geval doet de (web)planner van 9292 het ietsje netter. Vooral die overstap op Amersfoort (op de Berlijner) is dan wel handig met de nodige bagage.

Ik weet niet waarom de extra opties niet meegenomen worden als er via 9292 gepland wordt in de NS app. Wellicht dat er beperkingen zitten aan de API die gebruikt wordt, waardoor die opties technisch gewoon niet meegenomen kunnen worden.

Maar nogmaals: zolang je bij een treinreis in de NS app gewoon van station naar station plant en dus daadwerkelijk de NS reisplanner gebruikt wordt de extra overstaptijd wel gewoon meegenomen in het advies.

Reputatie 2

Maar nogmaals: zolang je bij een treinreis in de NS app gewoon van station naar station plant en dus daadwerkelijk de NS reisplanner gebruikt wordt de extra overstaptijd wel gewoon meegenomen in het advies.

De van deur-tot-deur optie in de NS reisplanner doet meer kwaad dan goed, want er zijn drie opties:

1. 9292 werkt correct en NS kopieert het correcte reisadvies 

2. 9292 werkt correct en NS laat een incorrect reisadvies zien zoals in het geval van mij en @Robert B 

3. 9292 werkt incorrect en importeert het incorrecte reisadvies

In geen enkel geval is de persoon die plant beter af doordat NS deze optie biedt, maar bij optie 2 wel slechter

Ook jammer dat @Julian (a.k.a. 'Ik weet niet waarom') ons niet kan vertellen waarom NS een optie die niet werkt en reizigers verwart en verkeerde informatie geeft niet uit haar app haalt. 

Maar ja, als machinist op de HSL heb je niet zoveel last van bugs in de app. Dat is iets voor lastige reizigers die veel geld aan NS en grotendeels zijn salaris betalen en hiervoor ook nog eens kloppende informatie willen.

Het advies van @Slidestops slaat ook nergens op. Bij verstoringen kopieert NS bij van deur-tot-deur adviezen nog steeds het advies van 9292 + eventueel nog extra bugs. Hij zou moeten zeggen: 'gebruik bij verstoringen nooit deur-tot-deur adviezen', want die komen van 9292 en die werken dan slechter. Hij en Julian raden af om een advies te gebruiken die hun werkgever via de NS-reisplanner wel gebruikt, nogal vreemd voor medewerkers van NS maar goed we kijken nergens meer van op.

Badge +3

Die optie ‚Äėextra overstaptijd‚Äô werkt prima in bijna alle planners, zelfs 9292 bij een adres-advies.

Die van NS negeert bij adres (voorbeeld boven) dus de overstaptijd bij ‚Äėzelfde perron‚Äô en toont die als geldig (Amersfoort, 2 minuten waar je eigenlijk 5 extra wilde dus‚Ķ)

Zonder die extra overstaptijd hoefde je niet eens over te stappen op Amersfoort, maar nam je naar Utrecht gewoon deze van een kwartier of halfuur eerder of later?

De verhoudingen tussen NS en 92 zijn altijd goed geweest en beiden hebben intensief contact met elkaar. Het blijft mij verbazen hoe problemen blijkbaar niet het juiste managementniveau bereiken om aangekaart te worden. 

NS heeft een aantal jaren terug besloten een groter marktaandeel in app-land te willen behalen en heeft destijds deze 92-integratie toegevoegd (samen met wat eigen features o.b.v. open data). Ik weet niet of ik de planner-integratie zo’n succes zou durven noemen, maar men denkt daar zelf vast anders over.

Badge +3

Voor zover ik met 9292 contact heb (als reiziger) lossen ze het altijd best snel op als er ‚Äėweer eens niet van klopt‚Äô‚Ķ

Tot zover is 9292 dus oke.

Reputatie 2

Het blijft mij verbazen hoe problemen blijkbaar niet het juiste managementniveau bereiken om aangekaart te worden. 

Hear hear. Vrij absurd dat de medewerkers van NS zoals @Julian en @Slidestops roepen hoe waardeloos 9292 is, maar dat de adviezen van hetzelfde 9292 rechtstreeks in de NS-reisplanner gekopieerd worden.

Het laat wel zien hoe ver de makers van de NS-app van de realiteit van gebruikers en hun eigen personeel afstaan. Beschamend. Gaat niet veranderen zolang beloningen niet gekoppeld gaan worden aan beoordelingen van gebruikers. 

Reputatie 7

De NS reisplanner werkt over het algemeen prima, maar deur tot deur is niet fantastisch.

Veel personeel gebruikt rijdendetreinen omdat het een uitgeklede versie is zonder alle poespas van de NS app. Voor veel staan er nuttige dingen in (Reishistorie etc), maar voor alleen reizen is rijdendetreinen veel meer gestroomlijnd.

