beantwoord

Overstaptijd in NS reisplanner klopt niet met de werkelijkheid

• 13 januari 2017
  • 8 reacties
  • 515 Bekeken

Reputatie 7
Badge
De overstaptijd in de NS planner klopt niet met de werkelijkheid!

De berekening van de Reisplanner gaat uit van een trein die aan het begin van de minuut van de aangegeven aankomsttijd is aangekomen, en een aansluitende trein waarvan de deuren pas sluiten in de minuut van de aangegeven vertrektijd.

Maar de werkelijkheid is anders: Zodra de aankomende trein aan het eind van de minuut arriveert en de deuren opent, heb je al een minuut verloren. En omdat de conducteurs tegenwoordig een halve minuut vóór de aangegeven vertrektijd gaan fluiten en de deuren sluiten, mis je daar ook een halve minuut. Kortom: gemiddeld is de overstaptijd minstens een minuut korter dan aangegeven in NS de reisplanner!

Wanneer gaat NS de overstaptijd in de reisplanner aanpassen aan de werkelijkheid?

(En nee, ik ben geen bejaarde die het vinkje "langere overstaptijd" gaat aanzetten :P)

Overigens, als de aansluitende trein te vroeg vertrekt, heb je ook recht op "geld terug". De voorwaarden melden dat Prorail dit moet bevestigen dus vraag daar ook snel om bij Prorail, en stuur hun emailbevestiging mee met het formulier.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 januari 2017, 13:46

Ik wil je bedanken mee te denken of wat er beter kan klan_Jac. Wat Slidestops aangaf klopt wel. Als wij aangeven dat de trein om 11.35 aankomt dan is het ook de bedoeling dat deze om 11.35 op het aangegeven station staat en niet om 11.35.55. Spijtig om te lezen dat je vaak mee maakt dat dit niet het geval is.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Zodra de aankomende trein aan het eind van de minuut arriveert, heb je al een minuut verloren. Neen, ook hier geld, op de aankomsttijd die gecommuniceerd is moet de trein binnen staan en daadwerkelijk aangekomen zijn. Dus bij bv 11.35 is aankomen om 11.35.55 te laat. Overigens kom je bij het gros van de overstapstations nog voor de aankomsttijd binnen.

Wat je zegt over de deuren dicht van de andere trein, klopt. Dit is in het ergste geval 20 seconden voor vertrek, maar hier houd je als HC rekening mee met overstappers. In feite zou je dus 20 seconden misschien van de overstaptijd af kunnen halen, maar het lijkt me dat 2 minuten en 40 seconden overstaptijd niet echt lekker communiceert en onduidelijk wordt. Dit is dan ook in het ergste geval. Laten we het lekker simpel op 3 minuten houden.

Een overstap van minder als 3 minuten is overigens ook geen overstap (tenzij op zelfde perron), dus dan telt ie helemaal niet meer mee, volgens mij is dat ook niet wat je wil bereiken.
Reputatie 7
Badge
Ik wil bereiken dat de gecommuniceerde overstaptijd klopt met de werkelijkheid. En dus dat een reiziger/klant niet als een malloot langs trappen en tunnels moet hollen om de door de planner beloofde aansluiting te halen. Uw "lekker simpel" in hele minuten communiceren is de reiziger/klant voor de gek houden. Schrijf gewoon waarop het staat! En als je afrondt, doe het dan veilig en omlaag!

Als de trein vóór de in de dienstregeling gecommuniceerde tijd aangekomen moet zijn, mag NS heel wat mensen opnieuw instrueren. Op mijn reizen is het gros van de treinen NIET voor aankomsttijd met geopende deuren aan het perron.

Terzijde: de reisplanner houdt ook geen rekening met de positie waar de trein staat. Door de kruiswissels op grotere stations staat het begin van de trein op een aantal sporen maar liefst 75 meter van de trap !! Bijv. in Den Bosch de overstap van spoor 6b naar 4a. Dat is 150 meter verder lopen! Dus tijdverlies.Dus soms trein gemist.

