beantwoord

Overstap in Roermond vanuit Maastricht richting Venlo

• 29 september 2019
  • 67 reacties
  • 2523 Bekeken

Reputatie 3
Beste NS,

Op 2 september heeft Arriva de vertrektijd van de treinen Roermond-Nijmegen (serie 32200) in Roermond met één minuut vervroegd, naar .03 en .33. Daardoor is de overstap vanuit de Intercity uit Maastricht (serie 800 of 2900, aankomst .01 en .31) verkort van 3 naar 2 minuten.

Deze overstap is crossplatform, van spoor 2 naar spoor 3b: als je voorin de Intercity gaat zitten kom je recht tegenover de trein van Arriva uit. Twee minuten is niet veel, maar aangezien de Intercity tot Roermond vrij stipt rijdt eigenlijk altijd genoeg; bovendien zijn er wel meer crossplatformoverstappen van 2 minuten. OBIS geeft de overstap nog altijd aan, conducteurs roepen hem dus ook om, en veel mensen maken (uiteraard) nog steeds de overstap.
In de reisplanner is de overstap echter verdwenen en worden reizigers uit Maastricht met de 20 minuten vroeger vertrekkende stoptrein van Arriva meegestuurd. Dit is vooral vervelend voor mensen die volledig op de reisplanner vertrouwen, en voor mensen die graag de laatste verbinding richting Venlo willen hebben: die moeten nu immers 20 minuten eerder weg om nog een poot te hebben om op te staan bij een eventuele vertraging.

Daarom de volgende vragen:
1. Wordt deze overstap nog altijd erkend als officiële overstap?
2a. Zo ja: Zou de overstap zo snel mogelijk weer opgenomen kunnen worden in de reisplanner?
2b. Zo nee: Hebben NS en Arriva hier overleg over gevoerd? Is het Locov hierbij betrokken? Waarom is hier niet over gecommuniceerd naar de reiziger? Zou de aansluiting ook op papier hersteld kunnen worden?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 november 2019, 13:27

Update: Inmiddels heb ik een sluitend antwoord gekregen. 

Ter herhaling van wat ik eerder heb aangegeven, de overstap wordt momenteel niet meer weergegeven in de NS Reisplanner omdat hij niet meer voldoet aan de overstapregels die gelden voor deze overstap. 

Arriva is op de hoogte van onze reisinformatie-overstapregels en wist dus dat deze overstap zou verdwijnen als gevolg van de wijziging. Ondanks dat hebben zij alsnog deze wijziging uitgevoerd, zonder hier met oNS in overleg in te gaan om bijvoorbeeld te kijken naar de mogelijkheden om de overstapregels aan te passen in dit specifieke geval. Derhalve beschouwen we deze wijziging als een bewuste keuze van Arriva en kunnen we deze overstap niet meer erkennen als een ‘officiële overstap’. In hoeverre het Locov betrokken is bij deze wijziging door Arriva is bij ons niet bekend. De vraag waarom hier niet over is gecommuniceerd naar reizigers zou, ons inziens, aan Arriva gesteld moeten worden, gezien zij de wijziging hebben uitgevoerd.

De informatie die gegevens wordt in een trein zelf (OBIS) gaat uit van iets minder strenge regels (minuut minder); het laat reizigers zien hoe laat de treinen vertrekken vanaf welk spoor zodat er zelf besloten kan worden of ze deze overstap nog willen of kunnen halen. Vandaar dat deze overstap op de OBIS schermen nog wel wordt getoond.

Ik had graag een positiever antwoord willen geven, maar helaas hebben we dat niet voor elkaar gekregen.

Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 3

Een update van OV Ombudsman (inmiddels bijna een week oud, maar ik had hem hier nog niet gedeeld):

Het laatste nieuws wat wij hebben ontvangen van de NS is dat zij gaan overleggen met Arriva over uw overstap. Helaas wachten wij nog steeds op een reactie van Arriva. Zodra wij reactie hebben mogen ontvangen zal ik dit zo snel mogelijk aan u laten weten. 

Verder mijn persoonlijke ervaring: vooralsnog haal ik de overstap iedere week met stevig doorlopen, maar zonder rennen (even afkloppen). Nu weer even zorgen dat hij ook officieel wordt. :wink:

Reputatie 3
Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres van NS.

