beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams



Toon eerste bericht

110 reacties

Badge +3

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Er moet bij plannen van een treinstation naar treinstation gewoon géén stad/streekvervoer (BTM) getoond worden, ook al zou dat een minuutje sneller zijn.

Is het de wens om die snellere opties wel te tonen. Rijdendetreinen e.d. doen dat nu ook helaas, toon dan in ieder geval óók de (iets) langere opties met alleen treinen (zoals 9292).

Dan zie je misschien nog steeds de (ongewenste) bus/tram/metro adviezen, maar in ieder geval ook de opties met alleen trein (die bij NS dus standaard *niet* getoond worden).

Reputatie 3

“ Ik begreep wel spontaan wat er gebeurd was toen ik van de week de “Je reis begint met de NS-app” reclame op de radio hoorde en later op TV zag”.

Heel apart dat de ns wederom de fout maakt om zich met andere markten te bemoeien terwijl thuis de boel in brand staat.

Ze hebben gewoon veel te veel managers die zich vervelen. Als ze die nu eens in de trein zetten.

In plaats van een managerscultuur zou het weer over rijdende treinen moeten gaan. Alle managers zouden verplicht naar De Grote Kleine Treinencompetitie moeten kijken.

 

Een reactie naar mijn hart: Heel apart dat de ns wederom de fout maakt om zich met andere markten te bemoeien terwijl thuis de boel in brand staat.

Reputatie 7
Badge +1

De NS-Reisplanner (vooralsnog alleen de website) geeft nu de optie om te filteren op het type vervoer:

Badge +3

Bij Rijdendetreinen niet veel beter… dan maar de DB Navigator app (of website)… 🤔

Joehoe 🙄 er rijden gewoon sprinters om 19:16 en 19:46 en die wil je natuurlijk met Weekend Vrij.

Overigens… Check uit bij U-OV en dan in bij ?? 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Plannen naar treinstation is in veel gevallen aan te raden. Wil je nog een advies vanaf station naar een adres kun je dat nog apart doen. Tenminste, dat die ik zelf liever.

Even testje gedaan: reis van mijn station De Vink naar het adres van mijn oude werkgever waarbij ik vanaf station naar werkadres zou willen fietsen (en dus bij werkadres ook fietsen selecteer).

Bij niet uitzetten van bus, tram en metro krijg ik naast de reisadviezen met fietsen vanaf station Delft ook reisadviezen met bus 69 en dan nog 5 minuten lopen en met de bus 40 of 174 en dan nog 5 of 7 minuten fietsen (ja, maar mijn eigen fiets staat in de stalling van het station, niet bij een bushalte).

Fietsen vanaf station Delft staat daar aangegeven als 20 minuten, wat ik nogal lang vind, ik deed er hooguit 15 minuten over. De NS reisplanner geeft een langere route aan. Of rekent de NS reisplanner ook de looptijd van perron naar fietsenstalling en het zoeken naar je fiets als je even niet meer zo goed weet waar je hem de vorige neer had gezet mee? 

 

Zet ik bus, tram en metro wel uit, dan kan ik kiezen tussen reizen met de trein naar Delft of Delft Campus. Maar vanaf Delft Campus laat de reisplanner me 28 minuten lopen naar het werkadres. Eh, ik had toch gevraagd fietsen? Jammer dat er geen tuktuk meer is vanaf Delft Campus. 

Ik krijg nog wel een zeer onverwacht advies en dat is vanaf station Delft de waterbus te nemen en dan nog 18 minuten lopen Waterbus? In Delft? Dat ken ik niet. Is zo te zien nieuw. Als je dit niet wilt, dan ook nog even veerboot uitvinken. En doet die waterbus echt 20 minuten over dat stukje? Dat fiets je in minder dan de helft van de tijd. 

Reputatie 2

Zie dat 9292 wel de sprinters geeft (maar dus ook busadviezen die je niet wilt). De busadviezen kan je daar wel filteren!

Dus wellicht heeft Minette daar wat aan?

Neuh, dat was de suggestie op Twitter ook al, ik zie het nut niet zo van meerdere apps als ik de NS-app sowieso nodig heb voor mijn abonnement, ik zie liever dat de NS de mogelijkheid geeft dit soort bussen eruit te filteren, helemaal in combinatie met het feit dat je in de instellingen van de app kunt aangeven wat voor abonnement je hebt, de app “weet” dus ook door de instelling met wat voor abonnement er een reisadvies gezocht wordt.

Groet, Minette 😉

Badge +3

Afwachten dan maar, het is natuurlijk bizar om busadviezen te tonen als je in de app (of website) ingesteld hebt dat je Weekend Vrij hebt.

