beantwoord

Overstap op Sloterdijk: sporen 9 en 10

• 5 juli 2018
  • 19 reacties
  • 584 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 615 reacties
Dit topic is al diverse malen aan bod gekomen op dit forum. Klaas Jan NS had aangegeven dat er voorjaar 2018 opnieuw naar zou worden gekeken, maar vooralsnog lijkt er niks te zijn gebeurd.

Vandaag viel mij wederom op dat de reisplanner van NS overstappen op Sloterdijk weergeeft op Sloterdijk naar de Hemboog (sporen 9 en 10). Voor de onwetende reiziger betekent dit een impuls voor de stappenteller, en eventueel een nat pak. Dit terwijl het ook simpeler kan.

Eerdere reisrelaties die je laten overstappen op Sloterdijk die op dit forum aan bod zijn gekomen zijn bijvoorbeeld:
- Leiden naar Zaandam en overige Sprinterstations aan de Hoornse lijn. De reisplanner geeft de optie 2200 -> 3300, terwijl je op Schiphol crossplatform kunt overstappen van de 700/1800 naar de 3300.
- Maastricht – Sprinterstations aan de Hoornse lijn. Er werd een overstap op Sloterdijk geadviseerd, terwijl een overstap op Zaandam gewoon crossplatform is.

Kan hie rwat aan worden gedaan?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 28 augustus 2018, 17:15

Even wat voorbeelden:
1. Leiden naar Zaandam, wanneer de 3300 ’s avonds alleen Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd rijdt. De reisplanner geeft de optie 2200 en 3300 weer. Als je drie minuten eerder van Leiden vertrekt, heb je de optie 700/1800 met een cross-platform op Schiphol.
2. Schiphol naar Castricum wanneer de 800 rijdt. De reisplanner geeft de optie van de 3300 en de 800 met een overstap in Sloterdijk (van spoor 9 naar 3). Een station verderop, in Zaandam, is de overstap op precies dezelfde treinen cross-platform.

Ik heb de volgende reactie ontvangen. Op het eerste voorbeeld wat je aandraagt zal de overstap op Amsterdam Sloterdijk blijven staan. Wat betreft het tweede voorbeeld, hierin geven de reisplanner op de website en de app wisselende informatie. Dit zal op een gegeven moment gelijk worden getrokken, maar is nog onbekend wanneer.
Bekijk origineel

19 reacties

Ik heb dit (inderdaad) meerdere keren aangekaart, maar het bleek niet mogelijk dit te verwerken in de reisplanner. Ik ga nogmaals kijken wat ik voor je kan doen, want je hebt een terecht punt.
@VIRM Ik neem dit topic even van Klaas Jan over en ga kijken wat ik hierin kan doen.
Update: Ik ben hier nog mee bezig, maar heb nog geen terugkoppeling.
Update: Ik heb een reminder verzonden. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.
Update: Ik kom hier morgen even op terug.
Reputatie 5
Is er al inmiddels een update?

Gisteren kwamen bij mij in de 3300 op Schiphol drie mensen in het vierzitje zitten. Die gingen er op Sloterdijk uit, maar waren na een halve minuut weer terug. Toen ik vroeg waar ze naartoe moesten, was het antwoord: Castricum. De reisplanner had voor hen de overstap op Sloterdijk aangegeven, en na het uitstappen realiseerden zij zich dat het nog een stukje lopen was van spoor 9 naar 3. In Zaandam hadden zij echter een crossplatform-overstap.
Excuses VIRM ik zou hier eerder al op terugkomen. Ik heb een terugkoppeling ontvangen, maar deze is mij nog niet helemaal helder. Ik zou daarom graag wat concrete voorbeelden willen toevoegen. Zou je mij een aantal voorbeelden kunnen sturen?

Ik krijg de vraag of je in deze de rit Leiden naar Zaandam op de trein vanuit Vlissingen/Bergen op Zoom doelt of de rit vanuit Den Haag naar de Hoornse lijn? Als je bijvoorbeeld reist van Bergen op Zoom richting Purmerend Overwhere dan krijg je een overstap in Leiden Centraal en niet in Schiphol omdat je dan overstapt op dezelfde Sprinter. Vanuit Leiden Centraal kun je een directe Sprinter pakken naar Hoorn (en voor tussenliggende stations). Stel je reist vanuit Den Haag Centraal naar Purmerend Overwhere dan stap je ook over te Leiden Centraal
Badge +3
Oh, dan is dit dus overbodig !? Dank voor de info!

