beantwoord

Overstap wordt niet weergegeven

• 2 januari 2019
  • 19 reacties
  • 456 Bekeken

Reis Schiphol - Den Haag HS
Vertrek 17:25 +3
Overstap 17:43 +2
Wordt niet als optie weergegeven
Ik kom maandelijks dit soort bugs tegen. Wanneer wordt hier eens iets aan gedaan?

icon

Beste antwoord door Miriam NS 3 januari 2019, 13:07

@Leinad Vervelend dat je geen inhoudelijke terugkoppeling hierin krijgt. Wel wordt er op die manier in ieder geval naar gekeken. Ook ik heb er inmiddels nog een melding van gemaakt dus dan komt het dubbel binnen.
Bekijk origineel

19 reacties

Hallo Leinad, vervelend dat dit niet correct wordt weergegeven.
Je kunt dit zelf ook via de app doorgeven aan onze ontwikkelaars. Je vindt deze optie bij het tabje 'menu' waar je vervolgens contact met app support ziet. Dit is de snelste weg op dit soort bugs aan te kaarten.
Dit heb ik gedaan. Ook alle voorgaande keren. Ik krijg echter altijd een algemeen nietszeggende antwoord. Heb niet echt het idee dat er wat mee gedaan wordt.
Reputatie 5
Dit probleem is al vaker gemeld op de NS community (bijvoorbeeld hier), en het is een heel specifiek probleem bij vertrekpunt Schiphol Airport richting Leiden Centraal.

Met name als er (minimaal) een minuutje vertraging is dan slaat de reisplanner op hol. Zoals je inderdaad aangeeft verdwijnen reizen soms gewoon compleet, ze worden zelfs niet gemarkeerd als "reis niet mogelijk" of iets dergelijks. Heb het al vaker aan de ontwikkelaars proberen door te geven zonder resultaat.

Voorlopige oplossing is gewoon om de Reisplanner van de app niet te vertrouwen op Schiphol Airport. Wel net onhandig dat Schiphol nou juist het station is met veel incidentele reizigers die de dienstregeling niet kennen.
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner gaat uit van minimale overstaptijden, als die niet (meer) mogelijk zijn wordt een verbinding in de reisplanner niet (meer) aangegeven. Dit is geen bug en reisplanner slaat dus niet op hol maar is gewoon zo geprogrammeerd.

De reden hiervoor is dat je geen aansluitingen wil voorschotelen die voor wat oudere of tragere reizigers niet haalbaar zijn.
Beste Tamzin,

Als je de screenshots goed bekijkt zie je dat dit hier niet het geval is. Beide treinen hebben 2 min vertraging dus is er 2 min overstaptijd op hetzelfde perron.

Daarnaast hoort de reis in het door u geschetste scenario niet uit de planner te verwdwijnen. Hij blijft altijd zichtbaar maar met een waarschuwing zoals 'korte overstap' (bij 1 min) of 'reis niet mogelijk'.
Beste Simone

Dank voor je reactie. De link die je post is van een draadje die ik heb gestart. Die kende ik dus al :-)

De bug doet zich niet alleen voor bij Schiphol. Ik heb meerdere draadjes geopend die niks met Schiphol te maken hebben. Zie bijv:
https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/planner-laat-optie-weg-52176
Het zou ook een beetje vreemd zijn als de bug station specifek is.
@Leinad,

Je hebt 2 keer een screenshot toegevoegd van rit 1856. Heb je ook nog een screenshot van de (vertraagde) rit naar Den Haag HS?
@ herrie: dit zie ik nu pas. Dank voor uw oplettendheid!
Ik heb deze screenshot niet dus u moet mij op mijn woord geloven 🙂 ik zat in deze trein en we kwamen keurig om 17:46 aan. Helaas had de trein naar centraal versnelling en reed dus voor mijn neus weg 😞
Reputatie 4
En anders hebben we de digitale archieven nog: https://treinposities.nl/ritinfo/20190102/2256

@ Sycorax: mooie website! Dank!!!

Wel vreemd dat volgens deze gegevens de trein naar CS later vertrok dan de trein naar HS. Dit klopt niet.

https://treinposities.nl/ritinfo/20190102/1856

@Leinad Vervelend dat je geen inhoudelijke terugkoppeling hierin krijgt. Wel wordt er op die manier in ieder geval naar gekeken. Ook ik heb er inmiddels nog een melding van gemaakt dus dan komt het dubbel binnen.
Misschien heeft het gewoon met de te verwachte onnauwkeurigheid te maken. Een verwachte vertraging van 2 minuten kan snel 3 minuten of meer worden. Je ziet dat ook terug op https://treinposities.nl; de trein uit Schiphol kwam aan in Leiden om 17:47 en de trein naar Den Haag HS vertrok om 17:48. 1 minuut is geen geldige overstap, dus wordt niet weergegeven.
Reputatie 5
De reisplanner gaat uit van minimale overstaptijden, als die niet (meer) mogelijk zijn wordt een verbinding in de reisplanner niet (meer) aangegeven. Dit is geen bug en reisplanner slaat dus niet op hol maar is gewoon zo geprogrammeerd.

