vraag

Overstap in Roermond vanuit Maastricht richting Venlo

  • 29 september 2019
  • 29 reacties
  • 879 Bekeken

Reputatie 2
Beste NS,

Op 2 september heeft Arriva de vertrektijd van de treinen Roermond-Nijmegen (serie 32200) in Roermond met één minuut vervroegd, naar .03 en .33. Daardoor is de overstap vanuit de Intercity uit Maastricht (serie 800 of 2900, aankomst .01 en .31) verkort van 3 naar 2 minuten.

Deze overstap is crossplatform, van spoor 2 naar spoor 3b: als je voorin de Intercity gaat zitten kom je recht tegenover de trein van Arriva uit. Twee minuten is niet veel, maar aangezien de Intercity tot Roermond vrij stipt rijdt eigenlijk altijd genoeg; bovendien zijn er wel meer crossplatformoverstappen van 2 minuten. OBIS geeft de overstap nog altijd aan, conducteurs roepen hem dus ook om, en veel mensen maken (uiteraard) nog steeds de overstap.
In de reisplanner is de overstap echter verdwenen en worden reizigers uit Maastricht met de 20 minuten vroeger vertrekkende stoptrein van Arriva meegestuurd. Dit is vooral vervelend voor mensen die volledig op de reisplanner vertrouwen, en voor mensen die graag de laatste verbinding richting Venlo willen hebben: die moeten nu immers 20 minuten eerder weg om nog een poot te hebben om op te staan bij een eventuele vertraging.

Daarom de volgende vragen:
1. Wordt deze overstap nog altijd erkend als officiële overstap?
2a. Zo ja: Zou de overstap zo snel mogelijk weer opgenomen kunnen worden in de reisplanner?
2b. Zo nee: Hebben NS en Arriva hier overleg over gevoerd? Is het Locov hierbij betrokken? Waarom is hier niet over gecommuniceerd naar de reiziger? Zou de aansluiting ook op papier hersteld kunnen worden?

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres van NS.

Mbt vraag 1: alleen overstappen in de NS reisplanner worden gezien als officiële overstappen.
Vraag 2a en 2b kan ik niet beantwoorden.
Reputatie 4
Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres van NS.

Dit is niet geheel juist, zie huisregels:

https://community.ns.nl/over-de-ns-community-61/de-huisregels-van-de-ns-community-48118
Reputatie 5
Badge
Voorzover het WIS (wandelgangen informatie systeem) klopt, is dit eenzijdig door Arriva bedacht. Er wordt nu wel overlegd over een oplossing, maar de treintijden van NS liggen nogal in beton gegoten vanwege allerlei kraptes bij Maastricht en Eindhoven. Wellicht dat er geschoven kan worden in vertrek- en aankomstspoor. Voorlopig blijft het behoorlijk knudde, zacht uitgedrukt.
Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres van NS.Dit is niet geheel juist, zie huisregels:

https://community.ns.nl/over-de-ns-community-61/de-huisregels-van-de-ns-community-48118

Ik lees nergens dat de community voor specifiek aan NS gestelde vragen is.
Reputatie 4
@MoDe

  1. waar lees je dat dit soort vragen niet gesteld kunnen worden ? Is het niet altijd zo geweest dat hier elke vraag die met het reizen met de trein te maken had, gesteld kon worden ?
  2. sinds wanneer maken de moderators geen deel meer uit van de community ?
  3. als je geen vragen aan de NS in behandeling wilt nemen dient de community niet als eerste contactmogelijkheid van de klantenservice te worden gepresenteerd !
Reputatie 7
Badge +3
@MoDe

  1. waar lees je dat dit soort vragen niet gesteld kunnen worden ? Is het niet altijd zo geweest dat hier elke vraag die met het reizen met de trein te maken had, gesteld kon worden ?
  2. sinds wanneer maken de moderators geen deel meer uit van de community ?
  3. als je geen vragen aan de NS in behandeling wilt nemen dient de community niet als eerste contactmogelijkheid van de klantenservice te worden gepresenteerd !

Dit soort vragen mogen best gesteld worden hier. Maar als iemand "beste NS" schrijft dan mag ik hopen dat diegene niet verwacht dat hij /zij een uitgebreid antwoord krijgt van een hogere medewerker op het hoofdkantoor van NS.

Off topic: @BrunoEst wie ben jij om iedere keer mijn reacties onderuit te halen?
Reputatie 7
Badge +3

Dit soort vragen mogen best gesteld worden hier. Maar als iemand "beste NS" schrijft dan mag ik hopen dat diegene niet verwacht dat hij /zij een uitgebreid antwoord krijgt van een hogere medewerker op het hoofdkantoor van NS.

Maar een dergelijke vraag kan wel door een moderator worden doorgestuurd naar de afdeling die er over gaat waarna een antwoord hier terug gekoppeld kan worden. Daar moet je vaak wel geduld voor hebben, want de moderators krijgen hier vaak geen antwoord op of pas na meerdere reminders sturen.

