Overstappen in Gouda/Woerden

• 11 april 2020
  • 11 reacties
  • 469 Bekeken

Ik zie vandaag op Twitter meldingen langskomen van overvolle sprinters tussen Gouda en Woerden. NS heeft dit totaal in de hand met de NS Reisplanner, dus ten gunste van iedereen (wel reismogelijkheden bieden voor men die moet reizen, afstand kunnen houden) wil ik vragen of de reisplanner als volgt aangepast kan worden:

Er rijden nu 2 sprinters op dit traject:

• Rotterdam - Gouda - Woerden - Amsterdam
  • Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht

De reisplanner adviseert nu het volgende:

• Overstap van de trein uit Den Haag op de trein naar Amsterdam: in Gouda
  • Overstap van de trein uit Rotterdam op de trein naar Utrecht: in Woerden
  • Overstap van de trein uit Amsterdam op de trein naar Den Haag: in Gouda
  • Overstap van de trein uit Utrecht op de trein naar Den Haag: in Woerden

Dit heeft tot resultaat dat alle reizigers die een overstap moeten maken in Woerden of Gouda zich tussen deze twee stations in dezelfde trein (Rotterdam - Amsterdam) bevinden. Dit klopt met de meldingen van welke treinen er druk zijn en welke rustig.

De overstappen die nu door de reisplanner worden geadviseerd voor Gouda, zijn allemaal ook mogelijk op station Woerden (daar staan de sprinters naast elkaar langs het perron). Het grootste deel van het probleem kan dus opgelost worden door de reisplanner aan te passen om voor al deze overstappen het advies te geven om in Woerden over te stappen, en nooit in Gouda. Dus:

• Overstap van de trein uit Den Haag op de trein naar Amsterdam: in Woerden
  • Overstap van de trein uit Rotterdam op de trein naar Utrecht: in Woerden
  • Overstap van de trein uit Amsterdam op de trein naar Den Haag: in Woerden
  • Overstap van de trein uit Utrecht op de trein naar Den Haag: in Woerden

Uiteraard is het ook mogelijk om de sprinters Amsterdam - Rotterdam v.v. allemaal een extra treinstel mee te geven, maar dat lijkt me een stuk duurder dan een beter advies geven aan reizigers.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat je nu iedereen in Woerden wilt laten overstappen? Lijkt mij echt geen slim idee, station Woerden is een stuk kleiner dan station Gouda. Als je iedereen op hetzelfde station wil laten overstappen, ligt Gouda meer voor de hand.

Meer materieel inzetten zal meer niet-noodzakelijke reizigers aantrekken vrees ik.

Dat is inderdaad nu mijn suggestie.

Uiteraard is het ook prima om de dienstregeling aan te passen en de treinen naast elkaar te laten staan op station Gouda. Maar ook dan moet er gezorgd worden dat de overstap in alle vier de gevallen door de reisplanner in Gouda wordt geadviseerd, anders krijgen we hetzelfde drukteprobleem maar dan met de andere sprinter.

Reputatie 7
Badge +3

@RensBloom 

Wat mij verbaast is dat er op zaterdagmiddag kennelijk zoveel mensen met een vitaal beroep van/naar hun werk moeten dat de treinen vol raken. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor welk vitaal beroep heb je racefietsen, rolkoffers, skeelers, skateborden, muziekinstrumenten, kinderwagens of zelfs het hele gezin, inclusief oma nodig? Niet mijn observatie maar van deze machinist:

https://twitter.com/markvandooren/status/1249019138560884743

Reputatie 7
Badge +3

Voor welk vitaal beroep heb je racefietsen, rolkoffers, skeelers, skateborden, muziekinstrumenten, kinderwagens of zelfs het hele gezin, inclusief oma nodig? Niet mijn observatie maar van deze machinist:

Het enige wat ik kan bedenken is fysiotherapeute die vanwege gebrek aan oppas haar baby meeneemt naar het werk. 

Reputatie 7
Badge +3

En om de baby stil te houden of begeleiding bij een slaapliedje ook nog een gitaar of ander instrument mee neemt? :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets ja. 

Reputatie 7
Badge +3

Uit ervaring weet ik dat de afstanden in ziekenhuizen heel groot kunnen zijn en ben daar inderdaad medewerkers op fietsen tegengekomen in de transportgangen.

Skateboarden en skeelers niet. Steppen zouden ook nog kunnen en muziekinstrumenten om patiënten op te vrolijken.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft me nog een vraag waar oma voor nodig is? Als je zowel baby als oma bij je hebt, dan had oma thuis oppas kunnen zijn. Of is er ook geen oppas voor oma? :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Blijft me nog een vraag waar oma voor nodig is? Als je zowel baby als oma bij je hebt, dan had oma thuis oppas kunnen zijn. Of is er ook geen oppas voor oma? :rofl:

Oma ging mee omdat de baby een afspraak in het ziekenhuis had, waar beide ouders werkende in datzelfde ziekenhuis niet met de baby naar toe konden.

Reputatie 7
Badge +3

Of misschien zat oma, die contrabas speelt en nog wel een ritje op de racefiets maakt, wel in een verzorgingshuis en wilden de kinderen haar daar nu niet laten zitten en nemen haar mee naar huis, wat ook de rolkoffer verklaart. Beide ouders moeten mee om zowel de koffer als contrabas te kunnen vervoeren en dan kun je de baby natuurlijk niet alleen thuislaten.

Misschien geen vitaal beroep, maar wel noodzaak.

Reageer