Geef dan in ieder geval óók de sprinter van een minuut eerder (:16 en :46 vanaf Leidsche Rijn)

Reputatie 1

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Als ik morgen naar Deventer wil, ziet het er zo uit dat de moed me nu al in de schoenen zakt. Ik wil helemaal niet lopen of met de metro en ook niet 6x overstappen. Dat maakt de rit ook onbetaalbaar, met de ns heb ik korting! En de standaard overstap op Schiphol is ook ineens verdwenen. Wat is dit nu weer.
Hoopvol is dat de treinen blijkbaar nog wel via Deventer rijden. Ik dacht dat het daar 3 weken op de schop ging.

Reputatie 2

Hier wordt het nog vreemder:

Neem ik morgen om 09.22 uur de trein van Barneveld Noord omdat ik naar Arnhem wil, dan krijg ik het advies in Barneveld Centrum uit te stappen en daar de bus te nemen, ingevuld dat ik een DalVrij heb, kosten: € 7,16 voor de busreis.

Vul ik dat advies in vanaf Barneveld Zuid, dan krijg ik als advies om om 09.28 uur diezelfde trein waar ik om 09.22 uur op Barneveld Noord ingestapt was naar Ede te nemen en daar de trein naar Arnhem te pakken, kosten met een DalVrij: € 0,00

 

Bij Leidsche Rijn lijkt het vooral een zondag-planning te zijn die rare zaken veroorzaakt, want daar gaat het morgen overdag wel goed, daarom deze Barneveld-Arnhem planning ook eens opgezocht, krijg je dit 😂

Badge +3

Toeval zeg, die opties waren er eergisteren nog niet. Zal de persoon op Twitter ook even inlichten 🤗

Mee eens dat alleen trein de voorkeur zou moeten hebben, of anders eerder ingestelde opties onthouden (zolang je de cookies niet verwijdert).

Reputatie 7
Badge +1

Ook in de app zijn de filteropties bij mij nu beschikbaar. De app lijkt de gemaakte keuze ook te onthouden, zodat je dat niet steeds opnieuw hoeft in te stellen.

Reputatie 2

En dan te bedenken dat de overstap in Ede eigenlijk veel langer is dan hij meestal is (hoewel het nu met de verplaatsing van de intercity richting Arnhem naar spoor 5 niet meevalt) maar als je gewoon goed ter been bent dan haal je eigenlijk altijd de trein naar Nijmegen (19 en 49) wel en ben je 10 minuten later in Arnhem.

Maar goed, ik snap wel dat die niet in de planner gemeld wordt als haalbare overstap, dat werd hij al niet toen ze nog via spoor 4 gingen.


Mijn ervaring is dat ik eigenlijk altijd de 19 of 49 haal, en dan ben ik met een vertrek om 26 in Barneveld Centrum om 46 in Ede-Wageningen en om 59 in Arnhem.

Daar kan die busreis dus op geen enkele manier tegenop, maar het is krap en zal voor veel mensen niet haalbaar zijn.
Het is te hopen dat eea wat beter aansluit als station Ede-Wageningen volledig vernieuwd is.

Reputatie 7
Badge +2

Eigenlijk kan je het dus al zien aan dat Rijden de Treinen bussen weergaf, die moeten via de API van de NS binnenkomen want logischerwijs gebruikt die app niet de open data van de busvervoerders.

Waarschijnlijk gebruikt NS nu dan inderdaad een datastroom van 9292 en geeft die ook door via zijn API. Ze zullen vast niet apart ook nog de data van alle busvervoerders zelf in zitten te lezen.

Badge +3

Oei, als je a.s. vrijdag van Leiden naar Rotterdam wilt krijg je alleen maar IC direct (toeslag) en bus+tram+metro adviezen… en dat zijn geen treinvervangende.

Mag hopen dat de IC direct toeslagvrij wordt verklaard, want via Utrecht ben je 1:45 onderweg.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er rijden ook gewoon NS bussen tussen Den Haag en Leiden. Maar dat wordt ook een lange rit en die krijg je alleen uit de planner door via Den Haag te plannen en bus/tram/metro uit te vinken. Lekker van HS naar Centraal met stopbus en dan nog een stopbus (fijn geen snelbussen) naar Leiden.

Ook apart, als bushalte bij De Vink wordt het busstation genoemd en niet zoals anders de Trompweg. Zal wel te maken hebben met werkzaamheden op de Vijf Meilaan. Mogelijk rijdt die bus dan Dobbedreef, Stevenshofdreef, Haagweg, kan ik ze misschien vanuit mijn huis zien rijden. 