Mbt vraag 1: alleen overstappen in de NS reisplanner worden gezien als officiële overstappen.
Vraag 2a en 2b kan ik niet beantwoorden.

Ik heb deze vraag bewust hier gesteld, omdat me dat de handigste plek leek. Immers kan ik wel de klantenservice gaan bellen, maar dan krijg ik iemand aan de lijn die hier ongetwijfeld niets van afweet, en we weten allemaal dat het beantwoorden van e-mails een enorme achterstand heeft. Op deze plek lezen naast de moderators genoeg mensen mee die er verstand van zouden kunnen hebben of geïnteresseerd in zouden kunnen zijn.

Inhoudelijk: ik begrijp dat officiële overstappen in principe in de reisplanner staan en andersom. Maar het lijkt mij bijzonder vreemd dat NS en Arriva doelbewust een belangrijke aansluiting zouden verbreken zonder daarover te overleggen, zonder met het Locov te overleggen en/of zonder hun reizigers te informeren. Daarom vermoed en hoop ik dat het "probleem" (dat voornamelijk op papier bestaat) gewoon opgelost kan worden door de reisplanner aan te passen.

Voorzover het WIS (wandelgangen informatie systeem) klopt, is dit eenzijdig door Arriva bedacht. Er wordt nu wel overlegd over een oplossing, maar de treintijden van NS liggen nogal in beton gegoten vanwege allerlei kraptes bij Maastricht en Eindhoven. Wellicht dat er geschoven kan worden in vertrek- en aankomstspoor. Voorlopig blijft het behoorlijk knudde, zacht uitgedrukt.
Veel opties om met de sporen te schuiven zijn er niet. Je kunt hoogstens de intercity nóg verder door laten rijden op spoor 2 (en dat dan administratief spoor 2b noemen of zo).
In de huidige situatie staat de voorkant van de intercity al recht tegenover de stoptrein en is het (als je voorin bent ingestapt) een crossplatformoverstap. Dergelijke overstappen van 2 minuten zijn er wel meer; ik vermoed dat de reisplanner de overstap niet aangeeft hier omdat er sprake is van een perronfase (van 2 naar 3b). Maar wellicht kan iemand deze specifieke situatie bekijken en constateren dat dit wel een volwaardige overstap is, dan zijn we ook van het probleem af.
Reputatie 6
GTBV is niet van toepassing omdat deze slechts van NS-station tot NS-station geldt.
Overstappers die in Rm door toedoen van NS een overstap naar Arriva missen hebben geen recht op GTBV, tenzij ze met 30 minuten vertraging of meer aangekomen zijn te Rm door toedoen van NS. Dan nog geldt slechts de prijs van de reis tot Rm als basis van de GTBV-vergoeding.

@umbusko, wellicht is het ook een idee om dit bij OV ombudsman aan te geven? Ik ga ervanuit dat je ook een klacht bij Arriva hebt ingediend?

Van 1:1 modelbaanclubs zelf hoef je meestal weinig te verwachten in dit soort processen.
Reputatie 7
Badge

Ik ben al een tijdje niet meer in Limburg geweest en ken deze nieuwe situatie dan ook niet. Het komt me wel heel eigenaardig over dat er dan blijkbaar een stopplaatsbord 12 áchter het bord ‘alle treinlengtes’ is geplaatst, dat is gewoon fout.

De reden dat er op spoor 2 alleen maar dat bord ‘alle lengtes’ stond, was zodat mensen makkelijker konden overstappen naar Veolia/Arriva/Maaslijn.

Reputatie 3

De overstap in Roermond is van een geheel spoor naar een b-zijde. Die situatie mis ik in het plaatje. ;)

Ik neem aan dat je de plaatsing op het perron bedoelt, umbusko? Vanuit welke rijrichting bedoel je op dit moment ? Dan kan ik het exact aangeven en uitzoeken wat er precies wel/niet mogelijk is. Eventueel kan @Jeroen  of @Edwin  je wellicht ook al de informatie geven. 

Ik ga dit uitzoeken, umbusko. Zodra ik iets weet kom ik bij je terug. 

