beantwoord

Overstap op Amsterdam Zuid van reisplanner

• 2 juli 2019
  • 11 reacties
  • 355 Bekeken

Meerdere reisplanners ( waaronder de NS app en de NS site) raden mij regelmatig aan op Amsterdam Zuid over te stappen. Deze overstap is op hetzelfde perron en hiervoor zou 2 minuten zijn. Deze treinen wachten echter niet op elkaar en deze overstap heb ik nog nooit gehaald. Zelfs als ik instel dat ik een extra overstaptijd van 5 minuten wil, blijft de reisplanner mij deze route aanraden.

Is er een manier om deze overstap mogelijkheid te verbieden voor mijn reisapp? Of zou dit zelfs in het systeem kunnen worden aangepast?

Nog één bijvoeging: mijn reis is veel langer dan deze ene overstap, daarom komt het voor dat ik niet zie dat de geadviseerde reis deze overstap bevat.

Betreft:
Trein 1: (vanaf Venlo) naar Schiphol via Amsterdam Zuid.
Trein 2: (weet niet waar vandaan) via Amsterdam Zuid naar Dordrecht.
Overstaptijd op zelfde perron: 2 minuten.
Overstap niet haalbaar.

icon

Beste antwoord door masd 2 juli 2019, 22:58

Als ik de reis van 17:01 van Leiden naar Arnhem met 1 minuut extra overstaptijd tijd probeer te plannen, dan verdwijnt het advies dat 18:29 in Arnhem eindigt. Het advies gaat dan nog steeds via Amsterdam Zuid trouwens (zie screenshot). Blijkbaar is er op dat moment geen snellere optie.

Van of naar Sassenheim komen weer compleet andere opties naar boven, soms ook via Amsterdam Centraal. Belangrijk is denk ik dat bij plannen met extra overstaptijd (1 minuut is genoeg om een overstap van 2 minuten op hetzelfde spoor te laten verdwijnen), u van station naar station plant.

Ik zou ook uitkijken met een te lange, extra overstaptijd. Bij een extra overstaptijd van 5 minuten, wordt de minimale overstap naar een ander spoor 9 minuten en hierdoor kunnen soms andere (snelle) opties niet zichtbaar zijn.

Bekijk origineel

11 reacties

Hallo Linda_1, welkom op de NS Community,

Ik kan me voorstellen dat je dat advies niet wilt, als die overstap steeds niet lukt. Als ik Venlo - Dordrecht plan, dan krijg ik dat advies niet te zien. Daarom gaat het toch? Heb je hetzelfde als je tot het station plant in plaats van tot een adres?
In de app zelf is de mogelijkheid er om feedback te geven aan de ontwikkelaars van de app!
Reputatie 6
Badge
Het gaat denk ik om de reis van Arnhem naar Leiden.

Wel apart, als ik extra overstaptijd van 1 minuut aangeef dan verdwijnt het advies. Dit werkt echter alleen bij een advies van station naar station. Een deur tot deur advies, wat Linda_1 heeft gebruikt, lijkt de extra overstaptijd in dit geval volledig te negeren. Dit is trouwens ook het geval voor de overstap in Utrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Venlo - Dordrecht via Amsterdam Zuid lijkt me niet echt een logische route, Maxime NS 😉

Ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met het van deur tot deur advies. Daarvoor wordt 9292 gebruikt en die trekt zich blijkbaar niks aan van die overstaptijd.
Ik zou het ook zoals hierboven gemeld eens proberen van station tot station.
Hallo Maxime NS,

De reis (van station naar station) die ik maak is van Leiden Centraal naar Arnhem Centraal. Afhankelijk van de tijd van vertrek krijg ik meerdere opties. Eentje zal ik als screenshot bijvoegen.

Wat betreft feedback aan de ontwikkelaars dacht ik op de goede plek te zijn ^^
Ik zal als ik beschikking heb over een computer hen mailen, gezien ik nu op mijn mobiel moeilijk type. Daarnaast vind ik ditzelfde 'probleem' op de NS reisplanner site en was hierdoor in de veronderstelling dat het 'probleem' in het systeem van de NS zit en niet de vertaling hiervan naar de app.

Reputatie 6
Badge
Ik vind, behalve dat bij een deur tot deur advies extra overstaptijd blijkbaar genegeerd wordt, de planner voor deze reis vrij duidelijk/overzichtelijk. Ik begrijp niet goed hoe je niet kunt zien dat de reis deze overstap bevat.

