Ik zie vandaag op Twitter meldingen langskomen van overvolle sprinters tussen Gouda en Woerden. NS heeft dit totaal in de hand met de NS Reisplanner, dus ten gunste van iedereen (wel reismogelijkheden bieden voor men die moet reizen, afstand kunnen houden) wil ik vragen of de reisplanner als volgt aangepast kan worden:
Er rijden nu 2 sprinters op dit traject:
- Rotterdam - Gouda - Woerden - Amsterdam
- Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht
De reisplanner adviseert nu het volgende:
- Overstap van de trein uit Den Haag op de trein naar Amsterdam: in Gouda
- Overstap van de trein uit Rotterdam op de trein naar Utrecht: in Woerden
- Overstap van de trein uit Amsterdam op de trein naar Den Haag: in Gouda
- Overstap van de trein uit Utrecht op de trein naar Den Haag: in Woerden
Dit heeft tot resultaat dat alle reizigers die een overstap moeten maken in Woerden of Gouda zich tussen deze twee stations in dezelfde trein (Rotterdam - Amsterdam) bevinden. Dit klopt met de meldingen van welke treinen er druk zijn en welke rustig.
De overstappen die nu door de reisplanner worden geadviseerd voor Gouda, zijn allemaal ook mogelijk op station Woerden (daar staan de sprinters naast elkaar langs het perron). Het grootste deel van het probleem kan dus opgelost worden door de reisplanner aan te passen om voor al deze overstappen het advies te geven om in Woerden over te stappen, en nooit in Gouda. Dus:
- Overstap van de trein uit Den Haag op de trein naar Amsterdam: in Woerden
- Overstap van de trein uit Rotterdam op de trein naar Utrecht: in Woerden
- Overstap van de trein uit Amsterdam op de trein naar Den Haag: in Woerden
- Overstap van de trein uit Utrecht op de trein naar Den Haag: in Woerden
Uiteraard is het ook mogelijk om de sprinters Amsterdam - Rotterdam v.v. allemaal een extra treinstel mee te geven, maar dat lijkt me een stuk duurder dan een beter advies geven aan reizigers.