Overstap Den Bosch: Sprinter Breda, naar sprinter Arnhem

• 4 september 2017
  • 7 reacties
  • 287 Bekeken

Vandaag een reis gemaakt vanaf breda, naar rosmalen. Reisplanner gaf zowel een reis met de IC naar den bosch aan, als een met de sprinter. Zonder er bij stil te staan die met de sprinter gepakt, maar dat bleek een fout. De overstap in den bosch, naar de de sprinter naar Anrhem is te krap en had ik dus een half uur vertraging te pakken. Helemaal in dit geval om de sprinter naar arnhem niet vertrok vanaf spoor 3a, maar 1a. Dus het was nog verder. Wellicht is de overstap mogelijk als je helemaal vooraan zit in de sprinter, en vervolgens niet door de drukte loopt op de roltrap, of met de trap gaat, maar ik was hier niet van op de hoogte. Personeel op het station en berichten op het forum bevestigde dat veel mensen hier last van hebben. Nu begrijp ik dat dit niet direct opgelost kan worden, zonder de dienstregeling om te gooien, maar in mijn geval was de vertraging onnodig. Als ik vanaf Breda de IC had gepakt die 3minuten voor de sprinter vertrok, had ik de overstap makkelijk gehaald.

Mijn klacht/vraag is dus om deze overstap niet meer als een mogelijkheid aan te geven in de planner in gevallen zoals de mijne. Zodat je een reis kan nemen die wellicht op papier 3 minuten langer is, maar door de onmogelijke overstap in feite 27 minuten sneller is. Nu begrijp ik dat in sommige gevallen deze overstap nodig is in de huidige dienstregeling (tilburg uni -> rosmalen bijvoorbeeld), maar voor een reis breda->rosmalen is hij onnodig, en zou hij niet aangeven moeten worden.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Spoor 1 is minder ver lopen dan spoor 3a, maar dat terzijde.

De aansluiting is op zich te halen maar dan moet de trein uit Dordrecht wel precies op tijd zijn. En daar wringt zeker in de spitsuren vaak de schoen.

Medio december met de nieuwe dienstregeling worden beide sprinters aan elkaar gekoppeld tot één doorgaande trein en is het probleem dus verholpen.
Goedemiddag sander_ en welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend om te lezen dat het is misgegaan met de overstappen. De Reisplanner geeft echter adviezen volgens bepaalde criteria, waarbij er onder andere minimale overstaptijden nodig zijn afhankelijk van de afstand tussen stations. Volgens die criteria is deze overstap haalbaar en wordt het daarom weergegeven in de reisplanner. Zoals Tamzin al aangeeft moet de aankomende trein daarvoor wel op tijd zijn, dus ligt het probleem niet zozeer in de geplande overstap, maar in de punctualiteit van het eerste gedeelte.

Dat gezegd hebbende zal ik je klacht / suggestie zeker doorgeven, alhoewel dit specifieke probleem dus al verholpen wordt met de komende dienstregeling :)

Overigens heeft de reisplanner een mogelijkheid om handmatig aan te geven dat je meer overstaptijd wenst, onder 'meer opties'. Als je daar aangeeft dat je +5 minuten overstaptijd wilt, krijg je enkel de adviezen te zien met de IC tussen Breda en 's-Hertogenbosch.
...
Medio december met de nieuwe dienstregeling worden beide sprinters aan elkaar gekoppeld tot één doorgaande trein en is het probleem dus verholpen.

Hoe weet u dit, de toekomstige materieelwijzigingen, als ik vragen mag? Heeft u een glazen bol? Die wil ik ook.
Dit staat in de adviesaanvraag die NS heeft gedaan bij de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV.
Dank u wel voor uw reactie en antwoord!!! Dan weet ik voor de toekomst dat als 'mensen' 'iets weten' over toekomstige inzet van materieel dit soms gevonden kan worden in een adviesaanvraag van NS aan het LOCOV.
Reputatie 7
Badge +3
De adviesaanvraag aan het Locov gaat niet over de materieelinzet maar over wijzigingen in de dienstregeling.

Overigens zal de doorgaande dienst wel met Flirts worden gereden want dat DDZ, DD-AR en SGM hebben moeite om de dienstregeling tussen Den Bosch en Nijmegen te halen.
De adviesaanvraag aan het Locov gaat niet over de materieelinzet maar over wijzigingen in de dienstregeling.
Oeps, pardon.

Overigens zal de doorgaande dienst wel met Flirts worden gereden want dat DDZ, DD-AR en SGM hebben moeite om de dienstregeling tussen Den Bosch en Nijmegen te halen.

Jeetje wat trekt FLIRT behoorlijk snel op. Ik vind de tractiemotoren wel een irritant 'ieeeeeeeeeeee'-geluid maken, ik neem aan dat die het veroorzaken, ik denk dat ik het hoor als er niet geaccelereerd en ook niet geremd wordt.

Reageer