Een vraag als dit is natuurlijk wel iets waar andere klanten op dit klant helpt klant forum niet zo een antwoord op kunnen geven, dus is het echt aan NS om dit te doen. Op welke andere manier zou je dan willen dat iemand dit soort vragen stelt?
Reputatie 4
@MoDe

In een zeer beperkt aantal gevallen heb ik je berichten gecorrigeerd, waar was dat onterecht ?

Overigens ben ik helaas vergeten aan te geven dat de community natuurlijk ook bevolkt wordt door NS medewerkers, die al dan niet op persoonlijke titel, een gewaardeerde bijdrage leveren. Van slechts een klant helpt klant forum is dus bepaald geen sprake.
Reputatie 2
Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres van NS.

Mbt vraag 1: alleen overstappen in de NS reisplanner worden gezien als officiële overstappen.
Vraag 2a en 2b kan ik niet beantwoorden.

Ik heb deze vraag bewust hier gesteld, omdat me dat de handigste plek leek. Immers kan ik wel de klantenservice gaan bellen, maar dan krijg ik iemand aan de lijn die hier ongetwijfeld niets van afweet, en we weten allemaal dat het beantwoorden van e-mails een enorme achterstand heeft. Op deze plek lezen naast de moderators genoeg mensen mee die er verstand van zouden kunnen hebben of geïnteresseerd in zouden kunnen zijn.

Inhoudelijk: ik begrijp dat officiële overstappen in principe in de reisplanner staan en andersom. Maar het lijkt mij bijzonder vreemd dat NS en Arriva doelbewust een belangrijke aansluiting zouden verbreken zonder daarover te overleggen, zonder met het Locov te overleggen en/of zonder hun reizigers te informeren. Daarom vermoed en hoop ik dat het "probleem" (dat voornamelijk op papier bestaat) gewoon opgelost kan worden door de reisplanner aan te passen.

Voorzover het WIS (wandelgangen informatie systeem) klopt, is dit eenzijdig door Arriva bedacht. Er wordt nu wel overlegd over een oplossing, maar de treintijden van NS liggen nogal in beton gegoten vanwege allerlei kraptes bij Maastricht en Eindhoven. Wellicht dat er geschoven kan worden in vertrek- en aankomstspoor. Voorlopig blijft het behoorlijk knudde, zacht uitgedrukt.
Veel opties om met de sporen te schuiven zijn er niet. Je kunt hoogstens de intercity nóg verder door laten rijden op spoor 2 (en dat dan administratief spoor 2b noemen of zo).
In de huidige situatie staat de voorkant van de intercity al recht tegenover de stoptrein en is het (als je voorin bent ingestapt) een crossplatformoverstap. Dergelijke overstappen van 2 minuten zijn er wel meer; ik vermoed dat de reisplanner de overstap niet aangeeft hier omdat er sprake is van een perronfase (van 2 naar 3b). Maar wellicht kan iemand deze specifieke situatie bekijken en constateren dat dit wel een volwaardige overstap is, dan zijn we ook van het probleem af.
Goedemiddag umbusko. Over de wijziging zelf heb ik weinig kennis, maar ik weet wel dat 2 minuten over het algemeen de minimum tijd is voor een crossplatformoverstap. Waarom de overstap in dit geval uit de reisplanner is gehaald durf ik dan ook niet te zeggen, wellicht dat dit inderdaad te maken heeft met de perronfasering. Ik zal je vragen in ieder geval doorsturen en hoop hier spoedig een antwoord op te kunnen geven.
Update: Het enige wat ik vooralsnog kan vermelden is dat de overstap inderdaad niet meer getoond wordt in de Reisplanner omdat dit een overstap is vanaf een b-zijde naar een geheel perron. Hiervoor staat, in ieder geval op dit station, een norm van minimaal 3 minuten. Gezien de werkelijke overstap minder is, wordt hij niet meer getoond in de Reisplanner.

Ik wacht nog op een antwoord op de verdere vragen.
Reputatie 2
Net andersom, van een geheel perron naar een b-fase. ;)
Maar dank, dat dacht ik al. Voor de rest wachten we nog even af!
Badge
Arriva heeft in deze de vertrektijd vervroegd om hun dienstregeling voor de herfstperiode robuuster te maken en waarschijnlijk gaan die er vanuit dat die 2 minuten overstap voldoende was. Zelf denk ik dat de overstap van 2 minuten in dit geval neit in de reisplanner staat omdat het natuurlijk een verschil kan maken of je voor of achter in de trein zit en over moet stappen als de treinen niet tegenover elkaar staan door een verschillende lengte.

Vaste reizigers op een traject die weten dat dit een krappe overstap is zullen deze wel halen maar reizigers die eenmalig deze overstap maken zullen niet allemaal in de startblokken staan om over te stappen en zien dan de trein voor hun neus wegrijden. Als de overstap wordt getoond dan zal er een GTBV recht zijn voor alle reizigers die deze overstap missen en nu is deze er niet.

