beantwoord

Overstap in Roermond vanuit Maastricht richting Venlo

  • 29 september 2019
  • 39 reacties
  • 1130 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

@umbusko Dat was mijn fout, excuses.

Reputatie 2

Excuses aanvaard!

Update: Ik heb inmiddels iets meer achtergrondinformatie gekregen over hoe de overstaptijd bepaald wordt, maar helaas nog geen concreet antwoord op de gestelde vragen. Ik heb nogmaals gevraagd om antwoorden hierop.

Update: Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn bericht van 4 november, ik heb nogmaals een reactie verzocht.

Update: Inmiddels heb ik een sluitend antwoord gekregen. 

Ter herhaling van wat ik eerder heb aangegeven, de overstap wordt momenteel niet meer weergegeven in de NS Reisplanner omdat hij niet meer voldoet aan de overstapregels die gelden voor deze overstap. 

Arriva is op de hoogte van onze reisinformatie-overstapregels en wist dus dat deze overstap zou verdwijnen als gevolg van de wijziging. Ondanks dat hebben zij alsnog deze wijziging uitgevoerd, zonder hier met oNS in overleg in te gaan om bijvoorbeeld te kijken naar de mogelijkheden om de overstapregels aan te passen in dit specifieke geval. Derhalve beschouwen we deze wijziging als een bewuste keuze van Arriva en kunnen we deze overstap niet meer erkennen als een ‘officiële overstap’. In hoeverre het Locov betrokken is bij deze wijziging door Arriva is bij ons niet bekend. De vraag waarom hier niet over is gecommuniceerd naar reizigers zou, ons inziens, aan Arriva gesteld moeten worden, gezien zij de wijziging hebben uitgevoerd.

De informatie die gegevens wordt in een trein zelf (OBIS) gaat uit van iets minder strenge regels (minuut minder); het laat reizigers zien hoe laat de treinen vertrekken vanaf welk spoor zodat er zelf besloten kan worden of ze deze overstap nog willen of kunnen halen. Vandaar dat deze overstap op de OBIS schermen nog wel wordt getoond.

Ik had graag een positiever antwoord willen geven, maar helaas hebben we dat niet voor elkaar gekregen.

Reputatie 2

Jammer dat er geen oplossing uitgekomen is! Niettemin bedankt, Stijn NS, voor je inzet bij het beantwoorden van deze vraag. :)

 

Ik had het allicht al veel eerder moeten doen, maar ik zal hier ook contact over opnemen met Arriva. Als dat ook nergens toe leidt, zal ik de OV-Ombudsman inschakelen.

Reputatie 2

Ik heb inmiddels antwoord van Arriva. Ik citeer:

 

De aansluiting in Roermond blijft gewoon een aansluiting. Een crossplatform overstap van 2 minuten is inderdaad voldoende en bood de mogelijkheid de dienstregeling van de Maaslijn iets robuuster te plannen. We hebben de vraag uitgezet hoe het komt dat de reisplanners deze overstap niet (meer) weergeven.

Dat antwoord laat nog op zich wachten. Dit zullen we intern verder oppakken met de verantwoordelijke afdeling en waar mogelijk zorgen dat dit wel zichtbaar wordt.

 

Er is zo te zien sprake van een impasse: Arriva vindt dat 2 minuten in dit geval wél een officiële overstap is en NS niet.

Ik denk dat je hierin gelijk hebt dat er sprake van een meningsverschil is. NS vindt een overstap van 2 minuten te kort om het als overstap mee te nemen in de reisplanner, Arriva vindt dat dit wel kan. Ik ga ervan uit dat de richtlijnen van NS vastliggen en dat deze niet worden aangepast voor 1 overstap. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is in feite alleen maar bureaucratisch kicken op richtlijnen en normen. Deze overstap is in de praktijk gewoon prima te halen. Het ontbreekt aan voldoende pragmatisme ten koste van de reiziger die door de reisplanner nu op het verkeerde been wordt gezet.

Het is precies hetzelfde probleem als in Geldermalsen met de overstap van Den Bosch naar Gorinchem. Daar is ook al vaker over geklaagd.

Ik kan me voorstellen dat Arriva in dit geval denkt bekijk het maar.

Het is in feite alleen maar bureaucratisch kicken op richtlijnen en normen. Deze overstap is in de praktijk gewoon prima te halen. Het ontbreekt aan voldoende pragmatisme ten koste van de reiziger die door de reisplanner nu op het verkeerde been wordt gezet.

Het is precies hetzelfde probleem als in Geldermalsen met de overstap van Den Bosch naar Gorinchem. Daar is ook al vaker over geklaagd.

Ik snap je reactie helemaal. NS heeft vastgelegd aan welke eisen een ‘haalbare’ overstap moet voldoen. Dat lijkt in deze situatie, en dus ook in je andere voorbeeld, niet het geval te zijn terwijl dit in praktijk wel mogelijk is. Ik kan de situatie aankaarten maar verwacht niet dat het wordt aangepast, vooral ook omdat dit al eerder is aangekaart. 

Reputatie 2

Toch is dat wel wat de reiziger nodig heeft. In het bijzonder de reiziger wiens laatste verbinding nu 20 minuten eerder is vanwege deze impasse. Zou hij de niet-officiële overstap missen, dan kan hij immers geen aanspraak meer maken op alternatief vervoer.

 

Gerelateerd: sinds enkele weken zijn er nieuwe bakborden in Roermond verschenen, waardoor je zelfs helemaal voorin 10 bakken VIRM (op spoor 2) nog niet tegenover de stoptrein uitkomt. Ik heb me laten vertellen dat deze bakborden alleen voor spoor 1 bedoeld zijn (wat logisch klinkt; het bakbord zonder cijfer staat nu ook vóór dat met het cijfer 12), maar dat men vergeten is pijltjes te plaatsen. (De bakborden staan tussen de sporen in.) @Jouke NS Zou jij misschien kunnen uitzoeken of men hiervan op de hoogte is en voornemens is om het aan te passen? :)

Ik neem aan dat je de plaatsing op het perron bedoelt, umbusko? Vanuit welke rijrichting bedoel je op dit moment ? Dan kan ik het exact aangeven en uitzoeken wat er precies wel/niet mogelijk is. Eventueel kan @Jeroen  of @Edwin  je wellicht ook al de informatie geven. 

Reputatie 2

Vanuit de richting Sittard in de richting Weert staan er bakborden tussen spoor 1 en 2 in, die dus alleen voor spoor 1 bedoeld zijn, maar niet voorzien zijn van een pijltje en nu dus voor beide sporen lijken te zijn.

 

In de andere richting zijn er ook nieuwe bakborden tussen spoor 1 en 2 in; ik denk (maar weet niet zeker) dat die wél voor beide sporen bedoeld zijn.

Ik ga dit uitzoeken, umbusko. Zodra ik iets weet kom ik bij je terug. 

Reageer