 

Badge +3

Dat is mooi, ik zie het nog niet (Android) maar komt er vast binnenkort aan.

Ik mis in jouw screenshot wel de optie ‘extra overstaptijd’ of staat die er nog ergens onder?

Reputatie 7
Badge +1

Die staat inderdaad wat verder naar beneden:

 

Badge +3

Och ja… en de pictogrammen in de planner maken het niet veel duidelijker.

Oh, is dat een bus? Ja joh, want die heeft een rechterbuitenspiegel 🤣

https://twitter.com/mark_jansen/status/1591127170390568960

Reputatie 7
Badge +1

Oei, als je a.s. vrijdag van Leiden naar Rotterdam wilt krijg je alleen maar IC direct (toeslag) en bus+tram+metro adviezen… en dat zijn geen treinvervangende.

Mag hopen dat de IC direct toeslagvrij wordt verklaard, want via Utrecht ben je 1:45 onderweg.

 

Op Twitter wordt al gezegd van niet, dus zal het waarschijnlijk straks wel toeslagvrij worden verklaard.😀 Gaat natuurlijk wel weer een dingetje worden donderdag want de werkzaamheden starten midden in de week en daar houden de forenzen geen rekening mee. 

Reputatie 1

Goede app die Rijdendetreinen! Wat een verschil! Kan de ns wat van leren.

ik zit er nu in na een fietstochtje naar het Centraal station (vanwege werkzaamheden bij Lelylaan). Mensen die na mij instapten moeten helaas staan omdat het maar een enkel treintje betreft (ik zie op de rangeerterreinen nog genoeg stellen staan dus gebrek aan materieel kan het niet zijn). 
Bedankt

voor deze gouden tip, de ns app kan er af!

Eigenlijk kan je het dus al zien aan dat Rijden de Treinen bussen weergaf, die moeten via de API van de NS binnenkomen want logischerwijs gebruikt die app niet de open data van de busvervoerders.

Waarschijnlijk gebruikt NS nu dan inderdaad een datastroom van 9292 en geeft die ook door via zijn API. Ze zullen vast niet apart ook nog de data van alle busvervoerders zelf in zitten te lezen.

Ho, Mlab heeft wel degelijk in eerste instantie allerlei BTM-dingetjes zelf gedaan, maar vooral een planner bouwen is een stuk complexer dan een view op een dienstregeling van een rit. De planner-adviezen zijn idd van RIG/9292. 
 

Ander alternatief: gebruik de planner van NS Internationaal (of DB, of NMBS, of …). Dat plant ook trein-trein. 

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Dat ligt niet zozeer aan de app maar de gewijzigde informatie, alle reisplanners hebben/hadden daar last van.

Via de Reisplanner op de NS website kun je sinds kort wel filteren op trein, bus, tram, metro (en veerpont), bij 9292 kon dat altijd al.

Bij Rijdendetreinen (website en app) worden alleen nog treinen getoond (je kunt daar ook geen adres of halte invoeren) dus dat is eigenlijk precies wat je wilt.

Denk dat de NS app die optie om te filteren binnenkort ook wel krijgt, maar voorlopig ben je dus beter af met de app van Rijdendetreinen.

De NS-app krijgt die functionaliteit binnenkort inderdaad. Sterker nog: het is al gebouwd, maar bevindt zich nu nog in testfase. Het zal vast niet lang meer duren tot het wordt uitgerold. 
 

 

Dit is echt waardeloos dat je tram / metro / bus niet eruit kan filteren. Zowel mijn vertrek en aankomst station heb je trein + metro + randstadrail + bus. Krijg nu reisplanner bingo advies. Niet te doen.

Reputatie 2

Net de bètaversie (android) maar gedownload en daarin gelukkig de mogelijkheid bussen uit te schakelen.

Het zou echt fijn zijn als het reisadvies ook gebaseerd wordt op het ingevoerde abonnement, dat is in ieder geval nog niet zo, want als ik bussen ook een optie maak krijg ik alleen nog maar busreizen als ik van huis naar het station wil fietsen 😂🤐

 

Reputatie 5

Neem bijvoorbeeld een simpele reis Duivendrecht-Enkhuizen. Als er met de metro van Duivendrecht naar A'dam Sloterdijk wordt gereisd is dat theoretisch schijnbaar 1 minuutje sneller dan met de NS-sprinter met overstap op A'dam CS, en toont de reisplanner daarom alleen nog maar dat advies:

 

Wanneer echter Muiderpoort als via-station wordt aangegeven krijg je het eigenlijk veel logischer advies:

 

Reageer