Zaandam schijnt niet als 'preferred' overstapstation te gelden, maar is inderdaad vaak veel handiger!

Reputatie 5
Even wat voorbeelden:
1. Leiden naar Zaandam, wanneer de 3300 ’s avonds alleen Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd rijdt. De reisplanner geeft de optie 2200 en 3300 weer. Als je drie minuten eerder van Leiden vertrekt, heb je de optie 700/1800 met een cross-platform op Schiphol.
2. Schiphol naar Castricum wanneer de 800 rijdt. De reisplanner geeft de optie van de 3300 en de 800 met een overstap in Sloterdijk (van spoor 9 naar 3). Een station verderop, in Zaandam, is de overstap op precies dezelfde treinen cross-platform.

Het lijkt er overigens op dat de overstappen op Sloterdijk vanuit de richting Amsterdam/Utrecht om naar de Purmerendjes te gaan nu op Schiphol of Zaandam zijn.
Bedankt Robert B en VIRM. Ik zou het graag nog concreter maken met een tijdstip om verwarring te voorkomen.
Reputatie 5
van Leiden naar Zaandam is het eigenlijk alles vanaf een uurtje of 19:30. Ik zou hem overigens niet dit weekend uit de reisplanner proberen te halen, want de tijden rond Leiden zijn aangepast.
Vanaf Schiphol naar Castricum gaa the tom om de 3300-sprinters die op Schiphol om :15 en :45 vertrekken.
Bedankt VIRM, ik ga weer contact leggen en zal de tijden van afgelopen week meenemen.
Even wat voorbeelden:

Ik heb de volgende reactie ontvangen. Op het eerste voorbeeld wat je aandraagt zal de overstap op Amsterdam Sloterdijk blijven staan. Wat betreft het tweede voorbeeld, hierin geven de reisplanner op de website en de app wisselende informatie. Dit zal op een gegeven moment gelijk worden getrokken, maar is nog onbekend wanneer.
En betekent gelijkgetrokken hier dat op beide plaatsen de overstap op Sloterdijk nu juist wel of juist niet getoond wordt.

Verder is het wel jammer dat er blijkbaar niet doorgevraagd is naar waarom de eerste optie niet aangepast wordt. Het lijkt erop dat er bij het bekijken van deze optie niet echt gekeken is naar het achterliggende probleem bij een overstap op Sloterdijk. Wellicht kan je nog vragen om een inhoudelijk reactie anders dan optie 1 doen we niet en optie 2 gaan we iets wijzigen maar we vertellen niet wat en wanneer.
Goed punt mar87. Ik ga even kijken of ik nog wat aanvullende informatie kan krijgen.
Badge +3
Verder is het wel jammer dat er blijkbaar niet doorgevraagd is naar waarom de eerste optie niet aangepast wordt. Het lijkt erop dat er bij het bekijken van deze optie niet echt gekeken is naar het achterliggende probleem bij een overstap op Sloterdijk.
Het lijk me dat het systeem de mogelijkheid om 3 minuten eerder uit Leiden te vertrekken voor een gunstiger overstap niet wil slikken, en keihard vasthoudt aan de kortste reistijd, ondanks die onhandige/ongewenste/onnodige overstap op Sloterdijk.

Met andere woorden, het systeem kent de indeling van Sloterdijk niet, en ziet een overstap van spoor 9 naar spoor 3 gewoon zoals die op bijv. Utrecht CS of Amsterdam CS zou zijn (stukje lopen in 8 minuten).
Het heeft inderdaad te maken met wat Robert B aangeeft. Er is dan ook geen mogelijkheid om met de overstap te schuiven.
Reputatie 5
Gisteren Nog een mooie: de reisplanner gaf een vertrek van 18:26 aan uit Zaandam met de 3300, voor een overstap van 6 minuten op de 2200 in Sloterdijk. Wanneer je de 18:24 4700 uit Zaandam zou nemen, heb je een meer comfortabele overstap van 10 minuten op Sloterdijk. Het probleem is dus nog steeds niet aangepakt. Jammer.
Reputatie 1
Het probleem is zeker nog niet opgelost. Zie screenshot van de iPhone app in de attachment - deze reis kan véél comfortabeler met de cross-platform overstap in Zaandam ipv het lange stuk lopen op Sloterdijk. Het zijn exact dezelfde treinen!

Reageer