beantwoord

Overstap in Roermond vanuit Maastricht richting Venlo

  • 29 september 2019
  • 39 reacties
  • 1242 Bekeken

Reputatie 2
Beste NS,

Op 2 september heeft Arriva de vertrektijd van de treinen Roermond-Nijmegen (serie 32200) in Roermond met één minuut vervroegd, naar .03 en .33. Daardoor is de overstap vanuit de Intercity uit Maastricht (serie 800 of 2900, aankomst .01 en .31) verkort van 3 naar 2 minuten.

Deze overstap is crossplatform, van spoor 2 naar spoor 3b: als je voorin de Intercity gaat zitten kom je recht tegenover de trein van Arriva uit. Twee minuten is niet veel, maar aangezien de Intercity tot Roermond vrij stipt rijdt eigenlijk altijd genoeg; bovendien zijn er wel meer crossplatformoverstappen van 2 minuten. OBIS geeft de overstap nog altijd aan, conducteurs roepen hem dus ook om, en veel mensen maken (uiteraard) nog steeds de overstap.
In de reisplanner is de overstap echter verdwenen en worden reizigers uit Maastricht met de 20 minuten vroeger vertrekkende stoptrein van Arriva meegestuurd. Dit is vooral vervelend voor mensen die volledig op de reisplanner vertrouwen, en voor mensen die graag de laatste verbinding richting Venlo willen hebben: die moeten nu immers 20 minuten eerder weg om nog een poot te hebben om op te staan bij een eventuele vertraging.

Daarom de volgende vragen:
1. Wordt deze overstap nog altijd erkend als officiële overstap?
2a. Zo ja: Zou de overstap zo snel mogelijk weer opgenomen kunnen worden in de reisplanner?
2b. Zo nee: Hebben NS en Arriva hier overleg over gevoerd? Is het Locov hierbij betrokken? Waarom is hier niet over gecommuniceerd naar de reiziger? Zou de aansluiting ook op papier hersteld kunnen worden?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 november 2019, 13:27

Update: Inmiddels heb ik een sluitend antwoord gekregen. 

Ter herhaling van wat ik eerder heb aangegeven, de overstap wordt momenteel niet meer weergegeven in de NS Reisplanner omdat hij niet meer voldoet aan de overstapregels die gelden voor deze overstap. 

Arriva is op de hoogte van onze reisinformatie-overstapregels en wist dus dat deze overstap zou verdwijnen als gevolg van de wijziging. Ondanks dat hebben zij alsnog deze wijziging uitgevoerd, zonder hier met oNS in overleg in te gaan om bijvoorbeeld te kijken naar de mogelijkheden om de overstapregels aan te passen in dit specifieke geval. Derhalve beschouwen we deze wijziging als een bewuste keuze van Arriva en kunnen we deze overstap niet meer erkennen als een ‘officiële overstap’. In hoeverre het Locov betrokken is bij deze wijziging door Arriva is bij ons niet bekend. De vraag waarom hier niet over is gecommuniceerd naar reizigers zou, ons inziens, aan Arriva gesteld moeten worden, gezien zij de wijziging hebben uitgevoerd.

De informatie die gegevens wordt in een trein zelf (OBIS) gaat uit van iets minder strenge regels (minuut minder); het laat reizigers zien hoe laat de treinen vertrekken vanaf welk spoor zodat er zelf besloten kan worden of ze deze overstap nog willen of kunnen halen. Vandaar dat deze overstap op de OBIS schermen nog wel wordt getoond.

Ik had graag een positiever antwoord willen geven, maar helaas hebben we dat niet voor elkaar gekregen.

Bekijk origineel

39 reacties

Ik ga dit uitzoeken, umbusko. Zodra ik iets weet kom ik bij je terug. 

Reputatie 2

Vanuit de richting Sittard in de richting Weert staan er bakborden tussen spoor 1 en 2 in, die dus alleen voor spoor 1 bedoeld zijn, maar niet voorzien zijn van een pijltje en nu dus voor beide sporen lijken te zijn.

 

In de andere richting zijn er ook nieuwe bakborden tussen spoor 1 en 2 in; ik denk (maar weet niet zeker) dat die wél voor beide sporen bedoeld zijn.

Ik neem aan dat je de plaatsing op het perron bedoelt, umbusko? Vanuit welke rijrichting bedoel je op dit moment ? Dan kan ik het exact aangeven en uitzoeken wat er precies wel/niet mogelijk is. Eventueel kan @Jeroen  of @Edwin  je wellicht ook al de informatie geven. 