Overigens begreep ik dat er geen overleg is geweest met de NS over deze overstap door Arriva. Ook NS wijzigt in de herfst op sommige trajecten de tijden hier en daar met een minuut vanwege de robuustheid van de dienstregeling en soms ook zelfs bij een wijzigingsblad. Dit soort minieme wijzigingen worden voor zover mij bekend nooit gecommuniceerd omdat ze zo miniem zijn.
Reputatie 2
Het lijkt miniem, maar als er een veelgemaakte overstap door wordt verbroken is het dat natuurlijk niet. Zeker als het zonder overleg en mededeling gebeurt. Dat kan natuurlijk niet zomaar (vind ik).

Van GTBV is sowieso geen sprake, omdat er van vervoerder gewisseld wordt. Het enige is dat reizigers hun laatste reismogelijkheid 20 minuten eerder hebben; als de reis niet in de reisplanner staat kun je immers geen vervangend vervoer meer claimen als je de overstap per ongeluk zou missen. Dat is wel een erg heftige consequentie voor het robuust maken van de dienstregeling. Overigens heb ik het idee dat er ook niet precies om .03 wordt vertrokken, maar ik weet niet of Arriva ook in tienden van secondes plant?

Als het probleem alleen is dat mensen achter in de IC te ver zouden moeten lopen (voorin is immers crossplatform) zou ik voorstellen om de overstap toch in de reisplanner te zetten en op de TBP’s in Maastricht en Sittard aan te geven “Voor Venlo en Nijmegen vooraan instappen”. Maar nu loop ik op de zaken vooruit. Laten we eerst maar even wachten wat Stijn NS uit kan vogelen. 🙂
Reputatie 6
GTBV is niet van toepassing omdat deze slechts van NS-station tot NS-station geldt.
Overstappers die in Rm door toedoen van NS een overstap naar Arriva missen hebben geen recht op GTBV, tenzij ze met 30 minuten vertraging of meer aangekomen zijn te Rm door toedoen van NS. Dan nog geldt slechts de prijs van de reis tot Rm als basis van de GTBV-vergoeding.

@umbusko, wellicht is het ook een idee om dit bij OV ombudsman aan te geven? Ik ga ervanuit dat je ook een klacht bij Arriva hebt ingediend?

Van 1:1 modelbaanclubs zelf hoef je meestal weinig te verwachten in dit soort processen.
Reputatie 2
Ik wil(de) eerst even weten wat er aan de hand is en afwachten of het kan worden opgelost. Omdat NS over de reisplanner gaat en ik nog steeds hoop dat het daarin geregeld kan worden, heb ik alleen nog met NS contact opgenomen.

Als hier niets uitkomt lijkt het me inderdaad goed ook bij Arriva te informeren en als daar ook niets uitkomt om de OV ombudsman erbij te halen.

Maar, zoals ik net al zei, dan loop ik op de zaken vooruit.
Wat Jeroen vorige week heeft aangegeven is ook hoe ik het heb begrepen. Er is contact opgenomen met Arriva over hoe dit nu verder gaat, gezien het gevolgen heeft voor het weergeven van deze overstap in de Reisplanner. Momenteel is het dus wachten op een reactie van hun kant.
Kort na het versturen van mijn reminder heb ik een reactie gekregen waarin wordt aangegeven dat er vanuit Arriva geen plannen lijken te zijn om iets terug te veranderen aan de vertrektijd van treinserie 32200. Op dit moment wordt er bekeken hoe we dit verder kunnen oplossen.
Reputatie 2
Vreemd, het overleg vindt dus blijkbaar pas na de wijziging plaats. Maar: goed dat men ermee bezig is, bedankt voor de update, ik hoop dat er snel iets positiefs uitkomt.

Update: Vooralsnog heb ik helaas geen nieuws.

Badge
Vreemd, het overleg vindt dus blijkbaar pas na de wijziging plaats. Maar: goed dat men ermee bezig is, bedankt voor de update, ik hoop dat er snel iets positiefs uitkomt.


Dat is nu het nadeel met meerdere vervoerders op het spoor, er is in dit geval geen afstemming geweest met de NS.

Update: Ook deze week heb ik helaas nog niets nieuws te vermelden.

Update: Ik heb opnieuw gevraagd om een update, gezien ik ook deze week nog geen verdere informatie heb gekregen.

Deze week weer twee keer de overstap van  NS trein uit Maastricht in Roermond richting Venlo (Maaslijn) gemist door twee minuten vertraging van NS. Daardoor wordt de treinreis Maastricht -Venlo regelmatig 1,5 uur voor een afstand van 80 km! Slechte afstemming tussen de verschillende vervoerders. 

Reputatie 2

Kan iemand aangeven waarom hier het bericht van MoDe is aangevinkt als “antwoord”, terwijl de vraag nog in behandeling is en dit “antwoord” geen antwoord is op mijn vraag? (Maar een nuttige eerste bijdrage en poging tot een antwoord.) Kan dit ongedaan worden gemaakt?

Reageer