De 9292 planner laat vaak vertragingen slecht zien en werkzaamheden ook, als je hem alleen voor de trein gebruikt. 

Vooral de data van alle overkoepelende apps als het gaat om meerdere vervoerders lijkt gammel te zijn af en toe.

Reputatie 2

De NS reisplanner werkt over het algemeen prima, maar deur tot deur is niet fantastisch.

Het hele topic gaat over van deur tot deur, maar ik ben blij dat je zelf aangeeft dat de app prima werkt behalve voor het deel dat relevant is voor alle posts in dit topic.

Misschien kun je de moeite nemen om inhoudelijk te reageren op de berichten van @Robert B @AnZ @Henk_NL of @Suniva 

Hear hear. Vrij absurd dat de medewerkers van NS zoals @Julian en @Slidestops roepen hoe waardeloos 9292 is, maar dat de adviezen van hetzelfde 9292 rechtstreeks in de NS-reisplanner gekopieerd worden.

Wat individuele medewerkers doen maakt mij persoonlijk weinig uit, ik gebruik de 9292-applicaties ook niet. Ik ken alleen zowel NS als 92 ook vanuit een totaal andere invalshoek en heb mij er eerder over verbaasd hoe NS akkoord was met implementaties van 92, terwijl daar in andere lagen van de organisatie behoorlijk over geklaagd werd. Voorbeeldje is de problematiek rondom het terugsteekverbod.

Reputatie 2

Wat individuele medewerkers doen maakt mij persoonlijk weinig uit, .

Op dit punt werkt de app niet, dus als medewerkers van NS hier komen roepen wat wel werkt in de app dan is dat vrij irritant en irrelevant

Hmm, ik wilde reageren op je bericht, maar zo te zien is een passage inmiddels alweer verwijderd. Ik begrijp je punt en dat is aan jou verders, ik wilde alleen voorkomen dat door de quote de indruk werd gewekt dat het mij om hetzelfde te doen was. Dat is namelijk niet het geval, ik wilde alleen een verbazing van mij delen.

Reputatie 2

Je hebt helemaal gelijk hoor @Henk_NL en ik waardeer je bijdragen. 

Wat mij verbaast is dat als er iets niet werkt, er dingen van andere reisplanners bijgehaald worden die niet werken of dingen van de NS-app die wel werken.

Dat is allemaal prima en NS heeft een prachtige en functionele app waar ik heel tevreden mee ben, maar dat draagt niets bij aan de oplossing van een probleem van TS dat al heel lang bestaat en daar ga ik het verder bij laten. :upside_down:  

Dank voor de reacties over de problemen van de 9292-app. Zelf controleer ik altijd via rijdendetreinen.nl of er vertraging is. Langere reizen plan ik ook met hulp van spoorkaart.mwnn.nl, omdat je dan ook kunt zien wat de route is. 

Nu ben ik alleen nog ge√Įnteresseerd in de onhaalbare overstappen die 9292 zou weergeven. @Julian¬†heb je daar een voorbeeld van?¬†

Wat mij betreft voeren de NS en 9292 overigens een stand in waarbij ook onhaalbare overstappen worden weergegeven. Soms kunnen ze namelijk wel als je goed ter been bent. En mislukt het dan is er nog niets aan de hand.

Geen concrete voorbeelden helaas. De dingen die ik noemde zijn dingen die ik van reizigers te zien kreeg, die met een vraag naar mij toe kwamen. Vaak ging het om overstappen waarbij er van het ene perron via een trap naar een ander perron overgestapt moest worden en er een overstaptijd van 2 minuten werd weergegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Het hele topic gaat over van deur tot deur, maar ik ben blij dat je zelf aangeeft dat de app prima werkt behalve voor het deel dat relevant is voor alle posts in dit topic.

Misschien kun je de moeite nemen om inhoudelijk te reageren op de berichten van @Robert B @AnZ @Henk_NL of @Suniva 

Het was in het eerste bericht in dit topic helemaal niet duidelijk dat het ging om reisadviezen van deur tot deur:¬†‚Äúls ik een optie zet van 10 minuten extra overstap tijd, wordt deze niet meegenomen in de planning. Of ik doe iets verkeerd ūüėČ maar dacht dat niet.‚ÄĚ

Hartstikke bedankt voor alle antwoorden.

Het heeft me mijn zelfvertrouwen teruggegeven haha

Niet ik, maar alle apps mankeren wel iets. Goed te weten. Ik ga zelf wel enige extra tijd inbouwen zolang mijn gerepareerde knie nog niet helemaal is zoals die zijn moet.

En hopen op de dag dat ooit de software foutloos is heb ik 55 jaar geleden al opgegeven toen ik zelf programma’s begon te schrijven :)

Ik wens iedereen een fijne, normaal warme en corona vrije zomer toe.

Groeten, Hans

Reageer