beantwoord

Overstap van 4 minuten niet mogelijk??

• 20 september 2018
  • 7 reacties
  • 631 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 7001 reacties
Is in de reisplanner zelfs bij 1 minuut vertraging een overstap van 4 minuten 1 perron verder ineens niet meer mogelijk?

Tot en met dienstregeling 2017 was de overstap van sprinter uit richting Leiden spoor 3 op IC richting Rotterdam spoor 5 altijd 4 minuten, dat is in 2018 5 minuten geworden. Vanmorgen had de sprinter met 7.34 als aankomsttijd 1 minuut vertraging en dus “maar” 4 minuten overstap wat dus voorheen standaard was, maar nu gelijk in reisplanner overstap niet mogelijk?
Zelfde verhaal bij de sprinter van 8.04, 3 minuten vertraging maar de IC +2, dus effectief ook 4 minuten overstap en overstap niet mogelijk in reisplanner.

Overigens vanmorgen met gemak de overstap gehaald.

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 september 2018, 12:15

Er wordt uitgegaan van standaard normen voor wat wel/niet haalbaar is. Daarbij wordt uiteraard rekening worden gehouden met mensen die wat minder ter been zijn. Uiteraard kunnen sommige, krappere overstappen voor individuele reizigers die de weg goed kennen en even een sprintje kunnen trekken wel haalbaar zijn maar daar kun je geen reisplanner op baseren zonder weer klachten te krijgen van degenen die niet in staat zijn te sprinten.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er wordt uitgegaan van standaard normen voor wat wel/niet haalbaar is. Daarbij wordt uiteraard rekening worden gehouden met mensen die wat minder ter been zijn. Uiteraard kunnen sommige, krappere overstappen voor individuele reizigers die de weg goed kennen en even een sprintje kunnen trekken wel haalbaar zijn maar daar kun je geen reisplanner op baseren zonder weer klachten te krijgen van degenen die niet in staat zijn te sprinten.
Ik kan niets anders toevoegen aan de uitleg van Tamzin. Er zijn altijd mensen die iets sneller van punt a naar punt b kunnen verplaatsen dan de gemiddelde reiziger.
Reputatie 7
Badge +4
De ervaren reiziger splitst de reis in de reisplanner even bij de overstap. Bij de reis Steenwijk-Dronten is er een overstap in Zwolle. Die is drie minuten en goed haalbaar. Als je een wachttijd ziet van 33 minuten is het ook zaak wakker te zijn. Of bijvoorbeeld in Utrecht bij een overstap van 18 minute, omdat het veelal kwartierverbindingen zijn. Plan in het eerst geval Steenwijk-Zwolle en dan Zwolle-Dronten.

Vaak kan ik bijvoorbeeld de overstap uit de ICE in Utrecht naar Rotterdam/Den Haag dan nog wel halen.
De standaard overstaptijd op Laan van NOI is inderdaad 5 minuten en er zijn blijkbaar geen uitzonderingen op die regel gemaakt omdat deze overstap toch altijd haalbaar zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Maar zoals aangegeven was de overstaptijd tot en met 2017 dienstregeling wel 4 minuten,

2017 aankomstijd sprinter .05/.20/.35/.50
en vertrektijd IC .09/.24/.39/.54

2016 (en eerder) aankomsttijd sprinter 5700 .10/.40
en vertrektijd IC 2600 .14/.44
was toen overigens maar 2 x per uur een overstap.

Per dienstregeling 2018 is de aankomsttijd van de sprinters met minuut vervroegd naar .04/.19/.34/.49, naar ik me kan herinneren was dat een als gevolg van afronding minuten.

Maar blijkbaar is toen ook om onbekende reden de minimale overstaptijd op Laan van NOI naar 5 minuten gegaan waardoor bij een vertraging van 1 minuut opeens de overstap niet haalbaar zou zijn in de reisplanner.

Overigens is het (los van bovenstaande) vooral met sprinter serie 6300 vaak een roulette of een overstap mogelijk is volgens de reisplanner . Deze 6300 komt een flink aantal keer per dag op tijd in Voorhout, vertrekt daar dan met +2 of +3. Deze vertraging is vervolgens bij aankomst in Leiden meestal opeens verdwenen en soms komt er dan bij De Vink of verder weer een +1.
Bv vandaag https://treinposities.nl/ritinfo/20180920/6327
of gister https://treinposities.nl/ritinfo/20180919/6327
In de PAR-uitvoer van 23 januari 2018 is de tijd inderdaad van 4 naar 5 minuten gegaan. Het waarom is verder niet aan mij om te beoordelen, dat laat ik graag aan een moderator over 🙂
Reputatie 7
Badge +3
En nu is een overstap van 4 minuten opeens wel mogelijk?

Vrijdag 2 november rijdt door werkzaamheden de 4600 niet tussen Hoofddorp en Den Haag en wordt de 3300 verlengd van Leiden naar Den Haag.
Die 3300 richting Den Haag rijdt dan zo te zien 1 minuut later dan de 4600 waardoor de overstap op Laan van NOI 4 ipv 5 minuten is en dat kan nu wel?

Prima hoor... maar de logica ontgaat me een beetje.

Reageer