Je hebt hebt met vertrektijd vanaf Arnhem CS 21:02 de keuze tussen twee routes. De eerste met twee keer overstappen met vrij weinig speling en met het tweede advies ben je 8 minuten langer onderweg, maar heb je een vrij ruime marge (14 minuten) om in Utrecht over te stappen.
Het geleverde screenshot is inderdaad erg overzichtelijk. Hier wil ik verder niet op in gaan, gezien de overzichtelijkheid niet mijn probleem is. Mijn probleem is dat deze overstap, zoals aangegeven in het reisadvies/screenshot niet mogelijk is.

In ieder geval hartelijk bedankt voor het voorstel van station naar station te plannen. Dit zal wat lastig zijn omdat mijn optimale opstap station soms Sassenheim is in plaats van Leiden. Toch verwacht ik dat het een beter reisplan zal geven en dat heb ik aan u te danken.
Reputatie 6
Badge
Ik heb de reis van Leiden naar Arnhem van 17:01 geprobeerd met extra overstaptijd van 1 minuut en dan verdwijnt de reis die om 18:29 in Arnhem eindigt

Het advies gaat dan echter nog steeds over Amsterdam Zuid, blijkbaar is er op dat moment geen snellere optie. Van of naar Sassenheim komen er weer compleet andere reisopties (waaronder via Amsterdam Centraal).

Belangrijkste is denk ik dat bij plannen met extra overstaptijd (1 minuut is genoeg om een overstap van 2 minuten op hetzelfde perron te laten verdwijnen), u altijd van station tot station plant.

Badge
Maar vanaf welk station naar welk station zou u nu willen reizen want ik zie meerdere stations genoemd worden, wellicht kunnen wij u dan helpen met een reisvoorstel met langere overstaptijden.

De overstaptijd op Amsterdam Zuid is erg kort en daardoor is de kans om deze overstap te missen aanwezig bij een vertraagde trein uit Dordrecht, zeker in de spits komt deze vaak net even later aan op Amsterdam Zuid. De trein naar Venlo komt vanaf Hoofddorp opstel en heeft als eerste station Schiphol en als 2e station Amsterdam Zuid, deze zal minder snel vertraging oplopen op dit korte voortraject naar Amsterdam Zuid.

Overigens kunt u ook station tot station plannen van en naar Sassenheim.
Reputatie 6
Badge
Als ik de reis van 17:01 van Leiden naar Arnhem met 1 minuut extra overstaptijd tijd probeer te plannen, dan verdwijnt het advies dat 18:29 in Arnhem eindigt. Het advies gaat dan nog steeds via Amsterdam Zuid trouwens (zie screenshot). Blijkbaar is er op dat moment geen snellere optie.

Van of naar Sassenheim komen weer compleet andere opties naar boven, soms ook via Amsterdam Centraal. Belangrijk is denk ik dat bij plannen met extra overstaptijd (1 minuut is genoeg om een overstap van 2 minuten op hetzelfde spoor te laten verdwijnen), u van station naar station plant.

Ik zou ook uitkijken met een te lange, extra overstaptijd. Bij een extra overstaptijd van 5 minuten, wordt de minimale overstap naar een ander spoor 9 minuten en hierdoor kunnen soms andere (snelle) opties niet zichtbaar zijn.

Ik reis van Noordwijk naar Velp (of van Velp naar Noordwijk).
Vanaf Noordwijk word mij soms aangeraden over Sassenheim te gaan en soms over Leiden.
Wat betreft Velp is het eigenlijk altijd een bus vanuit Arnhem Centraal, de treinhalte in Velp is vanwege de locatie binnen Velp langzamer.
Gezien mijn reis over Sassenheim of Leiden gaat ben ik geneigd vanaf mijn locatie te plannen en niet vanaf Sassenheim of Leiden.

Wat betreft de overstap op Amsterdam Zuid, tot vandaag heb ik alleen maar overstappen van 2 minuten gezien, alle andere overstappen waren op Schiphol.
Reputatie 6
Badge
Oh, dat is wel lastig plannen dan. De app van 9292 (en ik denk ook de website) houdt bij deur tot deur adviezen trouwens wel rekening met extra overstaptijd indien aangevinkt, ook op de stations. Wel alleen 5 minuten als mogelijkheid voor zover ik kan zien.

Reageer