Reputatie 2

Toch is dat wel wat de reiziger nodig heeft. In het bijzonder de reiziger wiens laatste verbinding nu 20 minuten eerder is vanwege deze impasse. Zou hij de niet-officiële overstap missen, dan kan hij immers geen aanspraak meer maken op alternatief vervoer.

 

Gerelateerd: sinds enkele weken zijn er nieuwe bakborden in Roermond verschenen, waardoor je zelfs helemaal voorin 10 bakken VIRM (op spoor 2) nog niet tegenover de stoptrein uitkomt. Ik heb me laten vertellen dat deze bakborden alleen voor spoor 1 bedoeld zijn (wat logisch klinkt; het bakbord zonder cijfer staat nu ook vóór dat met het cijfer 12), maar dat men vergeten is pijltjes te plaatsen. (De bakborden staan tussen de sporen in.) @Jouke NS Zou jij misschien kunnen uitzoeken of men hiervan op de hoogte is en voornemens is om het aan te passen? :)

Het is in feite alleen maar bureaucratisch kicken op richtlijnen en normen. Deze overstap is in de praktijk gewoon prima te halen. Het ontbreekt aan voldoende pragmatisme ten koste van de reiziger die door de reisplanner nu op het verkeerde been wordt gezet.

Het is precies hetzelfde probleem als in Geldermalsen met de overstap van Den Bosch naar Gorinchem. Daar is ook al vaker over geklaagd.

Ik snap je reactie helemaal. NS heeft vastgelegd aan welke eisen een ‘haalbare’ overstap moet voldoen. Dat lijkt in deze situatie, en dus ook in je andere voorbeeld, niet het geval te zijn terwijl dit in praktijk wel mogelijk is. Ik kan de situatie aankaarten maar verwacht niet dat het wordt aangepast, vooral ook omdat dit al eerder is aangekaart. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is in feite alleen maar bureaucratisch kicken op richtlijnen en normen. Deze overstap is in de praktijk gewoon prima te halen. Het ontbreekt aan voldoende pragmatisme ten koste van de reiziger die door de reisplanner nu op het verkeerde been wordt gezet.

Het is precies hetzelfde probleem als in Geldermalsen met de overstap van Den Bosch naar Gorinchem. Daar is ook al vaker over geklaagd.

Ik kan me voorstellen dat Arriva in dit geval denkt bekijk het maar.

Ik denk dat je hierin gelijk hebt dat er sprake van een meningsverschil is. NS vindt een overstap van 2 minuten te kort om het als overstap mee te nemen in de reisplanner, Arriva vindt dat dit wel kan. Ik ga ervan uit dat de richtlijnen van NS vastliggen en dat deze niet worden aangepast voor 1 overstap. 

Reputatie 2

Ik heb inmiddels antwoord van Arriva. Ik citeer:

 

De aansluiting in Roermond blijft gewoon een aansluiting. Een crossplatform overstap van 2 minuten is inderdaad voldoende en bood de mogelijkheid de dienstregeling van de Maaslijn iets robuuster te plannen. We hebben de vraag uitgezet hoe het komt dat de reisplanners deze overstap niet (meer) weergeven.

Dat antwoord laat nog op zich wachten. Dit zullen we intern verder oppakken met de verantwoordelijke afdeling en waar mogelijk zorgen dat dit wel zichtbaar wordt.

 

Er is zo te zien sprake van een impasse: Arriva vindt dat 2 minuten in dit geval wél een officiële overstap is en NS niet.

Reputatie 2

Jammer dat er geen oplossing uitgekomen is! Niettemin bedankt, Stijn NS, voor je inzet bij het beantwoorden van deze vraag. :)

 

Ik had het allicht al veel eerder moeten doen, maar ik zal hier ook contact over opnemen met Arriva. Als dat ook nergens toe leidt, zal ik de OV-Ombudsman inschakelen.

Update: Inmiddels heb ik een sluitend antwoord gekregen. 

Ter herhaling van wat ik eerder heb aangegeven, de overstap wordt momenteel niet meer weergegeven in de NS Reisplanner omdat hij niet meer voldoet aan de overstapregels die gelden voor deze overstap. 

Arriva is op de hoogte van onze reisinformatie-overstapregels en wist dus dat deze overstap zou verdwijnen als gevolg van de wijziging. Ondanks dat hebben zij alsnog deze wijziging uitgevoerd, zonder hier met oNS in overleg in te gaan om bijvoorbeeld te kijken naar de mogelijkheden om de overstapregels aan te passen in dit specifieke geval. Derhalve beschouwen we deze wijziging als een bewuste keuze van Arriva en kunnen we deze overstap niet meer erkennen als een ‘officiële overstap’. In hoeverre het Locov betrokken is bij deze wijziging door Arriva is bij ons niet bekend. De vraag waarom hier niet over is gecommuniceerd naar reizigers zou, ons inziens, aan Arriva gesteld moeten worden, gezien zij de wijziging hebben uitgevoerd.