Zodra de aankomende trein aan het eind van de minuut arriveert, heb je al een minuut verloren. Neen, ook hier geld, op de aankomsttijd die gecommuniceerd is moet de trein binnen staan en daadwerkelijk aangekomen zijn. Dus bij bv 11.35 is aankomen om 11.35.55 te laat. Overigens kom je bij het gros van de overstapstations nog voor de aankomsttijd binnen.
(...) In feite zou je dus 20 seconden misschien van de overstaptijd af kunnen halen, maar het lijkt me dat 2 minuten en 40 seconden overstaptijd niet echt lekker communiceert en onduidelijk wordt. Dit is dan ook in het ergste geval. Laten we het lekker simpel op 3 minuten houden.
(...)
Een overstap van minder als 3 minuten is overigens ook geen overstap (tenzij op zelfde perron), dus dan telt ie helemaal niet meer mee, volgens mij is dat ook niet wat je wil bereiken.
Ik wil je bedanken mee te denken of wat er beter kan klan_Jac. Wat Slidestops aangaf klopt wel. Als wij aangeven dat de trein om 11.35 aankomt dan is het ook de bedoeling dat deze om 11.35 op het aangegeven station staat en niet om 11.35.55. Spijtig om te lezen dat je vaak mee maakt dat dit niet het geval is.
Reputatie 7
Badge
Geen dank, Moderator. Ik meld wat ik niet als correct ervaar, en wil mezelf dat rennen tussen perrons besparen om een overstap te halen die bijna een minuut korter is dan verwacht. Er blijken ''denkfouten'' in de Reisplanner te zitten (vooral in de werkelijke loopafstanden en overstaptijden), en het zou klantvriendelijk zijn als daaraan resultaatrijke aandacht wordt besteed.

Een correcte communicatie leidt tot minder wrevel en geklaag, en tot een betere behandeling van NS-personeel. Ik denk dat NS ook niet zit te wachten op meer klachten en GTBV-post.

Ik wil je bedanken mee te denken of wat er beter kan klan_Jac.
Reputatie 7
Badge
[quote=Slidestops]

Mijn vertrouwen in de NS-Reisplanner is inmiddels al zo gedaald dat ik ( net als vroeger met het spoorboekje ) de A en V tijden op de losse trajecten naast elkaar zet, meerdere reisscenario's opschrijf, in het deel van de trein stap dat het dichtst bij de tunnel of brug aankomt, tijdens de reis op "actuele vertrektijden"van het overstapstation kijk, en bij aankomst zelf bepaal of ik hollend een overstap kan halen, dan wel dat ik scenario 2 moet gaan toepassen. Sinds het fluiten en sluiten ruim vóór vertrektijd is het er niet leuker op geworden!
Reputatie 4
@klant_JAc: jouw scenario geldt natuurlijk alleen voor heel krappe overstappen, die maar net te doen zijn. Net zoals mijn overstap in Utrecht Centraal van Den Haag naar Tiel. Die is alleen haalbaar volgens NS omdat die aan de minimumnorm van 5 minuten voldoet. En het lijkt me dat NS er naar streeft de trein om klokke :00 aan het perron te hebben staan. Daar ga ik zelf vanuit.

De tijd voor de vertrekprocedure gaat helaas wel van de overstaptijd af...
Reputatie 7
Badge
@klant_JAc: jouw scenario geldt natuurlijk alleen voor heel krappe overstappen, die maar net te doen zijn. (...) De tijd voor de vertrekprocedure gaat helaas wel van de overstaptijd af...

Het doel van mij om dit hier aan de orde te stellen is om NS te vragen of ze meer de werkelijkheid van overstappen in hun Reisplanner willen verwerken, en niet de computerberekening achter een bureau. Ik krijg de indruk dat ze op die afdeling dienstregeling nooit de voorgestelde looproute IRL hebben bewandeld.

Voorbeeld is de overstap van spoor 6b naar 4a (in oude dienstregeling bij late avonduren) die 150 meter langer is dan de overstap van 6a naar 4b. Zelfde situatie bestaat in Roosendaal (van 3b naar 1a), in Zutphen en meer plaatsen. Dan is bij de trap/tunnel aan het andere eind van de trein de aangegeven 4 of 5 minuten overstap, minus de 20 a 30 seconden fluiten en sluiten, alleen maar haalbaar als je als een malloot gaat hollen en andere reizigers op je pad opzij duwt. Mocht de aankomende trein 55 seconden te laat de deuren openen, mis je sowieso de overstap, maar geeft GTBV na 13 weken wachten geen geld terug.

Als je nu een krappe overstap zonder hollen wilt halen, ben je genoodzaakt om net als vroeger bij het spoorboekje alle delen van je reis op te schrijven, en je te verdiepen in de ligging van A en B sporen ten opzichte van tunnels of loopbruggen, en de plek waar de trein stilstaat. Gelukkig helpen websites als Google-maps, ov-tijden.com, actuele vertrektijden.
Reputatie 7
Badge
Ik krijg een email van 16 januari 9:49 dat het onderstaande het antwoord op mijn vraag is, maar dat is NIET zo. Ik vroeg wanneer NS wat gaat doen aan de foute misleidende informatie dat je overstaptijd hebt, die je nooit zal hebben omdat de deuren te vroeg sluiten, en de trein niet altijd bij de trap staat.Ik wil je bedanken mee te denken of wat er beter kan klan_Jac. Wat Slidestops aangaf klopt wel. Als wij aangeven dat de trein om 11.35 aankomt dan is het ook de bedoeling dat deze om 11.35 op het aangegeven station staat en niet om 11.35.55. Spijtig om te lezen dat je vaak mee maakt dat dit niet het geval is.

Reageer