Reputatie 5
Badge
Voorzover het WIS (wandelgangen informatie systeem) klopt, is dit eenzijdig door Arriva bedacht. Er wordt nu wel overlegd over een oplossing, maar de treintijden van NS liggen nogal in beton gegoten vanwege allerlei kraptes bij Maastricht en Eindhoven. Wellicht dat er geschoven kan worden in vertrek- en aankomstspoor. Voorlopig blijft het behoorlijk knudde, zacht uitgedrukt.
Update: Het enige wat ik vooralsnog kan vermelden is dat de overstap inderdaad niet meer getoond wordt in de Reisplanner omdat dit een overstap is vanaf een b-zijde naar een geheel perron. Hiervoor staat, in ieder geval op dit station, een norm van minimaal 3 minuten. Gezien de werkelijke overstap minder is, wordt hij niet meer getoond in de Reisplanner.

Ik wacht nog op een antwoord op de verdere vragen.
Reputatie 6

Beste umbusko, een woord van waardering voor de moeite die je in deze zaak steekt. 

Ook weer typerend om te zien dat bij NS en Arriva de reiziger op de plaatsen 10.001, 10.002 en 10.003 staat.

Ik heb helaas nog geen inhoudelijke reactie gekregen, umbusko. Ik blijf ermee bezig. 

Ik zie dat je inmiddels bij ProRail aan de bel hebt getrokken en hier snel een goede reactie hebt ontvangen umbusko. Ik ga ervan uit dat dit verder los loopt. Mocht dat niet het geval zijn dan kun je me altijd taggen in de reacties, dan zal ik het topic weer oppakken. 

@umbusko Dat was mijn fout, excuses.

Reputatie 3

Excuses aanvaard!

Reputatie 3
Ik wil(de) eerst even weten wat er aan de hand is en afwachten of het kan worden opgelost. Omdat NS over de reisplanner gaat en ik nog steeds hoop dat het daarin geregeld kan worden, heb ik alleen nog met NS contact opgenomen.

Als hier niets uitkomt lijkt het me inderdaad goed ook bij Arriva te informeren en als daar ook niets uitkomt om de OV ombudsman erbij te halen.

Maar, zoals ik net al zei, dan loop ik op de zaken vooruit.
Goedemiddag umbusko. Over de wijziging zelf heb ik weinig kennis, maar ik weet wel dat 2 minuten over het algemeen de minimum tijd is voor een crossplatformoverstap. Waarom de overstap in dit geval uit de reisplanner is gehaald durf ik dan ook niet te zeggen, wellicht dat dit inderdaad te maken heeft met de perronfasering. Ik zal je vragen in ieder geval doorsturen en hoop hier spoedig een antwoord op te kunnen geven.

Deze week weer twee keer de overstap van  NS trein uit Maastricht in Roermond richting Venlo (Maaslijn) gemist door twee minuten vertraging van NS. Daardoor wordt de treinreis Maastricht -Venlo regelmatig 1,5 uur voor een afstand van 80 km! Slechte afstemming tussen de verschillende vervoerders. 

Reputatie 6

In de wegkennisbank staat nog wel steeds perron 3a en perron 3b waar halverwege een wissel ligt welke is afgedekt met een sein aan weerszijde, dus zouden het nog steeds 2 aparte perron fases zijn.

Dat klopt ook (al sinds mensenheugenis) met de praktijk, dus het bord is onvolledig. Dat sein is mede één van de problemen, want het is een gigantisch stuk lopen vanaf spoor 3b naar de trap. Vanaf waar de trein stopt is het ook nog een behoorlijk stuk tot aan het kruiswissel. Als de trein van Arriva dichter bij het kruiswissel zou kunnen stoppen, zou dat voor alle partijen aangenaam zijn, maar het sein staat zo ongelukkig dat dat niet kan.

Alles is relatief. In Amsterdam hebben ze hiervoor middenvoetbrugseinen. De trein kan dan in het wissel worden neergezet. Zou in Roermond ook een prima oplossing zijn. 

Update: Ik heb opnieuw gevraagd om een update, gezien ik ook deze week nog geen verdere informatie heb gekregen.