De informatie die gegevens wordt in een trein zelf (OBIS) gaat uit van iets minder strenge regels (minuut minder); het laat reizigers zien hoe laat de treinen vertrekken vanaf welk spoor zodat er zelf besloten kan worden of ze deze overstap nog willen of kunnen halen. Vandaar dat deze overstap op de OBIS schermen nog wel wordt getoond.

Ik had graag een positiever antwoord willen geven, maar helaas hebben we dat niet voor elkaar gekregen.

Update: Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn bericht van 4 november, ik heb nogmaals een reactie verzocht.

Update: Ik heb inmiddels iets meer achtergrondinformatie gekregen over hoe de overstaptijd bepaald wordt, maar helaas nog geen concreet antwoord op de gestelde vragen. Ik heb nogmaals gevraagd om antwoorden hierop.

Reputatie 2

Excuses aanvaard!

@umbusko Dat was mijn fout, excuses.

Reputatie 2

Kan iemand aangeven waarom hier het bericht van MoDe is aangevinkt als “antwoord”, terwijl de vraag nog in behandeling is en dit “antwoord” geen antwoord is op mijn vraag? (Maar een nuttige eerste bijdrage en poging tot een antwoord.) Kan dit ongedaan worden gemaakt?

Deze week weer twee keer de overstap van  NS trein uit Maastricht in Roermond richting Venlo (Maaslijn) gemist door twee minuten vertraging van NS. Daardoor wordt de treinreis Maastricht -Venlo regelmatig 1,5 uur voor een afstand van 80 km! Slechte afstemming tussen de verschillende vervoerders. 

Update: Ik heb opnieuw gevraagd om een update, gezien ik ook deze week nog geen verdere informatie heb gekregen.

Update: Ook deze week heb ik helaas nog niets nieuws te vermelden.

Badge
Vreemd, het overleg vindt dus blijkbaar pas na de wijziging plaats. Maar: goed dat men ermee bezig is, bedankt voor de update, ik hoop dat er snel iets positiefs uitkomt.


Dat is nu het nadeel met meerdere vervoerders op het spoor, er is in dit geval geen afstemming geweest met de NS.

Update: Vooralsnog heb ik helaas geen nieuws.

Reputatie 2
Vreemd, het overleg vindt dus blijkbaar pas na de wijziging plaats. Maar: goed dat men ermee bezig is, bedankt voor de update, ik hoop dat er snel iets positiefs uitkomt.
Kort na het versturen van mijn reminder heb ik een reactie gekregen waarin wordt aangegeven dat er vanuit Arriva geen plannen lijken te zijn om iets terug te veranderen aan de vertrektijd van treinserie 32200. Op dit moment wordt er bekeken hoe we dit verder kunnen oplossen.
Wat Jeroen vorige week heeft aangegeven is ook hoe ik het heb begrepen. Er is contact opgenomen met Arriva over hoe dit nu verder gaat, gezien het gevolgen heeft voor het weergeven van deze overstap in de Reisplanner. Momenteel is het dus wachten op een reactie van hun kant.
Reputatie 2
Ik wil(de) eerst even weten wat er aan de hand is en afwachten of het kan worden opgelost. Omdat NS over de reisplanner gaat en ik nog steeds hoop dat het daarin geregeld kan worden, heb ik alleen nog met NS contact opgenomen.

Als hier niets uitkomt lijkt het me inderdaad goed ook bij Arriva te informeren en als daar ook niets uitkomt om de OV ombudsman erbij te halen.

Maar, zoals ik net al zei, dan loop ik op de zaken vooruit.
Reputatie 6
GTBV is niet van toepassing omdat deze slechts van NS-station tot NS-station geldt.
Overstappers die in Rm door toedoen van NS een overstap naar Arriva missen hebben geen recht op GTBV, tenzij ze met 30 minuten vertraging of meer aangekomen zijn te Rm door toedoen van NS. Dan nog geldt slechts de prijs van de reis tot Rm als basis van de GTBV-vergoeding.

@umbusko, wellicht is het ook een idee om dit bij OV ombudsman aan te geven? Ik ga ervanuit dat je ook een klacht bij Arriva hebt ingediend?

Van 1:1 modelbaanclubs zelf hoef je meestal weinig te verwachten in dit soort processen.

Reageer