De reden hiervoor is dat je geen aansluitingen wil voorschotelen die voor wat oudere of tragere reizigers niet haalbaar zijn.

Als de overstap niet meer haalbaar is, dan geeft de NS app normaal gesproken weldegelijk weer dat de overstap niet meer mogelijk is. Bij deze route verdwijnt hij echter helemaal en dat is een afwijking van de normale gang van zaken.

En zeker bij de overstappen op Leiden tussen Den Haag, Haarlem en Schiphol is het nuttig om te weten als de overstaptijd 0 of -1 minuten is, want dan wordt er gewacht. Dit is nl. één van de drukste perronoverstappen van heel Nederland.
Reputatie 7
Badge +3
En zeker bij de overstappen op Leiden tussen Den Haag, Haarlem en Schiphol is het nuttig om te weten als de overstaptijd 0 of -1 minuten is, want dan wordt er gewacht. Dit is nl. één van de drukste perronoverstappen van heel Nederland.
Als NS overstappen korter dan het minimum aangeeft kunnen mensen zich gaan beroepen op de geld-terug regeling als het mis gaat. Vandaar dat de reisplanner zich strak aan de minimale overstaptijden houdt. Zo is de planner nu eenmaal geprogrammeerd. Of jij het daarmee wel of niet eens bent is iets anders maar ik wil alleen maar aangeven dat het geen fout is maar een bewuste keuze is.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals s1mon9 al aangeeft is het normaal gesproken gebruikelijk dat wanneer een normaal gesproken officiele overstap niet gehaald kan worden door vertraging, de rit wel wordt aangegeven in de planner met daarbij de melding dat de overstap niet mogelijk is. Daarbij is dan ook te zien hoeveel minuten vertraging er is en hoeveel minuten er nog over zijn van de overstaptijd.
De planner is blijkbaar niet in alle gevallen gelijk geprogrammeerd dat dit blijkbaar in dit soort gevallen bij Leiden Centraal niet zo is.

Zie voorbeeld van een niet haalbare overstap op Laan van NOI:

Reputatie 5
Als NS overstappen korter dan het minimum aangeeft kunnen mensen zich gaan beroepen op de geld-terug regeling als het mis gaat. Vandaar dat de reisplanner zich strak aan de minimale overstaptijden houdt. Zo is de planner nu eenmaal geprogrammeerd. Of jij het daarmee wel of niet eens bent is iets anders maar ik wil alleen maar aangeven dat het geen fout is maar een bewuste keuze is.

Beste Tamzin,

Waarom reageer je toch telkens op topics waar je duidelijk een gebrek aan kennis hebt?

Deze perronoverstappen worden zonder vertraging wel weergegeven, dus wat je schijft is onzin. Je hebt als je bij deze overstap 30 minuten vertraging oploopt, ook gewoon recht op geld terug. Maar wat er mis gaat, is dat de reisplanner hem laat verdwijnen bij vertragingen, ipv gewoon weergeeft dat de overstap niet mogelijk is.

Maar door jouw onzinnige bijdrages telkens raakt het echte probleem (een bugje in de reisplanner) onderbesneeuwd omdat jij je niet relevante mening moet spammen.
Reputatie 4
Mijns inziens snijdt de reactie van Tamzin wel hout en hoef je hem niet zo pissig te benaderen. Die reisplanner is inderdaad zo geprogrammeerd. Maar je zou optioneel nog de aansluitingen weer kunnen geven die niet aan de minimum overstaptijden voldoen
Reputatie 5
Mijns inziens snijdt de reactie van Tamzin wel hout en hoef je hem niet zo pissig te benaderen. Die reisplanner is inderdaad zo geprogrammeerd. Maar je zou optioneel nog de aansluitingen weer kunnen geven die niet aan de minimum overstaptijden voldoen
Ja sorry, misschien een wat botte reactie, het is een beetje een ergernis dat hij vaak onjuistheden verspreidt op dit forum.

Als de reisplanner zoals je zegt inderdaad zo is geprogrammeerd, waarom wordt bij de ene officiële niet-mogelijke overstap dit wel weergegeven en bij deze overstap niet?

Hier een voorbeeld met een oorspronkelijke 2-minuten overstap (precies hetzelfde als in Leiden) waar het wel wordt weergegeven dat het niet haalbaar zou zijn (en je dus zelf mag meedenken):

Waarom zou de overstap op Leiden dan zo bewust geprogrammeerd zijn dat deze ineens onzichtbaar wordt? Want ook die overstap is zonder vertraging gewoon officieel haalbaar qua minimum overstaptijd. Of bent je misschien een dubbelaccount van Tamzin?
Reputatie 4
De reisplanner zou elke keer dezelfde uitkomst moeten bieden. En nee, ik ben geen dubbelaccount van Tamzin. Plus ik ga ervan uit dat hij hier met de beste bedoelingen reageert (zoals iedere gebruiker doet).

We zijn hier niet actief om elkaar een oor aan te naaien 😁

Reageer