Update: Vooralsnog heb ik helaas geen nieuws.

Reputatie 3

OV Ombudsman vraagt om nog twee weken te wachten of Arriva intern iets opgelost krijgt. Dat zullen we dan maar doen.

Over de plaatsing van de treinlengteborden heb ik zojuist contact opgenomen met ProRail.

Ik denk dat je hierin gelijk hebt dat er sprake van een meningsverschil is. NS vindt een overstap van 2 minuten te kort om het als overstap mee te nemen in de reisplanner, Arriva vindt dat dit wel kan. Ik ga ervan uit dat de richtlijnen van NS vastliggen en dat deze niet worden aangepast voor 1 overstap. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is in feite alleen maar bureaucratisch kicken op richtlijnen en normen. Deze overstap is in de praktijk gewoon prima te halen. Het ontbreekt aan voldoende pragmatisme ten koste van de reiziger die door de reisplanner nu op het verkeerde been wordt gezet.

Het is precies hetzelfde probleem als in Geldermalsen met de overstap van Den Bosch naar Gorinchem. Daar is ook al vaker over geklaagd.

Ik kan me voorstellen dat Arriva in dit geval denkt bekijk het maar.

Het is in feite alleen maar bureaucratisch kicken op richtlijnen en normen. Deze overstap is in de praktijk gewoon prima te halen. Het ontbreekt aan voldoende pragmatisme ten koste van de reiziger die door de reisplanner nu op het verkeerde been wordt gezet.

Het is precies hetzelfde probleem als in Geldermalsen met de overstap van Den Bosch naar Gorinchem. Daar is ook al vaker over geklaagd.

Ik snap je reactie helemaal. NS heeft vastgelegd aan welke eisen een ‘haalbare’ overstap moet voldoen. Dat lijkt in deze situatie, en dus ook in je andere voorbeeld, niet het geval te zijn terwijl dit in praktijk wel mogelijk is. Ik kan de situatie aankaarten maar verwacht niet dat het wordt aangepast, vooral ook omdat dit al eerder is aangekaart. 

Reputatie 3

ProRail is sneller dan snel. :grinning:

Ik citeer:

Op 23 december 2019 hebt u contact opgenomen met ProRail, vanwege uw bezwaar over de nieuwe treinlengteborden op station Roermond en de missende pijlbordjes. 

Dank voor uw bericht. Ik heb vandaag telefonisch contact met u opgenomen.

Zoals besproken heb ik voor u uitgezocht wat hier de achterliggende reden van is. De treinlengteborden zijn geplaatst conform afspraken met NS Reizigers. NSR heeft ons wel gevraagd om de pijlborden aan te brengen. Deze pijlborden gaan we in januari aanbrengen. NSR is van mening dat de nieuwe borden toch in het voordeel zijn van de reiziger. Een oplossing zou wellicht bij de vervoerders gevonden kunnen worden in de overstaptijd. De dienstregeling is een aangelegenheid van de vervoerders. 

Ik vertrouw erop dat ik u met bovenstaande informatie van dienst ben geweest. Als u nog vragen of opmerkingen hebt, dan hoor ik het graag.

De nieuwe treinlengteborden blijken dus toch voor zowel spoor 1 als spoor 2 bedoeld te zijn, en zijn geplaatst op verzoek van NS.

Een korte samenvatting van de situatie lijkt me wel op zijn plaats:

• Situatie zoals die altijd was: er is een overstap van drie minuten tussen de IC uit Maastricht en de stoptrein naar Venlo. De voorste deur van de IC komt altijd tegenover de stoptrein uit.
  • 2 september 2019: Arriva wijzigt zonder overleg de dienstregeling, zodat de overstaptijd nog maar twee minuten bedraagt. Arriva vindt deze overstaptijd voldoende. NS echter niet; daarom verdwijnt de overstap uit de reisplanners.
  • Medio november 2019: NS laat nieuwe treinlengteborden plaatsen op spoor 2, zodat de voorste deur van de IC nooit meer tegenover de stoptrein uitkomt. Als de IC kort is, moet zelfs een flink stuk gelopen worden. Dit komt de overstap zeker niet ten goede.

Reageer