Overstaptijd in de reisplanner | NS Community

Overstaptijd in de reisplanner

  • 29 November 2021
  • 7 reacties
  • 817 Bekeken

Reputatie 6

Hoi,

In de reisplanner wordt de overstapttijd aangegeven als het verschil tussen aankomsttijd en vertrektijd. Volgens mij wordt hierbij de vertrekprocedure vergeten, en moet er dus zo'n minuut afgehaald worden. Is het niet beter om mensen te laten weten dat ze een minuut minder tijd hebben om hun volgende trein te halen? Bijvoorbeeld in het onderstaande voorbeeld, zou een overstaptijd van 1 minuut realistischer zijn denk ik. Na fluiten niet meer overstappen, toch?

 

 


7 reacties

Goedemorgen Tonny.s.

In dit geval zou dat inderdaad handig zijn. De vertrekprocedure wordt naar mijn weten nooit meegerekend in de reisplanner, maar in dit specifieke geval is het wel kiele kiele zo. 

Ik zet het door, bedankt voor de oplettendheid.

Reputatie 6
Badge

@Sascha NS Je gaat toch niet zeggen dat dit nieuw voor je is? Het issue speelt al jaren. En het antwoord is ook simpel. NS communiceert een vertrektijd, geen uiterste instaptijd. En NS is van mening dat als er twee minuten tussen aankomst en vertrek zit, de overstap haalbaar is. Kortom: je netto overstaptijd is hooguit anderhalve minuut, maar dat wordt blijkbaar voldoende geacht en principieel communiceert NS alleen een ‘in beweging komen tijd van de trein’, niet een ‘laatste instapmogelijkheid’. Je feedback moet dus niet gaan over dat deze overstap te krap is, want hij voldoet aan alle NS-normen. Je feedback moet gaan over de ongelukkige communicatie of over de ongelukkige keuze om de ‘vertrektijd’ te publiceren en niet de ‘uiterste instaptijd’.

Precies wat ik heb gedaan. :) Daarnaast dit specifieke geval als voorbeeld gegeven van hoe het niet realistisch is. 

Reputatie 6
Badge

Dan kun je wel een giga-lijst gaan aanleveren, want cross-platform overstappen van 2 minuten zijn de norm in Nederland. Zo'n beetje alle belangrijke aansluitingen in Den Haag HS, Leiden Centraal, Amsterdam Zuid, Zwolle, Utrecht Centraal, Amersfoort Centraal, Den Bosch enzovoorts. 

Reputatie 7
Badge +1

Aardig dat je juist dit vb geeft-heb ik gisteren-weliswaar in andere richting, nog gedaan. Woon wat verder zuidelijk en heb daardoor vaak ri noord=S'’hol of AMS 2 van die overstappen-beide cross-platform, met 2 min, in Leiden en dHg HS. ENNE: die gaan verrassenderwijs prima-ruim boven mijn gemiddelde qua NS aansluitingen. NS erkent ze en geeft ook GTBV als het eens mislukt. Daarentegen is die van 4 min op dHg CS van Utr ri die SPRinter ri. R'’dam zeer slecht en ook scoort onder het gemiddelde-waarbij NS dan vaak nog de nare boodschap al meteen bij de aanvraag '’dat er geen vertraging is vastgesteld'’ en elk verweer-dat een overstap in een trein waar de deuren al van gesloten zijn toch echt niet lukt ook onmogelijk is.

De aller, allerslechtste aansl. van 2 minuutjes is in mijn ervaring wat zuidelijker van jouw adres-te Heerlen van de IC van NS ri de 3(in feite2) landentrein van ARV ri Aachen-3 uit 5 gemist, dus slaagscore 40%. EN niks nergens recht op-2 vervoerders. EN ook nog 1 uur vertr-maar ook niks geen regeling buitenland, al was het dan maar 25%.

En uiteraard die te Rsd van Zeeld r. Breda

Kortom-het verschilt nogal per plek.

Reputatie 4

En uiteraard die te Rsd van Zeeld r. Breda

Kortom-het verschilt nogal per plek.

 

Ik heb het laatst eens “uitgetest” (moest vanuit Goes naar 't Harde), maar inderdaad, het is wel krap. Ik was zo slim om in een VIRMm-6 vooraan te gaan zitten, dus dat werd rennen, maar de conducteur wachtte rustig totdat iedereen ingestapt was (vertrek: +1, maar dat hadden we bij Breda al rechtgezet.). Is dat vanzelfsprekend dat de conducteur wacht, of mag hij/zij de deuren gewoon sluiten, ook als er nog mensen willen instappen?

Reputatie 6

Het hangt in mijn beleving van de conducteur af. Hier in Limburg wordt meestal gewoon gefloten en gesloten, ook als een horde overstappers aan komt rennen. Maarja, hier zijn dat vaak overstappers vanuit Arriva en dan zijn er geen “gtbv"-kosten aan verbonden, dus dan is op tijd rijden wellicht belangrijker en is mensen in de kou laten staan minder pijnpunt voor het bedrijf.

Reageer